Jump to content
RuudB.
Verberg

Nieuw concept voor de Occasion markt

Description of your concept:

Beste HL-ers,

 

De afgelopen maand ben ik bezig geweest met een nieuw concept gericht op de occasion markt. Het idee is bij mij ontstaan nadat mijn VW Polo eind november van 2018 in de brand is gestoken. Total loss. En ja, de daders zijn gepakt en berecht :).

 

Na het verlies van m'n geliefde polo begon de zoektocht naar een nieuwe occasion. Lastig aangezien ik in een segment keek waar veel mensen in kijken. Dat betekende dat enigszins redelijke auto's soms al verkocht waren vóórdat ik de kans had te reageren. Regelmatig een afspraak gemaakt om te komen kijken bij een auto maar vond ik het lastig om te kunnen beoordelen of een auto inderdaad zo goed is als geadverteerd. Cosmetische dingen zoals lakschade kun je zien, maar hoe zit het met banden, staat van de remmen enzovoorts. 

 

En ik ben niet de enige. Als je gaat googlen zijn er duizenden fora threads waar mensen zich afvragen of de auto die ze op het oog hebben wel is wat ze zoeken. Tel daarbij op dat de markt van occasions groeiende is (ruim 1.8 miljoen auto's worden er per jaar verhandeld).

 

Na vooronderzoek en doorlezen van brancherapporten heb ik besloten om het concept wat ik in m'n hoofd had te gaan testen: Occasion Wijzer. Een handige webapp waarmee je stap voor stap de occasion checkt. 

 

Op tweede kerstdag een landingspagina gelanceerd  waar ik het concept uitleg. Een Facebook campagne opgezet op basis van informatie over auto-kopers uit de branche rapporten en fingerscrossed.

 

Na een week waren er 50 mensen die zich hadden ingeschreven en interesse hadden in het concept. Dat heeft er toe geleid dat we begonnen zijn met de bouw van Occasion Wijzer. Een aantal koppelingen gebouwd en duidelijke rapportages gemaakt op basis van input van garagehouders & andere experts. 

 

Over twee dagen gaan we live. Inmiddels hebben ruim 120 mensen aangegeven geïnteresseerd te zijn en komen er dagelijks (zonder ads) mensen bij. 

 

Mijn vraag aan jullie: hebben jullie feedback op dit concept? Tips om het goed in de markt te zetten? We hebben een lanceringsplanning gemaakt met duidelijke doelen en marketing materialen.

En als laatste, is het leuk om hier een tof artikel over te schrijven? Welke hordes hebben we moeten nemen en hoe hebben we dat gedaan?

 

Hoor het graag

 

Ruud - https://occasion-wijzer.nl

Describe what you have done up to now for this:

Concept validatie, marktonderzoek

What is the challenge you want to solve with your concept:

Onzekerheid bij het aankopen van een occasion

How does this differ from existing concepts:

Bestaat op dit moment niet in een gebruiksvriendelijke en onafhankelijke manier.

What is the kind of feedback you are hoping to get:

Lancering tips, feedback op concept en verbeterpunten

  

Edited by RuudB.

B2B Data & Leads - https://klue.nl

Share this post


Link to post
Share on other sites

12 answers to this question

Recommended Posts

  • 0

Mooi en simpel idee, bij goede uitvoering zie ik veel kansen. 

 

Echter komen er bij mij paar vragen op; 

- In hoeverre is het een check op maat? Zo heeft iedere auto zijn kwaaltjes, worden die per auto behandeld? Bijvoorbeeld "de volvo s40 1998-2004 hadden allemaal problemen met de VVT. Mercedes E-klasse 2002-2007 de ABS unit..."Heel gemakkelijk te checken, maar wordt hier met de typische kwaaltjes per model rekening gehouden? Of is het een algemene checklist..

- Wat is het verdienmodel? Puur uit ads?

- In hoeverre rekening gehouden met de leeftijd van de auto? 

 

Voor de lancering zou ik connecties zoeken met de vloggers in de branche, hier zijn er heel veel van. Denk bijv. aan personen als het automeisje. 

 

Wanneer het een mogelijkheid biedt tot een checklist op maat, waar de meest voorkomende problemen per merk ook behandeld worden zie ik persoonlijk goede kansen!

 

Succes!

 

p.s. Ik zie op je site dat je jezelf een review geeft.. Dit geeft in mijn opinie een verkeerd beeld.

Edited by Hessel_dtc

Share this post


Link to post
Share on other sites
  • 0

Dank voor het compliment. 

De check op maat per model staat hoog op de te-ontwikkelen lijst. We zijn bezig met aanleggen van een complete database die dus op basis van kenteken de unieke gebreken per model matched. Echter willen we met het huidige model al gaan starten om feedback op te halen.

