• 0

Calamiteiten- en overbruggingsregelingen voor ondernemers i.v.m. Corona

Wij hebben ineens een best wel flink probleem; een flink deel van onze omzet komt uit Chinese import, en al onze fabrieken liggen nog voor onbepaalde tijd stil.

 

Zeker na een rumoerig 2019 en in de klassieke mindere maanden januari/februari betekent dit niet veel goeds voor ons, we kunnen nu én bestaande orders niet uitleveren, én de intake van nieuwe orders gaat erg moeizaam (want we kunnen geen levertijd bevestigen...). 

 

Weet iemand of er een fonds of bijvoorbeeld overheidssteun mogelijk is mochten we dat nodig hebben (ik vrees namelijk van wel...).

Commerciële ondersteuning nodig? Theuws.com

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0
15 uur geleden, TwaBla zei:

Overbruggingspremie 4000 euro (niet goed gehoord)(Belgische hinderpremie als voorbeeld?)

 

Ik vond die regeling inderdaad het meest onduidelijk dus heb even zitten zoeken naar concrete info..

zie Kamerbrief dd 17 maart. Het gaat om het Noodloket van het Ministerie van Economische zaken en Klimaat

https://www.rijksoverheid.nl/documenten/kamerstukken/2020/03/17/kamerbrief-over-noodpakket-banen-en-economie

 

Citaat uit de brief, pagina 7

Quote

 

2. Noodloket

Er komt een noodloket voor de tegemoetkoming in de vorm van een gift voor de eerste nood bij ondernemers die direct zijn getroffen door overheidsmaatregelen ter bestrijding van de coronacrisis en die hun omzet daardoor geheel of grotendeels zien verdwijnen. Dit als noodvoorziening op de overige maatregelen in de brief. Het gaat hier in het bijzonder om eet- en drinkgelegenheden en andere etablissementen die het grootste deel van hun activiteiten noodgedwongen moeten staken zoals schoonheidssalons en anderen die mogelijk in de problemen komen vanwege de 1,5 meter afstandseis. Zij zien hun inkomsten grotendeels teruglopen, terwijl hun vaste lasten intussen gewoon doorlopen en hun uitgaven in veel gevallen al gedaan zijn. Deze inkomsten kunnen bovendien moeilijk worden ingehaald wanneer de COVID-19-uitbraak achter de rug is. Eis is wel dat het ondernemingen betreft met een fysieke inrichting buiten het eigen huis.

 

De tegemoetkoming moet nog verder worden uitgewerkt. Het betreft een eenmalig forfaitair bedrag van € 4000 voor de periode van drie maanden en geldt alleen voor ondernemingen die qua type en sector in ieder geval aan bovengenoemde voorwaarden voldoen. De voorwaarden worden op dit moment uitgewerkt. Indien nodig worden deze voorwaarden steeds geactualiseerd.

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0
10 minuten geleden, TwaBla zei:

Wat krijgt een webbouwer die bijverdient aan het boeken van DJ's?

 

Draai dat maar om - ik boek dj's en verdien bij aan het bouwen van websites. Mijn dj business was vorig jaar goed voor zo'n 70% van mijn omzet.

Daarnaast heb ik nog wel enkele reeds bevestigde projecten waarmee ik me nog wel een paar weken vermaak, maar ik zie ook geen nieuwe aanvragen voor websites binnenkomen nu. Dat zijn investeringen die nu uiteraard ook uitgesteld worden.

Onder de naam Bob de webbouwer bouw en verbeter ik websites.

Daarnaast verzorg ik dj's en drive-in-shows op bruiloften, bedrijfsfeesten, verjaardagen enzovoorts.

Link naar reactie
  • 0
10 uur geleden, TwaBla zei:

Die Overbruggings-BBZ wordt wel naar de gemeente doorgeschoven, en die kunnen de bestaande regeling niet eens behoorlijk uitvoeren. Dat is grotendeels afgeschoven naar regionale clubjes die maar wat aanmodderen. Dan is centrale afwikkeling te verkiezen. De Belastingdienst is echter ook lam geschoten. Misschien kunnen de gemeenten een centraal bureau instellen...

 

Misschien zouden ze wat mensen moeten inhuren...

