• 0

Vloer: in hoeveel jaar afschrijven?

Ik twijfel over hoe veel jaar ik deze moet afschrijven, dit is de situatie:

 

Wij hebben een gebruikte massief eiken vloer van marktplaats gekocht (van een particulier), hiervan hebben we een koopovereenkomst opgesteld en getekend. Het bedrag is hoger dan 450,- dus kunnen we het niet direct als kosten aanvoeren. Maar ja, in hoeveel jaar moet je een gebruikte vloer afschrijven? De werkelijke levensduur van zo'n vloer is waarschijnlijk meer dan 100 jaar. Ik zie her en der wel 20 jaar staan voor houten vloerdelen maar geldt dat ook voor 2ehands?

 

Alvast bedankt! Eise

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

19 antwoorden op deze vraag

  • 0

Gebruikelijk is 20 jaar vanaf het moment van (eerste) aanschaf. Als de vloer 15 jaar of ouder is, dan schrijf je af in (minimaal) 5 jaar. Wat je ook kunt doen is 20% van de balanswaarde per jaar afschrijven en dan het restbedrag afschrijven in het 20e jaar na eerste aanschaf.

 

Zoek hiervoor vooral eens op "afschrijvenlijst" of "afschrijvingslijst". De meeste verzekeraars en banken houden namelijk een lijst bij met wat zij voor afschrijvingstermijnen hanteren voor een groot aantal (verzekerbare) dingen. Voor veel dingen geldt bijvoorbeeld een afschrijvingstermijn van 3 jaar (dus 33,3% per jaar). Commercieel mag je van die termijnen uitgaan, maar fiscaal mag je nooit meer dan 20% per jaar van de afschrijving als kosten opvoeren.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Als je de vloer aard- en nagelvast legt, bijvoorbeeld door deze te lijmen, wordt de vloer één geheel met een onroerende zaak — en daarvoor geldt een andere afschrijvingsmethodiek.

 

Er is zelfs een arrest van de Hoge Raad dat dit oprekt tot alle bestanddelen van een gebouw, zelfs als ze niet aard- en nagelvast verbonden zijn. Het maatschappelijke criterium, de 'verkeersopvatting' in BW boek 3, artikel 4, lid 1,  weegt zwaarder dan het fysieke criterium (lid 2).

Link naar reactie
  • 0

Is het helemaal niet relevant in wat voor soort huur- of kooppand of in wat voor soort ruimte (met wel beoogd doel) 'we' een vloer kopen en leggen?

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Bedankt iedereen, de vloer wordt niet verlijmd dus zet ik hem dan maar gewoon op 5 jaar. Het betreft een winkel huurpand en de vloer zal worden gelegd in de verkoop/vitrine ruimte van een goudsmid.

 

Groet, Eise

aangepast door Soreto
Link naar reactie
  • 0
Op 7-2-2020 om 19:06, Soreto zei:

Ik twijfel over hoe veel jaar ik deze moet afschrijven ...

 

13 uur geleden, Soreto zei:

... de vloer wordt niet verlijmd dus zet ik hem dan maar gewoon op 5 jaar. Het betreft een winkel huurpand en de vloer zal worden gelegd in de verkoop/vitrine ruimte van een goudsmid.

Bent u de eigenaar van de winkel ?

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
Op 8-2-2020 om 21:59, Soreto zei:

de vloer wordt niet verlijmd dus zet ik hem dan maar gewoon op 5 jaar. Het betreft een winkel huurpand en de vloer zal worden gelegd in de verkoop/vitrine ruimte van een goudsmid.

De eikenhoutenvloer(planken) zullen, naar ik aanneem, niet los gelegd worden, maar wel herbruikbaar blijven.

Doorgaans worden vloerbedekkingen, die enige zelfstandigheid behouden, fiscaal afgeschreven gedurende 10 jaar.

Als de economische levensduur aanmerkelijk hoger ligt, dan zal er toch ook een forse restwaarde toegekend moeten worden. Er zal dus niet in 5 jaar tijd voor 100% afgeschreven mogen worden.

 

aanvullend:

Een vergelijking tussen IFRS en goed koopmansgebruik op het gebied van afschrijvingen op gebouwen.

 

"In HR 19 maart 1997, nr. 31 911, BNB 1997/162 oordeelde de Hoge Raad dat goed koopmansgebruik zich niet ertegen verzet dat op onderdelen van een pand, die voldoende zelfstandigheid bezitten en die een van het pand afwijkende levensduur hebben, apart wordt afgeschreven. Deze lijn is voortgezet in HR 17 december 1997, nr. 32 511, BNB 1998/113; de aankleding van het gebouw (behang, gordijnen, vloerbedekking) werd door zowel het hof als de Hoge Raad gezien als een afzonderlijk bedrijfsmiddel.123 Deze componentenbenadering is na de invoering van artikel 3.30a, lid 2, Wet IB 2001 nog steeds mogelijk."

aangepast door Cosara
aanvulling

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

De vloer wordt wel los (zwevend) gelegd door middel van messing en groef en wordt zodoende op geen enkele manier vast gezet aan het pand (geen lijm/nieten/spijkers/schroeven). Ik heb in de afschrijvingslijsten dus wel 20 jaar zien staan voor houten vloerdelen, maar de vloer was al meer dan 15 jaar oud op het moment van onze aanschaf. (hoewel dit niet op papier is aan te tonen).

 

Op zich kan ik dus wel in 5 jaar afschrijven maar niet de volle 100%?  Hoeveel dan wel? Er zal altijd een restwaarde blijven met een dergelijke vloer.

