• 0

Uniek idee maar makkelijk te kopieren.

Hi,

 

Ik kreeg een tijdje geleden een aardig ideetje voor een website. Ik heb heftig geGoogled maar het nog nergens in deze vorm teruggevonden, waarschijnlijk omdat niemand totnutoe op het idee is gekomen om deze combinatie van technieken te gebruiken voor dit doeleinde. Of het idee is echt waardeloos :)

 

Ik heb het in de avonduurtjes uitgewerkt tot een redelijk werkend proof-of-concept. De doelgroep is procentueel niet zo groot maar het idee is niet land- of taalgebonden. Als aanvulling voor enkele specifieke grote websites kan het ook interessant kan zijn.

 

Er zijn wel enige businessmodellen voor te bedenken. Het probleem is echter dat het implementeren/kopieren en wellicht zelfs verbeteren van het idee voor een ervaren internet developer relatief eenvoudig is. Bovendien zit er een redelijk grote Javascript component in die gewoon letterlijk gekopieerd kan worden. Ik schat het op hooguit enkele maanden fulltime werk afhankelijk van hoe fancy en professioneel het moet worden.

 

Nu zit ik te dubben wat ermee te doen:

 

1) Opschaalbare hosting regelen en gewoon gratis openbaar maken en gebruikers trekken. Wellicht wat inkomsten vangen met ads om hosting mee te betalen. Probleem: misschien een beetje jammer, bovendien gaat onderhoud en beheer veel tijd kosten.

 

2) Grote websites aanschrijven en vragen of ze iets met het idee willen. Ik kan hen hier uiteraard bij helpen. Probleem: misschien hebben ze wel interesse, maar mij hebben ze strikt genomen niet nodig. Ik zou het natuurlijk in exclusiviteit kunnen aanbieden, maar ja, waar begin je dan ?

 

3) Startuppen: Businessmodel erbij verzinnen/uitwerken, commerciele partner zoeken, haalbaarheidsonderzoek, professionelere versie (laten) bouwen, marketing etc. Probleem: het idee is makkelijk te kopieren en ik ben geen ervaren ondernemer en mis de nodige drive.

 

Wellicht herkennen jullie mijn type: ik zie eerder problemen dan kansen :)

 

Ik ben op zoek naar een ervaren ondernemer op dit vlak. Ik demo en hij geeft mij daarop een realiteitsupdate en schetst mij de mogelijkheden en onmogelijkheden.

 

Bij voorbaat dank voor een reactie.

 

P.R.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

19 antwoorden op deze vraag

  • 0

De beste ideeën zijn vaak onvoorstelbaar simpel en eenvoudig te kopiëren. De basis voor succes is denk ik dat je van je eigen kracht uit gaat. Als jij ervan overtuigd bent dat dit idee de moeite van het uitwerken waard is, ga er dan voor!

 

Je focust in je bericht vooral op de webtechnische kant van je idee. Excuseer mijn lompheid, maar is dit niet de uitvoerende kant, de kant waarmee je je idee tot werkelijkheid maakt? Natuurlijk is de wereld vol van webslimmeriken, die ongetwijfeld ook nog verbeteringen van jouw idee zien, maar of ze dan ook werkelijk in beweging komen? Laat je door die angst niet weerhouden! Waarom zou je niet het voordeel van de voorsprong nemen, als je idee echt zo uniek is? Wie weet, heb je het gat in de markt gevonden?!

 

En wat je vraag om ervaringsreacties: dan ben je hier aan het juiste adres, lijkt mij... Ondernemers all over the place. Kun je een tipje van de sluier lichten?

 

Succes!

Link naar reactie
  • 0

Elk goed idee gaat naar mijn idee wel op een één of andere manier gekopieerd worden. Lees eens de column van Dennis Hettema (Wat als iemand mijn idee steelt?), wellicht dat je dan voor jezelf een beter beeld krijgt wat te doen.

