• 0

inkopen binnen/buiten EU- verschil import of fysieke aankoop

Beste deelnemers, 

 

Voor mijn onderneming koop ik regelmatig items in Duitsland. Mijn vraag is maakt het een verschil wanneer ik items importeer of deze fysiek koop in Duitsland voor de vraag 4B op de aangifte Omzetbelasting. 

 

Ik was in de veronderstelling dat het enkel ging om importeren van goederen, maar een vriendin van mij vertelde dat zij ook de items die zij fysiek koopt in een winkel in Duitsland onder 4B aangeeft. 

 

Wat is juist?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dat ligt eraan, krijg je in die winkel een factuur op naam met verlegde btw en geef jij die winkelier een transportverklaring dat je de goederen exporteert?

Als je dat doet moet/kun je ze inderdaad aangeven in je NL aangifte.

 

Als jij echter gewoon goederen koopt in Duitsland en meeneemt dan betaal je in de Duitse winkel gewoon Duitse btw  en die kun je niet vermelden onder 4b.

Je zou hooguit kunnen zorgen dat je een nette factuur krijgt op naam en dat je dan via het MOSS systeem de Duitse btw terugvraagt.

 

Het antwoord is dus waarschijnlijk

nee, als je in een Duitse winkel koopt geef je dat niet aan in je NL btw aangifte.

 

Je kunt je natuurlijk wel afvragen of in een Duitse winkel kopen wel handig is want je laat 19% marge liggen omdat je de btw niet terugvraagt en dus onnodig duur inkoopt

Link naar reactie
  • 0

Hallo Roel, 

 

Ja dat dacht ik al. Ik koop direct items in de winkel zonder persoonlijke factuur. Dus met bon en dan inderdaad Duitse btw. Heb dit eigenlijk niet gecheckt.

 

Ik begrijp dus goed dat als ik in dezelfde winkel had gezegd dat ik ondernemer ben en een verlegde bon/factuur had gewild, ik deze wel onder 4B moet aangeven. Het gaat dus om het verleggen van de btw op de factuur/bon.

 

Als ik online bestel dan is dit inderdaad wel aan de orde. 

 

Bedankt!

 

 

Link naar reactie
  • 0
12 minuten geleden, CatharinaK zei:

Ik begrijp dus goed dat als ik in dezelfde winkel had gezegd dat ik ondernemer ben en een verlegde bon/factuur had gewild, ik deze wel onder 4B moet aangeven. Het gaat dus om het verleggen van de btw op de factuur/bon.

 

Klopt alleen als de btw verlegd wordt dan moet je dat aangeven op je NL aangifte, dat is het hele idee achter verleggen.. Niet de verkopende ondernemer handelt dan de aangfite en afdracht af maar de kopende ondernemer.

Overigens zullen 99 van de 100 winkeliers niet bereid zijn aan zo'n factuur met btw verlegging mee te werken omdat zij ook moeten kunnen aantonen dat de goederen Duitsland hebben verlaten.

Link naar reactie
  • 0
Op 7-2-2020 om 11:49, Roel J zei:

Als jij echter gewoon goederen koopt in Duitsland en meeneemt dan betaal je in de Duitse winkel gewoon Duitse btw  en die kun je niet vermelden onder 4b.

Je zou hooguit kunnen zorgen dat je een nette factuur krijgt op naam en dat je dan via het MOSS systeem de Duitse btw terugvraagt.

Het MOSS-systeem is voor digitale diensten, je bedoelt waarschijnlijk het elektronische teruggaafverzoek. Maar dit is hier mogelijk niet van toepassing want dat is gebaseerd op Richtlijn 2008/9 waarin staat (artikel 4, onder b) dat deze niet bedoeld is voor "gefactureerde btw-bedragen voor goederenleveringen die krachtens artikel 138 ... van Richtlijn 2006/112/EG van Btw vrijgesteld zijn of kunnen worden". M.a.w. als het dus ook een ICL had kunnen zijn wordt er niets teruggegeven.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 224 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.