• 0

Feitenonderzoek naar evt valse ziekmelding werknemer

(aangepast)

Beste HL leden, ik zit met de volgende casus:

 

We hebben een ongeveer 2 jaar geleden een werknemer aangenomen obv een contract voor onbepaalde tijd. Wernemer doet zijn best, maar functioneert toch matig. Aantal gesprekken met werknemer gevoerd, een basis dossier opgebouwd en uiteindelijk in een gesprek met werknemer aangegeven afscheid te willen nemen. Werknemer reageert teleurgesteld, maar zegt het te begrijpen. Een week later meldt de werknemer zich ziek. Dit is inmiddels ruim 10 maanden geleden. Destijds meteen onze Arbodienst ingeschakeld en verder hebben we alle zaken gedaan die de wet Poortwachter van ons vraagt.

 

De Arbodienst heeft laten weten dat de werknemer flink ziek is en dat het een complex dossier betreft. Het lukt ons nauwelijks om met werknemer in contact te komen (ondanks vele, vele pogingen). Werknemer neemt de telefoon niet op, beantwoord geen e-mail of WhatApp. Er is met veel moeite 3x een afspraak gemaakt waarbij werknemer 2x niet is komen opdagen en 1x een familielid heeft gestuurd. Nu hebben we recent informatie ontvangen dat werknemer gedurende langere periodes in het buitenland verblijft en daar daar ook zakelijk actief is (uiteraard niet voor ons). Dit hebben we met de Arbodienst besproken en die raad aan om de werknemer met de nieuwe informatie te confronteren. Zelf zou ik echter graag eerst "harde" informatie hebben over de verblijfplaats en activiteiten van werknemer. Is het de werkgever toegestaan een feitenonderzoek in te stellen naar de wandelgangen van werknemer? Mag dit onderzoek ook worden gedaan naar de locatie van de bedrijfsmiddelen die werknemer nog in gebruik heeft?

 

Andere tips en suggesties zijn welkom, want we zitten flink met deze casus in onze maag.

 

Alvast bedankt!

 

 

aangepast door Mikky Vrolijk
Titel aangepast
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0
Op 17-11-2020 om 15:38, IvoJansen zei:

Zoals gemeld, ik heb een aantal arbeidsjuristen gebeld en die melden mij dat als de dame in kwestie als ziek wordt gezien door de arts, dan maak je eigenlijk geen kans bij een rechter. En dat is precies mijn punt. Ik heb ontslag dossier al klaar liggen, maar ik was net te laat om het te formaliseren..

Blijkbaar heb ik niet de goede arbeidsjuristen gebeld is dan mijn conclusie op basis van jouw stelligheid.

 

Beste Ivo, mijn ""stelligheid"" op basis van 27 jaar ervaring met meer dan 100 probleemdossiers  laat zicht als volgt samenvatten: 

 

Op 31-10-2020 om 17:53, Norbert Bakker zei:

Ik garandeer ook niet dat er een easy way out is, maar hopelijk wel een "better, less expensive, way out". En als die er is, zijn de arbeidsjurist en externe casemanager de aangewezen personen om dat voor jou uit te zoeken. Jij bent dat niet! 

 

Goed dat je  het eerste deel - de arbeidsjurist -  in basis hebt onderzocht - alhoewel een jurist inschakelen wat mij betreft wel nog iets anders is dan een paar juristen bellen.  Met inschakelen bedoel ik : opdracht geven zodat een jurist echt op basis van de volledige feiten - en niet een grove telefonische samenvatting - een oordeel kan vellen. Niet zelden is dat uiteindelijke oordeel dan anders dan telefonisch. Maar ook dan geldt: geen garantie op succes, alleen garantie op een goed onderbouwd definitief oordeel van een deskundige. En die duidelijkheid is - of je de uitkomst nu leuk vind of niet - ook wat waard.

 

Soms is dat oordeel pijnlijk maar ook leerzaam: bijvoorbeeld dat het voorkomen of beperkt had kunnen worden als je de jurist veel eerder had ingeschakeld: wellicht is de overweging dat voortaan zelfs standaard te doen in een arbeidsconflict of bij een slecht functionerende werknemer nog voordat er sprake was van een ziekmelding. 

 

Maar als stap 1 - de jurist - niet lukt, dan lijkt het me tijd voor stap 2: de externe casemanager. (enne: niet alleen bellen. Bellen doe je voor kennismaking en een prijsopgave, vervolgens verleen je opdracht) 

 

Op 17-11-2020 om 15:38, IvoJansen zei:

Mijn insteek wat om structureler aandacht te vragen voor deze overdreven bescherming van werknemers die zich te pas en te onpas ziek melden.

 

Je goed recht, maar mijn insteek is dat de werkgever zicht tegen deze overdreven bescherming grotendeels kan wapenen door tijdig een jurist in te schakelen bij (potentiële) arbeidsgerelateerde problemen. Zo adviseer ik mijn klanten bijvoorbeeld een juridisch serviceabonnement of jurist op afroep  om  mee te kunnen sparren en indien nodig in te schakelen (géén rechtsbijstandsverzekering dus, die zijn mij ook te reactief) 

 

Ik durf - wederom ongekend stellig - te beweren dat met het tijdig(er) inschakelen van een jurist en/of een externe casemanager 75% van de probleemgevallen beperkt kan worden (dus niet per sé: volledig kan doen oplossen of verdwijnen, maar wel een aanzienlijke beperking van de schadelast) 

 

Quote

 Ik heb ontslag dossier al klaar liggen, maar ik was net te laat om het te formaliseren..

 

Met tijdiger  inschakelen van een jurist was ook dit probleem mogelijk voorkomen. Eens?

Die jurist had je niet alleen aangeraden sneller formeel  ontslag aan te zeggen, maar had je - als je toch net te laat was - geadviseerd niet akkoord te gaan met deze zeer verdachte situationele  ziekmelding. Door daarmee in te stemmen én geen externe casemanager in te schakelen gedurende 10 maanden is een onterechte ziekmelding onnodig gemedicaliseerd. Zonde, 

 

Deze boodschap is niet leuk (je hebt er nu niets aan), maar wél waardevol voor zowel jou als voor veel overige lezers  in de toekomst. 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Hallo,

 

Ergens in dit draadje heb ik als topic starter toegezegd om iets te melden over de afloop van mijn casus. Welnu, we hebben onze tijd (de volle 2 jaar) volledig moeten "uitzitten". Ook de afwikkeling daarna, dmv een vaststellingsovereenkomst, is erg moeizaam verlopen. De totale schade bedraagt ruim EUR 140/k gemeten over twee jaar. Wat zou ik de volgende keer anders doen?

 

  • Bij de aanstelling van werknemer wisten we dat we dat er een risico was dat werknemer niet zou slagen. Door deze casus is het me duidelijk geworden dat het loont om als Nederlandse werkgever, een zeer risico-avers aanname beleid te hanteren.
  • Als een werknemer langer dan 2 weken ziek is zou ik ofwel een externe case manager aanstellen, of bij een vermoeden van een valse ziekmelding een arbeidsjurist.

 

Dus we zijn een ervaring rijker en een illusie armer. Tot zover deze update.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 240 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.