• 0

DGA salaris bij management fee + mogelijke winstuitkering

Goedemiddag,

 

Ik vraag me dit al enige tijd af:

Jan is in dienst bij JanHolding bv en is 100% eigenaar van deze holding. De holding heeft 12,5% aandeel in de werkmaatschappij BVa. JanHolding bv ontvangt jaarlijks (net als de 7 andere holdings die 12,5% aandeel hebben in BVa) een bepaalde management fee. Op basis van dit management fee wordt het DGA salaris van Jan bepaald, daar hanteert de belastingdienst strenge methodes voor.  So far, so good.

 

De werkmaatschappij Bva heeft in het jaar 2019 een winst gedraaid van X euro. Een gedeelte van 12,5% van deze X euro wordt uitgekeerd aan JanHolding bv. Mag JanHolding bv dit volledige bedrag (met uiteraard de nodige afdracht aan belasting) als dividend uitkeren aan Jan? Of wordt uiteindelijk door de belastingdienst het DGA salaris van Jan mede bepaald door de winst die jaarlijks (maar variabel) wordt uitgekeerd door de werkmaatschappij?

 

Aan de ene kant lees ik namelijk dat de belastingdienst erg streng het uit te keren DGA salaris controleert op basis van management fee, maar als je de management fee als werkmaatschappij erg laag vaststelt en uiteindelijk hoge winsten uitkeert, dan is dit toch nog steeds een methode om de hoge inkomstenbelasting te omzeilen? Of zit  ik er totaal naast? 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

  • 0

Het is op de manier wel heel erg hypothetisch allemaal, 

 

Begrijp ik het goed, Jan Holding is dus meer dan een holding die alleen  aandelen houd, Jan is in dienst van de Jan Holding en Jan Holding is bestuurder in BvA waarvoor een mgmnt vergoeding wordt betaald.

 

Quote

Op basis van dit management fee wordt het DGA salaris van Jan bepaald, daar hanteert de belastingdienst strenge methodes voor

 

Er vanuitgaande dat het dga salaris gebruikelijk is, niet lager is dan dat van anderen in de BvA en niet meer dan 30% afwijkt van wat gebruikelijk is voor eenzelfde functie, en minimaal 45k bedraagt dan kan het meerdere gewoon als dividend worden uitgekeerd. 

Het is dus niet enkel de management vergoeding die bepalend is voor de hoogte van het Salaris.

 

Is dit echt je beoogde constructie?

Om wat voor bedragen gaat het? 

8 holdings die allemaal bestuurder zijn? moeten allemaal een management fee van ca 60k ontvangen om de dga's een "gebruikelijk loon" uit te keren?

 

Waarom zou je 8 bestuurders willen in je bvA, wat is dit voor je bv?

 

 

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 237 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.