 

Ik kan me voorstellen dat er genoeg gegadigde zijn die jouw willen en ook kunnen helpen. Op dit moment lijkt mij het belangrijkste dat jij voor jezelf bepaald wat je wilt en wie je erbij wilt betrekken en met welk doel jij dat wilt.

Kennis is beperkt houdbaar als het niet gedeeld wordt en dus de moeite om het te verkrijgen is verspild.

 

www.improval.nl - owner

www.gartner.com - associate

Link naar reactie
  • 0

nog nergens in deze vorm teruggevonden, waarschijnlijk omdat niemand totnutoe op het idee is gekomen om deze combinatie van technieken te gebruiken voor dit doeleinde

 

Dit is een gevaarlijke redenering als je een plan aan het beoordelen bent. Je moet het andersom bekijken: het probleem dat je wilt oplossen met jouw website, hoe lossen mensen/bedrijven dit momenteel op? Is jouw oplossing daar een sterke verbetering op (tijdsbesparing of kostenbesparing)? Op deze manier kom je tot een goed beeld vna de kansen van je idee, niet door vanuit de techniek te denken en daarop het plan te beoordelen.

 

Het voordeel van een internetidee is dat het vaak laagdrempelig is. Als je idee echt goed is, zou ik gewoon z.s.m. lanceren, en zorgen dat dé weblogs en media in jouw branche erover gaan schrijven. Zo bouw je naamsbekendheid op (helpt tegen klakkeloos kopiëren), een gebruikersdatabase, en kennis vna wat er beter kan of anders moet. Kortom een voorsprong op je potentiële concurrenten. Je concept is dan misschien wel makkelijk te kopiëren, maar jij hebt al ervaring met gebruikers/klanten, hebt al een gebruikersbestand e.d. Dat zorgt ervoor dat jij waarde creëert en niet enkel een ongetest plan hebt.

Link naar reactie
  • 0

Inderdaad Daphne, techniek...

 

Maar: kijk EERST eens naar de verkoopkant:

1. hoe breng ik het in de markt;

2. wie koopt mijn product: welke doelgroep, welke geografie

3. welke prijs, welke frequentie

4. hoe bereik ik mijn klanten, welke 'reclame' kanalen

 

Als je daar een beetje beeld van hebt, dan kan je gaan onderzoeken of er een winstgevend businessmodel van te maken valt. Pas daarna ga je verder met brainstormen over de techniek.

 

Succes én plezier!

Pitch Coach | Pitch Trainer | Public Speaker | Sparring Partner | Mentor | Pitcholoog (c)

"Your product, idea or business deserves a great pitch. I love to help you!"

Link naar reactie
  • 0

Petrucha,

 

Vaak is het idee echt maar het makkelijkste deel van het werk. En hoe simpeler hoe herkenbaarder voor de potentiele klant/koper. Vermarkten en/of de markt ontwikkelen is vaak het echte werk en hangt veel meer af van je ondernemingsvaardigheden en zijn niet te kopieren. Verder zijn ideeen wel te kopieren maar kennen deze copycats de gedachten achter het idee niet en kun je, mits je een goed gevoel hebt bij je klant, altijd deze concurrenten een stap of wat voorblijven.

 

Concentreer je op jouw kernkwaliteiten en laat anderen het technische werk doen.

 

Succes, Ron

Concepteule creatie van diensten, producten en belevenissen.

Link naar reactie
  • 0

Heb je al gedacht aan de mogelijkheid het inderdaad gratis aan te bieden - wat geld te verdienen met advertenties - en een variant met meer mogelijkheden tegen betaling aan te bieden? Ik weet natuurlijk niet of het mogelijk is met je idee, maar ja.

 

Als je geinteresseerd bent in het samen uitwerken van dit idee, stuur dan even een mailtje. Ik garandeer je - indien gewenst op papier - geheimhouding, en misschien kunnen we samen iets bedenken om hosting en dergelijke te realiseren.

