Jump to content
Autobedrijf H
Verberg

Herroepingsrecht op (telefonisch) aanbod van Z-Works?

Beste leden,

 

Ik heb een vraag hoe ik dit moet oplossen..

 

Gisteren ben ik benaderd via de tel van iemand van SBS6 of ik mee wil doen aan een programma van hun. Ze wilde ons bedrijf in beeld hebben omdat we zeer goede reviews hebben en een net autobedrijf zijn. Na een lang gesprek vertelde ze me dat er kosten aan verbonden zijn. Meer dan 3000 euro voor 2 min zendtijd. Uit het enthousiasme wat nog in mijn lichaam zat, omdat ik me vereerd voelde, hebben ze een contract gemaild die ik meteen moest tekenen. Dat heb ik helaas ook gedaan. Dit gesprek was dus gisteren en heb vandaag een mail getikt dat ik eraf wil zien en me wil beroepen op mijn wettelijke herroepingsrecht.  Zij belde me even later en vertelde dat er een boeteclausule aan vast zit van 50%, dus ong 1500 euro ex btw.
Ben ik verplicht om dit te betalen of kan ik hier vanaf zien? Ze willen dit doordrukken.. Ben zeer benieuwd wat iemand hier van vind en wat ik hier aan moet doen? Volgens mij ben ik niet verplicht om dit te betalen, nietwaar?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Recommended Posts

  • 2

Ik heb ooit ook aan zoiets meegedaan, twee keer uitgezonden voor totaal € 1.750,00, het bereik bleek uiteindelijk zo'n 200.000 kijkers en het filmpje mocht ik houden voor eigen gebruik.

 

De manier om je binnen te hengelen is inderdaad door gebruik te maken van enorme vleierij, zoals: 'uw prachtige bedrijf is geselecteerd om op SBS6 vertoond te worden', etc... Misschien valt op die aanpak wel wat af te dingen. 

 

Een prijsvergelijking leverde op dat ik voor dat geld nergens anders zo'n professioneel geproduceerde bedrijfsfilm zou kunnen krijgen en dan ook nog meteen aan enige honderdduizenden vertoond.

 

Het is dus nogal relatief...


Succes & Groet, Hans van den Bergh, Horeca- & Recreatie-ondernemer 'VOF De Witte Boerderij'

Share this post


Link to post
Share on other sites
  • 0
14 minuten geleden, Hans van den Bergh zei:

Ik heb ooit ook aan zoiets meegedaan, twee keer uitgezonden voor totaal € 1.750,00.Een prijsvergelijking leverde op dat ik voor dat geld nergens anders zo'n professioneel geproduceerde bedrijfsfilm zou kunnen krijgen en dan ook nog meteen aan enige honderdduizenden vertoond.

Omdenken. Het is geen dure reclame, maar een goedkope bedrijfsfilm;-).


Hans Damen - Insparcom

Strategisch Advies - Verandermanagement - Spreker - Dagvoorzitter - Divemaster

Laatste blogs

Share this post


Link to post
Share on other sites
  • 0
Op 4-2-2020 om 16:14, Autobedrijf H zei:

Beste TwaBla,

 

Je omschrijft mijn situatie erg goed in je vorige berichten.
Bestaat er een mogelijkheid dat ik rechtstreeks contact met je kan opnemen?

Ik heb precies hetzelfde aan de hand sinds afgelopen vrijdag. Mijn verhaal is een kopie van dat van autobedrijf H. Ik zou me graag aansluiten bij een mogelijke actie om hier gezamenlijk onderuit te komen. Misschien kunnen we met meerdere bedrijven deze zaak aanspannen?

Ik zie ook de advertentie van Z-works, waarin ze op zoek zijn naar verkopers die op provisie basis werken. Nu begrijp ik ook de snelheid waarmee ze je willen laten tekenen, dat is dus alleen maar in eigen belang, waarbij correct zaken doen een onderschikt belang wordt. Ik vind dat erg kwalijk en het neigt m.i. naar oplichting binnen de mazen van de wet.   Ik ga TwaBla ook een persoonlijke mail sturen. Wie weet komen we ergens...

Share this post


Link to post
Share on other sites
  • 0

Juristen zien talloze mitsen en maren, omdat je immers zelf je handtekening hebt gezet onder een contract en er een prestatie wordt geleverd zoals beschreven is. Dat er talloze lagen van misleiding in zitten, telt klaarblijkelijk minder. Desondanks zou ik je aanraden veel misbaar te maken, door te roepen dat iemand uit naam van SBS6 (Talpa = John de Mol) kleine ondernemers een wurgcontract aansmeert.

