• 0

Calamiteiten- en overbruggingsregelingen voor ondernemers i.v.m. Corona

Wij hebben ineens een best wel flink probleem; een flink deel van onze omzet komt uit Chinese import, en al onze fabrieken liggen nog voor onbepaalde tijd stil.

 

Zeker na een rumoerig 2019 en in de klassieke mindere maanden januari/februari betekent dit niet veel goeds voor ons, we kunnen nu én bestaande orders niet uitleveren, én de intake van nieuwe orders gaat erg moeizaam (want we kunnen geen levertijd bevestigen...). 

 

Weet iemand of er een fonds of bijvoorbeeld overheidssteun mogelijk is mochten we dat nodig hebben (ik vrees namelijk van wel...).

Commerciële ondersteuning nodig? Theuws.com

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 3
1 minuut geleden, Jasper S. zei:

En het excuses van de duizenden aanvragen is natuurlijk ook eenzijdig. Als je dit andersom wel mag aanvoeren...

 

Sorry jasper ik ga het even heel hard zeggen HOU OP met dit verongelijkte verontwaardige toontje.. Dit zijn ongekende tijden in een normaal jaar vragen 200 bedrijven per jaar Deeltijd WW aan nu zijn er in 2 dagen meer dan50.000 aanvragen bijgekomen, en jij gaat lopen zeiken dat de aanhef niet netjes is en hullie wel een smoesje mogen gebruiken dat jij niet mag gebruiken.

 

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

 

Okay, ik snap ook wel dat Jasper vreest dat  hij niet in aanmerking komt voor de ruime NOW-regeling , omdat hij eerder al WTV toegekend had gekregen.

 

Blijkbaar gaan lopende aanvragen automatisch door naar de NOW terwijl reeds toegekende aanvragen pas bij verlenging beoordeeld worden. Kan Jasper niet gewoon een nieuwe aanvraag voor NOW indienen en bij die aanvraag opmerken dat de eerder toegekende WTV niet past bij de daarna onstane situatie waarvoor de NOW beter geschikt is?

 

Quote

Hoe lang blijft mijn lopende Werktijdverkorting van kracht? En als ik moet verlengen, hoe werkt dat dan als er ondertussen een andere regeling is?

 

Als u al een toekenning heeft gekregen voor werktijdverkorting, dan blijft deze vergunning van kracht. Als u gebruik maakt van de vergunning voor werktijdverkorting en na afloop daarvan verlenging wilt, moet u gebruik maken van de tijdelijke Noodmaatregel Overbrugging voor Werkbehoud (NOW).

 

Ik heb Werktijdverkorting aangevraagd via de website die daarvoor is, maar heb nog geen antwoord gehad. Moet ik dat afwachten, moet ik zelf iets doen, hoe gaat het verder?

 

U krijgt hierover bericht. Uw aanvraag voor de ingetrokken wtv-regeling wordt beschouwd als een aanvraag voor de tijdelijke Noodmaatregel Overbrugging voor Werkbehoud (NOW). Wel zal bij u aanvullende informatie opgevraagd worden. 

 

aangepast door TwaBla

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Het is duidelijk dat veel ondernemers hard getroffen worden en het doet mij daarom goed om te zien dat er regelingen en initiatieven komen die overzichtelijk met aanvullende informatie wordt verzameld in o.a. dit topic:

 

Helaas is er ook nog veel onzeker om dat de regels nog concreet uitgewerkt moeten worden. Waar ik vooral in geïnteresseerd ben en nog niet heb kunnen vinden is het volgende:

  1.  Wat gaat er voor (deeltijd) ZZP'ers gebeuren als de urennorm dit jaar niet gehaald kan worden?
  2. Kunnen ZZP'ers die hun omzet weg zien vallen, maar nog wel een (klein) salaris ontvangen uit een vast dienstverband ook enige vorm van compensatie krijgen?

 

Mijn onderneming heb ik ruim een jaar geleden opgericht en afgelopen stond in het teken van veel investeren. In januari en vooral februari van dit jaar ging het héél goed, maar nu zijn mijn inkomsten uit de onderneming bijna helemaal weggevallen i.v.m. de Corona hectiek. Als startende ondernemer die afgelopen jaar veel geïnvesteerd heeft heb ik eigenlijk geen buffer om deze klappen op te vangen.

