• 0

In loondienst en werken als zzp’er - inkomstenbelasting

(aangepast)

Beste leden,

 

Ik heb een vraag over de hoogte van de inkomstenbelasting en ik hoop dat jullie mij hier bij kunnen helpen. Mijn situatie is als volgt:

 

1. Sinds 1 januari gestart als zzp'er  (voorheen 8 jaar in loondienst gewerkt)

2. Ik werk nu ook bij een andere werkgever in loondienst 3 dagen per week.

3. Op maandag werk ik voor mijzelf  (eigen webshop)

4. Op vrijdag werk ik als zzp'er voor een opdrachtgever

 

Voorbeeld maandelijkse inkomsten

- Loondienst: €1600 netto
- Winst webshop €250

- Werkzaam als zzp'er voor opdrachtgever €1588 excl BTW

 

Ik maak als zzp'er amper kosten. Hooguit €1.500 per jaar.

 

Klopt het dat ik ieder jaar over de verdiensten als zzp'er 37,35% aan inkomstenbelasting moet afdragen?
Ik vind dit behoorlijk fors:)

 

Ik ben benieuwd naar de reacties.

 

aangepast door roydekker
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0
29 minuten geleden, roydekker zei:

Klopt het dat ik ieder jaar over de verdiensten als zzp'er 37,35% aan inkomstenbelasting moet afdragen?
Ik vind dit behoorlijk fors:)

Niet helemaal, je hebt ook nog zoiets als de MKB-winstvrijstelling.
 

Hoeveel moet je reserveren voor inkomstenbelasting en zorgverzekering?

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
7 minuten geleden, roydekker zei:

Uiteindelijk zal ik dan nog steeds 37.5% moeten reserveren voor de inkomstenbelasting. De MKB vrijstelling bedraagt €2.878 maar moet nog wel 6.602 aan belasting afdragen.
De algemene heffingskorting en arbeidskorting komen voor mij te vervallen omdat ik ook in loondienst werk.

Ja, en €6.602 van €20.556 is toch maar 32%? Geen 37,7%.

 

Maar er komen nog de Inkomensafhankelijke bijdrage Zvw bij dus het is niet alleen €6.602 die je af moet dragen.

Uiteindelijk is het dus wel verstandig 35 tot 40% te reserveren (buiten de BTW uiteraard).

 

Link naar reactie
  • 0

Als je weinig kosten en weinig inkomsten hebt.

 

Vanaf 2020 is een omzetgerelateerde vrijstelling omzetbelasting van kracht. Deze kun je gebruiken als je omzet exclusief btw in een kalenderjaar niet hoger is dan 20.000 euro. Onder de nieuwe KOR bereken je geen btw op je leveringen. De btw op kosten (voorbelasting) mag je ook niet aftrekken. Je mag een beperkte btw-administratie bijhouden en hoeft geen btw-aangifte in te dienen.

 

Link naar reactie
  • 0
3 minuten geleden, EliseR zei:

Vanaf 2020 is een omzetgerelateerde vrijstelling omzetbelasting van kracht.

LET op dat TS voor een opdrachtgever werkt. In 98% van de gevallen zal dat gewoon een bedrijf/ondernemer zijn die wel BTW-plichtig is en de BTW gewoon af kan trekken. Het zal dan niet mogelijk zijn om een hoger bedrag in rekening te brengen (omdat de opdrachtgever daar niet op zit te wachten). Dus dat voordeel vervalt.

 

Het enige voordeel wat TS zou hebben is dat er geen BTW administratie bijgehouden hoeft te worden (wel een administratie want die is nog steeds verplicht). Dat met het feit dat er €1.500 kosten zijn (€315 BTW), zou het daarvoor niet handig zijn om met de nieuwe KOR mee te doen. De enige reden zou nog kunnen zijn dat ook de BTW administratie van de webshop vervalt. Maar dat kan ik niet beoordelen hoeveel (en ingewikkeld) dat zou zijn.

 

Link naar reactie
  • 0
47 minuten geleden, Rik · zei:

Ja, en €6.602 van €20.556 is toch maar 32%? Geen 37,7%.

Er is wel een oplossing voorhanden ... stoppen met het werk in loondienst.

Met het ene been als werknemer en met het andere been als ondernemer door het leven stappen is fiscaal gezien niet zo gunstig.

Dat in deeltijd werknemer zijn, geeft in de beginfase van het ondernemen wel de nodige financiële zekerheid ... en zekerheid kost nu eenmaal geld.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 192 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.