• 0

ZZP, Geen zakelijke rekening. Alle privé uitgaven in boekhouding zetten of niet?

Hoi!

Alvast ontzettend bedankt voor het lezen en beantwoorden van mijn vraag! Het boekhouden is nieuw voor me, en de hulp die hier op het forum geboden wordt is ontzettend fijn!


Allereerst een situatieschets:
Januari 2019 ben ik zzp'er geworden. Ik geef les in mijn huis, heb heel weinig kosten. In verband met de oude KOR hoef ik maar eens per jaar BTW aangifte te doen en omdat ik onder de grens van € 1345 BTW zit (onder andere omdat een deel van het onderwijs dat ik geef BTW-vrij is) hoef ik de BTW niet af te dragen. 
In 2020 doe ik met de nieuwe KOR mee. Het urencriterium heb ik in 2019 niet gehaald. Vooralsnog behoorlijk kleine ondernemer dus :-)

 

Tot nu toe bestond mijn administratie uit een lijstje met kosten, een lijstje met inkomsten excl BTW en een lijstje BTW. Dat wil ik met terugwerkende kracht over 2019 in het boekhoudprogramma van e-boekhouden zetten. 

 

So far so good. 

 

Nu mijn "probleem" : ik had in 2019 geen zakelijke rekening. Ik ben nu onzeker wat ik over de mutaties op mijn rekening in het boekhoudprogramma in moet voeren en wat dit voor mogelijke consequenties heeft voor de aangifte IB.

 

Ik heb twee tegenstrijdige berichten gelezen. Mag ik dit aan jullie voorleggen?

 

1. 
Ik heb een vermoeden dat ik het op deze manier op kan lossen:

Alle mutaties op mijn bankrekening zet ik in mijn boekhouding. Zowel zakelijk als privé. Dus van betalingen van leerlingen tot boodschappen bij de bakker tot de premie voor de zorgverzekering. 

Dan boek ik dus heel veel privé dingen in. Flink wat werk, dat in 2020 niet meer nodig is omdat ik inmiddels een zakelijke rekening heb.

 

 - De privé uitgaven boek ik als privé onttrekking 
 - De privé inkomsten (zoals toeslagen) boek ik als privé storting

 

Dan wordt mijn privérekening voor 2019 eigenlijk een soort zakelijke rekening waarmee ik ook privé uitgaven deed.

 

Is dit de manier?


2.
Maar dan lees ik ook nog dit, en dat lijkt het vorige tegen te spreken:

 

Als zzp'er ben je fiscaal transparant, dus je bedrijf en jij zijn één. Dan hoef je je privé onttrekkingen niet bij te houden en boeit het de belastingdienst niet als je boodschappen doet van dezelfde rekening als waar je betalingen op binnen komen. Dan zou ik de privé uitgaven dus niet hoeven te verwerken in mijn boekhouding. 

 

Maar krijg ik dan uiteindelijk niet een probleem in het sluitend krijgen van mijn boekhouding ivm het saldo op mijn betaalrekening? Dan zou ik volgens de boeken immers nog van alles op mijn rekening hebben staan dat ik in de praktijk al lang bij de bakker heb uitgegeven. 

 

En daarbij lees ik ook dat de Belastingdienst bij de aangifte IB de privé onttrekkingen wil zien. 

 

Twee, in mijn ogen, tegenstrijdige opties. Welke van deze twee opties zou ik moeten doen?
Kunnen jullie mij hierin wijzer maken?
 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0
1 uur terug, FelineZZP zei:

Als zzp'er ben je fiscaal transparant, dus je bedrijf en jij zijn één. Dan hoef je je privé onttrekkingen niet bij te houden en boeit het de belastingdienst niet als je boodschappen doet van dezelfde rekening als waar je betalingen op binnen komen. Dan zou ik de privé uitgaven dus niet hoeven te verwerken in mijn boekhouding. 

Ja en nee ...

Het boeit de Belastingdienst inderdaad niet wat je in detail privé hebt uitgegeven. Het jaartotaal aan privé inkomsten en uitgaven is voldoende.


Zakelijk gerelateerde inkomsten en kosten boek je volledig, dat wil zeggen, iedere mutatie.

Wat overblijft (de rest) zijn de privé inkomsten en kosten en het totaalbedrag daarvan boek je in je administratie, waardoor je boekhouding in balans blijft. Dat totaalbedrag vermeldt je in de aangifte inkomstenbelasting.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Hoi Cosara,

Dank je wel voor je antwoord. Dat verduidelijkt een heleboel. 

 

Nog twee vragen in het verlengde hiervan:

 

1.
Het bedrag dat op mijn rekening stond toen ik de onderneming begon boek ik dan bij het totaal van de privé stortingen, nietwaar?

 

2.
Boek ik de privé stortingen en de privé uitgaven los van elkaar, of zal ik die zelf al met elkaar verrekenen en wat daaruit komt als ofwel privé storting ofwel privé onttrekking boeken, al naar gelang of het totaalbedrag een positief of negatief bedrag is?

 

Deze laatste vraag is vooral omdat bij de IB aangifte volgens mij niet gevraagd wordt naar privé stortingen. En aangezien ik meer inkomsten (bijvoorbeeld kinderbijslag) heb dan alleen uit de onderneming zou daar dan een vreemd beeld uit kunnen komen. Immers zou ik dan meer uitgegeven kunnen hebben dan de onderneming ingebracht heeft. En krijg ik mogelijk bij de aangifte een nogal hoog bedrag bij privé onttrekkingen zonder dat daarbij de privé inbreng aangegeven is.

 

Vandaar mijn vraag of het mogelijk is om die twee eerst, nog voordat ik het in de boekhouding zet, met elkaar te verrekenen. 

Link naar reactie
  • 0

1: Correct.

 

2: In het aangifteformulier vraagt de Belastingdienst weliswaar om privé stortingen én opnamen, maar ik heb tot op heden nog nooit meegemaakt dat zij een probleem maken als je het vooraf al met elkaar verrekend, dus een totaalbedrag, positief of negatief.

 

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 231 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.