Link naar reactie
  • 0

Heb je al gedacht aan de mogelijkheid het inderdaad gratis aan te bieden - wat geld te verdienen met advertenties - en een variant met meer mogelijkheden tegen betaling aan te bieden? Ik weet natuurlijk niet of het mogelijk is met je idee, maar ja.

 

Als je geinteresseerd bent in het samen uitwerken van dit idee, stuur dan even een mailtje. Ik garandeer je - indien gewenst op papier - geheimhouding, en misschien kunnen we samen iets bedenken om hosting en dergelijke te realiseren.

 

Reusje Zaph

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor alle reacties. Ik ga een plannetje op papier uitwerken waarin de volgende zaken aan bod komen:

 

- welk probleem lost het op ?

- wie is de doelgroep ?

- productomschrijving inclusief roadmap

- unique selling points

- mogelijke businessmodellen

- wat is nodig voor een serieuze livegang ?

- succesfactoren

- risico analyse

- eventuele financieringsbehoefte

 

Dat wil ik vervolgens voorleggen aan mensen die er serieus naar willen kijken en relevante ervaring hebben.

 

Bij voorbaat mijn dank.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Inderdaad Daphne, techniek...

 

Maar: kijk EERST eens naar de verkoopkant:

1. hoe breng ik het in de markt;

2. wie koopt mijn product: welke doelgroep, welke geografie

3. welke prijs, welke frequentie

4. hoe bereik ik mijn klanten, welke 'reclame' kanalen

 

Als je daar een beetje beeld van hebt, dan kan je gaan onderzoeken of er een winstgevend businessmodel van te maken valt. Pas daarna ga je verder met brainstormen over de techniek.

 

Als de oprichters van Google zo gedacht hadden, zaten we nu nog met Altavista te zoeken ;)

 

Ik denk dat een hoop innovaties op Internet meer op de evolutionaire manier gebeuren. De 'natuur' probeert het gewoon, zonder markt, kanalen of plan. Wat werkt wint, wat niet werkt verdwijnt. You win some, you loose some. Ik moet het bewijs nog zien dat eerst een marktonderzoek doen en een plan maken efficiënter of effectiever zou zijn.

 

Waarom? Omdat op Internet met een relatief goedkope innovatie van een klein bedrijf of zelfs een eenpitter enorme markten te bereiken zijn. Het ligt anders in de fysieke wereld, waar je kostbare productie en distributie moet opzetten voor elk nieuw product.

Link naar reactie
  • 0
Ik denk dat een hoop innovaties op Internet meer op de evolutionaire manier gebeuren. De 'natuur' probeert het gewoon, zonder markt, kanalen of plan. Wat werkt wint, wat niet werkt verdwijnt. You win some, you loose some.

Mooi gezegd :) Internet als evolutionary battleground. Sommige ideeen creeeren hun eigen markt en doelgroep. Je motiveert me !

 

Toch zal een goed idee van enig (potentieel) businessmodel voorzien moeten worden, al was het maar om ueberhaupt de eerste centjes van traditioneel denkende VC's los te kunnen peuteren :)

Link naar reactie
  • 0

Ik denk dat een hoop innovaties op Internet meer op de evolutionaire manier gebeuren. De 'natuur' probeert het gewoon, zonder markt, kanalen of plan. Wat werkt wint, wat niet werkt verdwijnt. You win some, you loose some.

Mooi gezegd :) Internet als evolutionary battleground. Sommige ideeen creeeren hun eigen markt en doelgroep. Je motiveert me !

 

Toch zal een goed idee van enig (potentieel) businessmodel voorzien moeten worden, al was het maar om ueberhaupt de eerste centjes van traditioneel denkende VC's los te kunnen peuteren :)

 

Hoi Peter,

 

Ik weet niet waarom je bovenstaande opmerking plaatst. Lees eens mijn (drie) columns over venture capitalists hier op higherlevel. Het eerste deel vind je hier.