Gelukkig heb ik nog wel een vast dienstverband zodat ik i.i.g. iets van een vast inkomen heb, maar deze uren was ik aan het afbouwen om gestaag steeds meer uren voor mijn onderneming te kunnen werken. Vanaf januari werk ik nog maar 12 uren voor deze werkgever (afgebouwd vanaf 24 uur vóór ik ZZP'er werd, tot 16~18 uur vorig jaar) om mijn eigen onderneming te kunnen laten groeien.

 

Ik ben wel blij dat ik nu iets van inkomen heb, maar het is natuurlijk een enorme stap terug die ik eigenlijk niet kan opvangen. Het schaad mogelijk ook het toekomstperspectief van mijn onderneming, want als de crisis doorzet haal ik misschien mijn urencriterium niet en dan zit ik met veel extra kosten zonder dat er inkomsten tegenover staan. Dat kan ik als beginnende ZZP'er waarschijnlijk niet dragen.

DISCLAIMER: Ik ben een ZZP'er en geniet van mijn werk en de vrijheid als ondernemer maar weet bar weinig van administratie, belasting en juridische zaken.

Link naar reactie
  • 0

 

Wat gebeurt er in onze omringende landen?

 

Duitsland

  • goedkoop krediet via banken
  • arbeidstijdverkorting
  • belastinguitstel
  • ouderbijslag via bedrijven
  • steunfonds voor zelfstandigen 10 miljard euro (onduidelijk hoe)

 

België

  • belastinguitstel of - vrijstelling
  • idem sociale lasten
  • overbruggingssteun getroffen zelfstandigen (1292 euro per maand in maart en april)

 

UK

  • goedkoop krediet
  • belastingkorting
  • subsidies van 10.000 pond voor Small Business Rate Relief-deelnemers en 25.000 voor grotere bedrijven
  • ziekengeld voor zelfstandigen (94 pond per week)
  • bijstand voor zelfstandigen (complexe aanvraag)
  • uitstel hypotheek-betalingen

 

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0
7 minuten geleden, lindazzp zei:
  1.  Wat gaat er voor (deeltijd) ZZP'ers gebeuren als de urennorm dit jaar niet gehaald kan worden?
  2. Kunnen ZZP'ers die hun omzet weg zien vallen, maar nog wel een (klein) salaris ontvangen uit een vast dienstverband ook enige vorm van compensatie krijgen?

 

Je vragen zijn begrijpelijk, maar op basis van de huidige stand niet of nauwelijks te beantwoorden. Mijn persoonlijke verwachting is dat

1. men soepel om zal gaan met de urennorm als je vorig jaar en tot 1 maart aan voldoet.

2. Doel van de regeling is om zzp-ers op minimaal bijstandsnorm te krijgen, het is dus mogelijk dat net als bij gewone BBZ je alleen een aanvulling krijgt tot bijstandsniveau

Als je daar vanuit gaat dan kan het alleen maar meevallen als men soepeler met de andere inkomsten omgaat..

 

focus je niet alleen op Corona bijstand maar kijk vooral ook naar de reguliere regelingen voor zorgtoeslag, huurtoeslag of bijzondere bijstand woonkosten, als mede de crisis maatregelen die banken en hypotheekverstrekkers bieden op dit moment.

 

Naar verwachting zal eind komende week een hoop meer duidelijk zijn. Mocht je in acute geldnood zitten of "broodnood" zoals de gemeentelijke term luid en je lasten eind maart al niet kunt betalen, neem dan maandag telefonisch contact op met je gemeente. H

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Ik moet zeggen dat ik blij ben dat ik in België mijn bedrijf heb. Sinds gisteren zijn al mijn 17 (- 1) medewerkers in "Tijdelijke werkloosheid door overmacht" geplaatst. Zij krijgen 70% van hun loon  + € 350,- aan regelingen extra.

 

De komende maand(en) moet ik, samen met mijn enige overgebleven collega, een omzet realiseren van circa 80K. Dan heb ik mijn vaste kosten gedekt. Gelukkig hebben wij hard en slim gewerkt. En slim werken is voor mij een buffer opbouwen, zodat je een paar maanden de storm kan uitzingen. Blijkbaar is dit voor 25% van ondernemend België een hele opgave geweest: https://businessam.be/een-op-vier-bedrijven-kan-coronacrisis-niet-aan/ Dus daar ligt mijn grootste risico. Wanbetalende ondernemers.  Al die "ondernemers" die niks hebben opgebouwd, die kruipen in een zelfbeklag-modus van "ik val net buiten de regels, oh wat een slechte overheid, zeker als wij belasting moeten betalen". Terwijl zij nu wel verwachten dat de overheid bijspringt met MIJN belastinggeld en dat van andere winstgevende bedrijven.