 

Ze komen binnen in vermomming, je mag niet even nadenken en je moet meteen een enorme boete betalen als je wil annuleren.

 

Als Z-Works & Dutch Content Productions zijn klanten gewoon duidelijk informeert en netjes behandelt, is er niks aan de hand. Kan morgen aangepast worden.

 

 

 

Edited by Mikky Vrolijk
Persoonsnaam Z-works verwijderd.

Volg het dropship-commentaar van Ali vs de Rest

Share this post


Link to post
Share on other sites
  • 0

Het onderwerp wordt nu ook op Linkedin behandeld. Daar reageren circa 70 ondernemers die allemaal gebeld zijn met deze verkoopsmoes en NEE gezegd hebben. 


Volg het dropship-commentaar van Ali vs de Rest

Share this post


Link to post
Share on other sites
  • 0

Goh, da's toch ook toevallig.

Vrijdag stond er bij mij iemand op het antwoordapparaat die een aflevering van Next Level maakt over digitalisering binnen het mkb voor RTLZ. Of wij geïnteresseerd zijn?

 

Nu krijg ik normaal nooit van dit soort telefoontjes (en sta ik ook op de bel-me-niet lijsten als emz) dus het is wel heel toevallig dat ze me nu hierover bellen.

 

Next Level wordt wel door een ander bedrijf geproduceerd (ook toevallig beginnend met Z-) maar het lijkt er wel op dat dit soort bedrijven hun verkoop-activiteiten de laatste tijd wat opgekrikt hebben.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
  • 0

Ik ben zojuist gebeld door iemand van Titan Media die mij nodig had voor het programma Doe Maar Duurzaam (RTL7/RLTZ) om uit te leggen hoe de IT-wereld omgaat met duurzaamheid. Vanwege verkoudheid en daaruit volgende algemene dufheid had ik even geen zin om die (overigens vriendelijke) man verder uit te horen, dus heb ik dat achterwege gelaten en het gesprek beëindigd.

 

Ze hebben het er maar druk mee, in advertorialland.


Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Share this post


Link to post
Share on other sites
  • 1
Op 4-2-2020 om 18:40, Bob de webbouwer zei:

Ik zou echter niet teveel hoop koesteren in dit geval, maar ben wel zeer benieuwd naar de afloop. 

 

De overeenkomst is geannuleerd. :smiling-face-with-sunglasses:


Volg het dropship-commentaar van Ali vs de Rest

Share this post


Link to post
Share on other sites
  • 0

Er waren als ik het me goed herinner twee annuleringstarieven, tegen 50% en tegen 100% van het te betalen bedrag. Welke is gevolgd?


Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Share this post


Link to post
Share on other sites
  • 1

Z-Works heeft de volledige vordering in de prullenbak gegooid.

 

Luid mopperen loont!

 

Er zijn ondernemers die prima happy zijn met zo'n promo-filmpje van een minuut of twee. Er zijn andere ondernemers die vrij snel aan de telefoon vast stellen: da's niks voor mij. En er zijn ondernemers die een dag later bedenken: dat wilde ik eigenlijk niet. Zeker als ze zich misleid voelen, loont het voor die laatste groep om hun bezwaar te delen bij Klacht.nl, op Linkedin of hier op HL.

 

Edited by TwaBla

Volg het dropship-commentaar van Ali vs de Rest

Share this post


Link to post
Share on other sites
  • 0

Fijn  voor Autobedrijf H dat ze zich zo coulant opstellen - na wat herrie dan tenminste. Zoals ik al zei, het was waarschijnlijk gewoon een bonafide overeenkomst en bonafide bedrijven willen niet als oplichter te boek staan. Bovendien zal RTL die indruk zeker niet willen wekken, dus misschien is er vanuit hun kant ook wel wat druk gezet. 

 

Maar ik ben nog steeds benieuwd wat de uitkomst zou zijn als dit voor de rechter was gekomen :winking-face:


Onder de naam Bob de webbouwer bouw en verbeter ik websites.

Daarnaast verzorg ik dj's en drive-in-shows op bruiloften, bedrijfsfeesten, verjaardagen enzovoorts.

Share this post


Link to post
Share on other sites
  • 0
1 uur terug, Bob de webbouwer zei:

Zoals ik al zei, het was waarschijnlijk gewoon een bonafide overeenkomst en bonafide bedrijven willen niet als oplichter te boek staan.