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
  • 0
12 uur geleden, shoptillyoudrop zei:

Alleen als iemand (zoals ik) moet verklaren dat de onderneming levensvatbaar is wordt het moeilijker natuurlijk:

 

Je bent niet de enige die bij die regeling vraagtekens zet. Ook op (andere) accountants nieuwskanalen zijn niet enthoisiast dat zij hun handtekening moeten gaan zetten onder een dergelijke verklaring
https://www.accountancyvanmorgen.nl/2020/03/17/coronacrisis-onduidelijkheid-over-verklaring-accountant-bij-uitstel-betalingen-ondernemer-aan-belastingdienst/

 

edit: link van NBA (accountants organisatie - ze overleggen met de belastingdienst over vorm en inhoud

https://www.nba.nl/nieuws-en-agenda/nieuwsarchief/2020/maart/uitstel-van-betaling-belastingschulden/

 

 

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

 

De uitvoerbaarheid is wel een issue, want je krijgt nu natuurlijk allemaal ondernemers die gaan redeneren: ik ook...

 

Zie dan de bokken maar te scheiden van de schapen. :thinking-face:

 

We gaan niet bij voorbaat uit van fraude, maar die draaideur is wel erg aanlokkelijk.

 

De BBZ is normaliter leenbijstand die als voorschot gegeven wordt en na afronding van het belastingjaar definitief wordt. Dan zou je in 2021 vast stellen: deze zelfstandige heeft echt een slecht jaar gehad door het virus en deze andere zelfstandige niet. Heb je wel voorgaande jaren nodig om te vergelijken, bij 'gevestigde zelfstandigen'...

 

Corona-maatregels.png

aangepast door TwaBla

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

 

Je ziet nu wel de fundamentele zwakte van een economie vol flexibele werknemers (2 miljoen) want die krijgen de volle kracht van de crisis op hun brood. Met tijdelijk social minimum helpt de overheid de minimum-zelfstandigen aan wat geld, maar degenen die gewend zijn aan hogere uurtarieven moeten hun spaargeld aanspreken of geld bijlenen om huur/hypotheek te betalen. Gewone werknemers krijgen een uitkering in het kader van werktijdverkorting (90/100% van hun salaris), dus daar gaat het bestaan financieel relatief ongestoord door.

 

Buurman A heeft een dienstverband en krijgt zijn gewone salaris doorbetaald. Buurman B is gedetacheerd en krijgt in het kader van de overbruggings-BBZ het sociaal minimum (netto zo'n 1050 euro) dat hij in een gunstig geval kan aanvullen met 425 euro aan toeslagen. 

 

Buurman C verdient wat bij met een nagelsalon aan huis. Voor de 4000 euro noodsteun komt hij niet in aanmerking, maar BBZ is wel mogelijk. Buurman D knipt zelfstandig haar in zijn aparte kapsalon. Die kan 4000 euro noodsteun aanvragen en een beroep doen op de overbruggings-BBZ.

 

Het gaat om enorme aantallen, dus deze aanvragen kunnen alleen marginaal getoetst worden. Tenzij er bij de belastingaanslag 2021 terug gekeken wordt of er geen misbruik is gemaakt van de diverse overbruggingsmaatregels.

 

aangepast door TwaBla

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0
2 uur geleden, Cosara zei:

 

Wel zinvol om te melden is dat er naast de gewone BBZ en corona BBZ nog een aantal standaard bijzondere bijstandregelingen zijn

De belangrijkste daarvan is de Woonkostentoeslag voor huurder in de vrije sector of eigenaren van koopwoningen.

 

Voor ZZP ers zijn dus de volgende inkomenscomponenten beschikbaar.

 

BBZ - ca 1050 euro per maand

Zorgtoeslag - max 104 euro per maand

Huurtoeslag (woningen tot 737 euro nettohuur)  max 321 euro per maand

of Woonkosten toeslag (woningen boven 737 en max 12 maanden) max rond de 400 euro.. (niet exact kunnen vinden)

Woonkosten toeslag kan ook worden aangevraagd als je geen bijstand of BBZ hebt..

 

en ik snap dat het mogelijk niet genoeg is maar zorgtoeslag, huurtoeslag of woonkostentoeslag kun je vandaag nog de aanvraag voor doen op basis van je laatste inzichten van inkomen voor 2020.. Ze kunnen ook met terugwerkende kracht vanaf 1 januari worden aangevraagd en dus zorgen voor een flinke eerste uitbetaling van 3 maanden

Link naar reactie
  • 0

Het is even afwachten hoe de hulpmaatregelen kunnen worden aangevraagd en wat de doorloop tijd zal zijn tussen het moment van aanvragen en uitbetalen.

a.s. maandag 23-3 moet daar meer duidelijkheid over zijn.

 

Voor wat betreft de BBZ zal dit waarschijnlijk bij de gemeentelijke sociale dienst blijven. Zoals eerder ergens in deze topic aangegeven, de gemeente heeft de BBZ aanvragen bijna allemaal uitbesteed. en het is te hopen dat deze externe bedrijven er nu tussenuit worden gehaald.

 

Voor ondernemers die onvoldoende inkomsten uit hun onderneming kunnen halen is een BBZ inkomensondersteuning het meest voor de hand liggend.

Je netto besteedbaar inkomen wordt aangevuld tot bijstand niveau of gelijk aan het minimum loon op basis van een werkweek van 40 uur.

het huidige voorstel gaat tot bijstand niveau, er lijkt een meerderheid in de tweed kamer te zijn om het minimum loon aan te houden.

 

Als je een krediet voor je bedrijf nodig hebt om aan je lopende betalingsverplichtingen te kunnen voldoen, of als je straks als bedrijf weer open gaat je de eerste voorraden weer moet financieren, is een bankkrediet met 50 % staatsgarantie of een krediet via Qredits (min. EZ) nu eenvoudiger (met minder zekerheden) aan te vragen.

 

Het is verstandig om, als je een aanvraag wilt gaan doen, dat je alvast wat cijfers paraat hebt. Zo dat je kan aantonen dat je omzet, na het uitbreken van de Coronacrisis, en dat hoeft niet alleen in Nederland te zijn, een omzet daling hebt gehad. Of een mailtje of brief van een opdrachtgever dat hij een opdracht of order terug trekt.

 

 

Link naar reactie
  • 0
14 uur geleden, Bob de webbouwer zei:

 maar ik zie ook geen nieuwe aanvragen voor websites binnenkomen nu. Dat zijn investeringen die nu uiteraard ook uitgesteld worden.

 

Nouja, zo 'uiteraard' vind ik dat eigenlijk niet. Maatregelen als social distancing bieden ergens ook wel een kans om meer dingen online te gaan doen. 

 

Investeringen daarin zul je niet in een paar weken zien, en het is maar even afwachten hoe lang dit hele gebeuren aanhoudt. 

 

Op termijn kun je denk ik wel een groei zien: Bedrijven waar normaliter de klanten binnen lopen kunnen een deel van hun diensten ook online aanbieden. Dit lijkt me een uitgerekend moment om dat te gaan oplossen. Vooralsnog gaat het om aangekondigde maatregelen voor 3 weken, maar ik denk niet dat alles aan het einde van die periode meteen weer open kan/mag. 

 

Restaurants rennen bijvoorbeeld naar online platformen omdat bezorgen nog wel mag. Hier is weinig te verdienen gezien die platforms al lang en breed bestaan. 

 

Anderzijds zijn er zoveel kantoren en dergelijke waar mensen normaliter in een zaaltje vergaderen, een persoonlijk gesprek houden, maar dat nu online gaan doen. Dat biedt natuurlijk wel enige kansen gezien er veel bedrijven zijn die de ict infrastructuur daarvoor nog niet op orde hebben, eigenlijk ook niet van plan waren dat op korte termijn te gaan regelen, maar nu opeens weinig andere keuze hebben. 

 

Persoonlijk raakt het mij niet direct gezien ik, en veel van mijn klanten, normaliter ook al veel thuis werken. Voor sommige klanten heb ik diverse systemen gebouwd waarmee allerlei zaken op afstand (thuis of onderweg oid) kunnen worden geregeld. Ergens hoop ik dat de tevreden klanten me zullen aanbevelen aan anderen die nu een dergelijke oplossing nodig hebben zodat ze fysieke contacten kunnen beperken. 

Link naar reactie
  • 0
10 uur geleden, R.I.P. - Benm zei:

Nouja, zo 'uiteraard' vind ik dat eigenlijk niet. Maatregelen als social distancing bieden ergens ook wel een kans om meer dingen online te gaan doen. 

Investeringen daarin zul je niet in een paar weken zien, en het is maar even afwachten hoe lang dit hele gebeuren aanhoudt. 

 

En ja, met name dat laatste is in dergelijke sectoren nog wel een dingetje.

Doordat het op het eerste gezicht om activiteiten gaat die prima op afstand te doen zijn, zal het wel de allerlaatste sector zijn die op enige vorm van steun hoeft te rekenen, terwijl als je even zonder opdracht zit, de inkomsten daaruit evengoed nihil zijn.

 

Zelf heb ik volgende maand ook nog een lege agenda.

Ik zou dan namenlijk op vakantie in midden-Amerika gaan, en dat gaat nu niet door.

Afgezien van de typische consumenten problemen die dit met zich mee brengt (leuk dat de reisbranche hun klanten met een voucher wil afschepen, maar die is maar een jaar geldig, en dit soort lange reizen vertrekt net wat minder vaak dan de gemiddelde zonvakantie), heb ik het zakelijk dus ook nog even erg rustig.

