• 0

Zakelijke auto verkopen aan vader

Beste leden.

 

Ik zit een tijdje mee te lezen met verschillende topics aangaande zakelijke auto's, maar ben er niet helemaal uit. Misschien kunnen jullie mij verder helpen. 

 

Ik en 2 andere compagnons zitten in een VOF in de horeca. Ik heb in Q1 2018 een financial lease afgesloten (op mijn naam) voor een auto die groter was dan wat ik prive had, zodat ik ook makkelijk inkopen kon doen. Het doel van deze auto was ook prive gebruik, zo rond de 50/50. De BTW is waarschijnlijk teruggevorderd (daarover later meer). Nu gaat het niet zoals verwacht in de zaak, en blijkt deze auto toch te duur. Aanschafprijs was 27k, bouwjaar 2015.

 

We willen wellicht met de hele onderneming ook stoppen dit jaar. Echter wil ik nu al de auto wegdoen zodat we daar in ieder geval kosten kunnen besparen. Nou blijkt dat mijn vader interesse heeft en de auto wilt overnemen. Ik heb een prijsopgave aangevraagd bij de financial lease, en het restbedrag is momenteel 19k inc. boete. Voor dat bedrag wilt mijn vader het dus overkopen. Om de tenaamstellingscode te ontvangen dienen we dit bedrag natuurlijk eerst aan de financial lease over te maken. Echter hebben we dit niet zomaar liggen en gaat dus niet lukken. Het idee was dat mijn vader dat bedrag overmaakt naar onze rekening, en wij daar vanuit de financial lease aflossen. Hij moet dan even wachten totdat het daadwerkelijk op zijn naam komt te staan. Maar hoe we dit verantwoorden is ons niet duidelijk. Moet er een factuur opgesteld worden? 

 

De vraag is dus, welke stappen zijn nodig om de auto te kunnen verkopen aan mijn vader, rekening houdend met bovenstaande? 

 

Sidenote: De jaarcijfers 2018 en 2019 zijn er niet, we hebben ruzie met de boekhouder wegens achterstallige werkzaamheden, en zijn naar een accountant overgestapt. Hoe de auto nu bij ons in de boeken staat is totaal niet duidelijk. De accountant is bezig met alles organiseren, tot die tijd dus niet bekend. 

 

Alvast bedankt voor de reacties!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

16 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hoi Omieee,

 

Allereerst welkom op het forum!

 

Op 12-2-2020 om 14:35, Omieee zei:

Hoe de auto nu bij ons in de boeken staat is totaal niet duidelijk

 

Als er voor 2018 aangifte inkomstenbelasting is gedaan, dan kun je daarin wel zien of er een auto op de balans geactiveerd is (dus zakelijk).  Is dit nog niet gebeurd, dan heb je nog de mogelijkheid om de auto te etiketteren zoals je wilt (ongeacht of je wel of geen btw hebt teruggevraagd).  Staat er wel een auto op de balans, kijk dan of  de auto wel of niet buiten de bezittingen van de VOF is gehouden (buitenvennootschappelijk vermogen). 

 

Als de boete erg hoog is en de leasetermijn niet te lang, zou je misschien een onderhandse overeenkomst met je vader kunnen afsluiten (auto zijn eigendom, maar pas op naam als de leasetermijn is afgelopen).  Wellicht kunnen anderen (ik ben geen jurist) aangeven of dit wel kan en of er nog haken en ogen aanzitten. 

 

Groet, Ruud.

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Wat zou kunnen is dat de auto simpelweg op jouw conto komt. Bij een VOF is het namelijk mogelijk dat je bepaalde vermogensbestanddelen apart van de VOF houdt. Je heeft dan de kosten en bijtelling op als buitenvennootschappelijk vermogen. Dus de ene vennoot heeft dan 50% van de baten en kosten, en jij hebt dan 50% van de baten en kosten én apart de auto (je geeft dat in de aangifte meestal op als een aparte 'onderneming'.