De app is helemaal gratis en gaan ook geen advertenties op de website doen (zeg nooit-nooit). We sturen je achteraf, wanneer je aangeeft dat je de auto wil kopen wel een link waar je een verzekering kunt afsluiten. Daar zitten, indien het via die link wordt afgesloten, wat verdiensten aan. Echter is validatie van het concept en genereren van gebruik nu prio #1

Leeftijd van de auto gaat onderwater mee en nemen we mee in de check. We zullen gaandeweg het model steeds slimmer maken om zo rekening te houden met meerdere variabelen. 

Ik ga op zoek naar influencers en het eens aan hen voorleggen. Wellicht dat er iets leuks uit kan komen qua zichtbaarheid. 

p.s. zal de review even weghalen, was nodig bij gebrek aan beter maar inmiddels hebben we twee beta-testers en échte reviews :)


B2B Data & Leads - https://klue.nl

Share this post


Link to post
Share on other sites
  • 1

Leeftijd is vaak belangrijk als het om veroudering van materialen gaat. De kilometerstand heeft te maken met slijtage van het technische deel. Veel auto's zijn ontworpen om niet meer dan 200.000km mee te gaan. Dit is dus een eindpunt voor veilige adviezen. Uiteraard zijn er uitzonderingen. Als een auto veel stadsritjes heeft gedaan, zijn er weinig km gereden maar wel veel keer gekoppeld, gestart en met koude motor gereden. Dus eigenlijk zou je een interview moeten houden met de vorige gebruiker. Deze heeft de meeste kennis, waar geen standaard protocol tegenop kan. Succes ermee.

Share this post


Link to post
Share on other sites
  • 0

Op zich een leuk handvat voor de zeer onervaren autokoper. Maar je zou de genoemde controle punten ook op een website onder elkaar kunnen zetten.

Tis een beetje een algemeen verhaal, dezelfde vragen voor elke auto. De staat van de remmen beperkt zich tot het testen of die lekker en recht remt. Maar slijtage kun je zo niet beoordelen en kan wel grote onkosten geven. 

Ik heb het kenteken ingevuld van meerdere  auto’s. 1 waarvan bekend is dat er fors olie kan zijn, maar daar wordt niet over gerept. 

Wellicht helpt het een bepaalde doelgroep, maar als je zo onervaren bent zou ik een aankoopkeuring door een prof. zeer sterk aanraden

Share this post


Link to post
Share on other sites
  • 1

Als je een occasion koopt, kun je met een simpele zoekopdracht in google alle punten vinden bijv "aankoopadvies 2011 volkswagen golf 1.4tfsi" iemand die dat niet doet, en gewoon die auto koopt, waarom zou hij dan wel jouw app weten te vinden?

Share this post


Link to post
Share on other sites
  • 0

Goed punt. Tel daarbij op dat de meeste mensen niet regelmatig een auto kopen, dus je app zal waarschijnlijk maar heel kort gebruikt worden en zodra men een andere auto heeft is deze overbodig en zal dus verwijderd worden.

 

Als men dan een paar jaar later weer een nieuwe auto nodig heeft zullen ze jouw app waarschijnlijk allang vergeten zijn, tenzij je er een continue en flinke marketingcampagne tegenaan gooit.


Onder de naam Bob de webbouwer bouw en verbeter ik websites.

Daarnaast verzorg ik dj's en drive-in-shows op bruiloften, bedrijfsfeesten, verjaardagen enzovoorts.

Share this post


Link to post
Share on other sites
  • 0

Inderdaad zoals Espen al vernoemd. Autoblog heeft bijna voor ieder model een aankoopadvies video op youtube, hierbij worden specifieke punten behandeld. 

 

Echter wordt hier niet de standaard lijst bij behandeld, zodoende ben ik het wel met espen eens. De meeste die willen weten waar ze op moeten letten zullen gaan googlen op het model, en zal dan waarschijnlijk zo een lijstje voor zich krijgen met aandachtspunten. 

 

Is voor diegene jou app dan wel nodig? En het is inderdaad vaak eenmalig en zal de app niet regelmatig gebruikt worden. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
  • 0

Een essay dat ik toevallig tegenkwam: Fighting Information Asymmetry - Or How To Buy a Used Car.

 

Informatiescheefheid: professionele aanbieders van tweedehands auto's kennen de markt veel beter dan eenmalige kopers. Hoe wapent die tweede groep zich tegen de eerste zonder net zo veel over auto's te moeten weten? Een wiskundige oplossing met veel interessante discussie daaromheen.

 

Dit is weliswaar geen kritiek op je plan, maar ik dacht dat het wel mooi aansloot.


Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Share this post


Link to post
Share on other sites
  • 0

Op zich een leuk idee, maar zoals anderen al aangeven, er zijn wat hobbels op de weg.