 

Het zijn niet mijn mores om 1) een product te verkopen alsof je iemand anders bent, 2) aan te dringen op een beslissing ter plekke, 3) alle bedenktijd weg te nemen en tenslotte 4) een boete van 50% op te leggen. Niks bonafide aan.

 

Agree to disagree...

 

Edited by TwaBla

Volg het dropship-commentaar van Ali vs de Rest

Share this post


Link to post
Share on other sites
  • 0

Nah, over die punten zijn we het wel eens hoor ;-)

De verkoopmethode is inderdaad niet erg netjes, maar het lijkt me ook niet zo'n bedrijf te zijn dat allerlei dingen belooft in een verkoopgesprek, vervolgens alleen de aanvaarding opneemt, niets noemenswaardigs levert en daar een absurd hoge prijs voor rekent. Dat versta ik onder een niet bonafide bedrijf.


Onder de naam Bob de webbouwer bouw en verbeter ik websites.

Daarnaast verzorg ik dj's en drive-in-shows op bruiloften, bedrijfsfeesten, verjaardagen enzovoorts.

Share this post


Link to post
Share on other sites
  • 0

 

Eens. Ze leveren een prestatie die voor een aantal ondernemers de moeite waard is. Reden te meer om die netjes te verkopen. Mag van mij best wat verleiding bij, maar al die misleiding is onnodig. Maar we zien het wel vaker hier, dat bijvoorbeeld uitgevers van management-nieuwsbrieven of energie-diensten ineens foute trucs toepassen in hun telemarketing. Dat zijn ook bonafide opdrachtgevers die hun verkoop opkrikken met malafide methoden.

 

Mooi onderwerp voor HL elke keer. :upside-down-face:


Volg het dropship-commentaar van Ali vs de Rest

Share this post


Link to post
Share on other sites
  • 0
Op 4-2-2020 om 13:28, Autobedrijf H zei:

Ze wilde ons bedrijf in beeld hebben omdat we zeer goede reviews hebben en een net autobedrijf zijn.

 

Vanmiddag ook gebeld en waarschijnlijk door zelfde partij. waren nu bezig met een item over schoonmaakbedrijven en door de vele goede reviews hadden ze mij geselecteerd. Heb ze snel verteld dat ik het veel te druk heb met al mijn klanten om op tv te komen en de mevrouw snel weggedrukt. :face-with-tongue:

Edited by henkh

Share this post


Link to post
Share on other sites
  • 2

 

De eerste ondernemer die zich beklaagde over deze verkoopwijze is op zijn wenken bediend: de overeenkomst (reservering van zendtijd) is geannuleerd. De contactpersoon bij Z-Works dreigde vervolgens wel de vrijgekomen zendtijd te benutten om een negatief item over het bedrijf of de autobranche te maken. We herkennen daarin de scoringsdrift van het soort telemarketeers dat Z-Works graag in dienst neemt.

 

Nu meldt zich dus de volgende ondernemer die zich be-z-worked voelt. Kan hij onder het contract uit? Ik raad hem aan zijn verhaal eerst maar eens zelf op dit forum te vertellen. Maar ik plak alvast wel het briefhoofd van de overeenkomst op dit forum. Dan zie je de naam Z-Works helemaal niet opduiken.

 

Het zijn sluikreclameverkopers daar, stiekemerds!

 

 

Z-Works.png


Volg het dropship-commentaar van Ali vs de Rest

Share this post


Link to post
Share on other sites
  • 0

ook wij werden gebeld door z-works dat ze een uitzending willen doen over ons bedrijf wij waren ook meteen enthousiast moesten ook meteen tekenen later ga je er nog eens over nadenken dat het raar is gegaan en waarom je geen bedenktijd tijd hébt gehad meteen terug gemaild dat we er van af zien ook mail van ze terug gehad dat we de helft moeten betalen terwijl dit nergens terug is te vinden.......

Share this post


Link to post
Share on other sites
  • 0

Sinds de afhandeling van de eerste klacht krijg ik nu op mijn mailadres TwablaHL@gmail.com regelmatig berichten van ondernemers die ook van het wurgcontract af willen.

 

Het zijn er zoveel dat RTL-Z zelfs een aparte pagina heeft gemaakt om duidelijk te maken dat de redacties van de zenders niets te maken hebben met de productiehuizen die zendtijd inkopen om dit soort promotie-programma's uit te zenden. Dat zijn geen journalistieke programma's (het is content marketing) en de makers zijn dan ook verplicht om aan de kijkers en aan deelnemende ondernemers duidelijk te maken dat het reclame is. Doen ze dat niet dan handelen ze in strijd met de Mediawet.

