Jump to content
  • Welcome to HigherLevel, the Dutch business forum

Do you have a business question, do you want feedback on your business plan or do you want to advise others? Then you are at the right place at a higher level. Here entrepreneurs come together to take each other to the next level.
    Ask your question, get a quick answer and share your experiences with entrepreneurs. The moment it suits you!
    During the day, evening and weekend 24/7 free advice and exchange of experience with entrepreneurs who understand!
bianca_nathalie

Eenmanszaken in Nederland en in Duitsland?

Recommended Posts

Ik woon in nederland en heb daar een eenmanszaak.  Nu wil ik graag in Duitsland en nieuw bedrijf opzetten.

Dit omdat ik met dat bedrijf ook in Duitsland ga inkopen en verkopen.  Het  is een andere  bedrijfstak, en ik kan producten verkopen die ik niet in NL kan verkopen.

Ik gebruik mijn vakantie huis als adres dan daarvoor. 

Hoofdinkomen wordt die nl bedrijf gegenereerd en ben ook de meeste tijd daar.

Beide bedrijven zijn klein genoeg om van een kor gebruik te maken.  Als ze apart blijven.  Samen natuurlijk niet.  

Nu stuit ik op verschillende vragen.

Op de verschillende sites met info wordt altijd maar van een en/of situatie uitgegaan. 

Dit is een en/en situatie  

Waar betaal ik omzetbelasting

Waar betaal ik inkomstenbelasting

Als ik in nl in aanmerking kom voor de kor, moet ik dan mijn omzet van dat bedrijf in Duitsland mee laten tellen. 

Hetzelfde voor de kleinunternehmerregelung in Duitsland.

Moet ik wereldinkomen opgeven

Hoe werkt het met intracommunicaire handel als ik een kor regeling heb in beide landen. Ik koop met nl bedrijf in in Duitsland en met duits bedrijf in nl. 

Klinkt omslachtig maar wil graag beide bedrijven gescheiden houden. 

Kan ik wel de vorm eenmanszaak gebruiken.

Waar betaal ik sociale verzekeringen.  

Hopelijk weet iemand me verder te helpen.  

Mvg Bianca 

Dag Bianca

Een bedrijf in Duitsland starten als Nederlander vereist óf een GMHB (rechtspersoonlijkheid, vergelijk BV in Nederland) of een Duitse eenmanszaak met zogenaamde vaste inrichting (fysieke plek waarvandaan de handel gedreven wordt, geen postadres of virtueel kantoor).

Op die manier is er inderdaad sprake van twee afzonderlijke ondernemingen, elk in beginsel belastingplichtig in de respectievelijke landen.

In DLD zou je dan plichtig zijn voor de omzetbelasting en inkomstenbelasting. In NL idem, met dien verstande dat je Duitse inkomen ook belast is met NL inkomstenbelasting. Wel verleent NL dan aftrek ter voorkoming van dubbele heffing voor de inkomstenbelasting. De omzetbelasting blijft per land gescheiden.

Verder reikt mijn kennis terzake niet. Een goede tip is om contact te leggen met een adviseur in de grensstreek. Er zijn voldoende goede belastingadviseurs te vinden die exact weten hoe e.e.a. tussen DLD en NL samenloopt.

Succes

Joost

Denarius Advies Fiscaal-juridisch adviseur: rechtsvormkeuze/-wijziging, samenwerkingsverbanden, bedrijfsoverdracht en exit-strategie: legal and tax

Ongeveer dzeelfde vraag als 10 jaar geleden?

Edited by Wkhoek

3 uur geleden, Wkhoek zei:

Ongeveer dzeelfde vraag als 10 jaar geleden?

Inderdaad lijkt er erg veel op.  Goed opgelet.

Situatie is wel nu compleet anders.  En zijn andere bedrijven. 

Maar ik denk dat ik nu mijn antwoord heb een weet wat ik kan doen.   

Raar dat er na tien jaar niks veranderd is omtrent juiste en duidelijke informatie.