• 0

Klant wil openstaand saldo gebruiken voor investering

(aangepast)

Een klant heeft een openstaand saldo, door een mislukt evenement heeft hij geen inkomsten behaald uit een evenement.
Nu wil hij het geld dat hij wel heeft inzetten voor nieuwe kleine evenementen om zo zijn rekening te kunnen betalen.
Hij zal hier wel veel evenementen voor nodig hebben en er zit een behoorlijk risico aan.
Aan de andere kant krijg ik het anders nooit.

Nu wil ik er wel mee akkoord gaan, maar ben op zoek naar een vergoeding voor deze lening. Omdat er best een behoorlijk risico aan zit en het een ongevraagde lening is vindt ik de wettelijke rente van 8% op jaarbasis welk erg weinig en niet heel lucratief. Dus ik zat te denken aan 2% per maand. Wat neerkomt op iets minder dan 30 euro per maand wanneer er niet afgelost wordt.
Is dit heel onredelijk?

aangepast door Jasper S.
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0
1 uur geleden, Jasper S. zei:

Ik ben een beetje genezen van de gebruikelijke manier van incasseren, het werkt nml niet in NL. Je wint een rechtszaak en vervolgens kunnen ze met allerlei trucjes alsnog onder de betaling uit komen.

 

Deze ervaring heb ik helaas ook. 

 

6 uur geleden, Jasper S. zei:

NIet echt een optie, is vooral horeca materiaal, dat heeft niet echt waarde voor mij.

 

Het maakt niet echt uit of het waarde voor jouw als bedrijf heeft, maar mijn inziens wel of het een marktwaarde vertegenwoordigd, als je deze zou verkopen. 

 

Een eigen locatie (in eigendom?) met eigen inrichting, en dan geen 3500 Euro op relatief korte termijn kunnen opleveren gaan er bij mij niet echt in. Soms moet je als ondernemer offers brengen. In dit geval is dat denk ik eerst aan je klant om dat te doen, dan aan jouw. Als hij reeel vermogen heeft moet het toch mogelijk zijn dat hij jouw op een of andere manier op een redelijke termijn betaald voor je diensten. 

 

Een andere optie zoeken dan naar de rechter is denk ik eerder succesvol, maar er moet wel serieus meer uit te halen zijn dan 500 Euro, juist doordat hij zo blijkt uit je verhaal wel zelf vermogen heeft, ik geloof niet zo snel dat er dan echt geen geld heeft. Als hij maar één evenement heeft is hij daar misschien geen 80 uur per week mee bezig, en kan hij dus nog wat uurtjes besteden aan een bijbaan oid om jouw vordering te voldoen. Het lijk in ieder geval geen kale kip.  Maak je tegen partij duidelijk dat zij moeite zullen moeten doen, en draag ze desnoods dit soort voorstellen aan. 

Link naar reactie
  • 0
3 uur geleden, Jasper S. zei:

Het is een beetje een probleem met festivals. Ze zijn allemaal op basis van vooruit betaling en ze hebben over het algemeen ook allemaal een heel strak budget.
Dus je moet per aanvraag gokken of je het wel of niet aan durft. En inderdaad soms gok je verkeerd, ik dacht dat dit een mooie instap zou zijn in zijn wereld. Maar helaas.

Als ik het hele relaas zo eens aanhoor, dan denk ik dat het óf hard moet spelen óf een andere branche moet zoeken.

Gegokt ... en verloren.  Pak je verlies en gun iemand anders deze klant.

 

Opnieuw een gokje wagen door het financieren van nieuwe evenementen, in de hoop dat daarmee ooit eens alle schulden - oude en nieuwe - worden betaald, is wel het domste wat je kunt doen. Voor een gokje wagen zijn er wel betere zaken te vinden.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
4 uur geleden, Jasper S. zei:

Helaas is het in onze branche ongebruikelijk om vooraf te betalen, ze moeten allemaal het geld eerst verdienen voordat het uitgegeven kan worden.

 

Dat geldt wellicht voor licht en geluid bedrijven, maar artiesten werken juist meestal met 100% vooraf betaling.

 

Ik zou hier overigens ook zeker niet in mee gaan,  jij moet gewoon je geld krijgen. Je bent geen bank. 

aangepast door Bob de webbouwer

Onder de naam Bob de webbouwer bouw en verbeter ik websites.

Daarnaast verzorg ik dj's en drive-in-shows op bruiloften, bedrijfsfeesten, verjaardagen enzovoorts.

Link naar reactie
  • 0

Hé Jasper S., 

 

Je kunt je vordering verhogen met rente én incassokosten. In de praktijk wordt vaak een rentepercentage van 1.5% per maand gehanteerd. Dat komt neer op 18% per jaar. Rechtspraak leert ons dat een rentepercentage van 2% per maand onredelijk wordt geacht.  Het uitgangspunt voor incassokosten is 15%, mits contractueel overeengekomen. Als er contractueel niets is afgesproken over incassokosten, val je terug op de staffel uit de Wet Incassokosten. In jouw geval adviseer ik dus een rentepercentage van 1.5% en incassokosten van 15% overeen te komen. 

 

Succes! 

Link naar reactie
  • 0
On 26/01/2020 at 19:47, Cosara said:

Opnieuw een gokje wagen door het financieren van nieuwe evenementen, in de hoop dat daarmee ooit eens alle schulden - oude en nieuwe - worden betaald, is wel het domste wat je kunt doen. Voor een gokje wagen zijn er wel betere zaken te vinden.

Dat heet goed geld naar slecht geld gooien en is nooit slim.

Hans Damen - Insparcom

Strategisch Advies - Crisismanagement - Spreker - Dagvoorzitter - Divemaster

Laatste blogs

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 150 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.