• 0

Vraag over ons concept

Hallo, 

 

Ik zal ons even voorstellen, Wij zijn KJWebsales en wij hebben een webshop. 

 

Wij hebben een concept bedacht maar hebben hier nog wat belastingtechnische vragen over.

 

Wij hebben 2 soorten klanten, klant A gebruikt onze service. Klant B Koopt in onze webshop.

Wij zijn afhankelijk van klant A die klant B naar onze webshop stuurt.
Klant B koopt een product, hiervan gaat een deel van de opbrengst naar ons, en een deel van de opbrengst naar klant A.

 

 Klant A is in de meeste gevallen een Particuliere gebruiker van once service.

 

Is dit mogelijk belastingtechnisch gezien, hoe kunnen wij dit werkend krijgen?

 

Alle hulp is welkom! 

 

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

13 antwoorden op deze vraag

  • 0

Het is zeker mogelijk, ik vraag me alleen af of ik belasting moet betalen over het geld dat we overmaken naar klant a en hoe dit geregistreerd moet worden naar de belasting toe plus ook nog onder welke kostenpost zetten we dit bij boekhouden? 

 

Ik zat zelf te denken aan marketingkosten omdat ze in feite reclame voor ons maken om klant b naar ons door te sturen. 

Link naar reactie
  • 0

Het lijkt me uit de beschrijving van Jeroen wat anders dan martkplaats / ebay, daarbij verkoop A wat B en, en betaald  A commissie betaald aan marktplaats / ebay.

 

In dit geval lijkt het me dat Jeroen verkoopt aan B, maar dat A reclame  maakt voor Jeroen, en Jeroen daarvoor een commissie voor betaald aan A. In dit geval levert Jeroen dus de producten, en niet A, als ik het goed begrijp. Waarbij A dan geen bedrijf is, maar een particulier. 

 

Hij lijkt dus te willen weten hoe je aan een particulier een commissie betaald voor de geleverde reclame. Jeroen noemt A één van zijn klanten, maar het lijkt er dus op dat jeroen klant B heeft, en zelf klant is van particulier A.

 

Het lijkt mijn inziens ook een beetje op een dropship concept, waarbij Jeroen de eindklant B factureerd in plaats van A. 

Link naar reactie
  • 0
Op 8-2-2020 om 09:33, Jeroen1996 zei:

Wij hebben 2 soorten klanten, klant A gebruikt onze service. Klant B Koopt in onze webshop.

 

Jeroen moet eerst maar eens leren om duidelijk te praten. Het kan bijvoorbeeld om rolstoelen gaan. Klant A gebruikt de rolstoel, maar klant B koopt 'm. Dat is 'm niet, weet ik ook wel. Klant A is helemaal geen klant, maar een bemiddelaar. Kan een affiliate zijn. Kan ook iemand zijn die Tupperware parties organiseert.

 

Beter uitleggen Jeroen!

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Bedankt voor de reacties, 

 

Ik zal proberen me best te doen om het meer toe te lichten, 

 

Wij gaan Merchandise ontwerpen,produceren,verkopen en verzenden voor diverse personen met een merk (denk aan youtubers,twitch,artiesten en bedrijven) op onze webshop.

 

in dit geval zijn deze mensen Klant A.

Van de producten die we voor hun verkopen krijgen ze commisie van x aantal procent.

 

Klant B zijn de volgers/fans van deze mensen

 

Veel youtubers en livestreamers (twitch) hebben vaak geen KvK, dus zijn ze een particulier.

Maar wij willen ze wel graag uit betalen 

 

Dus kort samengevat: 

 

Klant A gaat gebruik maken van onze dienst

Klant A krijgt een deel van de winst over het product wat we verkopen aan Klant B

Klant A doet voor ons een dienst door Klant B naar ons toe te sturen.

 

Onze vraag is nu als klant A  geen kvk nr heeft en wij betalen hem uit hoe moet dit dan geregistreerd worden in onze boekhouding en betalen wij daar belasting over? 

aangepast door Jeroen1996
Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
43 minuten geleden, jessek zei:

Het lijkt me dat doelgroep A de amateur / beginner status ontgroeid is, heb je al een inventarisatie gemaakt dat deze mensen wel een merk / branding hebben, maar geen bedrijf? Het zou me verbazen als dat er veel zijn. 

 

 Wij zijn alleen benieuwd naar hoe we administratief moeten verwerken dat we een commissie uitkeren aan doelgroep A, die in de meeste gevallen particulier is.

aangepast door Jeroen1996
Link naar reactie
  • 0

Er staat nergens in de wet dat je particulieren niet mag uitbetalen, je hoeft daar dus niks anders voor te regelen dan voor ondernemers.

Gewoon duidelijke (credit)facturen maken waaruit blijkt waarom dit uitbetaald wordt.

 

Overigens moet je wel heel goed de rechten regelen. want ook al zijn het "amateurs", hun logo's en namen rust wel auteursrecht op dat bij hen ligt (en hoort)

De vraag is ook of jullie die merchandise wel voor jullie rekening en risico moeten produceren of dat je net als alle andere merchandise boeren dat je gewoon zorgt dat hun handel op goede wijze wordt geproduceert en eventueel gedistribueerd.

 

Dus niet zelf alle risico nemen en de youtubers een commissie geven over jullie verkopen, maar jullie worden betaald voor het (laten) produceren van de merchandise en eventueel voor de verzending naar klanten. Dan blijf je zelf niet met voorraden merchandise zitten als Gekke henkie opeens een vriendinnetje krijgen en geen tijd meer heeft voor zijn kekke krokettenkanaal..

 

 

Link naar reactie
  • 0

Nee sorry dat helaas niet, ik zag alleen dat het andere antwoord niet helemaal aansloot bij wat ik dacht, dat jij had bedoeld. Nu er meer opheldering is kan iemand anders misschien je vraag beter beantwoorden. 

 

Misschien is het ook een idee om je potentieële A klanten te laten inzien dat, zeker bij groei, ze er zelf ook baat bij hebben om een bedrijf(je) te starten. Als ze groter groeien zullen ze dat lijkt mij sowieso op termijn doen, dus dan zijn ze je misschien ook dankbaar voor de tip. 

 

Ik denk dat het ook makkelijker is om zaken voor wat betreft gebruik van merkrecht etc vast te leggen tussen twee bedrijven dan tussen een bedrijf en een particulier. Een particulier heeft altijd meer bescherming. Ik zou je wel adviseren om een keer met een deskundige op juridisch / merk gebied om de tafel te gaan zitten. Vooral om problemen in de toekomst te voorkomen, zoals wat gebeurd er als jij het merkrecht van A schade toebrengt, doordat jij een slecht product levert enz. 

Link naar reactie
  • 0
3 minuten geleden, Roel J zei:

Gewoon duidelijke (credit)facturen maken waaruit blijkt waarom dit uitbetaald wordt.

Ieks... Een creditfactuur maken voor een particulier wanneer die niet eens iets bij jou koopt? Dat lijkt mij niet helemaal juist. Wat doe je dan met de btw?

 

Uiteraard kun je wel gewoon een nota van uitbetaling maken (kwitantie) zonder btw en dat dus als kosten boeken.

 

 

Link naar reactie
  • 0

 

Het businessmodel is bekend en wordt al door anderen (kijk maar eens hier) toegepast, maar wellicht is er nog ruimte bij Youtubers en Influencers. Met veel toeleveranciers zijn afspraken te maken over productie, voorraad en verzending.

 

Eigenlijk wil je een overeenkomst met de bekendheid dat je naam en beeld mag gebruiken (een licentie) in ruil voor een percentage van de omzet of winst. Dan kun je periodiek afrekenen. Dat zijn gewoon kosten, ook voor de belasting. En voor de licentie-gevers zijn het inkomsten.

 

Dit forum heeft een moderator die fortuin heeft gemaakt met de verkoop van fanmerchandise. :partying-face:

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
Op 9-2-2020 om 11:23, Roel J zei:

Gewoon duidelijke (credit)facturen maken waaruit blijkt waarom dit uitbetaald wordt.

 

Ha, Highio maakte die fout vorige week ook al, waarop Prins Rachid zei:
 

Quote

Jij, als affiliateboer, bent namelijk de klant in dit verhaal. Jij neemt immers de dienst af, dus de affiliates moeten jóu een factuur sturen. Als je echter toch degene bent die een factuur stuurt, dan stuur je geen creditfactuur maar een zogenaamde self billing invoice.

 

Aanvulling: in de IATE-database wordt self billing vertaald als "facturering door de afnemer".

 

 

aangepast door Branko Collin

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 137 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.