• 0

Jumbo gunt kleine leveranciers vroege betaling

(aangepast)

Interessant verhaal over de toepassing van fintech in De Ondernemer.  De supermarkt Jumbo krijgt wekelijk 110.000 facturen van leveranciers. Dat is nu allemaal geautomatiseerd, met pdf als basisvariant - uiteraard doen ze ook aan elektronisch factureren en EDI. Als extra service aan kleinere leveranciers is daar een Early Payment Program aan toegevoegd, waarmee MKBers vroegere betaling kunnen aanvragen. Vroeger dan de standaard 30 dagen die Jumbo hanteert - wat ook al tamelijk fatsoenlijk is. 

 

Er zijn supermarkten die 6 maanden wachten met betalen. :thinking-face:

 

aangepast door TwaBla
o=0

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0
3 uur geleden, TwaBla zei:

Vroeger dan de standaard 30 dagen die Jumbo hanteert - wat ook al tamelijk fatsoenlijk is. 

 

Mooie marketing :winking-face:  Jumbo was tot een jaar of 2 geleden de traagste betaler van alle grote ketens: gemiddeld 75 dagen; daar werden zelfs kamervragen over gesteld omdat het leek alsof Jumbo zijn expansiedrift financierde door zijn leveranciers laat te betalen. Sindsdien beloofde Jumbo beterschap en verkorte het de betalingstermijn naar 30 dagen (terwijl Coop / Superunie bijvoorbeeld op gemiddeld 12 dagen zat)

 

3 uur geleden, TwaBla zei:

Er zijn supermarkten die 6 maanden wachten met betalen. :thinking-face:

 

Welk(en link?) Dat lijkt me dan namelijk ook weer kamervragen waard 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0
2 uur geleden, Norbert Bakker zei:

Welk(en link?) Dat lijkt me dan namelijk ook weer kamervragen waard ...

 

Het woordje alsjeblieft was even weggevallen... :flushed-face:

 

De Wet Uiterste Betaaltermijn (per 2017) op basis van de Europese richtlijn Late Betalingen staat betaaltermijnen tot zestig dagen toe bij grote ondernemingen. Mijn voorbeeld van 6 maanden is afkomstig uit een case (als mijn geheugen me niet bedriegt) waarin beschreven werd hoe een Belgische supermarkt in staat was te verkopen onder de inkoopprijs, omdat ze door reverse factoring een beetje winst maakten op de rente. Toen stond de rente nog redelijk hoog. Dat was in de tijd dat men de komst van Colruyt vreesde, dus dat zal ergens in 2006 geweest zijn. En ik sluit niet uit dat dit verhaal onderdeel was van de lobby van Nederlandse supermarkten om de Belgen tegen te houden. Ook kan mijn geheugen zich een maandje of wat vergissen.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0
11 uur geleden, TwaBla zei:

Mijn voorbeeld van 6 maanden is afkomstig uit een case (als mijn geheugen me niet bedriegt) waarin beschreven werd hoe een Belgische supermarkt in staat was te verkopen onder de inkoopprijs, omdat ze door reverse factoring een beetje winst maakten op de rente. Toen stond de rente nog redelijk hoog. Dat was in de tijd dat men de komst van Colruyt vreesde, dus dat zal ergens in 2006 geweest zijn.

 

Ah, het woordje "zijn" suggereerde anders, maar dank voor de aanvulling/correctie! 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 2

Twee jaar geleden heb ik 600 flessen aan de gele reus voor kerstpakketten geleverd, ben vier maanden daarna, na veel gehannes en gedoe, betaald. Vorige kerstperiode heb ik geleverd aan een inkooporganisatie van een grote groothandel, daar moest ik akkoord gaan met een inhouding van 1,5 procent van het factuurbedrag. Dan zouden zij op dag 45 na factuurdatum betalen. Zou ik niet akkoord gaan, dan zou de betalingstermijn veel langer zijn.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 234 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.