• 0

Gebruikelijk loon

Ik ben DGA en in dienst van mijn holding. De holding is aandeelhouder (30%) van een BV A waar ik werkzaamheden voor verricht. Het gebruikelijk loon dat ik  van de holding ontvang is gebaseerd op deze bv A (het is ruim hoger dan 45000, hoger dan het loon van de best betaalde  werknemer in BV A  en hoger dan 75% van het loon van de meest vergelijkende dienstbetrekking).  

Ik verricht ook nog werkzaamheden voor een andere BV B waar ik/de holding echter geen aandelen in heb/heeft, dus ook geen aanmerkelijk belang. De holding stuurt deze bv facturen voor de door mij verrichte werkzaamheden in deze BV B. Is het juist dat deze BV B niet meegeteld hoeft te worden voor het bepalen van het gebruikelijk loon?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Joost,

 

Dank je wel voor je reactie. Ik hoop/denk niet dat sprake is van een dienstbetrekking. Ik verricht op verzoek van BV B opdrachten (adviezen/diensten) voor uiteenlopende opdrachtgevers van de BV B. Er is echter geen sprake van een gezagsverhouding met deze BV B. Ik ben zelfstandig en bepaal zelf of ik opdrachten wil doen en en hoe ik de opdrachten uitvoer en ik bepaal bijvoorbeeld volledig zelf mijn werktijden. Ik zit bijvoorbeeld ook niet bij het werkoverleg waar werknemers die wel in dienst zijn van de BVB aan deelnemen.  Ik stuur zoals gezegd wel mijn factuur voor alle verrichte werkzaamheden aan de BV B.

Naar aanleiding van jouw vraag heb ik er net wat meer over gelezen en nu vraag ik mij af of sprake zou kunnen zijn van een fictieve dienstbetrekking? Zou ik een modelovereekomst moeten sluiten?

 

Met vriendelijke groet,

Antonia

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 242 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.