• 0

Hoe fiets ik deze situatie zorgvuldig aan?

Ik zoek advies hoe ik in navolgende situatie de juiste stappen zet om op een zorgvuldige manier tot een conclusie c.q. oplossing te komen:

 

Er is wat zorg over een medewerker en ik moet wat betreft het aflopende  contract voor het eind van deze maand uitsluitsel kunnen geven over het al dan niet vervolg geven aan het dienstverband per 1 april as.

 

Vooropgesteld moet worden dat betreffende medewerker in het dagelijks werk prima functioneert. 

 

In het eerste contract dat nu dus loopt, zijn de arbeidsvoorwaarden overeengekomen die echter gebaseerd zijn op de afspraak (en de verwachting) dat de medewerker uiterlijk 31 januari jl. in het bezit dient te zijn van de verklaring Sociale Hygiëne.

 

Heel concreet was de afspraak (op papier) dat ik de kosten voor de verklaring dan zou vergoeden en dat er dan minimaal een jaarcontract voor ten minste 24 uur zou volgen tegen ten minste dezelfde arbeidsvoorwaarden.

 

Afgelopen weken is deze afspraak een aantal keer ter sprake gekomen, zo ook deze week op mijn initiatief, namelijk dat ik mij v.w.b. de afspraak hieraan niet meer gebonden acht, immers, de einddatum is verstreken.

 

De reactie die ik hierop kreeg, was ongeveer dezelfde als voorheen: "Je hebt gelijk, ik heb de cursus al betaald, maar ik kom er niet aan toe om het examen af te leggen." Ik heb aangegeven dat ik de bal nu eerst bij de medewerker neerleg en op basis van diens (re)acties zal moeten bezien hoe hiermee om te gaan ook met het oog op de afloop van het huidige contract.

 

Tot zover zie ik nog het redelijk zakelijk: prestatie niet geleverd, dus ook niet verplicht tot tegenprestatie. 

 

Wat er nu ook om de hoek komt kijken, is hoe de privé situatie bij ons letterlijk binnenkomt: er is sprake van een ex-partner, die een aantal keer de zaak heeft bezocht op het moment dat betreffende medewerker aan het werk was, de eerste keer compleet met bloemen en ring, als een soort verzoenpoging. 

 

Gisteren was onze medewerker enigszins van slag,  want de 'partner' bleek tijdens een huisbezoek  gewelddadig te zijn geweest, dusdanig dat daar maandag ook aangifte van wordt gedaan. 

 

We hebben met de medewerker gesproken vanuit alle begrip en medeleven, maar ook heb ik ter sprake gebracht dat ik het wel van belang acht te weten in hoeverre deze conflictsituatie ook bij ons de zaak kan binnendringen, want als deze persoon inderdaad zo'n ongeleid projectiel is, houden we dat het liefst buiten de deur. 

 

Voordat de tijd echt begint te dringen en ik een druk voel om te moeten beslissen (met de kans dat dit een foute beslissing wordt), hoop ik hier nuttige tips te krijgen om dit zonder tijdsdruk rechtvaardig en zorgvuldig aan te fietsen...

 

Alvast bedankt voor de reacties!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 1

De feiten zoals ik ze lees:

Een goed presterende, betrouwbare medewerker die laks is geweest v.w.b. het behalen van de SVH en nu problemen heeft in de privésfeer, maar dit adequaat aanpakt en hier een proactieve houding (wijkagent) in heeft.

Daar tegenover een menselijke werkgever met voldoende ervaring die het bedrijfsbelang niet kan en mag uit het oog verliezen.

 

Ik 'proef' dat beide partijen het liefst geen afscheid van elkaar nemen, want de basis is goed, en dat dat dus ook het uitgangspunt moet zijn: hoe samen verder?

 

Mijn advies:

Duidelijk afspraken (op papier) maken m.b.t. SVH, een nieuwe, finale termijn afspreken om dit te behalen.

Ondertussen een tijdelijk contract geven (3 of 6 maanden).

SVH behaald en prestatie nog steeds goed -> vast contract

SVH niet behaald en/of mindere prestatie -> na afloop contract afscheid nemen

 

Voordeel hiervan is dat je ook de tijd hebt om aan te kijken hoe de privéproblemen evolueren.

 

Op deze manier ben je niet een goede werkkracht kwijt (zijn schaars) en loop je alsnog geen al te groot risico.

 

Succes!

 

Als gevestigde of startende horeca ondernemer op zoek naar ondersteuning en/of advies? Bemiddeling bij aan- en verkoop, startersbegeleiding, financiering/herfinanciering, conceptontwikkeling, schuldsanering, advies, coaching, Interim management, ...etc. Stuur me gerust vrijblijvend een pb!

www.HorecaAdviesBureau.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 232 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.