• 0

BTW verleggen aan Frans/Nederlands bedrijf in Nederland met Frans BTW nummer?

Wij leveren via onze website diensten aan ondernemers in binnen-en buitenland.

Een (buitenlandse) klant wil nu van ons een factuur met BTW verlegd in combinatie met een Nederlands Factuuradres met een Frans BTW nummer. Kan dat?

Dit Franse BTW-nummer is inderdaad goedgekeurd voor Europese Transacties en op ec.europa.eu wordt dan een Nederlands adres weergegeven.
Ze hebben een vestiging in Frankrijk van waaruit alles wordt gerund en een vestiging in Nederland met een Nederlands Factuuradres.

Mogen wij dan inderdaad de BTW verleggen terwijl er sprake is van een Nederlands Factuuradres?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

20 antwoorden op deze vraag

  • 0

Bedankt voor je reactie. Jazeker, dat schreef ik

"Dit Franse BTW-nummer is inderdaad goedgekeurd voor Europese Transacties en op ec.europa.eu wordt dan een Nederlands adres weergegeven." 

 

Ze willen nu een factuur met een Nederlands Factuuradres waarbij het Franse BTW-nummer vermeldt moet worden én waarbij de BTW verlegd moet worden. 

Maar de landnaam op het Factuuradres is dus Nederland. Mijn boekhoudpakket gaat dat in ieder geval niet pikken, maar mag dit volgens de belastingdienst?

Link naar reactie
  • 0

De eigenaar van het bedrijf woonde voorheen in Nederland, maar nu in Frankrijk en niet meer in Nederland. Ze hebben nu twee bedrijven, een in Nederland en een in Frankrijk. Ze willen met het Nederlandse bedrijf bij ons adverteren maar omdat zij de activiteiten met dit Nederlandse bedrijf vanuit Frankrijk uitvoeren, vallen ze onder de Franse TVA(-regels) en niet onder de Nederlandse.  Als dus deze klant.  Ik heb geen idee of dit wel klopt.

Link naar reactie
  • 0
33 minuten geleden, Eduard61 zei:

De eigenaar van het bedrijf woonde voorheen in Nederland, maar nu in Frankrijk en niet meer in Nederland. Ze hebben nu twee bedrijven, een in Nederland en een in Frankrijk. Ze willen met het Nederlandse bedrijf bij ons adverteren maar omdat zij de activiteiten met dit Nederlandse bedrijf vanuit Frankrijk uitvoeren, vallen ze onder de Franse TVA(-regels) en niet onder de Nederlandse.  Als dus deze klant.  Ik heb geen idee of dit wel klopt.

Tsja. Dan zijn lijken het digitale diensten en die zijn belast in het land waar uw klant woont of is gevestigd. 

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/zakendoen_met_het_buitenland/goederen_en_diensten_naar_andere_eu_landen/btw_berekenen_bij_diensten/wijziging_in_digitale_diensten_vanaf_2015/wijziging_in_digitale_diensten_vanaf_2015

 

Dan is er dus niets op tegen om te factureren naar een Frans TVA-nummer en een Frans adres.

Hans Damen - Insparcom

Strategisch Advies - Crisismanagement - Spreker - Dagvoorzitter - Divemaster

Laatste blogs

Link naar reactie
  • 0
Zojuist, insparcom zei:

Dan is er dus niets op tegen om te factureren naar een Frans TVA-nummer en een Frans adres.

Ja, maar de klant vraagt dus om te factureren naar een Nederlands adres.

 

Op 28-1-2020 om 17:44, Eduard61 zei:

Een (buitenlandse) klant wil nu van ons een factuur met BTW verlegd in combinatie met een Nederlands Factuuradres met een Frans BTW nummer. Kan dat?

Dus de klant zit hier in Nederland. Dan maakt volgens mij het BTW nummer ook niet meer uit (en moet er dus BTW gerekend worden).

 

Makkelijker is het natuurlijk om gewoon naar dat Franse adres te factureren.

 

Link naar reactie
  • 0
5 minuten geleden, Rik · zei:

Dus de klant zit hier in Nederland. Dan maakt volgens mij het BTW nummer ook niet meer uit (en moet er dus BTW gerekend worden).