 

Dit staat er oa op de pagina van RTL-Z.

 

Quote

Ik heb een klacht over de manier waarop ik benaderd ben. Waar kan ik die kwijt?

Neem altijd eerst contact op met de producent van het betreffende programma (zie hierboven de contactgegevens) om dit toe te lichten. Kom je er onderling niet uit, dan kun je je richten tot de customer service van RTL. Deze is bereikbaar op customercare@rtl.nl. Noem in je mail altijd de producent en het programma waar het over gaat.

 

Quote

Ik heb vragen over mijn deelname aan een dergelijk programma. Bij wie kan ik terecht?

Je kunt met al je vragen terecht bij de producent van het desbetreffende programma. Hieronder staan de desbetreffende programma's (met daarbij de productiemaatschappij en de contactpersonen) die momenteel worden uitgezonden bij RTL:

 

  • Business.NL: Stay in Touch (Kevin Brouwer)
  • De barometer: DCP / Z-Works (Guus Mars)
  • De ondernemerslounge: Inexorabilis (Maurice Vollebregt)
  • Doe maar duurzaam: Titan (Jeroen Slob)
  • How it's done: DCP / Z-Works (Guus Mars)
  • Nederland maakt het: LVM Media (Bas Vermeulen)
  • Next level: Z Broadcasting (Rick Noorlander)
  • Zo kan het ook: LVM Media (Bas Vermeulen)  

 

Een overeenkomst die ondernemers dwingt om mee te werken aan een programma dat in strijd is met de Mediawet is nietig, zou ik zeggen.

 

Los daarvan kan een beroep gedaan worden op dwaling (omdat de verkoper zich presenteert als redacteur) om de overeenkomst te vernietigen.


Volg het dropship-commentaar van Ali vs de Rest

Share this post


Link to post
Share on other sites
  • 0

In reactie op de klachten op Linkedin.

 

Quote

Karin Husslage > Chef RTL Z & economieredactie RTL Nieuws at RTL

 

Bekend verhaal... Ter opheldering: het gaat om externe productiepartijen die op geen enkele manier verwant zijn aan de nieuwsredactie van RTL Z. Ze vragen inderdaad geld voor de producties die ze maken voor o.a. de zender RTL Z en moeten daar transparant over zijn. Helaas wordt dat niet altijd netjes gedaan 😕. Ze worden hier wel op aangesproken bij klachten overigens (als die bij ons binnenkomen).

 


Volg het dropship-commentaar van Ali vs de Rest

Share this post


Link to post
Share on other sites
  • 0
Posted (edited)
47 minuten geleden, TwaBla zei:

Helaas wordt dat niet altijd netjes gedaan 😕. Ze worden hier wel op aangesproken bij klachten overigens (als die bij ons binnenkomen).

Dus een onderaannemer van je bedrijf heeft als businessmodel om willekeurige Nederlandse bedrijven met een babbeltruc te zakkenrollen en daar spreek je ze dan op aan ...

 

In welke bewoordingen? Foei, niet doen, dat is niet leuk?

 

Paupers ...

 

Maar ja wie verbaast dat? RTL, SBS ...

 

Goh meneer u heeft een prachtig bedrijf, u mag 3 ruggen aftikken om op onze "belspelletjes, camping, webcam" zender te komen. Als dan jouw antwoord is, ja dat lijkt me een goed plan ... tsja. Je gaat ook niet langs foute lui in een kroeg of kerk zitten. (Maar dat geeft niemand het recht om geld uit je portemonnee te kletsen).

 

Ben een jaartje geleden eens benaderd om in een docu te komen op de publieke omroep (over zakendoen in Nederland). Daar hoefde ik niet voor te betalen. Je voelt je gevleid maar tegelijkertijd besef je dat iedere medaille 2 kanten heeft (boefjes kijken ook tv). Ik hoef niet met mijn kop op tv. Dat offer past niet in mijn verdienmodel.

 

Maar als zo'n zakkenroller met een babbeltruc met "annuleringsvoorwaarden" aankomt dan moet je je daar zeker tegen verweren. En heel verstandig om dat samen te doen. Fijn dat HL-lid TwaBla blijkbaar vaker dit soort klussen weet te klaren. Goed bezig.

