• 0

1 zakelijke huur voor ruimte B&B of deel huur privé?

Fijne higherlevelers

 

Wij huren wij een woonboot in Amsterdam om te dmv eenmanszaak te exploiteren als B&B .  We wonen er zelf ook.

Met de eigenaar  moeten we  overeenkomen hoe de huur te splitsen voor het privé en gasten deel.

Het liefst hebben wij 1 zakelijke huur voor de hele boot, zodat we die als kosten mogen wegschrijven. Mag dat?

Of is er een aparte huur vereist door de belastingdienst die privé wordt betaald én een huur die via de eenmanszaak gaat.

De optie van 1 zakelijke huur zou te verdedigen zijn met het argument dat we de privé ruimte ook gebruiken om de zaak te runnen (wassen, office, keuken enz)  en we er verplicht moeten vernachten als we gasten hebben.

 

Heeft er iemand een verlichtend idee hierover.

 

Alvast hartelijk dank!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Als je 2 facturen krijgt, dan is de hele boot in feite administratief gesplitst en boek je de zakelijke factuur als kosten en de privé factuur niet.

 

Als je 1 factuur zou krijgen voor de boot, is het inderdaad zo dat je die in z'n geheel zou mogen boeken als kosten als de boot voor meer dan 10% (van de oppervlakte) zakelijk wordt gebruikt. MAAR je hebt dan vervolgens wel een bijtelling voor het privégebruik van de "woning van de zaak" (net als bij de auto van de zaak).

 

In de meeste gevallen zal de bijtelling 1,55% van de woningwaarde bedragen. Als er een WOZ is, mag je die als woningwaarde gebruiken.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Dag Walnood,

 

Delen van de zelf bewoonde woning die permanent als B&B-ruimtes fungeren, zijn volgens een uitspraak van Hof Den Bosch fiscaal gezien geen werkruimtes. De fiscus is niet in cassatie gegaan tegen deze hofuitspraak, dus de aftrekbeperking voor werkruimtes in gehuurde, zelf bewoonde woningen die geldt sinds 2017 is n.v.t. Daarom zou je de hele huur en al jullie andere gebruikerslasten kunnen aanmerken als zakelijke kosten. Daar tegenover dan het brutohuurwaardeforfait van het uitsluitend door jullie zelf privé gebruikte deel  bijtellen bij de winst, alsmede het deel van de gebruikerslasten dat toeziet op jullie eigen privégebruik.  Dat lijkt mij tenminste alleszins pleitbaar. Of de fiscus dit ook direct accepteert is uiteraard weer een ander verhaal. Als fiscus zijnde zou ik een evenredig deel van jullie huur willen bijtellen bij de winst.

Douwes Fiscale Diensten: Meester in Fiscaal Maatwerk www.douwesfiscalediensten.nl

Link naar reactie
  • 0

prinsrachid Hartelijk dank voor je antwoord. Dat helpt zeker. Wat betreft die 10% regel, ik wel benieuwd waar die regel vermeld staat ik kan 'm nergens vinden. Zou mooi zijn! Wat betreft die bijtelling: ik denk dat dat de strategie wordt. 

 

Jantax Bedankt voor deze informatie.. Dat is een interessante uitspraak. Er lijkt niet echt een methode door de belastingdienst te worden voorgesteld om dit brutohuurwaardeforfait van de prive woning te berekenen. Dit privé gedeelte wordt trouwens ook gebruikt voor de B&B

 

Het is daarom lastig te bepalen wat welk percentage precies van die WOZ waarde gehanteerd moet worden. Bovenop het feit da we wonen in 60% van het oppervlakte van het geheel, gebruiken we het privedeel ook om de B&B te runnen ( back office, wassen strijken, afwas, opslag) .

 

Bedankt in ieder geval, we gaan voor de zakelijke route met bijtelling!

Link naar reactie
  • 0
1 uur geleden, Walnood zei:

Hartelijk dank voor je antwoord. Dat helpt zeker. Wat betreft die 10% regel, ik wel benieuwd waar die regel vermeld staat ik kan 'm nergens vinden. Zou mooi zijn! Wat betreft die bijtelling: ik denk dat dat de strategie wordt. 

 

10%-regel:
https://www.multiraedt.nl/2016/01/04/vermogensetikettering-ib-wonen-en-werken-een-pand-wat-niet-splitsbaar/

 

bijtelling:

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/winst/inkomstenbelasting/inkomstenbelasting_voor_ondernemers/privegebruik_woning/

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 283 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.