• 0

Omzetbelasting en inkomstenbelasting

(aangepast)

Hallo mensen,

 

Ik heb een tweetal vragen over aangifte omzetbelasting. Een antwoord waardeer ik enorm.

1) Voor mijn e-commerce onderneming heb ik producten weg gegeven in ruil voor reviews. Dat wil zeggen dat mensen mijn product kopen (op bol.com), een review achterlaten en ik dan vervolgens het aankoopbedrag op hun rekening stort.

Moet ik hierover toch het BTW overdragen aan de belastingdienst? Of hoeft dit niet aangezien ik hier geen winst over maak?

Ik neem aan dat ik het aankoopbedrag in ieder geval als bedrijfskosten kan opboeken?

2) Klopt het dat wanneer een Nederlandse expediteur vracht voor mij verzendt vanuit China naar Nederland (door-to-door, DDU), er door de expediteur geen BTW aan mij doorbelast voor het vervoer, opslag en dergelijke? Ik heb het dan niet over de BTW dat over de waarde van de goederen wordt gerekend.

3) In q3 2019 heb ik opgaaf ICP gedaan per kwartaal. In q4 2019 heb ik niet intracommunautair geleverd, dien ik dan alsnog een ICP opgaaf te doen?

Bij voorbaat dank!

aangepast door floor.ida
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0
(aangepast)
Quote

 

1) Voor mijn e-commerce onderneming heb ik producten weg gegeven in ruil voor reviews. Dat wil zeggen dat mensen mijn product kopen (op bol.com), een review achterlaten en ik dan vervolgens het aankoopbedrag op hun rekening stort.

Moet ik hierover toch het BTW overdragen aan de belastingdienst? Of hoeft dit niet aangezien ik hier geen winst over maak?

 


Als je het aankoopbedrag terugstort moet je een creditnota inboeken in jouw administratie.
Je betaald omzetbelasting over de ontvangen btw - de betaalde btw.

 

Quote

3) In q3 2019 heb ik opgaaf ICP gedaan per kwartaal. In q4 2019 heb ik niet intracommunautair geleverd, dien ik dan alsnog een ICP opgaaf te doen?


Als bij de aangifte omzetbelasting alle vakken in blok 3 en 4 -> 0 zijn, dus helemaal geen Leveringen/diensten naar / uit het buitenland, lijkt mij dit niet nodig.

aangepast door Domein 158

Domein 158 - https://www.158.nl

- Registratie van nieuwe domeinnamen

- Verkoop van mooie domeinnamen

- Dropcatchen van quarantaine domeinnamen

Link naar reactie
  • 1
(aangepast)
Op 25-1-2020 om 15:59, floor.ida zei:

2) Klopt het dat wanneer een Nederlandse expediteur vracht voor mij verzendt vanuit China naar Nederland (door-to-door, DDU), er door de expediteur geen BTW aan mij doorbelast voor het vervoer, opslag en dergelijke? Ik heb het dan niet over de BTW dat over de waarde van de goederen wordt gerekend.
 

Als een Nederlandse expediteur voor jou goederen verzendt vanuit China heb jij blijkbaar van de Chinese verkoper FCA gekocht.  DDU (welke trouwens in 2010 vervangen is door DAP)  is dan niet van toepassing, je spreekt immers geen leveringsvoorwaarden af met een vervoerder.  BTW  bij invoer  over "de waarde van de goederen" is inclusief transport/verzekering tot aan de EU-grens, na-transport (binnen de EU) is over het algemeen belast met 0%.

 

Ik zie trouwens niet meteen een link met inkomstenbelasting......

aangepast door Bert.
Link naar reactie
  • 0

Nog even terugkomend op vraag 1:

BTW wordt berekend over de waarde van de prestatie, ongeacht hoe die waarde betaald/vergoed wordt. Als die waarde voor jou gelijk is aan het terugbetalen van de gangbare verkoopprijs, dan is er nog steeds BTW verschuldigd. Immers, voor jou staat de review gelijk aan de verkoopwaarde zodat voor de BTW er weldegelijk een tegenprestatie is, namelijk de review ter waarde van de gangbare verkoopprijs.

 

Geen BTW zou pas aan de orde zijn als er sprake is van een gift zonder tegenprestatie (denk bijvoorbeeld aan samples die weggegeven worden in cosmeticazaken).

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0
On 26/01/2020 at 14:35, Hardloper said:


Als je het aankoopbedrag terugstort moet je een creditnota inboeken in jouw administratie.
Je betaald omzetbelasting over de ontvangen btw - de betaalde btw.

 

Bedankt voor je antwoord. Als ik het dus goed begrijp moet ik dus de BTW overdragen aan de belastingdienst.

7 hours ago, Bert. said:

Als een Nederlandse expediteur voor jou goederen verzendt vanuit China heb jij blijkbaar van de Chinese verkoper FCA gekocht.  DDU (welke trouwens in 2010 vervangen is door DAP)  is dan niet van toepassing, je spreekt immers geen leveringsvoorwaarden af met een vervoerder.  BTW  bij invoer  over "de waarde van de goederen" is inclusief transport/verzekering tot aan de EU-grens, na-transport (binnen de EU) is over het algemeen belast met 0%.

 

Ik zie trouwens niet meteen een link met inkomstenbelasting......

Duidelijk, erg bedankt. Deze specifieke vraag is voor de omzetbelasting.

6 hours ago, Joost Rietveld said:

Nog even terugkomend op vraag 1:

BTW wordt berekend over de waarde van de prestatie, ongeacht hoe die waarde betaald/vergoed wordt. Als die waarde voor jou gelijk is aan het terugbetalen van de gangbare verkoopprijs, dan is er nog steeds BTW verschuldigd. Immers, voor jou staat de review gelijk aan de verkoopwaarde zodat voor de BTW er weldegelijk een tegenprestatie is, namelijk de review ter waarde van de gangbare verkoopprijs.

 

Geen BTW zou pas aan de orde zijn als er sprake is van een gift zonder tegenprestatie (denk bijvoorbeeld aan samples die weggegeven worden in cosmeticazaken).

 

groet

Joost

Bedankt voor je antwoord. 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    12 leden, 211 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.