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
55 minuten geleden, Soreto zei:

Ik heb in de afschrijvingslijsten dus wel 20 jaar zien staan voor houten vloerdelen, maar de vloer was al meer dan 15 jaar oud op het moment van onze aanschaf. (hoewel dit niet op papier is aan te tonen).

Het is niet zo dat de afschrijvingsduur het verschil is tussen aankoopdatum nieuw en aankoopdatum gebruikt.

Uw visie zou betekenen dat je op een aankoop van een vijf jaar oude bedrijfsauto niet meer zou moeten afschrijven, en dat is niet het geval.

 

55 minuten geleden, Soreto zei:

De vloer wordt wel los (zwevend) gelegd door middel van messing en groef en wordt zodoende op geen enkele manier vast gezet aan het pand (geen lijm/nieten/spijkers/schroeven).

Discutabel in uw geval is of je op tweedehands eikenhouten vloerdelen, met een door u geschatte levensduur van 100 jaar, opnieuw gedurende 20 jaar moet afschrijven of dat 10 jaar ook acceptabel is. Ik zou 10 jaar hanteren.

 

Op investeringen vanaf 450 euro moet je verplicht afschrijven ... ongeacht of dit nieuwe of gebruikte bedrijfsmiddelen betreft. Daarbij heeft u, ook voor investeringen in gebruikte bedrijfsmiddelen, wel weer recht op de kleinschaligheidsinvesteringsaftrek, maar dat geldt weer niet voor bedrijfsmiddelen die zijn bestemd voor verhuur.

aangepast door Cosara

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
49 minuten geleden, Soreto zei:

Kan ik over die 10 jaar wel 100% afschrijven, of moet ik het op bijvoorbeeld 80% houden?

Dat kunt u het beste zelf beoordelen ...

Wat brengen deze vloerdelen op als u ze (hypothetisch gezien) na 10 jaar wilt gaan verkopen ?

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 1
3 uur geleden, Cosara zei:

Het is niet zo dat de afschrijvingsduur het verschil is tussen aankoopdatum nieuw en aankoopdatum gebruikt.

Uw visie zou betekenen dat je op een aankoop van een vijf jaar oude bedrijfsauto niet meer zou moeten afschrijven, en dat is niet het geval.

 

Volgens mij trok de vragensteller toch de goede conclusie. Voor een houten vloer staat 20 jaar. Aangezien de vloer al meer dan 15 jaar oud is, moet er nog voor de restduur worden afgeschreven - maar fiscaal nog minimaal 5 jaar.

 

Het afschrijven in 5 jaar lijkt me dus alleszins verdedigbaar, op voorwaarde dat de ouderdom van de vloer enigszins aannemelijk is te maken.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0
1 uur geleden, prinsrachid zei:

Volgens mij trok de vragensteller toch de goede conclusie. Voor een houten vloer staat 20 jaar. Aangezien de vloer al meer dan 15 jaar oud is, moet er nog voor de restduur worden afgeschreven - maar fiscaal nog minimaal 5 jaar.

Voor een houten vloer staat fiscaal 10 jaar ... als het een nagelvast onderdeel van het gebouw vormt, 20 jaar.

 

Ook volgens uw visie zou dat betekenen dat je op een aankoop van een vijf jaar oude bedrijfsauto, die fiscaal in vijf jaar wordt afgeschreven, niet meer zou moeten afschrijven, en dat is niet het geval. De teller begint begint voor de nieuwe eigenaar 'gewoon' weer vanaf nul te lopen.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
13 minuten geleden, Cosara zei:

Voor een houten vloer staat fiscaal 10 jaar

 

Welnee.

 

Het is op basis van levensduur en met en maximum van 20% (dus 5 jaar).

 

Goodwill is 10 jaar. Gebouwen 30-50 jaar.

 

Hoewel het inderdaad niet heel ongebruikelijk is dat je inventaris in 10 jaar afschrijft (als de economische levensduur zo lang is dan).

 

aangepast door shoptillyoudrop

"What, me worry?"

Link naar reactie
  • 0
15 minuten geleden, Cosara zei:

Voor een houten vloer staat fiscaal 10 jaar ... als het een nagelvast onderdeel van het gebouw vormt, 20 jaar.

 

Ehm...waar haal je dit vandaan? Waar staat dat? Fiscaal staat er volgens mij helemaal niets vast. Het is gewoon een kwestie van een beetje gezond verstand. En als het nagelvast onderdeel is, neemt het uiteraard de afschrijvingsduur van de onroerende zaak aan. Wat betreft vloeren ga ik een beetje uit van het soort materiaal. Laminaat zo'n 10 jaar, parket zo'n 12 jaar, massief houten vloer zo'n 20 jaar.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0
2 uur geleden, prinsrachid zei:
3 uur geleden, Cosara zei:

Voor een houten vloer staat fiscaal 10 jaar ... als het een nagelvast onderdeel van het gebouw vormt, 20 jaar.

 

Ehm...waar haal je dit vandaan? Waar staat dat? Fiscaal staat er volgens mij helemaal niets vast. Het is gewoon een kwestie van een beetje gezond verstand.

Inderdaad ... een beetje gezond verstand. Zo denkt men er bij de Belastingdienst ook over.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
5 uur geleden, Branko Collin zei:

Dat is een leuk beroep op autoriteit, maar een beroep op autoriteit zonder verdere aankleding heet in de retoriek een drogreden.

Bij twijfel ... bel de Belastingdienst.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 289 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.