De klant woont in Frankrijk en heeft voor zijn Nederlandse bedrijf een Frans BTW-nummer gekregen., zo lijkt het. Als ik bij VIES kies voor Frankrijk en dan het BTW-nummer invoer, dan is het BTW-nummer goedgekeurd en wordt er een Nederlands adres getoond. 

Link naar reactie
  • 0

Er wordt niet voor niets onderscheid gemaakt tussen leveradres en factuuradres door heel veel organisaties

Het is prima mogelijk dat de boekhouding gedaan wordt door een bedrijf in Nederland. Ik heb diverse malen gewerkt bij organisaties waar alle facturen naar Polen of Ierland gingen (op factuuradres) maar als leveradres ergens anders in Europa.

Een factuuradres is niet maatgevend voor BTW heffing, dat is uitsluitend de plaats van levering. Dat is meestal een fysieke plaats/locatie, maar nu met digitale diensten worden die regels soms wat difuus zoals in dit geval..

 

Het is dus best mogelijk dat het om een levering aan een Franse entiteit gaat en op grond van digitale diensten de levering btw-technisch in Frankrijk plaatsvind en er verlegd moet worden omdat het een ondernemer is. Maar de verwerking van de factuur / de boekhouding in Nederland plaatsvind.
Ik durf niet met zekerheid te zeggen of btw verleggen hier terecht is op basis van de verstrekte gegevens.

Link naar reactie
  • 0
4 minuten geleden, Roel J zei:

Ik durf niet met zekerheid te zeggen of btw verleggen hier terecht is op basis van de verstrekte gegevens.

Bedankt voor het antwoord.  Ik neem aan als wij de BTW verleggen op basis van het goedgekeurde BTW-nummer, dat wij hier niet achteraf door in de problemen kunnen komen omdat het BTW-nummer is goedgekeurd voor verlegging, toch?

Link naar reactie
  • 0
Zojuist, Eduard61 zei:

Ik neem aan als wij de BTW verleggen op basis van het goedgekeurde BTW-nummer, dat wij hier niet achteraf door in de problemen kunnen komen omdat het BTW-nummer is goedgekeurd voor verlegging, toch?

Ik denk niet dat "het BTW-nummer" leidend is voor wel of niet verleggen.

Dat is het land waar naartoe je factureert (of waar de klant gevestigd is, wat dus Nederland zou zijn met een Nederlandse vestiging).

 

Er zijn wel wat bepalingen (artikel 24???) waar het een en ander geregeld is over woonplaats.

https://ec.europa.eu/taxation_customs/sites/taxation/files/resources/documents/taxation/vat/how_vat_works/telecom/explanatory_notes_2015_nl.pdf

(lees hoofdstuk 6)

 

Maar om alleen op "het BTW-nummer" af te gaan lijkt mij wel erg kort door de bocht.

 

Link naar reactie
  • 0
23 minuten geleden, Rik · zei:

Ik denk niet dat "het BTW-nummer" leidend is voor wel of niet verleggen.

Dat is het land waar naartoe je factureert (of waar de klant gevestigd is, wat dus Nederland zou zijn met een Nederlandse vestiging).

Ai. En ik maar denken dat ik alleen het BTW-nummer hoef te controleren......

 

36 minuten geleden, Roel J zei:

Het is dus best mogelijk dat het om een levering aan een Franse entiteit gaat en op grond van digitale diensten de levering btw-technisch in Frankrijk plaatsvind en er verlegd moet worden omdat het een ondernemer is. Maar de verwerking van de factuur / de boekhouding in Nederland plaatsvind.

 

Zoals Roel al aangeeft gaat het het om een levering aan een Franse entiteit.  De bedrijfsvoering en woonplaats ligt in Frankrijk. 

 

Ik weet het even niet meer....

 

Link naar reactie
  • 0
4 uur geleden, Rik · zei:
4 uur geleden, insparcom zei:

Dan is er dus niets op tegen om te factureren naar een Frans TVA-nummer en een Frans adres.

