De afgelopen maand ben ik bezig geweest met een nieuw concept gericht op de occasion markt. Het idee is bij mij ontstaan nadat mijn VW Polo eind november van 2018 in de brand is gestoken. Total loss. En ja, de daders zijn gepakt en berecht :).
Na het verlies van m'n geliefde polo begon de zoektocht naar een nieuwe occasion. Lastig aangezien ik in een segment keek waar veel mensen in kijken. Dat betekende dat enigszins redelijke auto's soms al verkocht waren vóórdat ik de kans had te reageren. Regelmatig een afspraak gemaakt om te komen kijken bij een auto maar vond ik het lastig om te kunnen beoordelen of een auto inderdaad zo goed is als geadverteerd. Cosmetische dingen zoals lakschade kun je zien, maar hoe zit het met banden, staat van de remmen enzovoorts.
En ik ben niet de enige. Als je gaat googlen zijn er duizenden fora threads waar mensen zich afvragen of de auto die ze op het oog hebben wel is wat ze zoeken. Tel daarbij op dat de markt van occasions groeiende is (ruim 1.8 miljoen auto's worden er per jaar verhandeld).
Na vooronderzoek en doorlezen van brancherapporten heb ik besloten om het concept wat ik in m'n hoofd had te gaan testen: Occasion Wijzer. Een handige webapp waarmee je stap voor stap de occasion checkt.
Op tweede kerstdag een landingspagina gelanceerd waar ik het concept uitleg. Een Facebook campagne opgezet op basis van informatie over auto-kopers uit de branche rapporten en fingerscrossed.
Na een week waren er 50 mensen die zich hadden ingeschreven en interesse hadden in het concept. Dat heeft er toe geleid dat we begonnen zijn met de bouw van Occasion Wijzer. Een aantal koppelingen gebouwd en duidelijke rapportages gemaakt op basis van input van garagehouders & andere experts.
Over twee dagen gaan we live. Inmiddels hebben ruim 120 mensen aangegeven geïnteresseerd te zijn en komen er dagelijks (zonder ads) mensen bij.
Mijn vraag aan jullie: hebben jullie feedback op dit concept? Tips om het goed in de markt te zetten? We hebben een lanceringsplanning gemaakt met duidelijke doelen en marketing materialen.
En als laatste, is het leuk om hier een tof artikel over te schrijven? Welke hordes hebben we moeten nemen en hoe hebben we dat gedaan?
Hoor het graag
Ruud - https://occasion-wijzer.nl
Omschrijf wat je tot nu toe zelf gedaan hebt hiervoor:
Concept validatie, marktonderzoek
Wat is de uitdaging die je met je concept op wil lossen:
Onzekerheid bij het aankopen van een occasion
Hoe is dit anders dan bestaande concepten:
Bestaat op dit moment niet in een gebruiksvriendelijke en onafhankelijke manier.
Wat voor feedback hoop je te krijgen:
Lancering tips, feedback op concept en verbeterpunten
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
RuudB.
RuudB.
Beste HL-ers,
De afgelopen maand ben ik bezig geweest met een nieuw concept gericht op de occasion markt. Het idee is bij mij ontstaan nadat mijn VW Polo eind november van 2018 in de brand is gestoken. Total loss. En ja, de daders zijn gepakt en berecht :).
Na het verlies van m'n geliefde polo begon de zoektocht naar een nieuwe occasion. Lastig aangezien ik in een segment keek waar veel mensen in kijken. Dat betekende dat enigszins redelijke auto's soms al verkocht waren vóórdat ik de kans had te reageren. Regelmatig een afspraak gemaakt om te komen kijken bij een auto maar vond ik het lastig om te kunnen beoordelen of een auto inderdaad zo goed is als geadverteerd. Cosmetische dingen zoals lakschade kun je zien, maar hoe zit het met banden, staat van de remmen enzovoorts.
En ik ben niet de enige. Als je gaat googlen zijn er duizenden fora threads waar mensen zich afvragen of de auto die ze op het oog hebben wel is wat ze zoeken. Tel daarbij op dat de markt van occasions groeiende is (ruim 1.8 miljoen auto's worden er per jaar verhandeld).
Na vooronderzoek en doorlezen van brancherapporten heb ik besloten om het concept wat ik in m'n hoofd had te gaan testen: Occasion Wijzer. Een handige webapp waarmee je stap voor stap de occasion checkt.
Op tweede kerstdag een landingspagina gelanceerd waar ik het concept uitleg. Een Facebook campagne opgezet op basis van informatie over auto-kopers uit de branche rapporten en fingerscrossed.
Na een week waren er 50 mensen die zich hadden ingeschreven en interesse hadden in het concept. Dat heeft er toe geleid dat we begonnen zijn met de bouw van Occasion Wijzer. Een aantal koppelingen gebouwd en duidelijke rapportages gemaakt op basis van input van garagehouders & andere experts.
Over twee dagen gaan we live. Inmiddels hebben ruim 120 mensen aangegeven geïnteresseerd te zijn en komen er dagelijks (zonder ads) mensen bij.
Mijn vraag aan jullie: hebben jullie feedback op dit concept? Tips om het goed in de markt te zetten? We hebben een lanceringsplanning gemaakt met duidelijke doelen en marketing materialen.
En als laatste, is het leuk om hier een tof artikel over te schrijven? Welke hordes hebben we moeten nemen en hoe hebben we dat gedaan?
Hoor het graag
Ruud - https://occasion-wijzer.nl
Concept validatie, marktonderzoek
Onzekerheid bij het aankopen van een occasion
Bestaat op dit moment niet in een gebruiksvriendelijke en onafhankelijke manier.
Lancering tips, feedback op concept en verbeterpunten
B2B Data & Leads - https://klue.nl
Link naar reactie
Aanbevolen berichten
12 antwoorden op deze vraag