• 0

Vraag over winstaandeel

Goedemorgen collega ondernemers,

 

Ik leg mijn vraag zo simpel mogelijk uit, vandaag mijn 1e jaarrekening :-)

 

Ik ben in de loop van het jaar 2018 vennoot geworden in een vof die winst maakt.

 

Hiervoor was ik in loondienst van dit bedrijf. Moet / mag / kan mijn winstaandeel naar rato worden berekend?

 

Of ben ik ¨verantwoordelijk¨ voor 50% van de winst (conform vof overeenkomst) van de winst over het gehele jaar?

 

Alvast bedankt voor het meedenken.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

  • 0

Gezien uw vraag is dit, met waarschijnlijk nog meer relevante zaken, dus niet in het firmacontract opgenomen.

 

Indien er geen vrijwaring voor oudere schulden, die voor de toetreding tot de VOF zijn ontstaan, in het firmacontract is opgenomen, dan wordt de toetredende firmant ook hoofdelijk aansprakelijk voor alle schulden van de VOF.

De winstdeling voor het hele boekjaar is daarmee, mijn inziens,  dan ook gerechtvaardigd. Zie het als een beloning voor deze hoofdelijke aansprakelijkheid.

Winstdeling staat echter los van de arbeidsbeloning. Dat houdt in dat van de winst eerst de arbeidsbeloning wordt afgetrokkenen, om daarna de resterende winst in gelijke delen over de firmanten te verdelen.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 96 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.