• 0

Brandstofbonnen voor privé auto

(aangepast)

Ik heb een vraag over brandstofbonnen van mijn privé auto die ik ook gebruik voor zakelijke kilometers.

 

Het was de bedoeling om gebruik te maken van de volgende regelingen:

  1. Kilometer aftrek voor de zakelijke gereden kilometers
  2. BTW terugvordering voor de auto 'gebruiks-kosten' naar rato van het aantal gereden zakelijke kilometers

 

Punt 1 gaat goed en heb ik volgens mij correct in de administratie opgenomen. De BTW terugvordering van autokosten uit punt 2 heb ik echter nog vragen over.

 

Als ik het goed begrijp mag ik de BTW naar rato terugvorderen van de volgende gebruiks kosten:

  • Onderhoud
  • Brandstof

 

Het onderhoud spreekt voor zich, daarvan tel ik alle BTW op en voer ik naar rato als 'gebruikskosten' BTW vordering op.

De brandstof heb ik echter problemen mee. Ik heb namelijk best veel brandstof-bonnetjes uit het buitenland. Elders op het forum las ik dat je er dan voor kunt kiezen om deze bonnetjes inclusief BTW als kosten op te voeren i.p.v. de BTW uit Duitsland terug te vorderen wat voor mij nogal bewerkelijk is. Zie:

 

Ik heb best veel brandstofbonnen uit het buitenland. Deze mag ik blijkbaar als kosten opvoeren. Wat moet ik dan doen met de Nederlandse brandstofbonnen? Moet ik die netjes via de BTW verrekenen zoals ik ook met inkoopbonnen doe of zou ik deze ook als kosten inclusief BTW op dezelfde manier mogen boeken als de buitenlandse brandstof bonnen? Dat laatste is voor mij aanzienlijk makkelijker al zal het minder voordeel opleveren.

 

Uiteraard is alles naar rato van de zakelijk gereden kilometers. Het is echter nogal een klus om onderscheid te maken tussen de Nederlandse en buitenlandse brandstofbonnen en deze dan naar rato in de boekhouding op te nemen. Ik ben bang dat het dan onbegrijpelijk wordt voor de belastingdienst en ik dan beter de brandstofkosten kan laten voor wat het is en helemaal prive te betalen.

aangepast door lindazzp

DISCLAIMER: Ik ben een ZZP'er en geniet van mijn werk en de vrijheid als ondernemer maar weet bar weinig van administratie, belasting en juridische zaken.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

  • 0
19 uur geleden, lindazzp zei:

Ik heb best veel brandstofbonnen uit het buitenland. Deze mag ik blijkbaar als kosten opvoeren.

 

Nee, dat kan dus niet meer, als je de auto voor de inkomstenbelasting niet op de zaak hebt gezet.

 

Je hebt twee smaken. Voor de inkomstenbelasting had je de auto namelijk privé aangemerkt. Je mag dan geen kosten aftrekken. Je mag dus niet én privé corrigeren middels 19 ct/km én kosten zakelijk aftrekken. Als je de auto voor de inkomstenbelasting zakelijk hebt aangemerkt, mag je de kosten wél aftrekken, maar moet je corrigeren met 22% van de cataloguswaarde voor privégebruik.

 

Voor de omzetbelasting mag je de auto zakelijk aanmerken, maar moet je vervolgens corrigeren naar rato of volgens het forfait (1,5% of 2,7% van de cataloguswaarde). Jij kiest voor een correctie van 25% (6000 van de 24000 km). In dat geval tel je alle btw op die je hebt teruggevraagd of gaat terugvragen in kwartaal 4. Je vult vervolgens een kwart van dat bedrag in bij correctie privégebruik in je btw-aangifte.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 285 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.