Jump to content
  • Welcome to HigherLevel, the Dutch business forum

Do you have a business question, do you want feedback on your business plan or do you want to advise others? Then you are at the right place at a higher level. Here entrepreneurs come together to take each other to the next level.
    Ask your question, get a quick answer and share your experiences with entrepreneurs. The moment it suits you!
    During the day, evening and weekend 24/7 free advice and exchange of experience with entrepreneurs who understand!
markvandek

Curator wil dienstverlening

Recommended Posts

Best Forum,

Ik heb een debiteur in faillissement met nog een aantal onvoldane facturen. De curator wil nog een paar diensten van ons t.b.v. zijn werkzaamheden en wil hiervoor betalen via een aparte factuur..
Is het reëel om eerst het voldoen van de openstaande facturen te vragen of moet ik blij zijn nog wat te kunnen incasseren van deze klant omdat de openstaande facturen toch niet meer betaald mogen worden?

Bij voorbaat dank,

M. van de Klei

Goedenavond Mark,

in praktische zin moet je de curator het maximaal haalbare facturen voor (vóór!) feitelijke levering van diensten in de aparte factuur. Natuurlijk kun je daarbij navraag doen over de afwikkeling van de openstaande facturen. Ik hoef je het gangbare of minimale tarief van een curator daarbij vast niet te noemen. Ik zou dat spiegelen bij factureren met openstaande vorderingen aan debiteur die in staat van faillissement verkeert.

Groet,

Highio

Edited by Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

De curator zal de openstaande facturen van voor het faillissement niet betalen, hij mag individuele crediteuren niet bevoordelen. Eisen dat eerst de openstaande facturen betaald moeten worden zal dus weinig zin hebben.

Het enige wat je kan doen is besluiten of je de diensten wel of niet wilt leveren, het is daarbij wel gebruikelijk om vooruitbetaling te vragen.
mijn ervaring is dat curatoren alleen vragen (nieuwe) diensten te verlenen als daardoor de boedelopbrengst (sterk) verhoogd kan worden. Met andere woorden indirect heb je dan mogelijk meer kans om een deel van jou openstaande facturen te krijgen.

Bijgevolg gaat die opbrengst omlaag als je de aanvullende diensten niet levert. Jij weet zelf of jullie de enigen zijn die het aanvullend werk kunnen doen, of dat de curator ook kan uitwijken. Niemand zal je kwalijk nemen als je je onderhandelingspositie slim gebruikt.

Idd, oude facturen mogen niet zomaar worden betaald.

Ik zou alleen wat doen tegen vrijwel volledige betaling vooraf. Maar dat zal de curator waarschijnlijk niet doen.

De kans dat je voor deze ook betaald krijgt is natuurlijk niet groot. Ja de boedel zal waarschijnlijk meer waard worden, maar meestal gaat dat direct naar de belastingdienst of bank. Ga gewoon even met de curator in gesprek, en je weet snel meer.