[Artikel] "Advies Borstlap is klap in het gezicht van 1,4 miljoen zelfstandigen"

Aanbevolen berichten

2 uur geleden, Cosara zei:

fiscaal belastbaar inkomen ?

 

Het gaat volgens het document om het zogenaamde "persoonlijk primair inkomen". Gewoon het bruto inkomen dus (voor allerlei aftrekposten en kortingen). Op zich hoeft een primair persoonlijk inkomen van 10.000 euro of minder niet erg te zijn, als het niet het enige inkomen is binnen het huishouden.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
17 uur geleden, TwaBla zei:

(zo voldoende voorkennis?)

 

Cijfers van de grote groep als geheel. Prima, maar die zijn er genoeg. 

 

Waar ik met name op zoek naar ben is de impact per sector en de onderbouwing  van jouw stelling dat er met name in specifieke sectoren sprake is van gedwongen zelfstandigheid én dat dat komt omdat werkgevers/opdrachtgevers daar financieel voordeel bij hebben. 

 

Ik heb 2 specifieke groepen genoemd waar mogelijk wat anders aan de hand is (zorg en onderwijs) en dat nader gemotiveerd. Als reactie kreeg ik terug dat dat wellicht zo kon zijn maar dat ik de argumenten in kleine stukjes knopte. 

 

Daar kan ik weinig mee en bij nader inzien vind ik dat ook een  onargument want dat generaliseren in zogenaamde grote groepen is nu juist het grote makke van Borstlap en Koolmees: alles en iedereen wordt over één kam geschoren.  Geen enkele maatregel is branche- of sectorspecifiek want kennelijk zijn de problemen dat ook niet. 

 

Ik geloof daar (=dat de problemen evenredig verdeeld zijn over en gelijk zijn in iedere branche ) eerlijk gezegd niets van. 

Ik zou nu wel eens willen zien waar die 250.000 niet-vrijwillige zelfstandigen zitten en wat er per sector speelt.  Pas dan kunnen we de plannen en de 47 maatregelen van Borstlap ook echt op zijn waarde beoordelen. Nu kan ik dat niet omdat ik weet dat in minstens 2 sectoren (zorg en onderwijs) de voorgestelde maatregelen een sterk averechts effect zullen hebben omdat Borstlap de verkeerde oplossingen voorstelt voor de verkeerde problemen. In deze sectoren krijg je mensen met  een stok niet meer terug in het werknemershok: de oorzaak van alle problemen zit namelijk  in dat werknemershok zelf. 

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
(aangepast)

 

Als je het gaat opsplitsen per sector (en per geslacht en per regio en per leeftijdsgroep) kom je er nooit uit.

 

Dan liever eens fundamenteel kijken naar het fenomeen zelfstandig ondernemer. :smiling-face-with-sunglasses:

 

En later per sector aanvullingen en uitzonderingen gaan bedenken. Voor de binnenvaart bijvoorbeeld.

aangepast door TwaBla

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
53 minuten geleden, TwaBla zei:

Dan liever eens fundamenteel kijken naar het fenomeen zelfstandig ondernemer. :smiling-face-with-sunglasses:

 

Deze hele discussie  draait  vooral om flexibele arbeid in welke vorm dan ook : ZZP-ers, payrollers, freelancers, uitzendkrachten etc. Iedereen in Den Haag en bij de vakbonden  beschouwt dat fenomeen als een groot maatschappelijk probleem dat   vooral  gedreven wordt door financiële prikkels van - afhankelijk per sector - de werkgever/opdrachtgever of de ZZP-er/opdrachtnemer/flexkracht. 

 

De oplossing lijkt dan simpel: wegnemen van al die perverse financiële prikkels en flexwerk op alle mogelijke manieren aan banden leggen ;  dat is ook precies wat Borstlap in zowel zijn redelijke als botte bijl maatregen voorstel. 

 

Er is alleen één probleem:  die aannames kloppen niet.  De toename aan Flex en ZZP-ers en  is niet alleen veroorzaakt door financiële prikkels ; die  hebben alleen als versterker en versneller gewerkt (en vooruit: ook een paar cowboys aan een pervers verdienmodel geholpen)

 

Flex en ZZP zijn een gevolg van een veel dieper fenomeen: een fundamentele behoefte aan meer vrijheid, verantwoordelijkheid en regelcapaciteit en het niet passen van die behoefte in grote delen van het krakende Nederlandse werknemersstelsel en arbeidsrecht.  ZZP en Flex zijn niet de oorzaak , maar een symptoom , en de echte problemen en oplossingen daarvoor liggen vooral aan de kant van de werkgevers:hoge werkdruk, regeldruk, weinig regelcapaciteit,  slecht en autoritair lijnmanagement in plaats van faciliterend leiderschap  en achterhaald arbeidsrecht.  (In de zorg stromen werknemers uit die anders letterlijk gek en ziek dreigen te worden van de regeldruk, de werkdruk en slecht management)

