• 0

Eenmanszaak naar BV maar lopende belastingen

Beste,

 

Ik ben een zelfstandig ondernemer (men noemt het ook wel ZZPer)

 

Ik ben nu nog te huur als leidinggevend service technicus elektro in de natte infra hoofdzakelijk Rijkswaterstaat.

Volgend jaar wil ik dit naar een BV gaan zetten maar dan als adviesbureau.

 

Het is techniek dus de zaken lopen als een trein. Ik doe nu zelf de boekhouding en heb 0 leningen of schulden.

Boekhouding zijn  de facturen, elk jaar een nieuwe lease bus en een tankpas. en eenmalig wat gereedschap verder heb ik niks nodig.

dit komt neer op 15.000,- per jaar.  Ik ben absoluut niet uit op belastingvoordeeltjes.

 

Ik betaal de belasting altijd achteraf dus op dit moment (jan 2020) betaal ik (2018) zijn wat extra kosten maar verder geen probleem.

Als ik nu een BV opricht en DGA wordt dan moet ik per direct inkomsten belasting betalen over mijn DGA inkomst EN natuurlijk de belasting van

een eerdere aanslag. dat is dus dubbel en zo veel heb ik (nog) niet.

 

Ik lees dat je van de BV kan lenen maar ik denk dat dit waarschijnlijk niet als zakelijk wordt aangemerkt.

 

Welke opties heb ik nog?

 

Alvast bedankt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0
(aangepast)

Welkom op het ondernemersforum Higherlevel.

 

34 minuten geleden, Mark_C zei:

Ik betaal de belasting altijd achteraf dus op dit moment (jan 2020) betaal ik (2018) zijn wat extra kosten maar verder geen probleem.

Hoe krijg je dat voor elkaar dat je nu pas de IB voor 2018 hoeft te betalen? Heb je nooit een voorlopige aanslag gekregen? Betaal je nu ook niet heel veel rente?

 

34 minuten geleden, Mark_C zei:

Ik doe nu zelf de boekhouding en heb 0 leningen of schulden.

Schulden heb je dus wel. In feite bouw je elke maand dat je omzet en winst draait een schuld op voor de IB bij de belastingdienst. Die had je dan ook elke maand moeten reserveren (als je die niet gelijk afgedragen hebt). Of via een voorlopige aangifte per maand af te dragen. Het is dus verstandig om dit zo snel mogelijk recht te trekken want je schuld loopt momenteel in de tienduizenden  euros (heel 2018 en 2019 dus).

 

Waarom heb je voor een BV gekozen? Is de omzet/winst zo hoog die je gaat draaien? Heb je al bekeken wat je netto hebt bij de ene optie en andere optie?

 

Overigens moet je natuurlijk de loonheffing als DGA alleen betalen over januari 2021 in februari 2021 (als je volgend jaar begint). Dus dat is geen dubbele aanslag want de aanslag voor heel 2019 is in januari 2021 dus veel groter en moest je toch al betalen. Dus je moet hooguit 1/12 meer op hoesten (en daarna per maand).  En met een BV zou dat dan toch wel te doen moeten zijn.

 

 

 

aangepast door Rik ·
Link naar reactie
  • 0
9 uur geleden, Rik · zei:

Hoe krijg je dat voor elkaar dat je nu pas de IB voor 2018 hoeft te betalen? Heb je nooit een voorlopige aanslag gekregen? Betaal je nu ook niet heel veel rente?

 

10 jaar geleden begon ik vanuit de WAO met 0,- . Verdiende niet heel erg veel maar had toen wel veel schulden die heb ik in de eerste 2 jaar weg kunnen betalen. Ik kreeg tot nu toe geen voorlopige aanslag.  Ik was dus in die eerste twee jaar niet in de mogelijkheid te sparen. Ik vroeg uitstel van aangifte over 2010 dan dan moet je betalen in jan 2012.