 

Met het geld bedrag kun je gewoon tijdelijk even schuiven. Het is gewoon even de boel zodanig rondpompen zodat je cashflow-technisch goed uitkomt. Je vader geeft / leent jou geld (jij hebt een schuld aan je vader). Dat geld stort jij in de VOF (de VOF heeft nu een schuld aan jou). De VOF betaalt . De VOF heeft nu geen schuld meer bij dat bedrijf. De VOF verkoopt de auto aan je vader. De betaling laat je lopen via de privéstorting die je eerder had gedaan. Jij hebt nu in feite een betaling gedaan voor je vader. En de betaling die je doet voor je vader streep je weg tegen de lening die je bij je vader had. Dan zou de cirkel rond moeten zijn.

 

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Hi Ruud,

 

Bedankt voor je antwoord! Het forum heeft me veel verder geholpen, ben er blij mee :) 
 

16 minuten geleden, B&T Belastingadvies zei:

Als er voor 2018 aangifte inkomstenbelasting is gedaan, dan kun je daarin wel zien of er een auto op de balans geactiveerd is (dus zakelijk).  Is dit nog niet gebeurd, dan heb je nog de mogelijkheid om de auto te etiketteren zoals je wilt (ongeacht of je wel of geen btw hebt teruggevraagd).  Staat er wel een auto op de balans, kijk dan of  de auto wel of niet buiten de bezittingen van de VOF is gehouden (buitenvennootschappelijk vermogen). 

 

Er is voor 2018 ook nog geen aangifte inkomstenbelasting gedaan omdat het anders een te grote schatting zou zijn die teveel zou afwijken, uitstel is aangevraagd. De accountant gaat het wel in de komende weken doorvoeren, dan zal ik dus even vragen hoe het exact zit. Als we dan nog de mogelijkheid hebben om wat dingen aan te passen zullen we dat vast tegenkomen. Maakt het wat uit of het wel of niet tot de bezittingen van de VOF behoort? 
 

18 minuten geleden, B&T Belastingadvies zei:

Als de boete erg hoog is en de leasetermijn niet te lang, zou je misschien een onderhandse overeenkomst met je vader kunnen afsluiten (auto zijn eigendom, maar pas op naam als de leasetermijn is afgelopen).  Wellicht kunnen anderen (ik ben geen jurist) aangeven of dit wel kan en of er nog haken en ogen aanzitten. 

 

Het boetebedrag is ongeveer 1200 euro, zonde geld natuurlijk, maar niet extreem hoog. Leasetermijn was 5 jaar, en we ronden net de 2de jaar af. Aangezien de onderneming hoogstwaarschijnlijk dit jaar gestaakt wordt heeft het niet veel nut de auto langer aan te houden. Een onderhandse overeenkomst zouden we anders wel kunnen afsluiten inderdaad. 

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
3 uur geleden, prinsrachid zei:

Wat zou kunnen is dat de auto simpelweg op jouw conto komt. Bij een VOF is het namelijk mogelijk dat je bepaalde vermogensbestanddelen apart van de VOF houdt. Je heeft dan de kosten en bijtelling op als buitenvennootschappelijk vermogen. Dus de ene vennoot heeft dan 50% van de baten en kosten, en jij hebt dan 50% van de baten en kosten én apart de auto (je geeft dat in de aangifte meestal op als een aparte 'onderneming'.

 


Duidelijk, thanks! Dit wist ik niet, het is voor mij ook de eerste keer dat ik in een VOF zit namelijk. 
 

3 uur geleden, prinsrachid zei:

Met het geld bedrag kun je gewoon tijdelijk even schuiven. Het is gewoon even de boel zodanig rondpompen zodat je cashflow-technisch goed uitkomt. Je vader geeft / leent jou geld (jij hebt een schuld aan je vader). Dat geld stort jij in de VOF (de VOF heeft nu een schuld aan jou). De VOF betaalt . De VOF heeft nu geen schuld meer bij dat bedrijf. De VOF verkoopt de auto aan je vader. De betaling laat je lopen via de privéstorting die je eerder had gedaan. Jij hebt nu in feite een betaling gedaan voor je vader. En de betaling die je doet voor je vader streep je weg tegen de lening die je bij je vader had. Dan zou de cirkel rond moeten zijn.