Ja, maar de klant vraagt dus om te factureren naar een Nederlands adres.

So what ... al stuur je die factuur naar je schoonmoeder in Zuid-Afrika.

 

3 uur geleden, Rik · zei:

Ik denk niet dat "het BTW-nummer" leidend is voor wel of niet verleggen.

Dat is het land waar naartoe je factureert (of waar de klant gevestigd is, wat dus Nederland zou zijn met een Nederlandse vestiging).

Het btw-nummer is inderdaad niet leidend voor het wel of niet verleggen van de btw, maar dat is het facturatieadres ook niet. Leidend is en blijft het land van levering.

Zoals Roel schrijft ... (Op basis van de gegeven informatie) Het is dus best mogelijk dat het om een levering aan een Franse entiteit gaat en op grond van digitale diensten de levering btw-technisch in Frankrijk plaatsvind en er verlegd moet worden omdat het een ondernemer is.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
4 uur geleden, Roel J zei:

Ik durf niet met zekerheid te zeggen of btw verleggen hier terecht is op basis van de verstrekte gegevens.

Ok, wat is er dan nog meer voor informatie nodig om wel met zekerheid te zeggen of de btw verlengd moet worden? 

 

Is het nu onduidelijk of het land van levering Frankrijk is, of is het onduidelijk of het om een Franse entiteit gaat?

Link naar reactie
  • 0
1 uur terug, Eduard61 zei:

Is het nu onduidelijk of het land van levering Frankrijk is, of is het onduidelijk of het om een Franse entiteit gaat?

 

Het is verwarrend dat in de EU database met BTW nummers (VIES) er een Frans nummer met een NL adres verschijnt.

 

Ik heb overigens een klant waar precies hetzelfde 'aan de hand is'. Alleen is het verschil dat ik factureer (met BTW uiteraard) aan hun NL adres.

Maar zij hebben dus ook een ander BTW nummer (in een ander EU land) omdat zij daar (kennelijk) met BTW belaste prestaties verrichten.

Aan hun "Niet-NL" BTW nummer is dus - voor alle duidelijkheid - hun NL adres gekoppeld in VIES.

 

Maar nu even over jouw perikelen:

Allereerst denk/vind ik dat je de juiste terminologie moet gebruiken, want het is al verwarrend genoeg zonder 'verkeerde kreten'.

 

Het gaat hier om een (elektronische) dienst. Diensten worden verricht, niet geleverd (als je praat over leveringen denkt men dat het over goederen gaat en dat is totaal anders geregeld dan bij diensten!). De hoofdregel bij B2B diensten (zoals hier) is dat deze (voor de BTW) belast wordt in het land van de afnemer.

De dienstverlener moet dus - als de afnemer van de dienst gevestigd is in een ander EU land - de BTW verleggen.

 

Alles uit je verhaal lijkt er op dat de afnemer in de eerste instantie lijkt te zijn gevestigd is in een ander EU land. Maar onduidelijk is of er óók sprake is van een vaste inrichting is in NL (want waarom wordt dat NL adres anders weergegeven in VIES...?) en of dát eigenlijk misschien niet de afnemer is van de dienst. Als dat zo zou zijn, dan moet je namelijk Nederlandse BTW berekenen over je diensten.

 

Anders bel je toch gewoon met de belastingtelefoon (goed doorvragen, want het zal duren vóór dat je de juiste persoon te pakken hebt!) om te checken of zij vinden dat je in dit geval inderdaad de BTW kan verleggen of niet.

Althans: dat zou ik doen als ik hier mee geconfronteerd werd.  

 

"What, me worry?"

Link naar reactie
  • 0
6 uur geleden, Eduard61 zei:

Ze willen met het Nederlandse bedrijf bij ons adverteren maar omdat zij de activiteiten met dit Nederlandse bedrijf vanuit Frankrijk uitvoeren, vallen ze onder de Franse TVA(-regels) en niet onder de Nederlandse.

Dit geeft dus verwarring.

 

Je hebt het over een Nederlands bedrijf voor wie je de advertenties plaatst. Dus de diensten worden afgenomen door een Nederlands bedrijf.

 

Lastig.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 210 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.