• 0

Energie kosten kantoor aan huis

(aangepast)

Kan ik de energie kosten en BTW aftrekken? Dit is de situatie:

 

Heb een B&B aan huis met eigen sanitair, keuken en ingang (zelfstandige ruimte).

De ruimte is als privé vermogen opgegeven.

De ruimte is aangesloten aan ons eigen huis energie aansluiting, waar een niet-zakelijk energie contract loopt.

De inkomsten uit B&B worden onder BOX3 belast.

 

De ruimte is voorzien van een eigen elektra meter. Nu is er het laatste jaar 2000 kWh gebruikt door alleen de B&B (verwarmen elektrisch + airco voor zomer).

 

Ik lees dat je de energie kosten kan aftrekken van de winst.

Dit is voor mij niet van belang want de inkomsten vallen onder BOX3.

 

Echter lees ik ook dat je BTW kan aftrekken over de elektra. 

 

Ik betaal zo`n 20 cent per kW. Dat zou bij 2000 kWh uitkomen op 400.-- euro. Dan zou de btw ervan zijn 69.42 euro (21%). 

Werkt dat zo?

 

 

Dit zijn de details van mijn energie contract.

Enkeltarief incl. btw € 0,082764

Energiebelasting € 0,1265418

ODE € 0,015972 +

--------------------

All-in enkeltarief € 0,2253

 

Vaste leveringskosten € 19,97 per jaar

Vermindering energiebelasting - € 373,33 per jaar

Netbeheerkosten € 251,96 per jaar

 

aangepast door JackNL
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik begrijp je verhaal niet helemaal. Heb je, naast je behoorlijk professioneel opgezette (zo te horen tenminste - zelfstandige, goed ingerichte ruimte namelijk) B&B ook een kantoor aan huis (dus een eenmanszaak of zoiets)?

 

Dan zou ik oppassen als ik jou was, zodat niemand straks blijkt te vinden dat de B&B activiteiten helemaal niet in Box 3 thuishoren maar bij je winst geteld moet worden. En dat misschien je zelfstandige "B&B ruimte" eigenlijk op de balans moet. Met alle gevolgen van dien.

Want als je al te professioneel B&B aanpakt, dan kom je wel in de buurt van ondernemershap.

 

Zou ik zeker niet voor een paar tientjes proberen om allerlei moeilijke BTW constructies bedenken met energiekosten in je eigen woning e.d. 

Maar dat ben ik.

"What, me worry?"

Link naar reactie
  • 0

Zo'n vaart zal het niet lopen. De fiscus wil maar al te graag dat deze activiteiten onder box 3 opgeeft. Het hele aangifteprogramma 'nudget' je in no-time naar box 3, zelfs zonder dat je het door hebt. De reden is simpel. Het veronderstelde rendement in box 3 is vaak hoger dan het daadwerkelijke rendement. En het scheelt de fiscus simpelweg een hoop werk.

 

Ik zou overigens wel alle kosten en opbrengsten goed bewaren. Mócht de fiscus uiteindelijk toch vinden dat het in box 1 thuis hoort, kun je vrij makkelijk je daadwerkelijke winst opgeven (een uiteraard verrekenen met wat je al in box 3 had opgegeven). Ik heb het overigens zelf een hele tijd zo bijgehouden, en kwam erachter dat ik meer belasting in box 3 betaalde dan dat ik in box 1 zou doen.

 

Maar zoals gezegd, de soep wordt in mijn ogen niet zo heet gegeten. Als er sprake is van zogenaamd meer dan normaal vermogensbeheer en objectief winstoogmerk, dan komt het pas in box 1. Daarvan is mijn inziens pas sprake als je handelingen verricht waarmee je aantoonbaar beter presteert dan de 'markt'. Een handeling als handdoekjes neerleggen en een stofzuiger door je B&B halen zorgen daar volgens mij niet voor. Tot die tijd is er sprake van slechts een subjectief winstoogmerk en is box 3 dus juist.

 

Dan de vraag over de BTW. Je kunt volgens mij inderdaad de BTW over je kosten verrekenen met de BTW over je omzet. Als je een tussenmeter hebt, kun je BTW van je energiefuctuur naar rato van kWh verrekenen. Heb je geen tussenmeter, dan wordt het geaccepteerd dat je het naar rato van vloeroppervlakte doet.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
1 hour ago, shoptillyoudrop said:

Ik begrijp je verhaal niet helemaal. Heb je, naast je behoorlijk professioneel opgezette (zo te horen tenminste - zelfstandige, goed ingerichte ruimte namelijk) B&B ook een kantoor aan huis (dus een eenmanszaak of zoiets)?

 

Dan zou ik oppassen als ik jou was, zodat niemand straks blijkt te vinden dat de B&B activiteiten helemaal niet in Box 3 thuishoren maar bij je winst geteld moet worden. En dat misschien je zelfstandige "B&B ruimte" eigenlijk op de balans moet. Met alle gevolgen van dien.

Want als je al te professioneel B&B aanpakt, dan kom je wel in de buurt van ondernemershap.

 

Zou ik zeker niet voor een paar tientjes proberen om allerlei moeilijke BTW constructies bedenken met energiekosten in je eigen woning e.d. 

Maar dat ben ik.

 

Nee, ik heb alleen een aparte ruimte in ons huis, die als B&B gebruikt wordt. Geen kantoor aanwezig.

Heb wel een eenmanszaak waar de inkomsten van de B&B onder vallen vanwege de 9% btw die afgedragen moet worden.

 

Ik ben ook niet op zoek naar moeilijke BTW constructies, maar alleen hoe het hoort. Er is een tussen meter en die geeft een aanzienlijk verbruik op, bijna de helft van onze gehele energie verbruik. Op zich ook niet gek, gasten laten gerust airco's aan en verwarmingen aan op de hoogste stand.