 


Klopt grotendeels denk ik, maar nog wel wat vraagtekens, dus ik het zo even neerzet: 

 

1. Vader geeft geld aan mij, en ik maak het over naar de VOF

2. VOF gebruikt dat geld om over te maken naar de leasemaatschappij, en de tenaamstellingscode te ontvangen

3. Auto wordt nu overgeschreven naar vader, uit de VOF

 

Echter wat ik me dus afvraag, bij punt 1. In principe maak ik het geld over, dus stop IK geld in de VOF. Kan dat nadelige gevolgen hebben voor mijn IB? Dat ik extra eigen vermogen had oid? Ik ben hier niet zo in goed in thuis namelijk, en weet niet zeker of het bijvoorbeeld handiger is dat "ik" of mijn "vader" het geld stort in de VOF. 

 

Bij punt 2, prima dat dat geld gebruikt wordt, is ook verantwoord want factuur ontvangen van de leasemaatschappij. 

 

Punt 3, wanneer de auto is overgeschreven naar mijn vader, is het in dit geval toch gewoon "weggegeven"? Moet de VOF niet een factuur opmaken waar ook de BTW op vermeld staat? Dan kom ik namelijk terug op punt 1, als mijn vader het geld overmaakt naar de VOF, dan staat er namelijk wel een factuur tegenover. Echter als IK het geld overmaak, dan lijkt het alsof ik geld in de VOF steek, zodat de auto afgekocht wordt, en weg wordt gegeven aan mijn vader. Of heb ik het nu helemaal mis? 

 

Thanks alvast! 
 

aangepast door Omieee
Link naar reactie
  • 0

Wat betreft punt 1 en 3 maakt het op zich niet uit denk ik. Maar op zich kan het ook een storting direct van je vader zijn. Wat je bijvoorbeeld nog zou kunnen doen, is wél alvast een (pro forma) verkoopfactuur maken (de VOF verkoopt de auto aan je vader, waarschijnlijk met BTW inderdaad). En je vader betaalt die factuur alvast. Met dat geld los je de lening af, en vervolgens kun je de auto daadwerkelijk leveren. En de BTW draag je weer af.

 

Let ook even op hoe dit allemaal uitpakt. Je moet je niet blindstaren op het openstaande bedrag bij de leasemaatschappij. Die zegt namelijk niets. Je moet de auto verkopen voor een redelijke (marktconforme) prijs (waarde in het economisch verkeer). Vervolgens moet je uiteraard de waarde waar de auto nog voor in de boeken staat weer aftrekken. Je moet dus even rekenen wat voor bedrag hier uitkomt. Het kan zijn dat het een eenmalige winst- of verliespost oplevert.

 

Als je het volgens mijn eerste methode doet, kom je volgens mij niet in de problemen met het hebben van teveel vermogen, ten minste als alle geldstromen en kosten/opbrengsten van de auto als buitenvennootschappelijk worden geadministreerd.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Een proforma factuur lijkt me wel een goede oplossing inderdaad ja, ik noteer dit bij de mogelijkheden, thanks!

 

Wat betreft de waarde van de auto, hier heb ik inderdaad ook naar gekeken. Het af te betalen bedrag is circa 19k, echter is de auto op de markt zo rond de 24-25k waard. Ik denk niet dat dit een erg groot verschil is, en ik gun het mijn vader natuurlijk ook. Het is niet zo dat ik een auto van 100k weggeef voor 10k. Denk je dat dit verschil van 5-6k toch vraagtekens zal opleveren? Ik mag toch in principe de auto voor redelijk lager geprijsd wegdoen? Na een laatste berekening komt er inderdaad sowieso een winst of verliespost, maar dat zal ik nog verder met de accountant doornemen idd. 

 

De eerste methode is in mijn ogen ook prima, het maakt mij verder niet heel veel uit. Echter moet ik dit dus nog met mijn accountant doornemen, en zorgen dat het buitenvennootschappelijk wordt neergezet. Dan rest in deze methode nog wel de vraag, hoe "verkoop" ik het letterlijk aan mijn vader? Omdat ik geen factuur heb, en het dan gewoon overgeschreven zou worden. 

