• 0

Geen btw/invoerrechten betaald bij importeren goederen

Ik heb goederen geimporteerd vanuit China waar btw en invoerrechten over betaald moeten worden. Het was mijn begrip dat ik deze kosten bij de koerier (DHL) moest betalen toen deze de goederen kwam afleveren, echter is dit niet het geval geweest. (Ik heb de goederen helaas niet persoonlijk aan kunnen nemen.) 

 

Hoe kan ik de goederen nu aangeven bij de douane en de btw/invoerrechten alsnog betalen? De informatie die ik hier op internet over kan vinden is vrij cryptisch.

 

Alvast bedankt!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

19 antwoorden op deze vraag

  • 0

Op basis van het DHL belletje kun je nog belletje doen naar Nationale Helpdesk Douane: 088 - 156 66 55
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/douane_voor_bedrijven/invoer/invoer-cluster/invoer-van-goederen/invoer-aangifte-doen-voor-bedrijven
 

26 minuten geleden, Richad zei:

Ik ben nog steeds op zoek naar een concreet antwoord. Hulp wordt erg gewaardeerd!

Enige inzet vanuit diegene die de vraag stelt wordt ook erg gewaardeerd!

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Volgens mij hoeft het niet zo spannend te zijn voor de btw. Je kunt de import daar gewoon aangeven (en als het goed is meteen weer als voorheffing aftrekken). Dan heb je daarmee de omzetbelasting afgehandeld.

 

Voor de douanerechten moet je inderdaad wel aangifte doen, want het niet goed aangifte doen kan in het uiterste geval tot een strafblad leiden. Het lijkt erop dat je voor het zelf doen van aangifte jezelf moet registreren.

 

aangepast door prinsrachid

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0
Op 30-1-2020 om 14:02, Richad zei:

Hoe kan ik de goederen nu aangeven bij de douane en de btw/invoerrechten alsnog betalen?

Dat behoort DHL te doen.

 

Bel DHL dat je nog geen factuur hebt ontvangen voor de invoerrechten, BTW, invoerrechten, afhandelingskosten en vervoerskosten (dat laatste van het douanedepot naar uw adres).

De invoerrechten en de BTW draagt het inklaringsbedrijf/postbedrijf/vervoerder - in uw geval DHL - zelf af aan de Belastingdienst en berekent dat aan u door.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 1

Bedankt Rik, MrHTTP, prinsrachid en Cosara voor de nuttige reacties, ik ga er achteraan bij DHL en de douane.

 

15 hours ago, StevenK said:

En waarom wil je zo graag betalen? Ik maak me daar nooit zo druk om en erger me altijd aan die kosten die in rekening worden gebracht. 

 

Dit is mijn eerste shipment, het lijkt mij geen goed plan om mijn bedrijf te beginnen met 'illegaal' geimporteerde goederen. 

 

15 hours ago, MrHTTP said:

Valt ook wel mee volgens mij, Richad wacht al sinds 30 januari passief op antwoord.. :face-savoring-food:

 

Ik ben net terug van een reis. Het verkopen van mijn eerste producten heb ik hier overheen getild zodat ik 100% paraat kan staan voor eventuele complicaties.. Deze zaak dus ook, aangezien ik met mijn eigen research niet verder kwam.

Link naar reactie
  • 0
Op 8-3-2020 om 00:36, prinsrachid zei:

Volgens mij hoeft het niet zo spannend te zijn voor de btw. Je kunt de import daar gewoon aangeven (en als het goed is meteen weer als voorheffing aftrekken). Dan heb je daarmee de omzetbelasting afgehandeld.

 

Voor de douanerechten moet je inderdaad wel aangifte doen, want het niet goed aangifte doen kan in het uiterste geval tot een strafblad leiden. Het lijkt erop dat je voor het zelf doen van aangifte jezelf moet registreren.