 

(suggestie> is hier een beroep op dwaling mogelijk? Als men zich voordoet als SBS zelf terwijl het een ander bedrijf is?)

Edited by Prinsenhof

Heb je een probleem? Houd het kort en simpel

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
  • 0
1 uur geleden, Prinsenhof zei:

Dus een onderaannemer van je bedrijf heeft als businessmodel om willekeurige Nederlandse bedrijven met een babbeltruc te zakkenrollen en daar spreek je ze dan op aan ...

 

Waarschijnlijk kopen deze bedrijven zendtijd bij Talpa en RTL. Zulke programma's worden op daluren uitgezonden. De kijkcijfers zijn zo laag dat ze vrijwel niet betrouwbaar te meten zijn.

 

Het zijn dus in zekere zin klanten van Talpa en RTL, geen onderaannemers. Desondanks neemt de redactie van RTL-Z nadrukkelijk afstand van zowel de inhoud (het is reclame, geen redactionele content) als de verkooppraktijk.

 

RTL heeft al eerder afscheid genomen van producenten die zendtijd huurden om waarzeggers op TV te krijgen.


Volg het dropship-commentaar van Ali vs de Rest

Share this post


Link to post
Share on other sites
  • 0
Posted (edited)

Ik heb geen idee hoe deze treurige handel in elkaar zit. Het zit voor mij op hetzelfde niveau als het verhuren van ramen waar "lingeriemodellen" in het schijnsel van licht staan.

 

En je wordt er linksom of rechtsom mee geassocieerd. Het gaat ten koste van de "goede naam" van RTL, SBS etc. Het is hun kanaal, hun logo.

 

Ik herinner me een casus uit de tijd van zwart-wit tv dat een rechter dat leunen op een andere, sterke identiteit ook "beloonde" door dan ook de rekening bij die andere, sterke identiteit neer te leggen. Ken alleen de details niet meer, ik meen dat het iets was met het gebruiken van iemand (anders) goede naam op briefpapier waardoor dat vertrouwen gaf.

 

Die gezellige disclaimer van RTL en SBS ( we doen zaken met boefjes in ons huis maar we hebben er verder niets mee te maken) is juridisch ook wel heel kort door de bocht. Alleen al het feit dat die disclaimer in die vorm bestaat geeft al aan dat die handel niet koosjer is.

 

Dit zijn toch prachtige zaken voor een jonge jurist om zich daar eens goed in te verdiepen en dan beide partijen eens flink op de vingers te laten tikken (als dat mogelijk is). De media exploiteren in dit geval ook een soort van beursvloer. Maar ze weten dat ze een valse wolf in contact brengen met brave lammetjes. Ze strijken daar centen voor op en kijken er van weg.

 

Droevig volk. Als je daar ieder kwartaal je bonus mee moet verdienen ... (goh mama, wat doet papa eigenlijk voor werk? O, die helpt kruimeldieven aan een boterham en krijgt daar dik voor betaald ...)

Edited by Prinsenhof

Heb je een probleem? Houd het kort en simpel

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
  • 0
7 uur geleden, Prinsenhof zei:

Die gezellige disclaimer van RTL en SBS ( we doen zaken met boefjes in ons huis maar we hebben er verder niets mee te maken) is juridisch ook wel heel kort door de bocht. Alleen al het feit dat die disclaimer in die vorm bestaat geeft al aan dat die handel niet koosjer is.

 

Het is een pagina op de website van RTL-Z die is gemaakt door de redactie.

 

Ik weet niet of jij personeel hebt, maar zij spreken niet namens de organisatie. Slechts namens de redactie van genoemde nieuwsprogramma's. Namens de redactie nemen ze afstand van deze productiebedrijven die  net doen alsof ze redactionele aandacht aanbieden. Het zijn reclamebedrijven die reclamezendtijd verkopen, en in strijd met de Mediawet vertellen ze dat niet duidelijk.

 

Degene die de zendtijd verkoopt aan deze productiebedrijven is niet de redactie.

 

 


Volg het dropship-commentaar van Ali vs de Rest

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Answer this question...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Bring your business plan to a higher level!

    All topics related to entrepreneurship are discussed on this forum.

    • Ask your entrepreneur questions
    • Answers / solutions from fellow entrepreneurs
    • > 65,000 registered members
    • > 100,000 visitors per month
    •  Available 24/7 / within <6 hours of response
    •  Always free

  • Who's Online

    Er is 1 lid online en 72 gasten

    (See full list)    
  • Also interesting:

  • Ondernemersplein



EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept