Jump to content
  • Welcome to HigherLevel, the Dutch business forum

Do you have a business question, do you want feedback on your business plan or do you want to advise others? Then you are at the right place at a higher level. Here entrepreneurs come together to take each other to the next level.
    Ask your question, get a quick answer and share your experiences with entrepreneurs. The moment it suits you!
    During the day, evening and weekend 24/7 free advice and exchange of experience with entrepreneurs who understand!

Recommended Posts

ik meen een tijd terug eens gelezen te hebben dat ze de wet koop op afstand ook voor kleine zzp bedrijven van kracht wilde laten zijn. of daar wat mee gedaan is kan ik zo snel niet terugvinden.

aanvulling: Reflexwerking

https://zakelijk.infonu.nl/juridisch/174301-reflexwerking-consumentenrechten-voor-kleine-rechtspersonen.html

of je er wat aan gaat hebben kan ik zelf niet inschatten.

Edited by Daniel_Nijmegen

Ik heb ooit ook aan zoiets meegedaan, twee keer uitgezonden voor totaal € 1.750,00, het bereik bleek uiteindelijk zo'n 200.000 kijkers en het filmpje mocht ik houden voor eigen gebruik.

De manier om je binnen te hengelen is inderdaad door gebruik te maken van enorme vleierij, zoals: 'uw prachtige bedrijf is geselecteerd om op SBS6 vertoond te worden', etc... Misschien valt op die aanpak wel wat af te dingen. 

Een prijsvergelijking leverde op dat ik voor dat geld nergens anders zo'n professioneel geproduceerde bedrijfsfilm zou kunnen krijgen en dan ook nog meteen aan enige honderdduizenden vertoond.

Het is dus nogal relatief...

Succes & Groet, Hans van den Bergh, Horeca- & Recreatie-ondernemer 'VOF De Witte Boerderij'

14 minuten geleden, Hans van den Bergh zei:

Ik heb ooit ook aan zoiets meegedaan, twee keer uitgezonden voor totaal € 1.750,00.Een prijsvergelijking leverde op dat ik voor dat geld nergens anders zo'n professioneel geproduceerde bedrijfsfilm zou kunnen krijgen en dan ook nog meteen aan enige honderdduizenden vertoond.

Omdenken. Het is geen dure reclame, maar een goedkope bedrijfsfilm;-).

Hans Damen - Insparcom

Strategisch Advies - Verandermanagement - Spreker - Dagvoorzitter - Divemaster

Laatste blogs

Op 4-2-2020 om 16:14, Autobedrijf H zei:

Beste TwaBla,

Je omschrijft mijn situatie erg goed in je vorige berichten.
Bestaat er een mogelijkheid dat ik rechtstreeks contact met je kan opnemen?

Ik heb precies hetzelfde aan de hand sinds afgelopen vrijdag. Mijn verhaal is een kopie van dat van autobedrijf H. Ik zou me graag aansluiten bij een mogelijke actie om hier gezamenlijk onderuit te komen. Misschien kunnen we met meerdere bedrijven deze zaak aanspannen?

Ik zie ook de advertentie van Z-works, waarin ze op zoek zijn naar verkopers die op provisie basis werken. Nu begrijp ik ook de snelheid waarmee ze je willen laten tekenen, dat is dus alleen maar in eigen belang, waarbij correct zaken doen een onderschikt belang wordt. Ik vind dat erg kwalijk en het neigt m.i. naar oplichting binnen de mazen van de wet.   Ik ga TwaBla ook een persoonlijke mail sturen. Wie weet komen we ergens...

Juristen zien talloze mitsen en maren, omdat je immers zelf je handtekening hebt gezet onder een contract en er een prestatie wordt geleverd zoals beschreven is. Dat er talloze lagen van misleiding in zitten, telt klaarblijkelijk minder. Desondanks zou ik je aanraden veel misbaar te maken, door te roepen dat iemand uit naam van SBS6 (Talpa = John de Mol) kleine ondernemers een wurgcontract aansmeert.

Ze komen binnen in vermomming, je mag niet even nadenken en je moet meteen een enorme boete betalen als je wil annuleren.

Als Z-Works & Dutch Content Productions zijn klanten gewoon duidelijk informeert en netjes behandelt, is er niks aan de hand. Kan morgen aangepast worden Nick!

Edited by TwaBla

Schouderklopjes mogen nog wel! :upside-down-face:

Het onderwerp wordt nu ook op Linkedin behandeld. Daar reageren circa 70 ondernemers die allemaal gebeld zijn met deze verkoopsmoes en NEE gezegd hebben. 

Goh, da's toch ook toevallig.

Vrijdag stond er bij mij iemand op het antwoordapparaat die een aflevering van Next Level maakt over digitalisering binnen het mkb voor RTLZ. Of wij geïnteresseerd zijn?

Nu krijg ik normaal nooit van dit soort telefoontjes (en sta ik ook op de bel-me-niet lijsten als emz) dus het is wel heel toevallig dat ze me nu hierover bellen.

Next Level wordt wel door een ander bedrijf geproduceerd (ook toevallig beginnend met Z-) maar het lijkt er wel op dat dit soort bedrijven hun verkoop-activiteiten de laatste tijd wat opgekrikt hebben.

Next Level wordt gemaakt door Z-Broadcasting, net zo'n club. Bij RTL maken ze TEAM NL. De 11 verkopers heten daar programma-coördinator, maar in de vacatures zijn het sales agents.

Ik ben zojuist gebeld door iemand van Titan Media die mij nodig had voor het programma Doe Maar Duurzaam (RTL7/RLTZ) om uit te leggen hoe de IT-wereld omgaat met duurzaamheid. Vanwege verkoudheid en daaruit volgende algemene dufheid had ik even geen zin om die (overigens vriendelijke) man verder uit te horen, dus heb ik dat achterwege gelaten en het gesprek beëindigd.

Ze hebben het er maar druk mee, in advertorialland.

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Op 4-2-2020 om 18:40, Bob de webbouwer zei:

Ik zou echter niet teveel hoop koesteren in dit geval, maar ben wel zeer benieuwd naar de afloop. 

De overeenkomst is geannuleerd. :smiling-face-with-sunglasses:

Er waren als ik het me goed herinner twee annuleringstarieven, tegen 50% en tegen 100% van het te betalen bedrag. Welke is gevolgd?

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Z-Works heeft de volledige vordering in de prullenbak gegooid.

Luid mopperen loont!

Er zijn ondernemers die prima happy zijn met zo'n promo-filmpje van een minuut of twee. Er zijn andere ondernemers die vrij snel aan de telefoon vast stellen: da's niks voor mij. En er zijn ondernemers die een dag later bedenken: dat wilde ik eigenlijk niet. Zeker als ze zich misleid voelen, loont het voor die laatste groep om hun bezwaar te delen bij Klacht.nl, op Linkedin of hier op HL.

Edited by TwaBla

Fijn  voor Autobedrijf H dat ze zich zo coulant opstellen - na wat herrie dan tenminste. Zoals ik al zei, het was waarschijnlijk gewoon een bonafide overeenkomst en bonafide bedrijven willen niet als oplichter te boek staan. Bovendien zal RTL die indruk zeker niet willen wekken, dus misschien is er vanuit hun kant ook wel wat druk gezet. 

Maar ik ben nog steeds benieuwd wat de uitkomst zou zijn als dit voor de rechter was gekomen :winking-face:

Onder de naam Bob de webbouwer bouw en verbeter ik websites.

Daarnaast verzorg ik dj's en drive-in-shows op bruiloften, bedrijfsfeesten, verjaardagen enzovoorts.

1 uur terug, Bob de webbouwer zei:

Zoals ik al zei, het was waarschijnlijk gewoon een bonafide overeenkomst en bonafide bedrijven willen niet als oplichter te boek staan.

Het zijn niet mijn mores om 1) een product te verkopen alsof je iemand anders bent, 2) aan te dringen op een beslissing ter plekke, 3) alle bedenktijd weg te nemen en tenslotte 4) een boete van 50% op te leggen. Niks bonafide aan.

Agree to disagree...

Edited by TwaBla

Nah, over die punten zijn we het wel eens hoor ;-)

De verkoopmethode is inderdaad niet erg netjes, maar het lijkt me ook niet zo'n bedrijf te zijn dat allerlei dingen belooft in een verkoopgesprek, vervolgens alleen de aanvaarding opneemt, niets noemenswaardigs levert en daar een absurd hoge prijs voor rekent. Dat versta ik onder een niet bonafide bedrijf.

Onder de naam Bob de webbouwer bouw en verbeter ik websites.

Daarnaast verzorg ik dj's en drive-in-shows op bruiloften, bedrijfsfeesten, verjaardagen enzovoorts.

Eens. Ze leveren een prestatie die voor een aantal ondernemers de moeite waard is. Reden te meer om die netjes te verkopen. Mag van mij best wat verleiding bij, maar al die misleiding is onnodig. Maar we zien het wel vaker hier, dat bijvoorbeeld uitgevers van management-nieuwsbrieven of energie-diensten ineens foute trucs toepassen in hun telemarketing. Dat zijn ook bonafide opdrachtgevers die hun verkoop opkrikken met malafide methoden.

Mooi onderwerp voor HL elke keer. :upside-down-face:

Op 4-2-2020 om 13:28, Autobedrijf H zei:

Ze wilde ons bedrijf in beeld hebben omdat we zeer goede reviews hebben en een net autobedrijf zijn.

Vanmiddag ook gebeld en waarschijnlijk door zelfde partij. waren nu bezig met een item over schoonmaakbedrijven en door de vele goede reviews hadden ze mij geselecteerd. Heb ze snel verteld dat ik het veel te druk heb met al mijn klanten om op tv te komen en de mevrouw snel weggedrukt. :face-with-tongue:

Edited by henkh

Rieel-schoonmaak

De eerste ondernemer die zich beklaagde over deze verkoopwijze is op zijn wenken bediend: de overeenkomst (reservering van zendtijd) is geannuleerd. De contactpersoon bij Z-Works dreigde vervolgens wel de vrijgekomen zendtijd te benutten om een negatief item over het bedrijf of de autobranche te maken. We herkennen daarin de scoringsdrift van het soort telemarketeers dat Z-Works graag in dienst neemt.

Nu meldt zich dus de volgende ondernemer die zich be-z-worked voelt. Kan hij onder het contract uit? Ik raad hem aan zijn verhaal eerst maar eens zelf op dit forum te vertellen. Maar ik plak alvast wel het briefhoofd van de overeenkomst op dit forum. Dan zie je de naam Z-Works helemaal niet opduiken.

Het zijn sluikreclameverkopers daar, stiekemerds!

Z-Works.png