• 0

Schuld en vordering beide aan activazijde

Ik maak gebruik van een gratis excel boekhoudprogramma voor mijn simpele boekhouding. Ik heb er ook niet veel verstand van dus hoe simpeler hoe beter voor mij. Maar nu snap ik toch iets niet. Ik heb een schuld en een vordering die over de jaargrens heen gaan.

Ik heb nog geld tegoed van een klant. Die heb ik wel als omzet geboekt maar het is een openstaande rekening. Excel zet die op de balans als debiteur aan de activa kant.

Ik heb ook een schuld; nog niet betaalde kosten. Die boek ik wel op de juiste uitgave post maar ook als openstaand. Excel zet die op de balans ook aan de activakant maar als crediteur.

 

Ik heb het gevoel dat ik iets fout doe.

 

of excelprogramma? Of klopt het wel?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

13 antwoorden op deze vraag

  • 0
3 uur geleden, vanRijnsoever.nl zei:

Excel zet die op de balans ook aan de activakant maar als crediteur.

Is dat dan een negatief bedrag? Dan 'klopt' het wel, hoewel je het op de balans dus omswitcht naar een positief bedrag en aan de passiva kant zet (zoals Roel aangeeft).

 

Als het een positief bedrag crediteur is aan de activakant dan klopt er inderdaad iets niet in dat Excel bestand.

 

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Ik heb de maker van de excel een mail gestuurd. Het komt echt aan de activa zijde in de balans. In de 2020 versie van het excel programma komt het wel aan de passiva kant. Ik heb de oorspronkelijke download op mijn laptop gecheckt en daar zat het al fout. Reactie van de maker is dat er waarschijnlijk een beschadiging heeft opgetreden. Toevallig net in die ene regel is in de formule bijvoorbeel F25 veranderd in E15.  Een nieuwe download van het excel 2019 doet het wel goed. 

 

mijn eindbalans klopt dus niet vanwege een beschadiging tijdens het downloaden of openen van excel. Ik heb, als leek, niet de in de indruk dat er andere fouten in zitten.  Maar ik heb geen zin om alles te gaan kopieren naar de werkende versie. In de 2020 versie moet ik toch weer een beginbalans met de hand invoeren. Dus ik laat het maar zo.

 

dank voor het meedenken!!

aangepast door vanRijnsoever.nl
Link naar reactie
  • 0
2 minuten geleden, vanRijnsoever.nl zei:

Reactie van de maker is dat er waarschijnlijk een beschadiging heeft opgetreden.

Beschadiging lijkt mij zeer onwaarschijnlijk. Dan krijg je bij het lezen een corruptiefout. Het is denk ik eerder een 'tikfout' (van wie dan ook).

 

Nu klopt de balans dus totaal niet. Geeft niet echt vertrouwen in het 'Excelboekhouden'.

 

Link naar reactie
  • 0

Er zwerven verschillende gratis excelboekhoudsheets op het www. Ik ga ze niet allen over een kam scheren. Wel lullig als je dit als weggever neerzet om klanten te lokken voor betaalde boekhouddiensten. 

En ik heb een zeer eenvoudige boekhouding en als ik ernaar kijk denk ik dat dit de enige fout is. Die zit niet in de 2020 versie.

Ja ik sluit 2019 af met een niet kloppende balans in excel. Maar je  kan heel eenvoudig zien hoe die wel klopt. Ik voel niet de noodzaak om een waarschuwing het net op te slingeren voor deze dienstverlener.

Link naar reactie
  • 0
12 uur geleden, vanRijnsoever.nl zei:

Ik heb ook een schuld; nog niet betaalde kosten. Die boek ik wel op de juiste uitgave post maar ook als openstaand. Excel zet die op de balans ook aan de activakant maar als crediteur.

 

Een schuld of nog niet betaalde kosten zijn geen uitgave maar een kost. Pas op het moment dat de schuld voldaan wordt, is het een uitgave. Zou hier een fout in kunnen zijn geslopen?

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0
7 uur geleden, prinsrachid zei:

 

Een schuld of nog niet betaalde kosten zijn geen uitgave maar een kost. Pas op het moment dat de schuld voldaan wordt, is het een uitgave. Zou hier een fout in kunnen zijn geslopen?

deze excel kent  'openstaand' bij status betaling en een reeks kostenposten en balansposten.  Als ik bij een openstaande betaling een kostenpost kies komt het in de balans bij crediteuren onder activa. Als ik kies voor balanspost schuld dan verschijnt het tweemaal onder activa. Dan staat er 2x hetzelfde bedrag eenmaal als schuld en eenmaal als crediteuren beiden onder activa.

Ik weet niet veel van boekhouden maar dit lijkt me niet te kloppen. Tweede fout die is ontstaan doordat het bestand is beschadigd tijdens downloaden?

 

 

Link naar reactie
  • 0
6 minuten geleden, vanRijnsoever.nl zei:

Tweede fout die is ontstaan doordat het bestand is beschadigd tijdens downloaden?

Een Excel bestand is in weze ingezipt. Het zip formaat is dusdanig, dat als er een beschadiging ontstaat tijdens downloaden, de zip corrupt is en niet meer te gebruiken. Het zal dus niet leiden tot een 'wijziging' van één cel. De fout moet dus ergens anders zijn ontstaan.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Als de cellen beveiligd zijn en je dus niet zelf een tikfout of formule gewijzigd kunt hebben dan is de fout door de maker gemaakt. Het excuus dat er tijdens downloaden een corruptie opgetreden is vind ik dan ook redelijk zwak (gezien de technische aard en samenstelling van een Excel bestand).

 

Je zou kunnen vragen of de maker jouw bestand correct aan kan passen (hoewel je dan wel je gegevens uit handen geeft).

 

Misschien kun je anders de cellen die je moet invullen, kopiëren en plakken in een werkende versie van 2019.

 

(Ik denk dat je, toen je de download gedaan hebt, tijdelijk een fout in het Excel bestand heeft gezeten, en dat de maker dit dus inmiddels aangepast heeft)

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 205 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.