• 0

Vraag omtrent belastingen over digitale goederen binnen en buiten de EU

Hallo allemaal,

 

De afgelopen paar maanden ben ik bezig geweest met een idee voor een online webshop. Recentelijk ben ik aangebroken bij het punt om het een en ander omtrent de belastingen uit te zoeken, en de afgelopen weken dat ik me daarover heb ingelezen ben ik niet heel veel wijzer geworden. Omdat een belastingexpert of account al gauw een fors uurtarief heeft voor een kleine ondernemer zoals ik, probeer ik eerst te zien of iemand mij hier kan helpen met de kennis die ze hebben.

 

De situatie

Ik wil een webshop opzetten die enkel digitale goederen verkoopt. De verkoop is wereldwijd, van EU-landen tot niet EU-landen. De digitale goederen worden geleverd door mensen die een account aan kunnen maken op mijn webshop, hun producten kunnen verkopen, en zelf een prijs kunnen bepalen. Bij verkoop komt het geld via een betaalprovider bij mij binnen, waarna ik een commissie neem en de rest aan de verkoper uitbetaal. Zelf zal ik dus niks verkopen, ik neem als 'makelaar' tussen verkopers en klanten dus enkel een comissie. 

 

De onduidelijkheden

  1. Ik weet niet zo goed wat ik nou als omzet dien te rekenen. Is dit enkel de commissie die ik neem, of is dit de totale verkoopprijs waarna ik later in de aangifte de uitbetaalde bedragen aan de verkopers als kosten opneem? Als dit enkel over de commissie is, kan ik denk ik namelijk gebruik maken van de kleine ondernemersregeling.
  2. Wat ik heb begrepen is dat ik voor de BTW binnen de EU gebruik kan maken van de Mini One Stop Shop (MOSS). Dit lijkt me voor de rest wel duidelijk. Dit is gebaseerd op de locatie van de koper. Ik kan adressen en IP adressen gaan verzamelen, maar in hoeverre geeft dit een reëel beeld, aangezien deze gemakkelijk gewijzigd kunnen worden zodat een koper een lagere BTW hoeft te betalen? Ik weet niet of ik hier te lastig over denk en ik mij hier geen zorgen om dien te maken.
  3. De grootste onduidelijkheid ligt bij de BTW verrekening buiten de EU. Als ik de digitale tool van de Belastingdienst gebruik lees ik dat ik per land dien uit te zoeken of ik daar belasting dien te betalen. Dit klinkt wel logisch, maar ook meteen heel tijdrovend en vrijwel niet te doen. Dien ik echt contact op te nemen met alle belastinginstanties van zowel Alabama, Kazachstan, New York en China (voorbeelden, kunnen er zelfs meer zijn door de wereldwijde verkoop)?
  4. Dien ik het bovenstaande (punt 2 en 3) überhaupt te doen als ik gebruik kan maken van de kleine ondernemersregeling?

 

Als iemand het een beetje kan verduidelijken zou dit mij al enorm helpen. Bedankt voor de genomen tijd en moeite.

 

Met vriendelijke groet,

Ali

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

0 antwoorden op deze vraag

Er zijn nog geen antwoorden op deze vraag

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 184 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.