Natuurlijk kan ik dat niet ineens dus volgt er een regeling. zo loop ik dus al 10 jaar 1 jaar achter. en idd is dat een schuld maar ik kan gewoon goed met de belatingdienst door een deur. Altijd vriendelijk en netjes blijven.

 

Nu ben ik bijna zover dat alles recht gaat komen omdat ik nu wel ca 20,000 kan sparen en ik dus vooruit kan betalen i.p.v. achteraf met veel extra kosten.

9 uur geleden, Rik · zei:

Waarom heb je voor een BV gekozen? Is de omzet/winst zo hoog die je gaat draaien? Heb je al bekeken wat je netto hebt bij de ene optie en andere optie?

 

 

Ik kies voor de BV voor meer rust.

Mijn omzet is met een aanzienlijk bedrag gestegen maar ik wil netto op het huidige niveau blijven staan.

Nee ik komt niet aan de zogenaamde 150.000 omslagpunt maar ik hoef geen belastingvoordeeltjes. 

 

Als Zelfstandig Ondernemer was ik afhankelijk van de grillen van de klant. Ik had last in mijn netto deel van deze grillen.

Nu op het lopende project heb ik daar geen last meer van ik kan zelfs 1 dag in de week vrij pakken. 

Die dag vrij is ruim voldoende om het verschil in netto inkomsten op te vangen. Ik pak dan geen vrij maar bouw reserve op om ziekte

en vrij op te vangen. voorheen was het "ik kan deze week geen vrij pakken want...." dat is dus hier mee afgelopen.

 

Daarbij komt dat Ik de nabije toekomst leuke projecten zie aan komen waar je als "zzp-er" gewoon niet tussen gaat komen als thans dat idee heb ik.

Ik nog meer plannen waarbij je als BV toch meer zekerheid hebt en de toekomst van de ZZP-er steeds meer "onterecht" onder druk komt omdat daar

steeds meer geld te halen valt.

 

 

Link naar reactie
  • 0
2 uur geleden, Mark_C zei:

Nu ben ik bijna zover dat alles recht gaat komen omdat ik nu wel ca 20,000 kan sparen en ik dus vooruit kan betalen i.p.v. achteraf met veel extra kosten.

Met een BV ben je wel tussen de €4.000 tot €7.000 (of meer) nadeliger uit in privé dan met je EMZ. Als je nu slechts €20.000 kunt 'sparen' om je IB te betalen, dan is het maar de vraag of je dit met je BV ook zou kunnen. Dat zou dus betekenen dat je er netto op achteruit gaat (zelfs zonder de belastingschuld die je zou moeten betalen).

 

In 2020 kun je dus nog sparen om de IB 2019 te betalen in jan 2021. Daarna zou je dus in heel 2021 nog moeten sparen om IB 2020 te betalen. Als je dat niet in 2020 al 'in kan lopen' is het dus maar de vraag of een BV wel zo verstandig is.

 

Je zult het zelf eens moeten berekenen waar dit nu allemaal op neer komt.

Je zou dit kunnen doen met https://www.berekenhet.nl/modules/ondernemen/bv-of-eenmanszaak.html

Zet je winst, DGA op €45.000 en extra kosten (accountant e.d.) en zet startersaftrek op Nee.

Uiteindelijk is het echter wel verstandig om professionele hulp (accountant/fiscalist) in te schakelen voordat je deze beslissing neemt. Zo komt dan bijvoorbeeld ook de vraag of je met een holding wilt gaan werken (om eventuele spaargelden veilig te stellen). Ook dat brengt weer extra/meer kosten met zich mee.

 

2 uur geleden, Mark_C zei:

Ik kies voor de BV voor meer rust.

...

Als Zelfstandig Ondernemer was ik afhankelijk van de grillen van de klant. Ik had last in mijn netto deel van deze grillen.

Je vraagt om opties. Maar je geeft hier verder niet aan om welke rust of grillen het gaat.

Het feit blijft dat een BV onder de €150.000 normaal gesproken (veel) meer kost. Met het besparen van die kosten kun je ook voorzieningen treffen die ervoor zorgen dat je die rust in je EMZ ook zou hebben. Maar zonder precies te weten hoe en wat kunnen de experts hierin (ik weet daar niet zoveel vanaf) hier niet echt een duidelijk antwoord over geven.

 

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

 

31 minuten geleden, Rik · zei:

 

Het feit blijft dat een BV onder de €150.000 normaal gesproken (veel) meer kost. Met het besparen van die kosten kun je ook voorzieningen treffen die ervoor zorgen dat je die rust in je EMZ ook zou hebben. Maar zonder precies te weten hoe en wat kunnen de experts hierin (ik weet daar niet zoveel vanaf) hier niet echt een duidelijk antwoord over geven.

 

Je bedoelt 'als je al het geld naar privé haalt'. Het fiscale voordeel van een BV is dat het geld dat je in de onderneming laat zitten, veel lager belast is, waardoor voor ondernemers die juist veel geld in bijvoorbeeld voorraden of debiteuren hebben zitten, een BV al veel eerder dan die 150k voordeliger is. En dat laat meteen zien dat die keuze maatwerk is. 

Link naar reactie
  • 0

Hoewel het geen financieel voordeel had, ben ik het eens met Mark over de verder ongedefinieerde en misschien niet zo rationele "rust en grillen". Dat was eigenlijk ook een overweging toen ik overging naar een bv (naast een juridische ivm veel klanten in het buitenland). 

 

Het hebben van een vast salaris, vakantiegeld en vakantiedagen net als de rest van het personeel  - ook al is het grotendeels virtueel voor de DGA - maakten het mogelijk om meer balans te vinden tussen privé en zakelijk. Althans doordat ik m'n eigen salaris via hetzelfde verloningssysteem liet lopen zag ik opeens hoe weinig vakantie ik nam (geen) en hoe afwijkend m'n werkdagen waren (elke dag). Een normaal werkschema en 30 werkdagen vrij per jaar geven toch een hoop rust tegen alle ondernemersgrillen. Ik en misschien andere ondernemers als Mark hebben misschien iets meer een fysiek of juridisch construct nodig om daar invulling aan te geven.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0
1 uur geleden, StevenK zei:

Het fiscale voordeel van een BV is dat het geld dat je in de onderneming laat zitten, veel lager belast is, waardoor voor ondernemers die juist veel geld in bijvoorbeeld voorraden of debiteuren hebben zitten, een BV al veel eerder dan die 150k voordeliger is.

Ja, maar Mark geeft aan al weinig (extra) geld te hebben om de belastingschuld op tijd af te betalen. Tevens heeft ie het over rust in de BV en grillen van klanten. Dan zul je dus wel moeten werken met een holding als je geld in de zaak wilt laten zitten. Anders heb je geen rust en loop je het risico dat je geld in je (werk)BV verdampt bij problemen.

 

Inderdaad een stukje maatwerk... wat ook weer extra kosten met zich meebrengt.

 

Link naar reactie
  • 0

Dank voor jullie antwoorden.

 

prinsrachid Ja precies dat is het.

 

Rik · ja ik had reeds bij Berekenhet.nl in gegeven en zodoende ben ik hier aan gekomen.

 

Het kan best zijn dat als er een job in vaste dienst voorbij komt ik deze pak maar kan nooit met een jaar IB achterstand.

 

Ik zal over dit jaar wat meer uit de doeken doen.

Ik betaal dit jaar tot juli nog 26.000 aan IB 2018 en kan daarna nog 20.000 sparen voor de IB 2019 zodat ik in 2021 nog maar een kleine rest overhoud.

 

Intussen verdien ik veel meer in 2020 waardoor de IB over 2020 ook weer hoger word en zo kom ik er dus gewoon nooit uit.

Als ik NU meteen een BV begin en een minimum aan DGA salaris (en dus wel over 2020 reeds IB betaal) en dan een maximum divident en zo de IB 2019 betaal. 

Dan loopt ook mijn IB schuld 2020 niet meer op.