 

Ik ben zelf een vrouw en hou van mooie auto's. Ik heb er echter niet veel verstand van... dus voordat ik naar een occasion ga kijken, maak ik eerst een lijst met modellen die in aanmerking komen voor mij en dan ga ik van al deze modellen op Google zoeken naar wat de minpunten (kinderziektes, bekende problemen) zijn.

Op basis van deze uitkomst ga ik dan gericht mijn occasion zoeken.

 

Ik zou het dan inderdaad wel handig vinden om een app te hebben die me stap voor stap bepaalde punten laat afvinken, maar dan moet die app wel voldoende info hebben over dat exacte type auto i.c.m. bouwjaar, kmstand, ...etc. en moet de app dus de problemen/aandachtspunten voor dat desbetreffende type kennen.

Anders zou ikzelf er de meerwaarde niet in zien.

 

Nog een tip: wellicht een landelijk netwerk bijeen sprokkelen waar mensen een aankoopkeuring kunnen laten doen (evt. voor een vast bedrag.

Dus dat ze vanuit de app direct op de kaart kunnen zien waar ze terecht kunnen voor een aankoopkeuring incl. de mogelijkheid om makkelijk een afspraak te maken.

 

Kortom: het kan handig zijn, maar dan zou ik de app pas lanceren als alle functies erop zitten!


Als gevestigde of startende horeca ondernemer op zoek naar ondersteuning en/of advies? Bemiddeling bij aan- en verkoop, startersbegeleiding, financiering/herfinanciering, conceptontwikkeling, schuldsanering, advies, coaching, Interim management, ...etc. Stuur me gerust vrijblijvend een pb!

www.HorecaAdviesBureau.nl

Share this post


Link to post
Share on other sites
  • 0

Dank voor al jullie feedback. Hard bezig met bouw van database met informatie per model & jaar - plus en minpunten. Het plan is om dit te gaan matchen met de kentekens zodat er per model en jaargang een unieke checklist komt. 


B2B Data & Leads - https://klue.nl

Share this post


Link to post
Share on other sites
  • 0

Leuk idee. 

 

Alleen is het lastig bij occassions dat kwalen nooit direct zichtbaar zijn. Pas na aankoop, of na goed onderzoek. Je moet je eens meer hierin verdiepen, en misschien vindt je hier wel een goede oplossing voor.

 

Ik weet zelf dat als je zonder kennis een auto gaat kopen je tegen veel gesjoemel aan loopt. zelfs bij de bekende grote autodealers. Bijvoorbeeld een geïmporteerde auto met een logische kilometerstand. Maar achteraf blijkt dat de auto in 2 jaar tijd 300x  keer van duitsland naar polen op en neer is gereden voor het importeren van goederen.....

 

een simpele berekening kwam er al op uit dat de auto in de 2 jaar tijd meer dan 200.000 heeft gereden. Maar de teller 60.000 km aangeeft.

 

Dit is één voorbeeld, en zo zijn er talloze voorbeelden...

Edited by Sedi313

Producten en webwinkels denio

 

Ook simpele draadloze oordopjes 

Share this post


Link to post
Share on other sites
  • 0
Op 29-1-2020 om 18:50, herman van der helm zei:

Leeftijd is vaak belangrijk als het om veroudering van materialen gaat. De kilometerstand heeft te maken met slijtage van het technische deel. Veel auto's zijn ontworpen om niet meer dan 200.000km mee te gaan. Dit is dus een eindpunt voor veilige adviezen. Uiteraard zijn er uitzonderingen. Als een auto veel stadsritjes heeft gedaan, zijn er weinig km gereden maar wel veel keer gekoppeld, gestart en met koude motor gereden. Dus eigenlijk zou je een interview moeten houden met de vorige gebruiker. Deze heeft de meeste kennis, waar geen standaard protocol tegenop kan. Succes ermee.

 

Bij goed onderhoud, en veel snelweg kilometers haalt een auto makkelijk de 500.000 kilometer. Het zijn vooral de onderdelen rondom de motor die het vaak begeven. 

 

Vooral de dieselmotoren zijn niet stuk te krijgen.


Producten en webwinkels denio

 

Ook simpele draadloze oordopjes 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Answer this question...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Bring your business plan to a higher level!

    All topics related to entrepreneurship are discussed on this forum.

    • Ask your entrepreneur questions
    • Answers / solutions from fellow entrepreneurs
    • > 65,000 registered members
    • > 100,000 visitors per month
    •  Available 24/7 / within <6 hours of response
    •  Always free

  • Who's Online

    Er zijn 9 leden online en 242 gasten

    (See full list)    
  • Also interesting:

  • Ondernemersplein



EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept