• 0

Afschrijven VS eenmalig de winst drukken

(aangepast)

Alvast bedankt voor jullie tijd. 

 

Wat kan ik het beste doen m.b.t. de aanschaf van nieuwe spullen voor mijn bedrijf:
 

Bedragen hoger dan 450,- excl. btw worden automatisch als investering gezien, die dus 20% per jaar afgeschreven worden wat de winst drukt (dus minder IB). Daarnaast kans (mits drempel gehaald wordt) op extra 28% aftrek door de KIA. Kortom, stel ik investeer 2500,- excl. btw in een jaar. Is 2500 - 700 (2500 * 28% = 700) = 1800 / 5 (20%) = 360 euro per jaar, gedurende 5 jaar, waarover ik of 40,4% of 52% minder IB betaal, afhankelijk van hoeveel ik dat jaar heb verdiend, klopt? 

 

Dan het alternatief, een computer kan je in onderdelen kopen, elk onderdeel komt hierdoor niet boven de 450,- uit, ik zet het zelf in elkaar en dat ene jaar scheelt me dat, zonder kans te maken op de KIA (klopt?), 40,4% of 52% minder IB, afhankelijk van hoeveel ik dat jaar heb verdiend, klopt? 

 

Stel ik koop een PC van 2500 euro ex btw in losse onderdelen, dan levert me dat een IB besparing op van 1010,- bij 40,4% en 1300,- bij 52%. 

Stel ik koop een PC van 2500 euro ex btw in 1 keer, dan levert me dat een IB besparing op van 700,- (KIA) en 727,20 bij 40,4% (over 1800) en 939,- bij 52% (over 1800). 

 

Zodoende heb ik mijn eigen vraag beantwoord, mits deze uiteenzetting correct is? Als dat zo is dan heeft het dus bij spullen die ik moet aanschaffen, die niet direct gerelateerd zijn aan elkaar, geen zin om voor spullen te gaan die net iets goedkoper zijn dan 450,- ex. btw? Een koffiezetapparaat van 430,- ex btw zou zodoende dus geen slimme investering zijn, maar 1 van 470,- ex btw wel, mits de 2300,- KIA drempel behaald wordt dat jaar. 

 

Ik hoor het graag en het mag duidelijk zijn dat de kans groot is dat hier binnenkort goede koffie wordt geschonken. 

 

 

aangepast door Snielsss
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 1
25 minuten geleden, Snielsss zei:

Zodoende heb ik mijn eigen vraag beantwoord, mits deze uiteenzetting correct is?

 

Dat is zij helaas niet.

 

Allereerst, de KIA geldt alleen in het eerste jaar. Niet gedurende vijf jaar. Verder zijn de tarieven in de inkomstenbelastingen zo'n 37% of 49,5%. De toepassing van de KIA scheelt je dus eenmalig zo'n 260 tot 350 euro. En bij een investering heb je uiteraard altijd het standaard cashflownadeel (wel volledige uitgave, maar je mag de kosten verspreid over 5 jaar aftrekken van de winst).

 

Het kopen van losse onderdelen of één geheel maakt fiscaal niet uit. Het wordt in de meeste gevallen gezien als één investering. Als je namelijk geheugensticks of een videokaart koopt voor je computer, dan kun je die niet los gebruiken, maar zullen die per definitie onderdeel gaan uitmaken van het geheel. Daarin heb je geen keus. Het wordt dus niet los van elkaar gezien en je zult de losse aankopen dus tezamen moeten activeren (op de balans zetten, als investering behandelen en in minimaal 5 jaar afschrijven).

 

Wat betreft het halen van de KIA-drempel kan het inderdaad soms zo zijn dat het aanschaffen van een nét iets duurder apparaat het verschil maakt tussen wel of niet gebruik kunnen maken van de kleinschaligheidsinvesteringsaftrek.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Door het kopen van onzelfstandige onderdelen om deze tot een werkend geheel te assembleren mis je de KIA voor het jaar van aanschaf.  Afschrijven betekend ook dat de winst in het jaar van aankoop hoger wordt, maar voor de daaropvolgende vier jaren lager.

 

De belastingtarieven voor 2020 zijn:

Inkomsten in box 1 (tot AOW-leeftijd)

IB Schijf 1: t/m € 68.507 is 37,35 %

IB Schijf 2: vanaf € 68.508 is 49,50 %

 

Of u de "volle mep" aan IB gaat betalen is nog maar de vraag omdat er ook nog sprake is van de zelfstandigenaftrek, de startersaftrek (indien toepasbaar) en de MKB-winstvrijstelling. 

 

48 minuten geleden, Snielsss zei:

Een koffiezetapparaat van 430,- ex btw zou zodoende dus geen slimme investering zijn, maar 1 van 470,- ex btw wel, mits de 2300,- KIA drempel behaald wordt dat jaar. 

De Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek voor 2020 bedraagt € 2.401. Bedrijfsmiddelen met een investeringsbedrag van minder dan € 450 komen niet in aanmerking voor de kleinschaligheidsinvesteringsaftrek.

Mocht u de KIA dreigen te missen door te weinig investeringen, dan kan de aankoop van een Koffiezetapparaat voor € 451 wel eens doorslaggevend zijn.

 

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
26 minuten geleden, shoptillyoudrop zei:

Een koffiezetapparaat zal niet zo snel zakelijk zijn, behalve wanneer je een kantoor (buiten de woning!), winkel of zoiets hebt dan. Een koelkast ook niet. En een heleboel andere dingen ook.

Een kantoor buitenshuis heeft dan ook vele voordelen.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 223 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.