• 0

btwdatum en subsidie

in het factuurstelsel is factuurdatum leidend. Maar nu heb ik afgelopen jaar  regelmatig gebruik gemaakt van een subsidieregeling. Elke keer dat ik een aanvraag indiende heb ik de datum aanvraag als factuurdatum beschouwd. Maar was dat juist? Moet ik niet de datum beschikking nemen?

 

Een dergelijk foutje zal niet zo'n groot ding zijn maar met de jaargrens misschien wel van invloed op de jaarcijfers. In december nog een aanvraag gedaan en hopelijk in januari een beschikking.  (sowieso al lastig voor mij als leek met de btw een jaargrens.)

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0
(aangepast)

Dat is niet zonder meer waar. Ik betaal btw over deze subsidie. check de site van de belasting dienst.

maar welke datum hanteer ik?

 

( ik heb belasting tel gebeld maar in plaats van de beloofde doorverbinding naar de afdeling omzetbelasting werd de verbinding verbroken. Ook gebeld met  de uitvoerder van de regeling maar werd niet opgenomen.)

aangepast door vanRijnsoever.nl
Link naar reactie
  • 0

Je moet dan voor die subsidieaanvraag toch een factuur maken?

Die factuur bevat BTW en dan is die factuurdatum ook van belang voor de OB-afdracht.

 

Quote

De subsidieontvanger moet een factuur met btw uitreiken aan de subsidieverstrekker als vaststaat dat de subsidie is belast. Deze factuur moet voldoen aan de factuurvereisten, zoals die gelden vanaf 1 januari 2013.

 

Link naar reactie
  • 0

Geen idee wat de officiële regels zijn maar ik had het in onderstaande sources gevonden:

http://files.nuv.nl/app/uploads/2015/07/21111254/Subsidie-en-de-gevolgen-voor-de-btw.pdf

https://cmweb.nl/2017/08/btw-en-subsidie/

https://ondernemingsdatabank.indicator.nl/btw/ontvangt_u_subsidies__wat_doet_u_dan_met_de_btw_/NLTATEAR_EU05040401/related

https://www.adfinadvies.nl/subsidies-belast-met-btw/

Etc. Etc.

 

Gevolgen voor de ontvanger van een btw belaste subsidie



LET WEL  De subsidieontvanger moet in geval van een btw belaste subsidie een factuur uitreiken aan de subsidieverstrekker. Deze factuur moet voldoen aan de Factuurvereisten.

 

Wie heeft beoordeeld/bepaald dat het hier om btw-belaste subsidie gaat?

Link naar reactie
  • 0

Als het een prijssubsidie is - en daar lijkt het hier wel op - dan zit de subsidiegever (een gemeente bijvoorbeeld) niet op een factuur te wachten.

Dus dat zou ik zeker niet uitreiken op basis van een subsidiebeschikking (want dan maakt je het hen en jezelf moeilijk).

 

Meestal verwerk je dit dan (wanneer je BTW verschuldigd bent over deze prijssubsidie!) in je "eigen" factuur, dus bijvoorbeeld (en nu roep ik maar wat: stel dat de prestatie 10.000 is en de subsidie 4.000 is) en factuur zoiets als:

 

"

10.000,- Diensten XXXX

2.100,- BTW

----------

12.100,- Totaal

4.000,- Subsidie

----------

8.100,- te betalen

"

 

Deze factuur dan uiteraard naar de afnemer van de dienst.

 

Want dan heb je dus het afdragen van de 2.100,- aan BTW voor je diensten ontvangen:

4.000,- van de subsidiegever en

6.000,- van de afnemer.

 

En dat was precies de bedoeling van dit allemaal (in dit voorbeeld dan).

 

 

 

 

"What, me worry?"

Link naar reactie
  • 0

Het gaat niet over wel of geen btw. In deze regeling moet ik gewoon btw afdragen. Dat is niet de discussie. 

Ik stuur geen factuur. Niet bij de aanvraag en ook niet na de beschikking.

Het gaat over de datering in de boekhouding.

Maar gezien de reacties is het ook hier onbekend terrein. Ik hou gewoon de datum aanvraag aan. Daarmee zeg ik eigenlijk: kijk ik heb een dienst geleverd mag ik nu mijn geld hebben? Toch ook een soort van factuur?:face-savoring-food:

 

Dank voor de reacties! Ik ben er uit. Ik hou het gewoon zo.

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 243 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.