Jump to content
  • Welcome to HigherLevel, the Dutch business forum

    Do you have a business question, do you want feedback on your business plan or do you want to advise others? Then you are at the right place at a higher level. Here entrepreneurs come together to take each other to the next level.
    Ask your question, get a quick answer and share your experiences with entrepreneurs. The moment it suits you!
    During the day, evening and weekend 24/7 free advice and exchange of experience with entrepreneurs who understand!
FMdeRuiter

Personeelskosten keuken Hotel

Recommended Posts

Goedenavond,

 

Ik heb een vraag. 
Stel ik heb een hotel met een restaurant. Ik kan uit mijn cijfers uitmaken wat ik per maand kwijt ben een keukenpersoneel. Moet ik om het percentage van het keukenpersoneel tov van de omzet de totale omzet van het restaurant doen of enkel de “food”?

 

bijvoorbeeld: 

*kosten keukenpersoneel =10.000

*omzet restaurant = 30.000 (20.000 food, 10.000 dranken)

dus in dit geval wordt het 33% of 50%
 

Ik meende altijd dat het de gehele omzet was. want door het eten drinkt men andersom.

 

in bovenstaand voorbeeld heb ik het ontbijt achterwege gelaten.

 

alvast bedankt

 

Fred 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 minuten geleden, FMdeRuiter zei:

Ik heb een vraag. (...) Moet ik (...)?

 

 

Voor wie zou je iets moeten...?

 

Het is een vrij land dus waar heb je het hier eigenlijk over?

Wat is je bedoeling, wat is precies je vraag dus...


"What, me worry?"

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hangt er vanaf wie en waarom ze dat percentage willen weten. 


Denarius Advies Fiscaal-juridisch adviseur: rechtsvormkeuze/-wijziging, samenwerkingsverbanden, bedrijfsoverdracht en exit-strategie: legal and tax

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hier valt geen eenduidig antwoord op te geven.

Zoals Shoptillyoudrop en Joost al aangeven: wat is je doel hiermee? Waarvoor heb je dit nodig?

Op basis daarvan kunnen we je wellicht beter adviseren.


Als gevestigde of startende horeca ondernemer op zoek naar ondersteuning en/of advies? Bemiddeling bij aan- en verkoop, startersbegeleiding, financiering/herfinanciering, conceptontwikkeling, schuldsanering, advies, coaching, Interim management, ...etc. Stuur me gerust vrijblijvend een pb!

www.HorecaAdviesBureau.nl

Share this post


Link to post
Share on other sites

Goedemorgen,

 

Excuses voor de verwarring.

Ik zou graag willen weten aan de hand van de kosten van het keukenpersoneel wanneer deze rendabel is. 

Bij een hotel wordt een richtlijn gegeven van 33% als personeelskosten van de totale omzet.

Waar in de omzetcijfers zet ik de personeelskosten van keuken in af?

 


 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Beste FMdeRuiter,

 

kennelijk heb je zelf al branchecijfers en iets over kengetallen of inslagpercentage in de horeca gevonden.

 

Als het restaurant een zelfstandige functie heeft zou ik de personeelskosten relateren aan de restaurantomzet aan klanten die alleen komen dineren. Ik neem aan dat er ook bar- en bedienend personeel is.

 

Als het restaurant vooral een ondersteunende functie heeft voor het ontvangen van hotelgasten dan zou ik relateren aan de totale omzet. Denk aan logies & ontbijt of all-inclusive arrangementen.

 

Een verdeling is natuurlijk ook mogelijk.

 

Vertel eens, is dit een studievraag of zoek je als ondernemer inzicht in jouw cijfers?

 

Groet,

 

Highio


"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Share this post


Link to post
Share on other sites

Beste Highio,

 

Bedankt voor uw antwoord.

 

Ik ben geen ondernemer. Ik ga werken voor een hotel (2 vestigingen) en ben dan verantwoordelijk voor de keuken(s)

 

Op een vestiging zijn de personeelskosten te hoog 45%. Ik probeer duidelijk te krijgen in hoeverre de keuken “te duur is”. (Inkoop is goed) 

 

De keuken wordt idd apart gezien er komen zeker gasten die niet in het hotel zitten. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
41 minuten geleden, FMdeRuiter zei:

Ik ben geen ondernemer.

Ik heb  erover nagedacht en kom a.d.h.v. forumregels tot de conclusie dat dit topic moet worden gesloten. Als werknemer is het blijkbaar o.a. jouw taak om de keuken efficiënt te laten draaien. HL is echter bedoeld voor ondernemers en relevante onderwerpen voor ondernemers. Met jouw vraag wil je eigenlijk leren hoe jij jouw werk goed kunt doen. Daar is HL niet voor bedoeld. Jij zult in opdracht - en conform richtlijnen - van jouw werkgever moeten uitwerken wat een efficiënte personeelsbezetting is.


Succes & Groet, Hans van den Bergh, Horeca- & Recreatie-ondernemer 'VOF De Witte Boerderij'

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest
This topic is now closed to further replies.

  • Bring your business plan to a higher level!

    All topics related to entrepreneurship are discussed on this forum.

    • Ask your entrepreneur questions
    • Answers / solutions from fellow entrepreneurs
    • > 65,000 registered members
    • > 100,000 visitors per month
    •  Available 24/7 / within <6 hours of response
    •  Always free

  • Who's Online

    Er zijn 9 leden online en 513 gasten

    (See full list)    
  • Ondernemersplein



EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept