• 0

Mijn compagnon neemt te hoge risico's

Sinds  ruim een jaar ben ik samen met 2 compagnons een onderneming (bv) gestart. Dit is voor mij volledig nieuw want ik heb altijd in loondienst gewerkt.  Het was een late beslissing  uit pure noodzaak maar dat terzijde.

We hebben ieder 1/3 van de aandelen (nevengeschikt) en 2 van ons zijn  formeel bestuurder.   Mijn mede bestuurder doet nu sinds kort zaken met met een klant die  ik persoonlijk niet vertrouw.  En daar zijn echt wel redenen voor. Ik twijfel dan ook of ze uiteindelijk wel over de brug zullen komen en ons straks niet met een hoop ellende en verliezen laten zitten. Ik vind het nemen van wat risico prima maar tot op zekere hoogte en niet ten koste van alles. Mijn compagnon heeft er wel vertrouwen in en gaat hier laconiek mee om. Hij vindt dat dit bij het ondernemen hoort. Mijn vraag om duidelijke grenzen te stellen aan  opdrachten die wij voorfinancieren legt hij  simpelweg naast zich neer en gaat rustig verder. Inmiddels staat er dan ook al het nodige  uit en een deel daarvan is al ruim over de datum.

Onze mede compagnon zegt dat wij dit als bestuurders onder elkaar moeten oplossen en neemt hier geen stelling in. Voor mijn gevoel heeft ook hij geen grote problemen met het nemen van hoge risico's.

Mijn vraag : kan ik op een zeker moment  formeel op de rem trappen ? Zo ja, hoe  en wat als de overige compagnons toch willen doorgaan en ik ben het er niet mee eens ? Is het toch 2 tegen 1 zou je zeggen.

 

Zoals gezegd, ondernemen is voor mij  helemaal nieuw en het zou ook misschien wel handig zijn om eens goed voorgelicht te worden omtrent mijn rechten, plichten en  mogelijkheden als (mede)dga. Het is zoals gezegd allemaal heel snel gegaan. De statuten zitten volgens mij allemaal wel netjes in elkaar. Alleen de aandeelhouders overeenkomst is nooit afgemaakt en ondertekend. Het enige wat er is zijn dus de statuten en management verklaringen. Iemand een tip in de omgeving Rotterdam ?

 

Bvd

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

13 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik snap je twee medecompagnons wel gedeeltelijk denk ik. Anderzijds snap ik jou ook wel weer. Het probleem is dat je zulke dingen moeilijk op gevoel kunt doen. Kun je niet gewoon een Graydon rapport opvragen bijvoorbeeld, om te zien hoe kapitaalkrachtig ze worden beoordeeld? Daarna zou je dan naar je compagnons toe kunnen stappen en bijvoorbeeld een kredietlimiet van x euro kunnen opstellen. Dan ga je een soort in het midden zitten.

 

Verder bestaan er bijvoorbeeld debiteuren verzekeringen. Zou dat voor jullie een optie zijn? Daarmee zorg je er dan dus voor dat als de klant failliet gaat / niet betaalt, jij wel gewoon je geld krijgt.

4Grow

Link naar reactie
  • 0

Dit station zijn we eigenlijk al gepasseerd. Maar het is net of mijn compagnons oogkleppen ophebben, Of ik ben weer te argwanend natuurlijk. Wat ik eigenlijk gewoon wil weten of ik op gegeven moment als mede dga op de rem kan trappen. Zeker als de schulden zo hoog worden dat het niet gezond voor de onderneming meer is. Want dat is waar ik mee zit. Wat kwijt  ? Jammer. Niks doen levert ook niks op. Maar niet ten koste van alles.

En als ik niet op de rem kan trappen, hoe kan ik er dan afstand van nemen ? Alleen door eruit te stappen ?

 

Een debiteurenverzekering kost bijna meer dan het oplevert. Misschien snap je dan beter dat ik vind dat we teveel risico's nemen dan wat het oplevert.

 

Link naar reactie
  • 0
4 uur geleden, Erik Schepen zei:

We hebben ieder 1/3 van de aandelen (nevengeschikt) en 2 van ons zijn  formeel bestuurder.

Off topic: Nee, er is geen sprake van nevengeschiktheid. Je voldoet niet aan artikel 2 lid 3 van de regeling aanwijzing DGA 2016: de bestuurders bezitten samen niet alle aandelen van de BV. Iedereen is dus verplicht sociaal verzekerd. 

 

4 uur geleden, Erik Schepen zei:

Een debiteurenverzekering kost bijna meer dan het oplevert

 

Wat een kredietverzekering doet is jouw onderbuikgevoelens over die ene klant bevestigen of ontkrachten en jouw risico met betrekking tot die klant wegnemen: ofwel door dekking te weigeren of een hele lage limiet af te geven, ofwel doordat juist niet te doen en dekking te verlenen voor een klant die je niet vertrouwt. Wellicht voor jou dus toch een interessant instrument.

