• 0

Cafetaria / lunchroom

(aangepast)

Even een idee delen.

In mijn woonplaats is een bedrijfspand op een A locatie vrijkomen. Nu zit ik al een tijdje met het idee om het roer om te gooien en een eigen onderneming te starten. Het vrijgekomen pand is in mijn ogen ideaal voor een cafetaria en lunchroom. Na een korte concurrentenanalyse heb ik al snel ontdekt dat er wel vraag naar is. In het dorp zit een kleine snackbar waar steeds minder mensen tevreden over zijn. Hierdoor hoor ik al steeds meer mensen een paar dorpen verder rijden om daar hun snacks op te halen. 

De  motivatie heb ik. Het lijkt mij geweldig om een eigen cafetaria te hebben. Ook heb ik investeerders die er geld in willen steken. Ik heb alleen nog nooit een eigen onderneming gehad omdat ik nog erg jong ben (18jr). Ik kom uit een hele andere branche dus horeca is ook nog redelijk nieuw voor mij.

Mijn vraag is dus: Hebben jullie tips voor mij over hoe ik dit goed kan aanpakken? En wat komt er allemaal bij kijken waar je in eerste instantie helemaal niet over nadenkt? 

aangepast door Johannesvdh
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0
(aangepast)

Beste Johannesvdh,

 

allereerst welkom op ondernemersforum Higherlevel,

 

kun je zelf onder hoge druk werken en frituren, broodjes klaarmaken en koffiezetten? Of wie zou je dat anders willen laten doen? En hoe ga je dan de kwaliteit bewaken? Het kan dus zijn dat deze kans als deze er werkelijk is te vroeg voor jou komt.

 

Weinig dorpen hebben A-locaties, dus ik zou als advies voor alles goed markt- en omgevingsonderzoek doen!

 

Inhoudelijk vraagteken is of het bedrijfspand een horeca-bestemming heeft of kan krijgen? Kwestie van navragen en rondmaken bij de makelaar, verhuurder en gemeente, voordat je je zelf mogelijk vastlegt.

 

Groet,

 

Highio

aangepast door Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Hey Johannes,

 

Het lijkt een geweldig idee, en zeker voor succes vatbaar!  Ik zal wat dingen opnoemen waar je tegen aan kan lopen. Dit is niet om je te demotiveren hoor! Ik zal niet dieper ingaan op de locatie, en de andere wettelijke aspecten. Deze spreken over het algemeen voor zich. Ik zal eens dieper in het beheren van een cafetaria duiken.

 

Een cafetaria, is een type onderneming waar veel werk in zit. Dus niet even de winkel openen en klanten bedienen. Het is constant klanten bedienen, frituren, schoonmaken, voedsel bijhouden. En aan het eind van de dag alles schoonmaken, en aan de begin van de dag weer hetzelfde.  Nadat een klant zijn kroketje heeft gegeten weer met een doekje over de tafel heen. Voor de andere klant weer bediend wordt, je moet tegelijk ook op de patatjes letten dat ze niet overbakken.

 

Ik heb een vriend die dagelijks minimaal 12 uur meedraait om zijn snackbar draaiend te houden, dit is dan een cafetaria die al een aantal jaar meedraait.  Heb je al nagedacht over het uit handen geven van bepaalde taken? Zoals de schoonmaak bijvoorbeeld? Heb je al nagedacht over hoeveel mensen je in dienst wil hebben? Of wil je liever alles zelf doen?

 

En veel succes met het uitwerken van je idee!

aangepast door Sedi313

Producten en webwinkels denio

 

Ook simpele draadloze oordopjes 

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Je hebt natuurlijk al een paar middagen bij willekeurige cafetaria's lunch-room's gezeten, je weet dan vat wel de piek- en dal uren zijn.

Wat gaat de inrichting kosten in het pand wat je op het oog hebt?
Personeelskosten, altijd 2 personen met het oog op veiligheid. Betalingen, accepteer geen contant geld.

Wat doet de andere snackbar verkeerd, waar jij je voordeel uithaalt.

Wil je nog ergens in uitblinken, bepaalde snack?

