• 0

Eten en drinken tijdens training

Een vraagje. Voor mijn onderneming geef ik regelmatig training aan groepen. Voor de goede sfeer en de gezelligheid koop ik voor een dergelijke training altijd wat lekkers en wat flesjes water. Alles dus 100% voor zakelijk gebruik. Nu zit ik in twijfel hoe ik deze kosten kan aftrekken? Tegen 100%? Of tegen 80% omdat het eten/drinken is c.q. representatie ? En wat te doen met de 9% BTW?

 

Ik hoor graag even...

 

Groet

Remon

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Van uw opbrengsten mag u zakelijke kosten aftrekken. Alleen de kosten die u maakt voor de zakelijke belangen van uw onderneming, zijn aftrekbaar: de zakelijke kosten.


Bij de beoordeling van de vraag of kosten aftrekbaar zijn, letten wij op het motief waarmee u kosten hebt gemaakt. Als duidelijk is dat u de kosten volledig hebt gemaakt voor de zakelijke belangen van uw onderneming, accepteren wij de kosten als aftrekpost.

 

Als uw cursisten tijdens de training eten en drinken krijgen aangeboden, dan heeft dat voor u een 100% zakelijk karakter- misschien zelfs een zakelijk belang - en voert u deze op als zakelijke kosten ... dat geldt ook voor de btw.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
36 minuten geleden, Cosara zei:

Als uw cursisten tijdens de training eten en drinken krijgen aangeboden, dan heeft dat voor u een 100% zakelijk karakter- misschien zelfs een zakelijk belang - en voert u deze op als zakelijke kosten ... dat geldt ook voor de btw.

Mmmmm, hoe zit dat dan met de aftrekbeperking?

 

Aftrekbeperking

Als vast is gesteld dat de uitgaven in verband met eten en drinken zakelijk zijn, dan geldt een wettelijke aftrekbeperking voor eten en drinken. Volgens de wet kan de aftrekbeperking op twee manieren bepaald worden.

*) Alle (zakelijke) kosten zijn aftrekbaar en op het einde van het jaar wordt een correctie van 20% (2017) die niet aftrekbaar is gemaakt.

*) Alle (zakelijke) kosten zijn aftrekbaar en op het einde van het jaar wordt een vast bedrag van € 4.500,- bij de winst opgeteld.

 

Edit:

Volgens deze site zou je het volledig af kunnen trekken van de kosten en btw terugvragen.

https://aesh.nl/2017/06/eten-drinken-btweetje-aftrekbaar/

 

aangepast door Rik ·
Link naar reactie
  • 0
1 uur terug, Rik · zei:

Mmmmm, hoe zit dat dan met de aftrekbeperking?

De betreffende etens- en drinkwaren zijn niet voor eigen gebruik, ook niet voor het personeel, maar voor de klanten - in dit geval cursisten. 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
1 uur geleden, insparcom zei:

Met zelfs een handig tooltje.

 

 

Waar je vaak/soms/meestal (noem het maar op) weinig aan hebt omdat het nogal afhankelijk is van de situatie. In dit voorbeeld gaat het over:

 

De beperking van de kostenaftrek (inkomstenbelasting!) geldt niet als de onderneming is gericht op "vervaardigen of verhandelen" van dit soort zaken ten behoeve van de omzet.

 

Dus bijvoorbeeld: een restaurant heeft geen aftrekbeperking t.a.v. inkoop van 'etenswaren'.

 

Maar geldt dit dan ook in dit geval...?

Geen idee, het zal afhankelijk van "feiten en omstandigheden" zijn zoals meestal.

 

aangepast door shoptillyoudrop

"What, me worry?"

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 251 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.