• 0

Welke rechtsvormen zijn passend en hoe organiseren?

Hallo,

 

Ik heb nu 2 jaar een eenmanszaak. In die 2 jaar heb ik onderzocht op welke niche ik me wil gaan richten omdat ik merk dat het voor klanten verwarrend kan werken en het daarom ook lastig is om klanten te krijgen. Ik heb daarom besloten om me te gaan richten op het begeleiden van CPO trajecten bij het opstarten van wooninitiatieven. Deze CPO's worden uiteindelijk stichtingen en/ of verenigingen (ligt eraan wat zo'n groep graag wil) en die wil ik dan onder mijn bedrijf laten vallen. In het voortraject wil ik mensen diverse workshops, lezingen aan bieden gericht op wonen.

 

Ik ben op internet gaan zoeken naar soort gelijke bedrijven en ik zie dat zij vaak een stichting hebben waar mensen zich kunnen inschrijven/ vriend van kunnen worden en tegen een kleine vergoeding kunnen ze deelnemen aan workshops, uitstapjes, e.d. Onder die stichting vallen dan ook de latere CPO verenigingen/stichtingen. Daarnaast hebben deze bedrijven een BV om de professionele diensten zoals de begeleiding van een CPO traject aan te kunnen bieden.

 

Kan iemand mij adviseren of ik nu ook een stichting op moet richten om mijn diensten aan te kunnen gaan bieden en waarom dat juist een stichting hiervoor geschikt is? En kan ik daarnaast mijn eenmanszaak aanhouden of moet ik deze nu ook om zetten naar een BV? Wat zijn daar de voor- en/of nadelen van? En hoe zit het met belangenverstrengeling als je als eigenaar van de eenmanszaak of bv ook de voorzitter bent van de stichting? En hoeveel mensen moeten er dan minimaal in het stichtingsbestuur zitten? In de voorbeelden die ik gevonden heb zit de eigenaar van de bv gewon in de stichting.

 

Ik hoop dat iemand mij wat antwoorden kan geven, alvast bedankt!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

CPO is Collectief Particulier Opdrachtgeversschap. Ik wil mensen gaan begeleiden die graag hun eigen woonvorm willen gaan realiseren. Bij CPO zijn de toekomstige bewoners zelf aan zet en kiezen zelf de partijen waar ze mee samen willen werken. Ik help om een groep bij elkaar te krijgen, heb contacten met gemeenten en woningbouwcorporaties en kan mee denken bij het zoeken van een geschikte locatie, ik organiseer bijeenkomsten voor een CPO en kan meedenken bij het werven van partijen die nodig zijn in de uitvoering.

Link naar reactie
  • 1

Als ik dat zo lees, ben je adviseur van een groep mensen. Onderdeel van de advisering zal zijn welke rechtsvorm deze mensen kunnen kiezen. Wat zij kiezen, staat los van jouw rol. Ik zie niet in waarom dat niet vanuit een eenmanszaak kan. Hoogstens moet je denken aan een goede afspraken over de aansprakelijkheid en eventueel een verzekering.

 

Het idee dat de cpo onder jouw bedrijf valt, begrijp ik niet. Een stichting of vereniging staat los. Hoogstens via bestuurders en/of de statuten is er specifieke zeggenschap mogelijk. Dit laatste zal niet zijn wat je bedoeld. Ik vermoed dat je deze cpo-stichting of cpo-vereniging gaat adviseren, daarmee zijn ze nog geen onderdeel van jouw bedrijf geworden. Anders graag uitleg over wat je eigenlijk bedoeld.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    12 leden, 238 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.