 

Link naar reactie
  • 0
Quote

Ik heb in Q1 2018 een financial lease afgesloten (op mijn naam) voor een auto die groter was dan wat ik prive had, zodat ik ook makkelijk inkopen kon doen. Het doel van deze auto was ook prive gebruik, zo rond de 50/50. De BTW is waarschijnlijk teruggevorderd (daarover later meer). Nu gaat het niet zoals verwacht in de zaak, en blijkt deze auto toch te duur. Aanschafprijs was 27k, bouwjaar 2015.

en

Quote

Ik heb een prijsopgave aangevraagd bij de financial lease, en het restbedrag is momenteel 19k inc. boete.

en

Quote

Het af te betalen bedrag is circa 19k, echter is de auto op de markt zo rond de 24-25k waard. Ik denk niet dat dit een erg groot verschil is, en ik gun het mijn vader natuurlijk ook. Het is niet zo dat ik een auto van 100k weggeef voor 10k. Denk je dat dit verschil van 5-6k toch vraagtekens zal opleveren?

Wat vinden jouw twee vennoten van dit hele verhaal? Lijkt me niet onbelangrijk.

Heb jij bijvoorbeeld een vergoeding betaald voor het privé-gebruik? En ze zouden nu ook kunnen redeneren dat ze per persoon twee duizend EURO tekort gedaan worden. Toch?

Dus, wat voor afspraken zijn er over (het gebruik van) deze auto binnen de vof gemaakt?

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0
19 minuten geleden, Highio zei:

en

en

Wat vinden jouw twee vennoten van dit hele verhaal? Lijkt me niet onbelangrijk.

Heb jij bijvoorbeeld een vergoeding betaald voor het privé-gebruik? En ze zouden nu ook kunnen redeneren dat ze per persoon twee duizend EURO tekort gedaan worden. Toch?

Dus, wat voor afspraken zijn er over (het gebruik van) deze auto binnen de vof gemaakt?

 

Groet,

 

Highio

 

Dat zit helemaal goed. We hebben destijds afgesproken dat er inderdaad van mijn deel ingehouden werd, zodat dat een vergoeding was voor het gebruik van de auto. Komt er op neer dat ik er zelf voor betaal en de verantwoordelijkheid ook volledig draag. Dus in principe kan ik ermee doen wat ik wil, de verkoop is ook besproken met hun. Zelfs de BTW van de auto heb ik toen grotendeels voorgeschoten, dus ook met het af te dragen BTW bij verkoop zit het wel in orde. 

Link naar reactie
  • 0
10 uur geleden, Omieee zei:

Het is niet zo dat ik een auto van 100k weggeef voor 10k. Denk je dat dit verschil van 5-6k toch vraagtekens zal opleveren? Ik mag toch in principe de auto voor redelijk lager geprijsd wegdoen?

 

Vervang vader, door een andere persoon, bijv oom, buurman, de garage in het dorp..

Zou je dan ook dezelfde prijs rekenen? als het antwoord daarop nee is dan heb je al een indicatie van een antwoord op de vraag of het vraagtekens op kan leveren.

 

Kijk eens op de ANWB koerslijst dan heb je een stuk of 4 waarden van een auto afhankelijk van of aan wie je koopt of verkoopt.

- Koop van bovag-dealer

- Koop van merk-dealer

- inruil waarde

- verkoop tussen particulieren.

 

Ik weet niet op welke prijs jou 25K is gebaseerd, als dat de prijs is die je zou betalen als je bij een (merk)dealer koopt dan ligt de inruilwaarde en verkoopprijs tussen particulieren wel een stuk lager, dat is al gauw 15% en dan zit je al rond de 21,5K dan is jou 19K niet zo gek.

Als 25K echter de inruilwaarde bij de dealer is dan i 19K wel erg aan de lage kant. Dan kom je al snel in het gebied van "het gaat goed tot het fout gaat". Ofwel zolang je geen controle krijgt en je onderneming betaald netjes alle schulden voordat de VOF wordt opgeheven dan loopt het wel los.

Als je wel belastingcontrole krijgt kan men op het standpunt uitkomen dat de stakingswinst 5 of 6k hoger had moeten zijn omdat dit de inruilwaarde is.

 

Kortom alleen jij weet of je problemen zou kunnen krijgen bij deze prijs..

Maar om het duidelijk te zeggen zolang jij met de verkoopprijs rond de ANWB inruilwaarde schatting zit dan zul je geen problemen krijgen.