 

De grillen waar ik last van had waren de meerwerken (werk buiten contract) deze had ik nodig om privé een beetje leuk te kunnen leven. Minder meerwerk beteken minder netto.  Nu is mijn tarief zodanig ik zonder meerwerken er netto niks van merk. mijn planning ik dus ook in 2021 helemaal geen meerwerk aan te nemen

Nogmaals ik ben niet uit op voordeeltjes. als de IB helemaal bij is geeft ook dit weer netto voordeel.

 

Mocht alles lukken zoals ik had gedacht ga ik van 50 uur per week naar naar 32 tot 40 dat is ook verlies maar dat ga ik dan niet meer netto merken. 

 

En natuurlijk gaat ik dit dan via een accountant..

 

Bedank allen voor de antwoorden en tips...

 

Gr Mark

Link naar reactie
  • 0
59 minuten geleden, Mark_C zei:

Als ik NU meteen een BV begin en een minimum aan DGA salaris (en dus wel over 2020 reeds IB betaal) en dan een maximum divident en zo de IB 2019 betaal. 

Dan loopt ook mijn IB schuld 2020 niet meer op.

Met direct nu een BV ga je netto minder verdienen (of in ieder geval meer belasting en kosten betalen). Zelfs als je DGA salaris laag houdt en de rest als dividend uitkeert. (Venootschapsbelasting + dividend belasting scheelt wezelijk niet zoveel van IB belasting)

 

Zeker als je in 2020 (veel) meer gaat verdienen dan is het zaak om zo snel mogelijk zoveel mogelijk apart te zetten zodat je begin 2021 gewoon ook de IB 2020 kan betalen. Dat ga je met nú een BV niet redden.

 

Je maakt de redenatiefout dat als je nú naar een BV gaat, je geen IB 2020 schuld opbouwt. Maar het probleem is dat je direct per maand loonheffing moet betalen, VPB moet reserveren (vergeet dat niet), dividendbelasting en extra kosten hebt. Dan kun je dus niets meer sparen om de IB 2019 te betalen eind dit jaar.

 

Nee, mij lijkt het dan gunstiger om EMZ te blijven tot je bij bent met die IB schulden.

 

1 uur terug, Mark_C zei:

De grillen waar ik last van had waren de meerwerken (werk buiten contract) deze had ik nodig om privé een beetje leuk te kunnen leven. Minder meerwerk beteken minder netto.  Nu is mijn tarief zodanig ik zonder meerwerken er netto niks van merk. mijn planning ik dus ook in 2021 helemaal geen meerwerk aan te nemen

Ik zie hier nog steeds niet echt een reden waarom je dan een BV zou moeten beginnen. Je zou als EMZ ook van 50 uur terug naar 32/40 uur moeten kunnen gaan. Dat zou niets uit mogen maken. Je houdt er zelfs meer aan over.

 

Maar misschien is het (net als prinsrachid al zegt) iets mentaals.

 

Link naar reactie
  • 0

Nou, de rust zit 'm meer in het feit dat ik als DGA mezelf meer de regelmatig en 'voordelen' geef van een reguliere werknemer.

 

Waar ik echter niet erg rustig van wordt, zijn woorden als "lekker kunnen level" en tegelijkertijd feitelijk een lening van een halve ton afsluiten bij de Belastingdienst. Persoonlijk betaalde ik die meteen in het lopende jaar, liefst vooruit met een betalingskorting. Dan reken je jezelf gedurende het jaar niet rijk. Ik kreeg rust door de 'kosten' (belasting) meteen te nemen en de baten (winst) geleidelijk gedurende het jaar. Dan valt het meestal altijd mee. Van een achterstand van 26.000 euro voor winst van 1,5-2 jaar geleden wordt ik alleen maar chagerijnig. Dan ook nog 20.000 voor vorig jaar. En dan nog natuurlijk elke maand die er steeds bij komt. Ook dat is iets mentaals om dat niet vooruit te (willen) schuiven. Gewoon de bittere pil slikken. Dat lekkere leven komt daarna pas (helaas).

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 267 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.