 

PS. Sorry voor de promotie van mezelf maar ik vond toch dat dit even moest.

 

Met vriendelijke groet,

 

Ties

Link naar reactie
  • 0

Hi Ties,

 

Deze opmerking was een flapuit, het was geenszins de bedoeling mensen in hun beroepseer te krenken. Misschien voel ik de fatsoensregels van dit forum nog niet goed aan :)

 

Het kwam ook voort uit mijn onbegrip van de term VC. In mijn onnozelheid dacht ik dat een 'VC' gewoon iedereen was die met durf investeerde. Uit jouw columns begrijp ik dat de term een nauwere groep professionele investeerders aanduidt en dat een VC niet snel geld verstrekt aan een startup maar eerder wedt op paarden die de startbox reeds verlaten hebben en goed op gang zijn.

'Business angels' of 'informal investors' zijn eerder geneigd dit te doen. Snap ik het goed ?

 

groetjes, Peter.

Link naar reactie
  • 0

Hoi Peter,

 

OK, geen probleem!

 

De kern is dat hoe meer investeerders, een business angel maar ook een venture capitalist beschikt over meer kennis en ervaring van de markt, des te meer zijn zij bereid om "early stage" investeringen te doen.

 

Als startend bedrijf moet je dus op zoek naar investeerders met veel ervaring in je markt.

 

Met vriendelijke groet,

 

Ties

 

Link naar reactie
  • 0

Hi Ties,

 

Deze opmerking was een flapuit, het was geenszins de bedoeling mensen in hun beroepseer te krenken. Misschien voel ik de fatsoensregels van dit forum nog niet goed aan :)

 

Het kwam ook voort uit mijn onbegrip van de term VC. In mijn onnozelheid dacht ik dat een 'VC' gewoon iedereen was die met durf investeerde. Uit jouw columns begrijp ik dat de term een nauwere groep professionele investeerders aanduidt en dat een VC niet snel geld verstrekt aan een startup maar eerder wedt op paarden die de startbox reeds verlaten hebben en goed op gang zijn.

'Business angels' of 'informal investors' zijn eerder geneigd dit te doen. Snap ik het goed ?

 

groetjes, Peter.

Peter, en Arrowman

het vak van VC, informal investor, business angel, of wie dan ook, is eigenlijk heel simpel.

 

Ten eerste moeten zowel ondernemer als investeerder 100% geloven in wat ze doen. Soms liefdegeld oud papier, soms hard cash. Maar uiteindelijk wordt iedere investering getoetst aan potentiële opbrengst en risico-inschatting. Dat doet ieder mens in iedere situatie.

 

V.w.b. Google, dat is gestart zonder investeringen (geleende pc's en netwerkverbindingen), als hobbyisten in de vrije tijd. Nadat het enige tijd een hobbyproject was, is er pas extern geld aan te pas gekomen.

 

 

Pitch Coach | Pitch Trainer | Public Speaker | Sparring Partner | Mentor | Pitcholoog (c)

"Your product, idea or business deserves a great pitch. I love to help you!"

Link naar reactie
  • 0

V.w.b. Google, dat is gestart zonder investeringen (geleende pc's en netwerkverbindingen), als hobbyisten in de vrije tijd.

 

Maak daarvan: wetenschappers in opleiding.

 

Dit kenmerkt het denken van financiële mensen ;) dat ze alles buiten de cijfertjes en plannen wegzetten als "hobbyisten in de vrije tijd".

 

Het was natuurlijk precies andersom. De kern van Google was wetenschap en hightech, waar ze jaren hard aan gewerkt hebben op topniveau. Het financiële plan hebben ze in een middag uit de laserprinter laten jassen door een stagaire die net zijn citotoets gehaald had.

 

Zo, nu gaat mijn karma ff diep in de min ;D

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 194 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.