Ga je daar onder zitten dan kunnen er vooral fiscaal mogelijk problemen ontstaan.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
11 uur geleden, Omieee zei:

Het af te betalen bedrag is circa 19k, echter is de auto op de markt zo rond de 24-25k waard. Ik denk niet dat dit een erg groot verschil is, en ik gun het mijn vader natuurlijk ook. Het is niet zo dat ik een auto van 100k weggeef voor 10k. Denk je dat dit verschil van 5-6k toch vraagtekens zal opleveren? Ik mag toch in principe de auto voor redelijk lager geprijsd wegdoen? 

 

Nee, dat is onzakelijk. Je laat als ondernemer dan voordelen voor de onderneming liggen op basis persoonlijke voorkeuren. Het verschil zal worden gezien als gift (valt onder de schenkbelasting in plaats van inkomstenbelasting, zeker bij bedragen boven de 2k)

 

Als je je vader iets 'gunt' kan dat uiteraard wel, maar houdt het dan strikt persoonlijk. Verkoop de auto bijvoorbeeld voor 24k. Ruim 4k daarvan is sowieso al BTW, die jouw onderneming moet afdragen. Dan blijft er nog 19k+ over voor de onderneming om de lening af te lossen. Als er winst is na het afboeken van de auto van de balans, dan betaal je daar inkomstenbelasting over. Gun je daarna je pa nog een voordeeltje, dan doe je dat gewoon privé. Tot ruim 2k kun je belastingvrij een gift doen aan je vader.

 

Er geldt trouwens een extra ondernemingsaftrek bij staking van 3.630 euro waarover je geen belasting hoeft te betalen.

 

aangepast door prinsrachid

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0
11 uur geleden, Roel J zei:

Vervang vader, door een andere persoon, bijv oom, buurman, de garage in het dorp..

Zou je dan ook dezelfde prijs rekenen? als het antwoord daarop nee is dan heb je al een indicatie van een antwoord op de vraag of het vraagtekens op kan leveren.

 

Kijk eens op de ANWB koerslijst dan heb je een stuk of 4 waarden van een auto afhankelijk van of aan wie je koopt of verkoopt.

- Koop van bovag-dealer

- Koop van merk-dealer

- inruil waarde

- verkoop tussen particulieren.

 

Ik weet niet op welke prijs jou 25K is gebaseerd, als dat de prijs is die je zou betalen als je bij een (merk)dealer koopt dan ligt de inruilwaarde en verkoopprijs tussen particulieren wel een stuk lager, dat is al gauw 15% en dan zit je al rond de 21,5K dan is jou 19K niet zo gek.

Als 25K echter de inruilwaarde bij de dealer is dan i 19K wel erg aan de lage kant. Dan kom je al snel in het gebied van "het gaat goed tot het fout gaat". Ofwel zolang je geen controle krijgt en je onderneming betaald netjes alle schulden voordat de VOF wordt opgeheven dan loopt het wel los.

Als je wel belastingcontrole krijgt kan men op het standpunt uitkomen dat de stakingswinst 5 of 6k hoger had moeten zijn omdat dit de inruilwaarde is.

 

Kortom alleen jij weet of je problemen zou kunnen krijgen bij deze prijs..

Maar om het duidelijk te zeggen zolang jij met de verkoopprijs rond de ANWB inruilwaarde schatting zit dan zul je geen problemen krijgen.

Ga je daar onder zitten dan kunnen er vooral fiscaal mogelijk problemen ontstaan.

 

 

Bedankt voor je reactie! De prijs van 25k is gebaseerd op verkoop tussen particulieren. De inruilwaarde ligt rond de 24k. Gezien deze bedragen ligt het af te betalen bedrag van 19k dan toch inderdaad wat ver uit elkaar. En nee, uiteraard zou ik dit bedrag voor niemand anders rekenen, behalve mijn eigen vader of broer bijvoorbeeld. Ik kan het risico nemen waardoor er een correctie uitgevoerd wordt en de winst hoger had moeten liggen. Ik weet echter niet of dat wel verstandig is inderdaad. Misschien moet ik het toch heroverwegen hoger in te zetten. 