 

Mijn mening? Als je al 2 maanden niet kan overbruggen, dan had je al failliet moet zijn. En niet de omzet voor gezonde bedrijven moeten wegkapen met tarieven met krappe marges.

aangepast door Limerik
Link naar reactie
  • 0
Op 19-3-2020 om 22:23, TwaBla zei:

 

Okay, ik snap ook wel dat Jasper vreest dat  hij niet in aanmerking komt voor de ruime NOW-regeling , omdat hij eerder al WTV toegekend had gekregen.

 

Blijkbaar gaan lopende aanvragen automatisch door naar de NOW terwijl reeds toegekende aanvragen pas bij verlenging beoordeeld worden. Kan Jasper niet gewoon een nieuwe aanvraag voor NOW indienen en bij die aanvraag opmerken dat de eerder toegekende WTV niet past bij de daarna onstane situatie waarvoor de NOW beter geschikt is?

 

 


Nee werd binnen een dag afgewezen, je mag per periode 1 aanvraag doen.

 

 

1 uur geleden, Limerik zei:

Mijn mening? Als je al 2 maanden niet kan overbruggen, dan had je al failliet moet zijn. En niet de omzet voor gezonde bedrijven moeten wegkapen met tarieven met krappe marges.

 

Best een behoorlijk gewaagde uitspraak. Wel eens nagedacht over tegenvallende omzetten, ziekte, onverwachte kosten, investeringen.
Ook jij kan de dupe worden van een tegenvaller of een aantal wanbetaler, maakt dat jou een slechte onderneming en moet daarom je bedrijf met falliet?

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
Quote

Ik moet zeggen dat ik blij ben dat ik in België mijn bedrijf heb. Sinds gisteren zijn al mijn 17 (- 1) medewerkers in "Tijdelijke werkloosheid door overmacht" geplaatst. Zij krijgen 70% van hun loon  + € 350,- aan regelingen extra.

en

Quote

Mijn mening? Als je al 2 maanden niet kan overbruggen, dan had je al failliet moet zijn. En niet de omzet voor gezonde bedrijven moeten wegkapen met tarieven met krappe marges.

Hoe lang is de Corona-crisis al actueel in België en hoe lang gaat deze nog duren dan?

 

Moeten of mogen deze medewerkers daarbij nog werken?

 

Groet,

 

Highio

aangepast door Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
8 uur geleden, Jasper S. zei:

Best een behoorlijk gewaagde uitspraak. Wel eens nagedacht over tegenvallende omzetten, ziekte, onverwachte kosten, investeringen.
Ook jij kan de dupe worden van een tegenvaller of een aantal wanbetaler, maakt dat jou een slechte onderneming en moet daarom je bedrijf met falliet?

 Is het een behoorlijk gewaagde uitspraak, ik denk het niet.  Tuurlijk zullen er altijd uitzonderingen zijn en daar moeten wij ook rekening meehouden en een zijpad bewandelen. Maar de uitzonderingen mogen niet de  regels bepalen.  En eigenlijk vind ik alleen ziekte een uitzondering. Daar kiest niemand voor.

 

Bij "Tijdelijke werkloosheid door overmacht" mag ik ze oproepen en hoef ik alleen die dag te betalen. Dus dat is een mooi systeem.

aangepast door Limerik
Link naar reactie
  • 0

Nog een mooie regeling voor bedrijven en zelfstandigen: https://www.standaard.be/cnt/dmf20200322_04898128

 

Opschorten van afbetalingen voor "levensvatbare" bedrijven  = geen betalingsachterstanden voor de aanvang van de crisis. Ik denk dat dit een mooie schiftingsmethode is. Had je al schulden, dan was je al fout bezig. Had je het goed voor elkaar, dan ben je een meerwaarde en helpen wij jou waar we kunnen.

