• 0

probleem zakelijk en privé rijden

Goedemiddag,

Heb een startend medisch bedrijf en boerderij, en wil graag een bedrijfsauto dubbelcabine  kopen of leasen op mijn medisch bv,  ben dga en arts van de bv. De medische zorg factureert geen btw naar patiënten etc: btw-vrijstelling. Ik ga circa 50% zakelijk en 50 % voor de boerderij (stichting) en privé rijden. Wil graag zo min mogelijk administratie en ben daarom van plan generlei kosten van de auto op te voeren of te verwerken in de bv.  Volgens mij  zijn er dan ook geen bijtellingsperikelen of andere administratie problemen die je moet  bijhouden, want de bijtelling mag nooit hoger zijn dan de gemaakte kosten die je opvoert/verwerkt in de bv, en die zijn er niet. En dan is het volgens mij verstandig om een occasion van bijv 4 jaar oud te leasen of kopen en geen nieuwe auto.

Klopt deze analyse. En hoef ik wel of geen btw te betalen over de auto bij aanschaf  ivm btw vrijstelling en/of bedrijfsauto?

 

Met vriendelijke groet, Reinder4

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Reinder,  Allereerst welkom op Higherlevel!

 

33 minuten geleden, Reinder4 zei:

Klopt deze analyse

Niet helemaal. Ten eerste is het niet niet opvoeren van kosten iets anders dan dat die kosten er niet zijn ; ten tweede geldt het maximum van de bijtelling tot de daadwerkelijke kosten niet voor BV's : dat is een bepaling voor personenvennootschappen.  Ongeacht het wel of niet opvoeren van die  kosten betaal je dus X percentage over de nieuwwaarde van de auto als bijtelling in deze constructie! 

 

Vraag is hier: wie draagt die kosten dan wel? Want als jij dat als privé-persoon doet, kun je die kosten weer in mindering brengen op de bijtelling; maar mogelijk is dat niet de meest voordelige optie voor jou: laat je hierover voorlichten door een boekhouder die ook de administratie kan doen: wellicht is dat uiteindelijk voordeliger dan je huidige plan!

 

Quote

En dan is het volgens mij verstandig om een occasion van bijv 4 jaar oud te leasen of kopen en geen nieuwe auto.

Voor de bijtelling maakt dat niet uit;  financial lease zal voordeliger zijn dan nieuw, operational lease meestal juist niet. 

 

33 minuten geleden, Reinder4 zei:

En hoef ik wel of geen btw te betalen over de auto bij aanschaf  ivm btw vrijstelling en/of bedrijfsauto

BTW moet je sowieso betalen, alleen je kunt die btw niet of niet geheel verrekenen. 

En denk er ook aan de auto inclusief BTW te verzekeren omdat je geen BTW kunt verrekenen

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Geachte heer Bakker, dank voor reactie, 

 

Het btw verhaal lijkt duidelijk. Het maakt dan dus ook niet uit of het een marge of btw auto is, want btw moet ik dus sowieso betalen!?

 

Mijn personenvennootschap kan ook de koper/eigenaar zijn.

 

De autokosten worden gemaakt en betaald en maakt het dan uit door wie, lees privé, als ze niet worden opgevoerd in de personenvennootschap?  Ongetwijfeld financieel niet de slimste weg, maar de vraag blijft dan staan of dan alle perikelen rondom bijtelling/btw/administratie etc niet wegvallen? En dat is me wel wat waard. 

 

Graag nog een keer meedenken, de boekhouder is hoog opgeleid, maar vind dit ook lastig... 

 

Link naar reactie
  • 0

Volgens mij is dat helemaal niet "de crux".

 

Omdat je kennelijk via de BV een auto wil gaan aanschaffen (of leasen), dan is dat gewoon een feit lijkt mij. Ik bedoel nu: dat de BV dit doet.

 

Als je vervolgens wil dat de DGA hier geen bijtelling voor krijgt bij het loon (en dat is kennelijk de opzet), dan moet je zelf alle kosten aan de BV vergoeden.

Want dan is er geen privé-voordeel en dus ook geen bijtelling bij het loon.

 

De leeftijd van de auto is verder niet relevant. Dus of het een "ouwere" auto is of een spliksplinternieuwe bolide betreft doet er niet toe lijkt mij. 

"What, me worry?"

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

 

7 uur geleden, Reinder4 zei:

Goedemiddag,

Volgens mij  zijn er dan ook geen bijtellingsperikelen of andere administratie problemen die je moet  bijhouden, want de bijtelling mag nooit hoger zijn dan de gemaakte kosten die je opvoert/verwerkt in de bv, en die zijn er niet.

Dit klopt niet. De maximering van de bijtelling tot de kosten geldt alleen bij IB-ondernemerschap. Als de auto in de BV zit, heb je altijd de forfaitaire bijtelling.

 

Daarnaast is het niet opvoeren van kosten niet genoeg, want je zult bij een aankoop in de onderneming ook moeten afschrijven en die afschrijving behoort tot de kosten..

Link naar reactie
  • 0

waarom heb je deze ingewikkelde constructie bedacht? Ik kan niet ontdekken wat het doel of voordeel is van de auto op de BV.

 

Enige wat je zegt is dat je zo min mogelijk administratieve rompslomp wil. Als dat je doel is dan is de keuze wat mij betreft om de auto privé te kopen en als je voor de stichting of de bv rijd noteer je de kilometers rekent daar 19 ct voor en belast dat door naar BV op stichting.

Als je voor de BV veel woon-werk ritten maakt zou je ook nog voor een (deels) vaste reiskostenvergoeding kunnen kiezen.

 

Dat is in mijn optiek administratief het eenvoudigst.

 

 

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
1 uur geleden, Roel J zei:

Dat is in mijn optiek administratief het eenvoudigst.

Niet alleen administratie, maar fiscaal gezien waarschijnlijk ook, al hangt dat af van het aantal kilometers die je zakelijk denkt te gaan gaat rijden en hoeveel je daarvoor in rekening wil brengen.

Dat “Ik ga circa 50% zakelijk en 50 % voor de boerderij (stichting) en privé rijden“  brengt ons niet veel verder ...


Ongeacht welke oplossing u ook gaat kiezen ... financieel gezien zal het u niet veel armer of rijker maken.

aangepast door Cosara
Aanvulling

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 136 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.