• 0

Auto DGA, bijtelling en eigen bijdrage in boekhouding BV

Ik heb al een ruim uur gezocht, maar kan geen eenduidig antwoord vinden op mijn vraag/situatie, hoewel die toch redelijk standaard is. Het volgende:

- Ik ben DGA

- Ik heb een auto op de zaak staan, met bijtelling en eigen bijdrage.

- Ik doe zelf volledig mijn loonadministratie en boekhouding (dit is wellicht toch niet helemaal standaard).

 

Dit doe ik al vele jaren, zelfs een boekenonderzoek gehad van de fiscus die zeer tevreden was. Dit was echter vóórdat de auto ook privé gebruikt ging worden enkele maanden geleden...

Nu het jaar rond is wil ik even alles goed checken en inboeken in mijn boekhoudpakket (Gravita). Hieronder de gegevens met wat ronde bedragen.

 

Ik ben vooral onzeker over hoe de eigen bijdrage in te boeken.  Die zou op de onderstaande manier als winst op de W&V komen... Verder hoor ik graag ieder commentaar.

 

Maandelijkse Loonstrook: 

Basisloon: 4.000

Bijtelling: + 200

Eigen bijdrage: -200

Heffingsloon: 4.000

 

Inhouding LH/ZVW: -1.400

Eigen bijdrage: -200

Totaal netto: 2.400

 

Maandelijkse Boekhouding:

190030 Netto lonen: -2.400

190010 Loonheffing: -1.400

401000 Personeelskosten: 4.000

401010 Eigen bijdrages: -200

 

Nu het jaar rond is moet de BTW voor privégebruik verrekend worden, dit doe ik als volgt:

 

Memoriaal einde jaar BTW privégebruik voor BTW aangifte:

130000 Te verrekenen BTW: -1.000

441000 Autokosten: 1000

 

Memoriaal einde jaar BTW privégebruik verrekenen met RC/Privé:

441000 Autokosten: -1000

106000 RC Privé: 1000

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik vond wat tegenstrijdige berichten over de jaren heen over of de BTW privégebruik door de BV of de DGA privé moesten worden gedragen, maar dank voor de verheldering. Ik zal deze post niet opnemen.

 

De eigen bijdrage verreken ik dan dus wel goed? Dat is winst voor de BV? Of moet die op een andere manier geboekt worden?

Link naar reactie
  • 0
2 uur geleden, JvdBosch zei:

Prima, dan is het goed zo. Nu nog wat dividend uitkeren om de eigen bijdrage te corrigeren en het is rond. Hopelijk helpt dit topic anderen met eenzelfde situatie.

 

Toen ik het las vroeg ik met af of dit rondje om de kerk dan nog enig belastingvoordeel opgeleverd, of niet duurder uitvalt dan gewoon de bijtelling nemen.

 

Door eigen bijdrage heb je 38,1% loonbelasting over 2.400 bespaard (-/- 914 euro) maar betaal je 2400 euro dus per saldo -/- 1.486

uitkeren van die 2400 euro in 2019 met een gecombineerde belastingdruk (VPB 19% /  dividendbelasting box2 25%) 39,25% dus blijft er netto over + 1.458

Per saldo dus duurder.

 

Verrassend om te zien als je cijfers inklopt dat het wel degelijk iets opleverd

 

Netto zonder eigen bijdrage 2.465,27                                                                                        ->29.583 per jaar

Netto met eigen bijdrage       2.576,42 - 200 = 2.376,42  -         > 28.517 + 1458   -> 29.976 per jaar

 

Dus toch 393 meer netto te besteden.

 

Voordeel dus in de ZVW bijdrage en de heffingskortingen, weer iets bijgeleerd door jouw topic

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 192 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.