• 0

Nadelen stamrecht BV als holding

Sinds mijn ontslag in 2010 bezit ik een stamrecht BV, waaruit ik nog geen uitkeringen gedaan heb.

Ondernemen doe ik momenteel vanuit een VOF. Mijn compagnon heeft hetzelfde verhaal.

 

Gezien wij de intentie hebben om de VOF om te zetten in een BV,  overwegen wij om omze stamrecht BV's te gebruiken als Holding BV.

Mijn vraag is of hier nadelen aankleven mbt de stamrechtverplichting.

 

Alvast bedankt voor jullie antwoorden.

 

Mvg,

Mark

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

  • 2

Beste Mark

 

Op zich is het mogelijk en toegestaan, maar zorg wel dat de dekking van de stamrechtverplichting niet beïnvloed wordt door je ondernemingsactiviteiten. 

 

Voorkom in elk geval de neiging om in slechte tijden qua ondernemerschap het stamrecht geld te gebruiken om gaten te dichten. 

 

Tweede nadeel kan het uitkeren van dividend zijn aan privé zijn,  ook als dat dividend ontstaan is uit de winst van je bedrijf.

 

Voordat je dividend uitkeert aan privé, moet het bestuur eerst vaststellen dat de BV na de dividenduitkering kan blijven voldoen aan haar verplichtingen. Onder die verplichtingen valt ook het stamrecht. 

 

Door de huidige lage rekenrente op stamrechten, staan de meeste te laag gewaardeerd op de fiscale balans. Fiscaal reken je immers met 4% rente, terwijl de marktrente nu nul of ligt negatief is. 

 

Als je dat fiscale stamrecht nu zou moeten omzetten in een (commercieel te waarderen) uitkering (bijvoorbeeld vanwege echtscheiding of overlijden) dan komt de BV een gigantisch bedrag tekort. Wat op haar beurt betekent dat dividend uitkeren er vaak niet bij is. 

 

Of dit echt speelt hangt van jullie specifieke situatie af en van de stamrechtovereenkomst. 

 

Meest veilige zou zijn om naast de stamrecht BV's gewoon nieuwe schone holdings te gebruiken. Dat neemt ook een hindernis weg, mocht je de vof geruisloos in willen brengen in de BV. Dat kan namelijk alleen in een bestaande BV als die BV reeds voor de inbreng al dezelfde activiteiten verrichtte als de vof.

 

Succes

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 116 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.