 

Omzetbelasting die je niet betaald hebt als voorbelasting aftrekken lijkt me niet de bedoeling.  Kans op een strafblad lijkt me te verwaarlozen, dan moet er boze opzet in het spel zijn, hooguit krijg je een boete. En zelfs dat nog niet eens want in dit geval lijkt DHL de nalatige partij te zijn . Zelf aangifte doen is geen reële optie. Standaard is een elektronische aangifte, daarvoor heb je inderdaad een registratie nodig maar ook een (duur) softwarepakket. Alternatief is om naar een douanekantoor gaan en daar een papieren aangifte in te vullen. Maar dan moet je ook de goederen kunnen laten zien voor een eventuele controle.....  Beste is het dus om het gewoon door DHL te laten oplossen.

Link naar reactie
  • 0
1 uur geleden, Bert. zei:

Omzetbelasting die je niet betaald hebt als voorbelasting aftrekken lijkt me niet de bedoeling.  

 

Ben je nou aan het trollen?

 

1 uur geleden, Bert. zei:

hooguit krijg je een boete. 

 

De douanewet kent geen boete, maar een strafbeschikking. Als je daarmee akkoord gaat, heb je volgens mij een strafblad.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0
20 minuten geleden, prinsrachid zei:

 

Ben je nou aan het trollen?

Geen idee wat je daarmee bedoelt,  heb ik iets gemist? TS heeft toch geen factuur van DHL gehad, dus geen BTW betaald en kan dus ook niets als voorbelasting aftrekken.

 

Verder is er nog verschil tussen een overtreding en een misdrijf, alleen bij een misdrijf zou TS een aantekening krijgen in zijn strafblad.

Link naar reactie
  • 0
1 minuut geleden, Bert. zei:

Geen idee wat je daarmee bedoelt,  heb ik iets gemist? TS heeft toch geen factuur van DHL gehad, dus geen BTW betaald en kan dus ook niets als voorbelasting aftrekken.

 

Gevalletje spraakverwarring..

Prinsrachid zei in zijn eerste reactie (om het vrij te vertalen) dat als DHL de aangifte niet gedaan heeft dat je het dan zelf opneemt in de aangifte als te betalen én ook als aftrek voorbelasting, zodat er per saldo niks wordt afgedragen.

 

Maar als ik mij goed herinner mag je niet zomaar zelf btw bij import uit niet-EU landen in je aangifte opnemen zonder de benodige artikel 23 vergunning

Kortom wat hij voorstelt kan niet, je zult niks in je aangifte op kunnen nemen en zult het alsnog via DHL moeten regelen of laten voor wat het is..

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Ik heb het idee dat hier dingen die elkaar lopen. In beginsel betaal je BTW direct bij de grens (die je dan weer terugvraagt). Dat is hier niet gebeurd. Als je een artikel 23 vergunning hebt, dan betaal je de BTW sowieso niet aan de grens, maar moet je het zelf aangeven. Maar ook dat is hier niet van toepassing.

 

Maar mijns inziens betekent dat NIET dat je dan maar GEEN BTW aangeeft over je import, als de douane jouw BTW vergeet en jij toevallig geen artikel 23 vergunning hebt. De BTW zal toch ergens aangegeven moeten worden. Artikel 23 vergunning is volgens mij alleen maar een 'gunst' aan de ondernemer, zodat die de BTW niet hoeft voor te financieren (cashflowvoordeeltje dus), maar ik heb het nooit zo geïnterpreteerd dat het niet hebben van die vergunning jou ontslaat van het opnemen van de import in de aangifte als de douane het is vergeten.

 

55 minuten geleden, Bert. zei:

Verder is er nog verschil tussen een overtreding en een misdrijf, alleen bij een misdrijf zou TS een aantekening krijgen in zijn strafblad.

 

Zo had ik het niet begrepen, maar hopelijk heb je gelijk.

 

 

aangepast door prinsrachid

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0
53 minuten geleden, prinsrachid zei:

Maar mijns inziens betekent dat NIET dat je dan maar GEEN BTW aangeeft over je import, als de douane jouw BTW vergeet en jij toevallig geen artikel 23 vergunning hebt. 