Link naar reactie
  • 0
18 uur geleden, Limerik zei:

Ik moet zeggen dat ik blij ben dat ik in België mijn bedrijf heb. Sinds gisteren zijn al mijn 17 (- 1) medewerkers in "Tijdelijke werkloosheid door overmacht" geplaatst. Zij krijgen 70% van hun loon  + € 350,- aan regelingen extra.

 

De komende maand(en) moet ik, samen met mijn enige overgebleven collega, een omzet realiseren van circa 80K. Dan heb ik mijn vaste kosten gedekt. Gelukkig hebben wij hard en slim gewerkt. En slim werken is voor mij een buffer opbouwen, zodat je een paar maanden de storm kan uitzingen. Blijkbaar is dit voor 25% van ondernemend België een hele opgave geweest: https://businessam.be/een-op-vier-bedrijven-kan-coronacrisis-niet-aan/ Dus daar ligt mijn grootste risico. Wanbetalende ondernemers.  Al die "ondernemers" die niks hebben opgebouwd, die kruipen in een zelfbeklag-modus van "ik val net buiten de regels, oh wat een slechte overheid, zeker als wij belasting moeten betalen". Terwijl zij nu wel verwachten dat de overheid bijspringt met MIJN belastinggeld en dat van andere winstgevende bedrijven.

 

Mijn mening? Als je al 2 maanden niet kan overbruggen, dan had je al failliet moet zijn. En niet de omzet voor gezonde bedrijven moeten wegkapen met tarieven met krappe marges.

 

Het is altijd makkelijk te oordelen over hoe anderen het zouden moeten doen. Helemaal als zaken goed gaan en buffers kunnen worden opgebouwd. Trots kan je dan melden hoe hard en slim je hebt gewerkt.

 

Genoeg ondernemers met een goed idee, hard werken  maar ook veel pech op de weg naar succes.

Eenmaal begonnen met investeren is er geen weg meer terug, blijkbaar is het respect voor de hardwerkende startende ondernemer of ondernemer met veel tegenslag zelfs onder collega ondernemers soms ver te zoeken. 

IJstraktatie, het lekkerste ijs op locatie!   https://www.ijstraktatie.nl/

Link naar reactie
  • 0

Pieperd. Als je veel pech had, dan was het misschien niet de juiste keuze. Teveel geromantiseerd, niet genoeg ingecalculeerd.

 

Ik heb ook mensen moeten ontslaan, risico's moeten nemen, verliezen genomen op niet winst-gevende projecten. Maanden gehad met 40K verlies. Dus zeur niet. Misschien ga ik over een paar maanden kopje onder, maar dan ligt het niet anderen. Dit is precies hetzelfde als die schreeuwende ouders op de scheidsrechter langs het voetbalveld. Als de winst  van de scheidsrechter afhangt, dan ben je niet goed bezig.

Link naar reactie
  • 2
(aangepast)

16 van jouw 17 werknemers worden toch als feit per direct in basis door de Belgische staat betaald? De huidige gevolgen zijn voor sommige sectoren ongekend.

 Dat geldt voor ijscomannen, (s)Lim(m)erik(en) en helaas nog heel veel andere ondernemers en werkgevers. Laten we elkaar over 3, 6 en 9 maanden opnieuw spreken over de actuele stand van zaken.

 

Een ander 'piepen' en 'zeuren' verwijten is m.i. in deze ongepast.


Groet,

 

Highio

aangepast door Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

 

Voor ZZPers is TOZO van toepassing: Tijdelijke Overbruggingsregeling Zelfstandige Ondernemers (met inkomensschade) > via ZZP Nederland

 

  • Vanaf 1 maart
  • Geen leenbijstand maar een gift
  • Aanvulling op inkomen van max 1500 euro
  • Urencriterium blijft van toepassing

 

Ook een BBZ-lening van max 10.157 euro is mogelijk.

 

Bij het Noodloket (RVO) kan een eenmalige bijdrage van 4000 euro aangevraagd worden.

 

  • Geen omzet als gevolg van de coronacrisis.
  • Doorlopende vaste bedrijfslasten of gedane investeringen.
  • Fysieke inrichting buitenshuis.

 

Bij de Belastingdienst kan schriftelijk uitstel van betaling aangevraagd worden

 

Versnelde openstelling BMKB-regeling (garantstelling voor 75% banklening)

 

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 224 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.