• 0

Stichting om haalbaarheid te toetsen ipv direct een BV

Beste lezers, 

 

Bij voorbaat dank voor het meelezen en eventuele hulp. Ik heb de relevante stickies gelezen, maar ik zou toch graag wat feedback willen. 

 

Ik ben samen met een vriend bezig met het oprichten van een dienst. Deze dienst zal een abonnementsvorm hebben, dus maandelijkse betalingen. We willen binnenkort 'live' gaan en zijn nu met de voorbereidingen bezig. Nu hebben we bepaalde zaken nodig  zoals toegang tot een PSP (payment service provider) en een zakelijke bankrekening.  Hier is een KVK nummer voor nodig. Daarnaast is het wellicht handig om bepaalde risico's af te dekken. 

 

Nu willen we uiteindelijk wel een BV oprichten, dat zal allemaal wel meevallen. Maar omdat we:

- niet zeker weten of deze dienst zal aanslaan in Nederland

- we niet afhankelijk van investeerders willen zijn omdat we ook met (beperkte) eigen middelen kunnen starten en organisch kunnen groeien

- geen DGA salarissen willen uit hoeven keren

- we niet zeker weten of goede vrienden ook direct goede zakenpartners zijn

- en we eigenlijk voorlopig niets nodig denken te hebben waar een BV vereist voor is

denken we dat we ook afkunnen met een Stichting. 

 

Zoals ik het heb begrepen heb je bij een Stichting geen persoonlijke aansprakelijkheid, kun je prima BTW in rekening brengen als het nodig is, maar kun je ook geen winst uitkeren. Dit is allemaal prima denk ik, want winst zal direct weer terugvloeien in de business. 

 

Nu vraag ik me af hoe haalbaar dit is? Daarom een paar vragen:

- Zijn er andere ondernemers die als Stichting zijn begonnen en later een BV hebben opgericht? 

- Winst zal in de stichting moeten blijven, en dit is prima. Maar hoe zit het met klanten? Mag ik die op een gegeven moment overzetten naar de BV zodat betalingen aan de BV gedaan worden? 

- Is het werk dat ik in de website en andere techniek steek overdraagbaar aan de BV? 

- Zie ik iets over het hoofd? 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0
(aangepast)

Beste Bart_NL,

 

allereerst welkom op ondernemersforum Higherlevel.

 

Ik zou dan eerder aan een VOF of Limited denken of anders aan een Holding/BV-structuur met uitspraak van de Belastingdienst over jullie DGA-vergoedingen.

 

Goedbedoelde tip: geef een paar duizend EURO aan fiscale en juridische advieskosten uit of start niet.

 

Hebben jullie al een Handboek of Almanak doorgenomen? Of een risico-analyse gemaakt?

 

Groet,

 

Highio

aangepast door Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Er is niet zoiets als een doorschuiffaciliteit voor stichtingen. De stichting kan de klanten / goodwill tegen de marktwaarde wel verkopen aan de BV.

 

De BV kan eventueel ook door de stichting worden opgericht, als dat makkelijker uitkomt, waarna je alleen nog maar de aandelen hoeft te verkopen.

 

Als ik het me goed herinner, maar dat heb ik ook alleen maar ergens online gelezen, moet je bij het opheffen van de stichting het resterende vermogen besteden aan het doel waarvoor de stichting is opgericht.

 

Ik kan me ook voorstellen dat je de stichting aanhoudt om diensten te verrichten voor de BV.

 

Een VOF of een samenwerking (twee eenmanszaken met een onderlinge overeenkomst) lijkt me een voor de hand liggendere oplossing. Stichtingen in het zakelijk gebruik zijn echter niet ongebruikelijk, ik ken meerdere voorbeelden. Ook van verenigingen en stichtingen die een of meerdere bedrijven bezitten, kan ik er zo een ris opsommen.

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
  • 0

Dank allen voor jullie reacties. 

 

Zoals ik het in mijn hoofd heb is het 'doel' van de stichting het oprichten van de BV mits uit onderzoek dat de stichting doet is gebleken dat er behoefte bestaat in de markt aan de diensten van de BV. Daarom denk ik dat ik dat ik de klanten kan weggeven aan de BV omdat dit vanaf dag 1 het doel is geweest van de stichting. 

 

Een ander doel van de stichting kan zijn het doorsluizen van online betalingen aan de twee oprichters. Een soort stichting derdengelden waarbij het geld nooit van de stichting is en waarbij het voor onze klanten duidelijk is dat ze de betaling doen aan mij en mijn partner. 

 

On 04/02/2020 at 21:39, Highio said:

Goedbedoelde tip: geef een paar duizend EURO aan fiscale en juridische advieskosten uit of start niet.

Een paar duizend euro hebben we niet. Slechts kennis en tijd. Ook dit is een reden waarom we laagdrempeliger willen beginnen. Het gaat me nu ook niet zozeer om de bedrijfsvorm die we kiezen nadat we de haalbaarheid hebben bewezen, maar meer of een stichting een middel kan zijn om de haalbaarheid te testen. 

 

On 04/02/2020 at 21:39, Highio said:

Hebben jullie al een Handboek of Almanak doorgenomen? Of een risico-analyse gemaakt?

Nee, dit hebben wij nog niet gedaan. Klinkt wel als iets dat we moeten gaan doen. :) 

 

On 05/02/2020 at 11:58, Branko Collin said:

Als ik het me goed herinner, maar dat heb ik ook alleen maar ergens online gelezen, moet je bij het opheffen van de stichting het resterende vermogen besteden aan het doel waarvoor de stichting is opgericht.

Ja dit heb ik ook zo begrepen. En opzich is het niet erg om dit vermogen in de stichting te houden. Het idee is dat we de stichting niet lang nodig zullen hebben en dat we snel uitsluitsel hebben over de haalbaarheid. We zijn ook voornemens om in de toekomst namens het bedrijf per klant een donatie te doen aan een specifiek goed doel. En ik denk dat het dan niet uitmaakt of dit geld uit de stichting komt of uit de BV. Dit geld uit de stichting komt wel op. 

 

Nogmaals dank voor jullie kennis, tijd en kunde. Als er nog andere input is hoor ik het graag. :) 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 1
Op 4-2-2020 om 21:32, Bart_NL zei:

- we niet zeker weten of goede vrienden ook direct goede zakenpartners zijn

 

Er zijn volgens mij maar 2 dingen waar goede vrienden grote ruzie over kunnen krijgen; geld en liefde.

 

Zorg dan ook dat je voor je samen iets gaat doen al HEEL duidelijk en uitgebreid op papier hebt staan hoe jullie uit elkaar kunnen gaan, liefst met verschillende scenario's (ik wil stoppen/jij wil stoppen, ik wil dat jij stopt/jij wil dat ik stop enzovoorts). Bij voorkeur doe je dit met een professional en spreek je vooraf heel goed naar elkaar uit dat je alleen bij 110% tevredenheid tekent.

 

We zien hier (op higherlevel dus) heel erg vaak topics voorbij komen waar dit soort dingen niet goed geregeld zijn en dat zijn heel vervelende kwesties.

Commerciële ondersteuning nodig? Theuws.com

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 167 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.