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
Quote

Alleen de aandeelhouders overeenkomst is nooit afgemaakt en ondertekend.

Wanneer is de volgende vergadering?

 

Wat zegt jullie bank of boekhouder over de openstaande bedragen (vorderingen waarvoor wel of geen schulden zijn aangegaan)?

 

Ik zou bijna vrezen dat dit een manier is om jou het bedrijf uit te werken...

 

Weekendgroet,

 

Highio

aangepast door Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0
13 uur geleden, Erik Schepen zei:

Wat ik eigenlijk gewoon wil weten of ik op gegeven moment als mede dga op de rem kan trappen. Zeker als de schulden zo hoog worden dat het niet gezond voor de onderneming meer is. Want dat is waar ik mee zit. Wat kwijt  ? Jammer. Niks doen levert ook niks op. Maar niet ten koste van alles.

En als ik niet op de rem kan trappen, hoe kan ik er dan afstand van nemen ? Alleen door eruit te stappen ?

 

 

Hoe ziet jullie managementstructuur er uit? Is iedereen ook directeur? Wat is er vastgelegd over hoe de beslissingen worden genomen? 

Meestal is er wel iets afgesproken over de tekenbevoegdheid tot bepaalde bedragen. 

Benieuwd naar mijn business? www.liguido.nl - www.youngtech.nl

Link naar reactie
  • 0
9 uur geleden, Norbert Bakker zei:

Lees de startpost (en mijn reactie). Nee dus:  2 van de 3 zijn bestuurders

 

Sorry, heb ik inderdaad overheen gelezen. 

Dan blijft wel staan in hoeverre beide bestuurders tekenbevoegd zijn. 

Hoeveel geld is er door jullie ingelegd, wat wordt er precies voorgefinancierd, wat zijn de afspraken? Zijn er offertes getekend? 

 

Benieuwd naar mijn business? www.liguido.nl - www.youngtech.nl

Link naar reactie
  • 0
3 minuten geleden, LiGuido zei:

 

Sorry, heb ik inderdaad overheen gelezen. 

Dan blijft wel staan in hoeverre beide bestuurders tekenbevoegd zijn. 

Hoeveel geld is er door jullie ingelegd, wat wordt er precies voorgefinancierd, wat zijn de afspraken? Zijn er offertes getekend? 

 

We zijn beiden gelijk en beiden tekenbevoegd. Er zijn geen specifieke afspraken daaromtrent. We huren derden in om transporten voor onze klanten uit te voeren. Wel in opdracht van ons en dus ons risico. Er worden bij ons geen offertes 'getekend' maar gewoon bevestigd per e-mail.

Link naar reactie
  • 0
2 uur geleden, Erik Schepen zei:

We huren derden in om transporten voor onze klanten uit te voeren. Wel in opdracht van ons en dus ons risico. Er worden bij ons geen offertes 'getekend' maar gewoon bevestigd per e-mail.

 

Die bevestiging per email lijkt me even hard als een getekende opdracht, misschien nog wel harder. De opdracht wordt uitgevoerd en ik neem aan dat jullie ook de voltooing / levering vast leggen. 

 

Derden werken in opdracht van jullie, voor jullie risico en.... voor jullie rekening? Of schuiven jullie de schuld af op transporteurs door hen pas te betalen als jullie betaald zijn? Ik neem aan dat jullie betalen en dus inderdaad voorfinancieren?

 

Geen goeie zaak!

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Ik denk dat jullie gewoon eens rustig met zijn drieën moeten gaan zitten en samen de situatie moeten bekijken. Dan kom je er wel uit lijkt mij. En ondernemen is natuurlijk ook risico nemen.

 

Ik denk wel dat jullie dan een goede match hebben. Je hebt een voorzichtige en een risiconemende ondernemer nodig. Anders kom je niet verder, maar het moet wel realistisch en behapbaar blijven. Ik zou dus zeggen; koester de samenwerking en praat met elkaar en deel je zorgen / inzichten / kansen. Jullie worden er alle drie sterker van. Het is net een huwelijk, met vallen en opstaan.

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Eenmalige of incidentele opdrachten zouden een m.i. (en dat proef ik ook uit andere reacties) korte betaaltermijn en laag kredietplafond moeten hebben.


In de transportsector vallen regelmatig partijen om dus het lijkt mij onzakelijk om relatief grote vorderingen bestaande uit diverse opdrachten langdurig bij één partij uit te hebben staan.

 

Wedervraag is onder welke (betaal)voorwaarden opdrachten aangenomen zijn als jullie met e-mailbevestigingen werken. Lijkt mij een suboptimale werksituatie, maar goed...

 

...waarom zou je niet lekker iets anders gaan doen als je je hier niet comfortabel bij voelt en niet met mede-aandeelhouders in gesprek kunt/durft?

 

Groet,

 

Highio

aangepast door Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 243 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.