• 0

VOF vennoten starten ook een CV, kan dit in het zelfde kantoor.

Wij hebben vanaf juli 2019 een bedrijfspand gehuurd(btw belast) voor onze VOF. Al onze omzet is btw belast dus mogen we de btw van de huur en overige terugvorderen.
Onlangs zijn we ook een CV gestart. Deze CV verzorgt 2 sportopleidingen die btw vrijgesteld zijn via het CRKBO. Wij proberen cursisten-aanmeldingen binnen te halen, regelen trainers en examinatoren en natuurlijk huren we ruimtes waarin de opleidingen plaatsvinden. De werkzaamheden zijn dus bijna geheel administratief.
Deze CV moet natuurlijk een vestigingsadres hebben en we zouden dit op het vestigings-adres van de VOF kunnen doen. 
De CV zou dan gebruik maken van een procentuele werkplek in het VOF-kantoor en ook gebruik maken van verwarming/airco/keuken/toilet etc.  Omdat de VOF btw terugvordert van de huur en gas/licht/internet en soft- en hardware etc. zouden we een deel van die btw niet mogen terugvorderen die de CV als het ware gebruikt.
Het ingewikkelde is misschien ook nog dat de CV btw-vrijstelling heeft.
Is het een idee om de CV huur in rekening te brengen(wel of niet btw belast?) voor het stuk kantoor dat ze van de VOF gebruiken en voor verwarming/ elektra/water/schoonmaakkosten servicekosten(btw belast, die de CV niet als voorbelasting terug mag vragen)) in rekening te brengen.
Of beter gewoon op het privé adres van één van de vennoten. De CV maakt amper kantoorkosten, een bureau en laptop en mobieltje volstaan.
In de praktijk zullen echter toch CV werkzaamheden in het VOF-kantoor plaatsvinden.
Wie kan mij tips geven. Bij voorbaat dank!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hallo Joost, wat betreft de 90% regeling, daar ben ik me van bewust. Ik kan niet met btw verhuren daar de CV btw onbelaste omzet draait.
Het zou bovendien broekzak vestzak politiek zijn, de huur zijn kosten voor de CV en  omzet voor de VOF. Ook geeft het alleen maar administratieve rompslomp, bedenk ik me.
Een ander adres is inderdaad beter. Ik zie zou gauw geen fiscale constructie die voordeel zou opleveren om de CV op het zelfde adres als de VOF te registreren.

Als jij of iemand anders daar anders over denkt hoor ik dat graag.

Link naar reactie
  • 0
2 uur geleden, Koen58 zei:

Als jij of iemand anders daar anders over denkt hoor ik dat graag.

 

 

Tja...,

 

Bij 'onderverhuur' (dus het 'doorverhuren' van de VOF naar de CV in dit geval) van een bepaald gedeelte komt er toch wel een ander aspect hier bij kijken, namelijk:

 

Het is helemaal niet zo kraakhelder dat de onderverhuur omzet is in deze.

Als het over "bijkomstige handelingen" gaat, dat zou je van mening kunnen zijn dat je deze 'bijkomstige omzet' niet meeneemt in de 'omzet van alle prestaties'.

 

Dan zou je dus nog steeds alle betaalde BTW (de voorbelasting dus) gebruiken voor 100% van met BTW belaste prestaties (je omzet dan).

 

Ik zou in dat geval zelf de huuropbrengsten in mindering brengen op de huurkosten, want anders ziet het er "vreemd" uit in de jaarstukken. Dus niet als een soort omzet registreren.

 

Hoe je precies "bijkomstige handelingen" moet definiëren in jouw/jullie geval zou ik overigens met je adviseur (in detail) bespreken.

Het zal - zoals meestal - afhankelijk zijn van feiten en omstandigheden hoe het hier verder precies zit.  

 

"What, me worry?"

Link naar reactie
  • 0

Hoi Koen,

 

Op 13-2-2020 om 00:54, Koen58 zei:

huur in rekening te brengen(wel of niet btw belast?)

 

Waarschijnlijk heb je deze keuze niet, omdat het meer lijkt op het verhuren van een werkplek (btw belast), dan op de verhuur van een bedrijfsruimte. Mocht het toch gezien worden als de verhuur van een bedrijfsruimte, dan komt die 90% van Joost weer om de hoek kijken.

 

Groet, Ruud.

Link naar reactie
  • 0

Ruud, dank voor je bijdrage. Ik zat zelf ook aan de optie te denken om gewoon een werkplek te verhuren van de VOF aan de CV

Ik bedenk me nu, mede door dit artikel, https://ondernemingsdatabank.indicator.nl/omzetbelasting/servicekosten_met_of_zonder_btw_/NLTAVGAR_EU051607
dat ik een stukje kantoor kan onderverhuren(zonder btw) en daarbij servicekosten (verwarming,airco, electra, internet,sanitair etc.) aanreken (zonder btw).
Voor de VOF levert dit geen probleem op ten aanzien van de 90% btw belaste omzet die nodig is om het kantoor zelf btw belast te mogen huren.
In deze constructie maakt de CV dus huurkosten waardoor de netto winst lager uitvalt en de winstuitkering aan de stille vennoot ook lager wordt.Dit is gunstig voor de beherende vennoten.

De VOF maakt meer omzet door de ontvangen huur/servicekosten, daarentegen maakt de CV minder winst en die twee vallen tegen elkaar weg lijkt mij.

Administratief is het waarschijnlijk wel het makkelijkst om de CV op het thuisadres van één van de vennoten in te schrijven.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 127 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.