• 0

Verkopen van hetzelfde product met andere merknaam

Hallo allemaal,

 

Ik heb een leverancier gevonden in China die een product produceert wat wij graag willen inkopen en verkopen. We mogen van dat bedrijf ook ons eigen logo/merknaam op de verpakking en product zetten. Nou hebben we even online gekeken en wordt dat product wel al aangeboden in Nederland, maar dan onder de naam van het merk wat de fabrikant zelf aanbied. 

 

De vraag is: Mogen wij precies hetzelfde product ook aanbieden in Nederland, maar dan met een ander logo op de verpakking en het product?

 

Met Vriendelijke groet,

JW

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0

 

Tja, dat krijg je als verschillende ondernemers allemaal hetzelfde boekje lezen en instructies opvolgen mbt private labeling op Amazon en andere platforms.

 

Ga op een vrije zaterdag eens langs bij alle supermarkten en koop daar wat goedkope huismerkproducten. Vergelijk die thuis en merk dat bijvoorbeeld knackebröt en pindakaas en wc-papier en siroop waarschijnlijk uit dezelfde fabriek komt. Mag dat? Ja dat mag.

 

Al kan het zijn dat in jouw geval een concurrerende leverancier op grond van huisregels bij Amazon of Bol bezwaar maakt. :partying-face:

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Ik zou wel even goed laten checken of er geen patenten op rusten.  Chinezen nemen het daar meestal niet zo nauw mee (waarschijnlijk ook omdat die patenten in China niet geldig zijn) maar in Europa kun je daar flinke rekeningen voor krijgen.  @kuifje kan je daar vast meer over vertellen. 

Onder de naam Bob de webbouwer bouw en verbeter ik websites.

Daarnaast verzorg ik dj's en drive-in-shows op bruiloften, bedrijfsfeesten, verjaardagen enzovoorts.

Link naar reactie
  • 1
3 uur geleden, Bob de webbouwer zei:

Ik zou wel even goed laten checken of er geen patenten op rusten.  Chinezen nemen het daar meestal niet zo nauw mee (waarschijnlijk ook omdat die patenten in China niet geldig zijn) maar in Europa kun je daar flinke rekeningen voor krijgen.  @kuifje kan je daar vast meer over vertellen. 

 

Ik wou inderdaad al antwoorden, maar toen kwamen er gezinsbeslommeringen tussen.

 

Het 'Ja dat mag' van TwaBla is inderdaad wat kort door de bocht. Er kunnen nog wel tien redenen zijn waarom het niet zou mogen, en een patent is er daar een van. En vergeet ook slaafse nabootsing niet (google het maar eens).

 

TwaBla heeft wel gelijk dat je best een ander merk op een product mag laten aanbrengen, maar daar ben je er niet mee.

 

Aan de andere kant, je moet nu ook niet meteen bang worden voor alles, en alle theoretische mogelijkheden eerst van te voren 100% willen nachecken, want dan kom je nooit aan ondernemen toe, en je bent een hele hoop geld kwijt.

 

Wat mogelijke inbreuk op patenten betreft bij het maken/importeren/verkopen van producten is mijn standaard, gezond boerenverstand advies aan kleinere ondernemers in het algemeen: gewoon doen, tenzij het om hoge bedragen gaat waar je nerveus van wordt, of tenzij je weet of vermoedt dat er wel eens een patent zou kunnen zijn.  Ja, daar zit een risico aan, maar het risico is beperkt, en als het zich voordoet zijn de gevolgen voor de gemiddelde ondernemer meestal wel te dragen.

 

Als je gaat werken vanuit de theoretische kans dat ergens een patent op zou kunnen zitten, zonder dat je  redenen hebt om dat te vermoeden, stop dan maar meteen, want dan ben je te risico-avers om ondernemer te zijn.

Bel een octrooigemachtigde van Patenthuis bij al uw octrooivragen !

Link naar reactie
  • 0
2 uur geleden, kuifje zei:

Het 'Ja dat mag' van TwaBla is inderdaad wat kort door de bocht.

 

Klopt, ik heb alle mits-bochten afgesneden. Er zijn talloze andere regels waar een product uit China aan moet voldoen, maar als het een verder legaal geleverd product is mag de producent jouw huismerk daar op zetten - als dat huismerk geen inbreuk maakt op andermans merk uiteraard.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Hallo allemaal,

 

Heel erg bedankt voor de alle antwoorden.

 

Het is zo dat de producent ons toestemming heeft gegeven om op het product een logo te laten drukken, niet het andere bedrijf dat ook in Nederland hetzelfde product verkoopt onder de merknaam van de producent. Misschien is het dus ook wel handig om te vermelden dat dat andere bedrijf (onze concurrent) niet hun eigen logo erop hebben gedrukt, maar gewoon het logo en merk hebben gebruikt van de producent uit China. Is er dan nog steeds een kans dat er een patent op zit aangezien ze niet hun eigen logo/merk hebben gebruikt, maar die van de producent. Ik weet wel dat ze gewoon een merknaam kunnen registreren in de Benelux en dan dezelfde naam kan gebruiken als de producent in China doet, maar hoe zit het dan met patenten die potentieel worden aangevraagd op zo'n product. Is dat dan mogelijk en moeten we dit als een bedreiging zien?

 

Misschien is het ook handig te vermelden dat het gaat om een speaker.

Link naar reactie
  • 0

 

Een patent is iets heel anders dan een logo of merknaam. Ga dat eerst maar eens rustig uitzoeken. Jouw Nederlandse concurrent heeft zeker geen patent.

 

Als ze zonder medeweten en medewerking van de Chinese merkeigenaar dat merk voor de Benelux hebben geregistreerd, is het mogelijk een registratie ter kwader trouw en dus niet af te dwingen. 

 

Doe zelf ook eens wat basic onderzoek... :nerd-face:

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

dit gebeurd veelvuldig.

Op b.v. bol staan bepaalde producten onder wel 12 verschillende merken tekoop.

Kwestie van inderdaad een eigen merk registreren, eigen productverpakking maken (per platform kan de voorwaarden daarvoor verschillen), een eigen EAN code kopen en op de verpakking printen/plakken en online zetten.

 

Ook in mijn assortiment zitten veel producten die allemaal bij dezelfde fabriek vandaan komen en door wel 6 verschillende merken met een eigen verpakking en onder eigen merk op de markt gebracht worden.

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
5 minuten geleden, TwaBla zei:

 

Een andere naam op een bestaande verpakking voldoet niet?

bij b.v. Bol.com geld dat de merknaam op het product (indien mogelijk) en de productverpakking moet staan en ook op de productfoto moet staan.

Het aanbrengen van een merk doormiddel van een sticker op een bestaande verpakking is niet toegestaan nee.

Er wordt dus verwacht dat de merknaam op de productverpakking gedrukt/print is.

en zo zijn er nog een aantal voorwaarden om als echt merk gezien te worden (o.a. het eigen GS1 EAN nummer (en volgens mij daarbij nog paar aanvullende voorwaarden) en het geregistreerde merk.

 

Indien er b.v. al een EAN nummer op de verpakking staat  mag je niet eenvoudig even een sticker met een nieuw EAN nummer eroverheen plakken. Indien een product al een EAN heeft moet het onder dat EAN verkocht worden.

aangepast door Daniel_Nijmegen
Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 230 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.