Niet de juiste tijd om aan aquisitie te gaan doen, dus ook nog maar even kijken hoe die tijd nuttig in te vullen is.

Link naar reactie
  • 0

Onderstaande mail heb ik verzonden naar het Ministerie van SZW ivm mijn bedrijf in de reisbranche.

Wie weet hoe dit gaat?

 

Ik maak me erg zorgen over het volgende.

Inmiddels heb ik een vergunning gekregen voor werktijdverkorting van 50% van mijn medewerkers, hierna heb ik de melding gedaan bij het UWV.

17 maart is het kabinet gekomen met de nieuwe NOW maatregel.

Deze is voor zowel mij als mijn werknemers een zeer veel betere regeling.

Nu kreeg ik een mail van uw ministerie dat de werktijdverkorting voor mijn bedrijf blijft staan onder de oude regeling.

Ik ben het hier niet mee eens.

Zelfs branchegenoten van mij die eerder een aanvraag voor de WTV hebben gedaan en nog geen vergunning hebben ontvangen vallen onder de nieuwe NOW regelgeving.

 

Als mijn WTV vergunning blijft staan voor de komende 6 weken loop ik het volgende mis:

 

NOW met terugwerkende kracht naar 1 maart

Werknemers hoven onder de NOW geen aanspraak te maken op WW rechten

Nieuwe NOW wordt een voorschot i.p.v. een achteraf verrekening

Onder de nieuwe NOW regeling kan ik 90% personeelskosten vergoed krijgen als je 100% omzetverlies lijdt wat in mijn geval zo is.

 

Link naar reactie
  • 0
12 minuten geleden, RAE1982 zei:

Wie weet hoe dit gaat?

 

kort en simpel: Niemand!

De NOW regeling is nog niet eens af.. Je hebt het juiste gedaan door je te melden bij SZW.

 

Gisteren is in het debat in de tweede kamer door diverse ministers aangegeven dat alle regelingen in ontwerp nog vaak aangepast zullen (moeten) worden omdat er ongetwijfeld fouten in zitten, groepen vergeten zijn.

 

Stuur het desnoods ook nog naar een branche organsatie als signaal en desnoods een aantal kamerleden.

 

Ik denk dat je een heel redelijk punt maakt dat jij ook onder NOW moet komen, maar heb ook begrip dat geen enkele ambtenaar zomaar kan beslissen dat dat zo is. Zij melden jou de huidige stand van de regels.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Met mijn BV werk ik op consultancy fee basis voor bedrijven.  Veel van mijn opdrachtgevers zijn Italiaanse fabrieken. Daar Italie zwaar getroffen is door het Coronavirus hebben deze vooralsnog de samenwerking opgeschort.

 

Ik ben geen klassieke ZZPer maar als DGA de enige werknemer in mijn BV. 

 

Van welke regeling zou ik gebruik kunnen maken?

Link naar reactie
  • 0
16 minuten geleden, E. Reitsema zei:

Ik ben geen klassieke ZZPer maar als DGA de enige werknemer in mijn BV. 

 

Goed nieuws: je bent wel een "klassieke ZZP-er"  (namelijk: een zelfstandige zonder personeel, ongeacht de rechtsvorm) en je kunt straks in ieder geval van de  bijzondere bijstand(sgift) gebruik maken.

(dat kunnen ZZP-ers met een BV sowieso nu ook al, maar de BBZ regeling wordt versoepeld ) 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

is er ook iets van een standaard brief, ik weet niet goed wat ik er in zou moeten zetten.

Ik wil niet weer dezelfde blunder begaan met de loon

7 uur geleden, RAE1982 zei:

Onderstaande mail heb ik verzonden naar het Ministerie van SZW ivm mijn bedrijf in de reisbranche.

Wie weet hoe dit gaat?

 

Ik maak me erg zorgen over het volgende.

Inmiddels heb ik een vergunning gekregen voor werktijdverkorting van 50% van mijn medewerkers, hierna heb ik de melding gedaan bij het UWV.

17 maart is het kabinet gekomen met de nieuwe NOW maatregel.

Deze is voor zowel mij als mijn werknemers een zeer veel betere regeling.

Nu kreeg ik een mail van uw ministerie dat de werktijdverkorting voor mijn bedrijf blijft staan onder de oude regeling.

Ik ben het hier niet mee eens.

Zelfs branchegenoten van mij die eerder een aanvraag voor de WTV hebben gedaan en nog geen vergunning hebben ontvangen vallen onder de nieuwe NOW regelgeving.