Panden zijn altijd ergens te huur, neem je tijd.


 

aangepast door RiVe
nvt
Link naar reactie
  • 0

Ik vind dat je, je leeftijd in acht nemend, erg verstandig overkomt door eerlijk naar jezelf en anderen te zijn.

Velen bagatelliseren het gebrek aan ervaring, in mijn ogen erg onverstandig.

Je eigen zwakke punten (onder)kennen getuigt van volwassenheid.

Maar dit is enkel mijn mening ;-)

 

Nu praktischer ingaand op je vraag:

Laat je goed begeleiden door iemand met verstand van zaken. Iemand die kennis heeft van ondernemen, maar ook kennis heeft van de horecabranche.

Vanuit mijn eigen vakgebied (ik ben zelf horeca adviseur) kan ik zeggen dat deze begeleiding het verschil kan maken tussen slagen en falen.

Ook met het oog op financiering(en) is het verstandig, je investeerder ziet dan dat je je goed laat begeleiden en het serieus aanpakt.

Als je hier meer over wil weten dan mag je me altijd vrijblijvend een privé bericht sturen.

 

Een goed startpunt is sowieso het opstellen van een ondernemersplan. Dit zorgt voor inzicht en laat je nadenken over zaken die je misschien over het hoofd ziet nu.

En breng goed in kaart wat de eisen zijn qua vergunningen e.d. want daar gaat het vaak mis.

En informeer eens in je gemeente of er een ondernemersloket is.

 

Een laatste advies: laat je niet tegen houden door je leeftijd, er zijn genoeg jonge ondernemers succesvol!

 

Heel veel succes!

Als gevestigde of startende horeca ondernemer op zoek naar ondersteuning en/of advies? Bemiddeling bij aan- en verkoop, startersbegeleiding, financiering/herfinanciering, conceptontwikkeling, schuldsanering, advies, coaching, Interim management, ...etc. Stuur me gerust vrijblijvend een pb!

www.HorecaAdviesBureau.nl

Link naar reactie
  • 0

Een paar tips, naast de dingen die al genoemd zijn.

Je geeft aan weinig ervaring in de horecabranche te hebben, zou adviseren om een tijdje al is het maar voor avond in de week ergens in een snackbar te gaan werken om te kijken of het iets is wat je leuk vind om te doen en wat ervaring op te doen in het werk. Kan vertellen dat het werk toch iets lastiger is dan het op eerste gezicht lijkt en iets is waar je routine in moet krijgen.

Verder natuurlijk bij de gemeente checken of het vrijgekomen pand volgens het bestemmingsplan een horeca onderneming mag worden (of al is).

En een berekening maken, verwachte aantallen verkopen, inkoop, huur/lening en andere kosten.

Naast het in kaart brengen van de mogelijkheden en of het een goede business oportunity is. Moet je ook een inschatting maken of het hebben van een snackbar (of lunchroom) een manier van leven is die ziet zitten. Wil je bijvoorbeeld omzet halen op stapavonden van mensen die uitgaan houd dit ook in dat je zelf niet op stap kunt. Je bent vrij op momenten dat andere mensen werken en visa versa.

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Ik ben zelf een aantal jaren geleden ook een eigen horecaonderneming gestart. Het is idd belangrijk om je te laten adviseren door mensen met ervaring. Zelf heb ik een groot deel van mijn inventaris aangeschaft via een horecagroothandel in noord-holland. Zij hielpen mij het gehele traject en ik zou zeker aanbevelen om zon partij te zoeken met veel ervaring en die kunnen helpen met een totaaloplossing,.

aangepast door Hans van den Bergh
Naam bedrijf i.v.m. promotie verwijderd
Link naar reactie
  • 0

Leeftijd zie ik in dit geval eerder als voordeel.

Ervan uitgaande dat je nog thuis woont heb je minder vaste lasten dan wanneer je een gezin hebt en een eigen huis.

Dat je nu bijvoorbeeld een jaar werkt zonder echt wat te verdienen is dan minder een probleem, over 10 jaar zal dat wel anders zijn..

 

Ben erg benieuwd of het (al) wat geworden is!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 227 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.