 

Het zou zonde en een gemiste kans zijn om de problemen van een kwart miljoen schijnzelfstandigen in wellicht specifieke sectoren te proberen op te lossen door ze samen met 1,2 miljoen bewust zelfstandigen over  één kam te scheren.  Pak de cowboys aan, moderniseer het arbeidsrecht,  reorganiseer het management (faciliterend in plaats van dwingend sturend), reken werkgevers vooral af op duurzame inzetbaarheid, verdere ontwikkeling van hun personeel en een gezond werkklimaat en zorg dat er in sectoren als onderwijs en zorg ook voldoende structurele financiële middelen beschikbaar zijn om personeel in vaste dienst te hebben en te houden. 

 

En last but not least: accepteer (en faciliteer!) dat er ook mensen zijn die niet in een dienstverband willen werken maar bewust kiezen voor zelfstandigheid en ondernemersrisico!  

 

In zo'n land wil ik werken! 

(Maar dan nog steeds als bewust zelfstandig ondernemer!)

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie

Vergeet ook niet de mensen die nergens aangenomen worden vanwege vaak uiterlijke kenmerken, en dus als zelfstandige aan de slag gaan. Ik ben er zelf zo een. Vanwege mijn lange haar nam niemand mij aan. Als zelfstandige heb ik het daarmee wel 45 jaar volgehouden.

Link naar reactie
2 uur geleden, herman van der helm zei:

Vergeet ook niet de mensen die nergens aangenomen worden vanwege vaak uiterlijke kenmerken, en dus als zelfstandige aan de slag gaan.

Ik ben er zelf zo een. 

... een afwijkende buitenlandse naam of identiteit is al voldoende.

Maar dat geeft niet ... dit kwartaal halen we de 300 betalende klanten wel.

Laat Henk en Ingrid maar klagen.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
(aangepast)
23 uur geleden, Norbert Bakker zei:

...de echte problemen en oplossingen daarvoor liggen vooral aan de kant van de werkgevers: hoge werkdruk + regeldruk + weinig regelcapaciteit +  slecht en autoritair lijnmanagement in plaats van faciliterend leiderschap + achterhaald arbeidsrecht. 

 

Een aantal van die factoren zijn object van het vrije spel der krachten (markt). Overheidsbeleid, aangestuurd door de politiek heeft daar een flankerende invloed op.

 

Niet alleen met regulering. Ook via de belastingen kan positief gedrag beloond en negatief gedrag bestraft worden. Dat geldt tevens voor de kosten van arbeid. We kennen een minimumloon, dus bemoeienis met zzp-tarieven  (direct of indirect te koppelen aan uren) is zo gek nog niet.

 

De bodem wordt door de overheid vastgelegd, en daar zit de sociale zekerheid ingebakken. Daar kunnen ZZPers (en opdrachtgevers) zich dan niet meer aan onttrekken. Dat is opgelegde solidariteit, omdat we anders afhankelijk worden van liefdadigheid.

 

aangepast door TwaBla
stijl

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
Op 25-1-2020 om 15:35, Norbert Bakker zei:

Flex en ZZP zijn een gevolg van een veel dieper fenomeen: een fundamentele behoefte aan meer vrijheid, verantwoordelijkheid en regelcapaciteit en het niet passen van die behoefte in grote delen van het krakende Nederlandse werknemersstelsel en arbeidsrecht. 

Dat geldt zowel voor de opdrachtgevers als voor opdrachtnemers.

In de 21e eeuw spreken we niet altijd en overal meer over werkgevers en werknemers ... en dat is voor sommigen knap lastig om te accepteren.

Er zijn echter nog steeds bevolkingsgroepen die wel loonslaaf willen zijn, niet zelden met alleen de voordelen en niet de nadelen die daarbij horen.

Op zich is daar niets mis mee, maar het moet niet als het enige ware geloof aan iedereen opgedrongen worden.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
(aangepast)

 

Wie dringt de loonslavernij op?

 

Je zou afgedwongen solidariteit kunnen framen als opgedrongen loonslavernij, maar dat geldt dan ook voor de verplichte ziektekostenverzekering. En de verplichte autoverzekering. Het is een soort burgerslavernij!

 

:face-with-rolling-eyes:

aangepast door TwaBla

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
27 minuten geleden, TwaBla zei:

Wie dringt de loonslavernij op?

Voor een deel de loonslaven zelf ... niet iedereen wil de leider van de kudde zijn.


Voor velen is de hedendaagse vrijheid, individualiteit en eigen verantwoordelijkheid dermate beangstigend,  dat zij heimelijk, dan wel openlijk, naar het oude communisme terugverlangen.

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 181 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.