• 0

Overlast van straatwerkzaamheden

Bij ons in de straat gaan ze dit jaar de boel openbreken omdat er nieuwe riolering en afwatering in komt. 
Volgens de gemeente gaan wij hier 'enige overlast' van krijgen. Mooi vaag omschreven ;-)
Wij krijgen helaas geen concreet antwoord op vraag wat men onder 'enige overlast' verstaat.
We vragen ons dus af wat onze rechten zijn, en de verplichtingen van de Gemeente naar ons bedrijf, mbt het garanderen van de bereikbaarheid van ons bedrijf.
Enkele dagen zou geen probleem zijn, maar enkele weken is zeker een probleem. ivm toeleveranciers, en klanten voor autobelettering.
Kan iemand aangeven hoe wij dit het beste kunnen inkleden aan de gemeente, en wat onze rechten zijn?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

18 antwoorden op deze vraag

  • 1
(aangepast)

Ik heb even moeten googelen, maar volgens mij heet wat jij zoekt 'nadeelcompensatie'.

 

De "Handleiding nadeelcompensatie bij infrastructurele maatregelen" zegt hierover: "Dergelijke schade wordt in het algemeen niet vergoed: iedereen wordt wel eens met schade van zulke werkzaamheden geconfronteerd. Echter, indien een bedrijf of persoon verhoudingsgewijs erg zwaar wordt getroffen, dan kan recht op nadeelcompensatie ontstaan. ... Overheden hanteren sterk uiteenlopende regels voor toekenning van nadeelcompensatie, of hebben hiervoor soms in het geheel geen beleid."

 

 

aangepast door Branko Collin

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
  • 0

Zoals ik het lees is vraagsteller niet op voorhand op zoek naar compensatie voor schade, maar vooral naar de regels in hoeverre een gemeente inspanning moet verrichten om die schade te voorkomen  en de winkel van vraagsteller zoveel mogelijk bereikbaar te houden: "mbt het garanderen van de bereikbaarheid van ons bedrijf."

 

Strooien met (gemeenschaps!) geld om  gedupeerden achteraf te compenseren, kan altijd nog maar dekt nimmer de volledige schade. Het zou zowel voor het bedrijf als ons als nettobetalers van dat gemeenschapsgeld fijn zijn als nadeelcompensatie vrijwel niet nodig is, omdat er door goede planning nauwelijks nadeel is. 

 

Ik vind daarom de oorspronkelijke vraag van vraagsteller interessant: hoever moet een gemeente gaan in het garanderen van die bereikbaarheid? 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Dat is een goede: zorgvuldigheidsverplichting

Even voor de goede orde: ik heb geen winkel maar heb een reclame/beletteringsbedrijf.
We zitten met een paar bedrijven aan deze straat op een industrieterrein, met aan de overzijde van de straat woningen.
'Enige overlast' klinkt zo vaag, als het uitloopt en wij zijn weken niet bereikbaar, valt dat ook onder 'enige overlast'?
Dus aan de term zorgvuldigheidsverplichting heb ik wel wat.

 

Bedankt zover!

Link naar reactie
  • 1
(aangepast)

Euh, wat zegt de projectleider of contactpersoon?

 

Of komt er een bewonersinformatieavond?

 

Concreet wil je zoals ik het begrijp weten of klanten (en leveranciers) met hun auto's jouw zaak kunnen bereiken, toch?

 

Hoe mobiel ben je zelf om op een andere locatie te beletteren of is dit zeer plaatsgebonden?

 

Quote

Wij krijgen helaas geen concreet antwoord op vraag wat men onder 'enige overlast' verstaat.

Als de planning definitiever is, komt deze informatie dan wel beschikbaar?

 

Riolering voor de hele straat duurt natuurlijk als project niet een paar dagen.

 

Groet,

 

Highio

aangepast door Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
1 uur geleden, Brein zei:

'Enige overlast' klinkt zo vaag, als het uitloopt en wij zijn weken niet bereikbaar, valt dat ook onder 'enige overlast'?

 

Uitloopt?

 

Wil je niet bang maken.

Maar het vervangen van het riool hier in de wijk heeft een jaar geduurd, waarbij elk straatdeel afzonderlijk een week of 3 echt open lag...

aangepast door Maxn
Link naar reactie
  • 0

Er is op dit moment nog geen projectleider. De klus moet zelfs nog aanbesteed worden.
Grove planning is voor de bouwvak gereed, of na de bouwvak beginnen.

 

Wat MAXN aangeeft is hier in het dorp ook gebeurd. Er is daar zelfs een bedrijf failliet gegaan, omdat er geen klant bij kon, enkele weken werd enkele maanden...