 

Wat als je wel BTW aangeeft? Even een simpel rekensommetje, ik heb een import van 1000 Euro douanewaarde+invoerrechten en betaal 210 Euro BTW (via DHL). Die 210 geef ik aan als betaalde BTW . Ik verkoop de goederen voor 2000 Euro excl. BTW=2420 incl. BTW.  Aan de fiscus draag ik 210 af.  Nu heb ik die eerste 210 niet daadwerkelijk betaald, als ik dat toch aangeeft loopt de fiscus 210  Euro mis. Als ik die 210 buiten de aangifte laat betaal ik aan de BD 420 Euro.  Die lijdt dus geen verlies. Als DHL toch aangifte gedaan heeft maar de kosten niet doorbelast heeft ontvangt de BD wel teveel.

1 uur terug, prinsrachid zei:

Zo had ik het niet begrepen, maar hopelijk heb je gelijk.

 

 

Je hebt idd gelijk, douane gaat iets anders om met dit soort dingen als de "blauwe tak". Evengoed zal, als de douane er achter komt, als eerste DHL aangesproken worden.

Link naar reactie
  • 1

Het blijft allemaal hypothetisch, maar ...

De inklaring en transport van het douanedepot naar het afleveradres van Richad is door DHL uitgevoerd ... zo heb ik het begrepen.  Het lijkt mij dan ook meer dan logisch dat DHL de BTW en de Invoerrechten wel betaald heeft (want anders worden de goederen niet vrijgegeven), maar het niet aan Richad heeft doorberekend. Bij aflevering van de goederen worden de kosten soms direct aan de deur betaald, soms achteraf op rekening. Dat laatste kan enige tijd duren voordat de factuur op de spreekwoordelijke mat ligt.

 

Zoals eerder gezegd en geschreven ... Richad doet er goed aan om contact op te nemen met DHL en aan de hand van het resultaat verder actie te ondernemen, als dat nodig mocht zijn.

 

Wij wachten met enige gezonde spanning op de nadere berichtgeving van Richad.

 

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
18 minuten geleden, Bert. zei:

Wat als je wel BTW aangeeft?

 

Dan niets. Het is allemaal lood om oud ijzer. Het zou in geen enkel geval moeten uitmaken hoe je aangeeft of betaalt. Het loopt alleen via andere schijven en zorgt simpelweg voor een andere cashflow. In alle gevallen betaal je 1000 euro voor het product en geef je 210 euro aan, die je vervolgens niet hoeft te betalen (hetzij terugkrijgt na betaling, hetzij gewoon meteen verrekent).

Aangeven via de Douane:
- je betaalt 210 euro aan DHL en vraagt 210 euro terug als voorheffing via de fiscus. Per salso betaal je 1000 euro.

Aangeven met artikel 23 vergunning:
- je betaalt 1000 euro voor het product, geeft 210 euro btw aan over de import en vult 210 euro als voorheffing in. Per saldo betaal je 1000 euro.

 

Zelf aangeven zonder artikel 23 vergunning:
- je betaalt 1000 euro voor het product, geeft 210 euro btw aan over de import en vult 210 euro als voorheffing in. Per saldo betaal je 1000 euro.

Eerst zelf aangeven, terwijl DHL het achteraf toch blijkt te hebben betaald:
- je betaalt 1000 euro voor het product, geeft aanvankelijk 210 euro btw aan over de import en vult 210 euro als voorheffing in. Per saldo betaal je 1000 euro. Vervolgens stuurt DHL alsnog een rekening voor de 210 euro die ze hadden aangegeven. Je betaalt de 210 euro en vult die vervolgens in als voorheffing in de nieuwe aangifte, eventueel aangevuld met correctie via een suppletie-aangifte. Per saldo heb je nog steeds 1000 euro betaald.

 

Maar zoals Cosara al adviseerde...ga ik nu ook in gezonde spanning afwachten.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Contact gehad met DPD (DHL was overigens een typfout, de koerier was DPD.) Zij deden alsof ik de gekste vraag in de wereld stelde.

Zij claimen (na mij heen en weer te hebben gestuurd op verschillende customer service lijnen) dat de verzender altijd verantwoordelijk is voor deze kosten en dat ik dus contact op moet nemen met mijn leverancier omdat deze de kosten betaald bij het aanmaken van een label(?)