 

We verrichten geen werkzaamheden; 

- De was wordt verzorgd door een extern bedrijf

- Schoonmaak is niet van toepassing / wordt eens in de week door onze schoonmaakster van het huis meegenomen

- Er wordt geen breakfast geserveerd of andere services. 

- Alle boekingen verlopen via booking.com / airbnb services.

- Prijzen worden bepaald door een extern bureau.

- Berichtgevingen en check-in van gasten is helemaal geautomatiseerd (d.m.v. codeslot)

 

Eigenlijk alleen eens in het kwartaal de omzetbelasting aan het invullen.

 

59 minutes ago, prinsrachid said:

Ik heb het overigens zelf een hele tijd zo bijgehouden, en kwam erachter dat ik meer belasting in box 3 betaalde dan dat ik in box 1 zou doen.

 

Hier ben ik wel heel benieuwd over. Hoe kan box3 meer belasting zijn dan box1? Dat kan alleen toch als u nihil inkomsten heeft in box1 (<20k euro).

 

Ik hou inderdaad goede administratie bij. Kan zo omgetoverd worden naar BOX1, maar aangezien ik 50 uur per week in loondienst zit, betaal ik bijna de helft belasting als ik het zou verplaatsen naar BOX1.

aangepast door JackNL
Link naar reactie
  • 0

Dus, als ik het goed begrip:

 

Je draagt BTW (9%) af over de omzet uit de B&B maar je geeft geen winst aan in je aangifte, want je stopt de zelfstandige ruimte (100% in gebruik als B&B) in Box 3.

 

En nu wil je weten of je de BTW op sommige kosten (zoals energie) van de B&B als voorbelasting kan verrekenen.

Klopt dit wat ik nu schrijf?

"What, me worry?"

Link naar reactie
  • 0
Just now, shoptillyoudrop said:

Dus, als ik het goed begrip:

 

Je draagt BTW (9%) af over de omzet uit de B&B maar je geeft geen winst aan in je aangifte, want je stopt de zelfstandige ruimte (100% in gebruik als B&B) in Box 3.

 

En nu wil je weten of je de BTW op sommige kosten (zoals energie) van de B&B als voorbelasting kan verrekenen.

Klopt dit wat ik nu schrijf?

 

Helemaal goed.

 

Ik trek natuurlijk al veel af als voorbelasting zoals;

- wasservice kosten (21% belast)

- service fee booking.com (21% belast)

- etc.

 

Doordat verkoop 9% belast is en inkoop 21%, is doorgaans het af te dragen BTW onder de streep nihil.

 

Link naar reactie
  • 0
4 uur geleden, JackNL zei:

Hier ben ik wel heel benieuwd over. Hoe kan box3 meer belasting zijn dan box1? Dat kan alleen toch als u nihil inkomsten heeft in box1 (<20k euro).

 

Ook dit is uiteraard afhankelijk van wat er reeds in box 1 of box 3 aanwezig is. Als je al boven de box 3 grens zit, dan is het hele beleggingsobject meteen volledig belast in box 3. Destijds gingen ze nog uit van een fictieve winst van 4% van de waarde. In jaren dat je veel kosten hebt, haalde ik die 4% bij lange na niet. Maar zelfs in goede jaren was het lastig om de marge al te veel op te krikken door de hoge mate van concurrentie. In mijn specifieke geval was het dus zo dat de fictieve 4% maal 30% belasting in box 1 méér was dan het daadwerkelijke % maal 42% belasting in box 1.

 

Maar zoals gezegd, het ligt allemaal aan je specifieke situatie of het niet of wel goedkoper is. Maar het maakt op zich ook niet uit. Het object hoort mijns inziens gewoon in box 3, dus er valt verder ook niet veel te kiezen.

 

Voor de btw doe je het gewoon zoals je voor ogen had. De omzetbelasting loopt namelijk volledig langs de inkomstenbelasting. 

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0
1 uur geleden, prinsrachid zei:

 

Het object hoort mijns inziens gewoon in box 3, dus er valt verder ook niet veel te kiezen.

 

 

 

En ik vind het verdacht veel op een onderneming lijken (zelfstandige ruimte, aparte elektrameters, airco's, was- en schoonmaakdiensten via derden, boekingen en prijsstellingen via externe bureaus enz.).

 

Maar geniet er van, zou ik zeggen. Zal vast goed gaan allemaal.

 

"What, me worry?"

Link naar reactie
  • 0
3 hours ago, shoptillyoudrop said:

 

 

En ik vind het verdacht veel op een onderneming lijken (zelfstandige ruimte, aparte elektrameters, airco's, was- en schoonmaakdiensten via derden, boekingen en prijsstellingen via externe bureaus enz.).

 

 

 

Wat bedoel je ermee? Dat het anders belast hoort te worden?

 

prinsrachid

bedankt voor je input :-). 

 

Link naar reactie
  • 0
4 uur geleden, shoptillyoudrop zei:

Het zou mij inderdaad niet verassen of dit eigenlijk (als winst, of resultaat overige werkzaamheden) in Box 1 thuishoort.

Het e.e.a. afhankelijk van omzet e.d. natuurlijk.

 

Het lijkt me juist dat de omzet niet van belang is maar de mate waarin de werkzaamheden die worden verricht leiden tot een meer dan normaal vermogensbeheer. Aangezien JackNL de meeste werkzaamheden heeft uitbesteed, is er volgens mij zeker geen sprake van meer dan normaal vermogensbeheer. En dan hoort het in box 3.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 238 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.