 

Wij gaan uiteraard zelf ook actief bezig als de planning bekend gaat worden.

 

Al eerder aangegeven, wat voor ons belangrijk is, om op voorhand te weten wat onze rechten zijn, en wat de verplichtingen van de Gemeente is.

Link naar reactie
  • 0

zoals eerder gemeld heeft de gemeente de plicht het uiterste te doen maar dat is een ruim begrip!

voor noodzakelijke werken zal er altijd overlast zijn, dat is onontkoombaar.

Het beste advies is ook al gegeven: ga in gesprek met de projectleider zodra er een planning beschikbaar is, pas dan kan je actie ondernemen.

"zoek het maar uit"

Link naar reactie
  • 0

Bazzio, je reactie klinkt niet zo heel vriendelijk, ik neem aan dat dat niet je bedoeling is ;-)
 

Ik weet inmiddels dat de gemeente een zorgvuldigheidsverplichting heeft. Daar kunnen wij wat mee.

7 uur geleden, Bazzio zei:

Het beste advies is ook al gegeven: ga in gesprek met de projectleider zodra er een planning beschikbaar is, pas dan kan je actie ondernemen.

Ik hoef op dit moment ook geen actie te ondernemen, dat is ook niet mijn vraagstelling ;-)

Link naar reactie
  • 0

Tja, een planning voor de bouwvak gereed.

Als het in de periode voor de bouwvak net iets te vaak regent (of start bouw net te laat is), dan schuift de uitvoering zo over de bouwvak heen. Komen er vier weken bij dat de straat open ligt.

 

Voor de gemeente is het ook een afweging tussen extra kosten om bij de uitvoering de kosten te beperken versus de extra kosten (overlast) die de bedrijven en burgers hebben.

Link naar reactie
  • 1
Op 24-1-2020 om 18:53, Norbert Bakker zei:

Ik vind daarom de oorspronkelijke vraag van vraagsteller interessant: hoever moet een gemeente gaan in het garanderen van die bereikbaarheid? 

 

Volgens mij wordt dat per situatie bekeken en is dat ook bespreekbaar. 

 

Het vervangen van een riool is ingrijpend en vaak is het zeer ingewikkeld (en af te raden) om bereikbaarheid te garanderen. Het is wel handig om vooraf duidelijk vast te leggen hoe belangrijk de bereikbaarheid voor jouw bedrijf is, en daar ook reëel in te zijn. Voor een supermarkt is dat een stuk duidelijker dan voor een bedrijf met zowel activiteiten binnen- als buiten de deur.

 

Misschien kun je al een hoop oplossen of anders inrichten als je ruim vooraf weet welke periode jouw bedrijf minder goed te bereiken is, bijvoorbeeld door (b2b) klanten in te plannen waar je op locatie kunt beletteren, door leveranciers een wat grotere voorraad te laten leveren, of eventueel door met een bedrijf dat wat verderop zit* af te spreken leveringen tijdens de afsluiting voor elkaar aan te nemen.

* ver genoeg om in een andere periode afgesloten te zijn, dus.

Commerciële ondersteuning nodig? Theuws.com

Link naar reactie
  • 0
Op 28-1-2020 om 08:16, Brein zei:

Bazzio, je reactie klinkt niet zo heel vriendelijk, ik neem aan dat dat niet je bedoeling is ;-)

geen idee waar je dat vandaan haalt? :confused-face:

ik heb er zelf als winkelier mee te maken gehad, ook complete wegdek eruit en weken open gelegen incl alle ellende.

ik probeer mee te denken..

 

zoals ik zei heeft de gemeente de plicht zijn uiterste best te doen, geen idee of daar 'handleidingen' of 'richtlijnen' voor zijn, dat moet je dan bij je gemeente navragen.

in mijn optiek is de beste methode met de projectleider in gesprek gaan bij de eerste voorlichting, dat is je meest directe lijntje en daar kan je  m.i. ook het meest bereiken.

"zoek het maar uit"

Link naar reactie
  • 0
9 uur geleden, Bazzio zei:

geen idee waar je dat vandaan haalt? :confused-face:

misschien heb ik het niet goed gelezen ;-) je schreef: zoals eerder gemeld, en het beste advies is al gegeven. Dat kwam bij mij een beetje 'belerend' over ;-)

 

Maar goed...Top dat je met me meedenkt, dat waardeer ik zeker!!

We wachten nu gewoon rustig  af wanneer de planning is en of er nog een voorlichtings moment komt.

 

Het gaat er bij mij om dat ik goed voorbereid wil zijn, just in case...

 

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 290 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.