Link naar reactie
  • 0
11 uur geleden, prinsrachid zei:

 

Nee, dat is onzakelijk. Je laat als ondernemer dan voordelen voor de onderneming liggen op basis persoonlijke voorkeuren. Het verschil zal worden gezien als gift (valt onder de schenkbelasting in plaats van inkomstenbelasting, zeker bij bedragen boven de 2k)

 

Als je je vader iets 'gunt' kan dat uiteraard wel, maar houdt het dan strikt persoonlijk. Verkoop de auto bijvoorbeeld voor 24k. Ruim 4k daarvan is sowieso al BTW, die jouw onderneming moet afdragen. Dan blijft er nog 19k+ over voor de onderneming om de lening af te lossen. Als er winst is na het afboeken van de auto van de balans, dan betaal je daar inkomstenbelasting over. Gun je daarna je pa nog een voordeeltje, dan doe je dat gewoon privé. Tot ruim 2k kun je belastingvrij een gift doen aan je vader.

 

Er geldt trouwens een extra ondernemingsaftrek bij staking van 3.630 euro waarover je geen belasting hoeft te betalen.

 

 

Bedankt voor je reactie! Duidelijk verhaal, en je hebt gelijk inderdaad. Door het goedkoop te verkopen kunnen er fiscale problemen ontstaan. Door het voor 24k te verkopen komen we sowieso wel uit, BTW afdragen, restbedrag gebruiken voor afkoop auto. Overschrijven en klaar. Daarna zien we wel wat eruit rolt qua winst/verlies uit de balans. 

 

De extra ondernemingsaftrek is eenmalig voor de gehele onderneming denk ik, niet per ondernemer toch? 

 

Link naar reactie
  • 0
1 uur terug, Omieee zei:

De extra ondernemingsaftrek is eenmalig voor de gehele onderneming denk ik, niet per ondernemer toch? 

 

Voor zover ik weet geldt dit één maal per leven per ondernemer (niet onderneming). Iedere vennoot heeft zelfstandig de stakingsaftrek. Dus als de VOF volledig wordt gestaakt, dan moet je gewoon jouw helft opgeven in je aangifte IB (plus het autogedeelte), waar je dan stakingsaftrek over krijgt. De andere vennoot geeft zijn of haar helft op en kan in diens eigen aangifte ook stakingsaftrek opgeven.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0
5 uur geleden, prinsrachid zei:

Voor zover ik weet geldt dit één maal per leven per ondernemer

De stakingsaftrek is maximaal en eenmalig € 3.630 als de stakingswinst dat toelaat, anders gaat het resterende deel over naar de volgende onderneming.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Haal je geen bedragen door elkaar, met en zonder BTW? Je schrijft dat de auto is aangekocht in begin 2008 voor 27K en dat de huidige marktwaarde 24-25K is. Lijkt me echt enorm weinig om in de eerste twee jaar tijd een afschrijving te hebben van 2, maximaal 3000 Euro, zeker omdat je het over een grotere model auto hebt. 

Link naar reactie
  • 0
Op 17-2-2020 om 02:13, prinsrachid zei:

 

Voor zover ik weet geldt dit één maal per leven per ondernemer (niet onderneming). Iedere vennoot heeft zelfstandig de stakingsaftrek. Dus als de VOF volledig wordt gestaakt, dan moet je gewoon jouw helft opgeven in je aangifte IB (plus het autogedeelte), waar je dan stakingsaftrek over krijgt. De andere vennoot geeft zijn of haar helft op en kan in diens eigen aangifte ook stakingsaftrek opgeven.

 

Duidelijk thanks, in principe een betere scheiding dan van auto van de andere vennoten. 

 

Op 17-2-2020 om 07:52, Cosara zei:

De stakingsaftrek is maximaal en eenmalig € 3.630 als de stakingswinst dat toelaat, anders gaat het resterende deel over naar de volgende onderneming.

 

Bedankt voor je antwoord! Eenmalig in je hele leven als ondernemer begrijp ik hieruit, interessant. 

 

Op 17-2-2020 om 20:21, jessek zei:

Haal je geen bedragen door elkaar, met en zonder BTW? Je schrijft dat de auto is aangekocht in begin 2008 voor 27K en dat de huidige marktwaarde 24-25K is. Lijkt me echt enorm weinig om in de eerste twee jaar tijd een afschrijving te hebben van 2, maximaal 3000 Euro, zeker omdat je het over een grotere model auto hebt. 

 

De originele prijs van de auto was 31,5k, echter hadden we een aanbetaling gedaan waardoor de leasetermijn startte op 27k. In 2 jaar tijd is dus de afschrijving 5-7k ergens.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 298 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.