 

Als mijn WTV vergunning blijft staan voor de komende 6 weken loop ik het volgende mis:

 

NOW met terugwerkende kracht naar 1 maart

Werknemers hoven onder de NOW geen aanspraak te maken op WW rechten

Nieuwe NOW wordt een voorschot i.p.v. een achteraf verrekening

Onder de nieuwe NOW regeling kan ik 90% personeelskosten vergoed krijgen als je 100% omzetverlies lijdt wat in mijn geval zo is.

 

 

Ik zit met hetzelfde probleem, ik heb het te vroeg aangevraagd, toen kwam de overheid met extra maatregelen en een eerder goed gekeurde aanvraag wordt niet meer herzien, pas bij de verlening.
Ik had eerder verwacht nog 50% van de de werkuren te kunnen vullen, nu zit iedereen thuis.

 

 

2 uur geleden, Roel J zei:

De uitstel-maatregel wegens corona wordt versoepeld.

De eis van een verklaring door een "derde deskundige" komt te vervallen. In plaats daarvan krijgt elke aanvrager een standaard uitstel van 3 maanden

 

zie: https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/nl/ondernemers/content/coronavirus-belastingmaatregelen-om-ondernemers-te-helpen
 

 

Is er iets van een standaard brief, ik heb geen idee hoe ik zo een motivatie brief moet schrijven.
"Verder dan door de corona maatregelen is er geen omzet meer."

 

Of is die regel al voldoende?

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
17 minuten geleden, Jasper S. zei:

...een eerder goed gekeurde aanvraag wordt niet meer herzien, pas bij de verlening...

 

Dat is in strijd met wat bekend gemaakt is, namelijk dat de oude aanvragen vanzelf zouden doorstromen naar het nieuwe systeem.

 

Al kon je zien aankomen dat de ambtelijke uitleg weer restrictief wordt...

 

Ik verbaas me er trouwens over dat je eerst van de toren kraaide dat jij nergens last van had, maar dat je blijkbaar ook vooraan stond toen er arbeidstijdverkorting aangevraagd kon worden. Ik stel voor dat je even adem haalt en rustig aankijkt wat er aan maatregels is en hoe je daar het best gebruik van kan maken, want dit komt wat paniekerig over.

 

aangepast door TwaBla

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0
Quote

Geachte,

Na het uitgaan van de beschikking kunt u geen wijzigingen meer doorvoeren. Dit kunt u bij de eerste volgende verlenging aanpassen.

Ik hoop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Met vriendelijke groet,

......

 

Dit kreeg ik als reactie. Niet de moeite genomen om mijn naam op te zoeken.

Link naar reactie
  • 0

Laten we elkaar helpen en als overlevingsstrategie samenwerken. Het is nogal een verschil of je werkgever bent of kapitaalinstensief onderneemt of niet.

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Nee maar ze verwachten

9 minuten geleden, TwaBla zei:

 

Anderhalve dag na de bekendmaking, duizenden aanvragen stromen binnen en jij verwacht behandeld te worden als Prins Paasbest?

 

Nee maar een beetje professionele beleefdheid is wel op zijn plaats.
Ze verwachten dit immers ook van jou, met hun eis van de gemotiveerde brieven.

 

En het excuses van de duizenden aanvragen is natuurlijk ook eenzijdig. Als je dit andersom wel mag aanvoeren...

aangepast door Jasper S.
Link naar reactie
  • 0

Jasper, voor de goede orde jij hebt dit bericht ontvangen een aantal dagen voordat het huidige noodfonds werd aangekondigd. Je kunt onmogelijk verwachten dat medewerkers van het UWV rekening houden met nog niet bestaande regelingen..

 

Ook voor jou geldt, je lijkt een valide argument te hebben... Het noodfonds gaat open per 1 maart, volgens mij is jou aanvraag ook na 1 maart toegekend. Logisch zou zijn als je gelijk wordt behandeld als alle aanvragers..

 

11 minuten geleden, TwaBla zei:

Dat is in strijd met wat bekend gemaakt is, namelijk dat de oude aanvragen vanzelf zouden doorstromen naar het nieuwe systeem.

 

Dat ging over de aanvragen die nog niet in behandeling waren genomen. Maar wie weet, er is al meerdere keren de toezegging gedaan dat regelingen waar nodig aangepast.

Het is al zeer uitzonderdelijk dat een regeling met terugwerkende kracht ingaat. Niemand kan echter voorspellen of dit automatisch zal gaan of dat na openstelling je hier zelf om moet vragen..

 

Kortom, wacht even tot de regeling open is en overleg dan hoe je over kunt, nu zal niemand je daar antwoord op kunnen geven omdat de regeling nu nog wordt opgetuigd..

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 92 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.