 

Momenteel wacht ik dus op antwoord van mij leverancier. Ik heb nog even goed naar de factuur gekeken maar er staat dus werkelijk niks over BTW/VAT of import costs. In de voorwaarden van Trade Assurance van Alibaba staat overigens: 

 

Quote

Unless otherwise agreed, all amounts required to be paid by Seller or Alibaba.com under the "Trade Assurance Services Rules" do not include any taxes, duties or other assessments levied or based upon such amounts. Buyer shall be responsible for all such taxes, duties, other assessments due under this Agreement and on all amounts payable hereunder. Taxes will be added to the amounts payable by Buyer to Seller or Alibaba.com (as the case may be) as applicable and as required by law such that the net amount actually received by Seller or Alibaba.com (as the case may be) equals the full amount of the payment due hereunder. For greater certainty, Taxes will not be added to the amounts payable by Buyer to Seller or Alibaba.com (as the case may be) where Buyer has provided with evidence to Seller’s or Alibaba.com 's (as the case may be) satisfaction of a lawful and applicable exemption for such Taxes.

 

Aangezien ik nooit een overeenkomst heb gesloten met de leverancier dat hij verantwoordelijk is voor deze kosten en het nergens op de factuur te bekennen is, ga ik ervan uit dat ik hier gewoon verantwoordelijk voor ben. Daarom snap ik de reactie van DPD totaal niet. 

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
17 minuten geleden, Richad zei:

Zij claimen (na mij heen en weer te hebben gestuurd op verschillende customer service lijnen) dat de verzender altijd verantwoordelijk is voor deze kosten en dat ik dus contact op moet nemen met mijn leverancier omdat deze de kosten betaald bij het aanmaken van een label(?)

Heel raar.

 

Om wat voor bedragen gaat het overigens?

Het is toch ook niet zo dat het pakket als 'cadeau' of 'relatiegeschenk' gemarkeerd is?

 

Quote

DPD biedt de INCO term DAP aan. Een INCO term geeft aan waar de verantwoordelijkheid overgaat van verzender op ontvanger. Naast een INCO term gebruikt DPD de toevoeging Billing terms. Een Billing term geeft aan welke partij (verzender of ontvanger) de btw en invoerrechten betaalt.

Je schijnt bij DPD twee termen te hebben. DAP DP en DAP NP.

(Duties & Taxes Paid en (Duties & Taxes NOT Paid)


Zie PDF: http://files.m9.mailplus.nl/user3900019/6451/201504300063 DPD Brexit brochure_nieuwe klanten_4.pdf

Dit is wel voor de UK (i.c.m. Brexit) maar zal ook voor andere niet EU landen gelden.

Uitleg gaat hier vanuit het oogpunt van verzender, maar geeft wel aan hoe DPD werkt.

Quote

 

Waarde >£135 (invoerrechten en btw verschuldigd)

Ook hier kunt u kiezen welke transportconditie u wilt aanbieden:

 

● Transportconditie DAP DP: de verzender betaalt de invoerrechten en btw via DPD NL. De kosten voor de betaling van de btw worden achteraf verhaald. U ontvangt hiervoor een aparte factuur van DPD Nederland.

 

Tip: zorg dat uw klant het verschuldigde bedrag aan btw (Verenigd Koninkrijk tarief) vooraf aan u betaalt.

 

● Transportconditie DAP NP: de ontvanger betaalt de invoerrechten en btw via DPD UK. Bij DAP NP zijn de invoerrechten en btw van het pakket nog NIET betaald bij het passeren van de grens met het Verenigd Koninkrijk. De ontvanger ontvangt hiervoor van DPD UK een betaalverzoek via e-mail en sms met een veilige betaallink naar een betaalplatform.

 

DPD raadt aan om gebruik te maken van DAP DP omdat u hiermee zelf in controle bent en u transparant bent over de kosten richting uw klant. Een snelle aflevering is hierbij gegarandeerd.

 

 

aangepast door Rik ·
Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 269 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.