• 0

Marktplaats voor virtuele items die waarde vertegenwoordigen: Vergunning nodig?

We bouwen een applicatie waar mensen reisbestemmingen kunnen ontdekken. Onze gebruikers kunnen verschillende type boekingen doen, zoals hotels. 

 

We hebben een innovatief plan om micro-investeringen van 'the crowd' aan te trekken. We bouwen een apart platform waar mensen plaatsen kunnen kopen. Als een gebruiker van onze reisapplicatie die plaats boekt (zoals een hotel) ontvangt de eigenaar van de plaats een deel van onze commissie.

 

Daarnaast maken we een systeem waar mensen deze plaatsen van elkaar kunnen overkopen.

 

Om de transacties te vergemakkelijken kopen mensen eerst tokens, waar vervolgens mee gehandeld wordt binnen het platform (via blockchain). Men kan deze tokens ook weer terug omwisselen naar Euro's.

 

Wat ik mij afvraag is om we eventueel een vergunning moeten hebben voor zoiets. Het komt een beetje in de sferen van beleggen, maar zeker niet in traditionele vorm...

 

Hopelijk kan iemand mij hier meer over vertellen / me de goede kant op wijzen.

 

Bij voorbaat dank voor jullie reacties.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dag Branko,

 

Dat lijkt inderdaad te kloppen. Ik heb ze nog niet gevraagd nee. Ik zie dat de vergunningsaanvraagkosten flink kunnen oplopen. €200/u, max €100,000 (http://www.digitaal.loket.afm.nl/nl-NL/Diensten/Beleggingsondernemingen/Vergunning/Pages/vergunningaanvraag-beleggingsonderneming.aspx?tab=3). We verkopen onze plaatsen in eerste instantie voor kleine bedragen en we zijn nog een jong bedrijf, dus de inkomsten zullen waarschijnlijk niet enorm zijn. Het zou natuurlijk vervelend zijn als de kosten van de vergunning hoger uitvallen dan wat er deze maanden binnen gaat komen. Heb jij een idee waar ik ongeveer op zou kunnen rekenen? 

 

Dankjewel!

Link naar reactie
  • 0

 

Zo'n plaats is altijd een te boeken iets?

 

En waarom zou uberhaupt ooit iemand iets bij jullie boeken?

 

Wat heeft de handel in 'plaatsen' met beleggen te maken?

 

Het lijkt meer op monopoly, een virtueel bordspel waarin mensen plaatsen kunnen kopen. Als er iemand toevallig op z'n plaats belandt, kan de 'eigenaar' geld vangen.

 

De rollen van de verschillende deelnemers lijken nog niet zo doordacht.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0
9 uur geleden, R.I.P. - Benm zei:

Hebben die tokens een vaste waarde of is die variabel?

 

Bij een vaste waarde zou je het kunnen vergelijken met een tegoedbon waarvan er de nodige bestaan, en dat zijn over het algemeen geen beleggingsproducten. 

 

Variabel. Je kunt ze vergelijken met de muntjes op een festival. Bij de ingang koop je ze, en het vergemakkelijkt de handel op het festival (m.b.v. 'smart contracts').
Hier meer info over (Ethereum) tokens: https://blockgeeks.com/guides/ethereum-token/

Hoeveel het bezit van een plaats gaat opleveren is ook geen gegeven: kan veel zijn, of weinig, afhankelijk van het aantal boekingen dus. 
Ik denk dus dat het niet (genoeg) vergelijkbaar is met tegoedbonnen.

Link naar reactie
  • 0
5 uur geleden, TwaBla zei:

 

Zo'n plaats is altijd een te boeken iets?

 

 

Ja

 

5 uur geleden, TwaBla zei:

 

En waarom zou uberhaupt ooit iemand iets bij jullie boeken?

 

 

We bouwen een aanbevelingssysteem. Maar dat is even buiten de scope van de vraag of het een beleggingsproduct is.

 

5 uur geleden, TwaBla zei:

 

Wat heeft de handel in 'plaatsen' met beleggen te maken?

 

 

Zoals een vakantiehuisje ook een beleggingsobject is bijvoorbeeld.

 

5 uur geleden, TwaBla zei:

 

Het lijkt meer op monopoly, een virtueel bordspel waarin mensen plaatsen kunnen kopen. Als er iemand toevallig op z'n plaats belandt, kan de 'eigenaar' geld vangen.

 

De rollen van de verschillende deelnemers lijken nog niet zo doordacht.

 

Het lijkt inderdaad op Monopolie. Maar de kopers van de plaatsen zijn niet degenen die inkomen genereren, maar dus de bezoekers van de reisapplicatie. Het is wel doordacht, maar heb het hier maar kort uiteengezet.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 230 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.