• 0

Dropshipping webshop

(aangepast)

Goedemorgen allemaal,

 

Ik heb eerst hier op het forum goed gezocht maar kon op enkele vragen geen (goede) antwoord vinden.

Ik wou daarom mijn ideeën delen met jullie.

 

Ik ben op dit moment fulltime aan het werk als een account manager, het werk bevalt me prima. Kan mijn kosten ermee dekken en een goed leven bouwen.

Sinds 3-4 maanden zit ik in een dilemma, het zit als volgt:

 

Ik ben afgestudeerd als programmeur en ken PHP zo goed als mijn handpalm.

Ik heb een webshop kunnen bouwen (Mag2) waarmee ik ca 150.000 producten van 15 leveranciers binnen 3 uur een update kan geven met enkele commando's (via SSH). Dit heb ik in mijn vrije tijd kunnen bouwen. Ik heb geen voorraad, alles wordt via de webshop doorgestuurd naar de leveranciers toe, zij regelen de afhandeling en de verzending ervan.

Uiteraard klantenservice en retouren moet ik zorgen.

 

Nu vroeg ik me zelf af of ik niet mijn eigen webshop moet beginnen en producten niet moet aan aanbieden.

 

Verkoopkanalen :

Eigen webshop

Bol.com

Amazon (binnenkort ook nl)

Fonq

Blokker

VidaXL

en zo maar te noemen.

 

Aanname:

Vanuit gaand dat ik minimaal per maand moet verdienen om gas en licht thuis te hebben en een plakje kaas op mijn brood: € 1900,-

Dit betekend dat ik € 65,- per dag netto winst moet draaien. Klinkt heel goed. Is haalbaar, je hebt producten met € 5,- winst marge en je hebt producten met €50,- winst marge.

 

Ik ben op dit moment de hoofdkostwinner en er is thuis geen enkel andere inkomsten bron.

 

Struikelpunten:

Leveranciers verwachten dat ik de producten vooruit moet gaan voorschieten, dit is een van de problemen waar ik tegen aan loop. Op dit moment heb ik niet de benodigde liquide middelen om dit te doen.

Lening afsluiten? Ja daar heb ik ook aan gedacht maar als ik in het begin geen GWE kan betalen kan ik de lening ook niet betalen dus dan ben ik binnen 1 mnd failliet :)

Compagnon? Nee, ik lees her en der dat het altijd goed begint maar zodra er (groot) geld een rol speelt is het goede vriendschap snel over. Go alone Die alone is mijn motto.

Nu krijg ik de vraag: Ja maar je verkoopt je producten en krijg je toch je geld? Ja maar iDeal is +1 werkdag en alle andere verkoop kanalen is minimaal +5 werkdagen of zoals bol.com 1e werkdag van de maand.

Eigen geld? Ja en nee, ik heb reserves kunnen opbouwen maar dat staat vast voor de vakantie en voor het geval dat er iets kapot gaat thuis, buiten dat is het geen 10k die ik heb kunnen sparen. Maar wel 5k die ik eventueel voor een korte tijd daarvoor kan gebruiken om op te starten.

 

Uiteraard heb ik ook aan de bemiddelingsbijdrage per verkoopkanaal aan gedacht maar sommige zijn hoog andere weer laag. Voor naamsbekendheid moet je er wat voor over hebben.

In plaats van verkoopkanalen heb ik ook gedacht aan marketing maar daarmee kom je veel duurder uit. Dan maar "wat" bemiddelingsbijdrage wanneer je wat verkoopt dan dat je € 100 uitgeeft en niks verkoopt.

 

Het klinkt allemaal zo makkelijk en mooi gezegd maar dit heeft ook zijn kosten posten zoals:

Dedicated server

Retouren (die je weer moet gaan verkopen, via marktplaats of via een outlet pagina)

 

Naar mijn mening is dit prima vanuit huis op te starten en wanneer nodig later een klein kantoor/pand huren met stagiaires.

 

Zijn er nog dingen die ik ben vergeten? Vast wel, graag hoor ik jullie ideeën en meningen. Er zijn vast dingen die ik zelf nog niet heb kunnen zien omdat ik misschien te veel op iets anders focus?

 

Wat zouden jullie doen?

 

edit

-----OF

 

Je concept, webshop verkopen...

aangepast door Johan_B
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Wat is er op tegen om de komende tijd gewoon in de avonduren / weekenden door te bouwen en zo langzaam naar een niveau groeien waar je steeds minder in loondienst gaat werken tot je stabieler bent om zelfstandig te worden?

 

Daarnaast kun je ook nog eens je kennis aanbieden om andere retailers te helpen tegen een mooi uurtarief. 

 

Sowieso is aan programmeurs een ENORM tekort en is 65 euro per uur daar een heel normaal tarief.

Commerciële ondersteuning nodig? Theuws.com

Link naar reactie
  • 0

Hoi Richard,

 

Bedankt voor je snelle reactie, deeltijd/avond uren is mogelijk maar op het gebied van klantenservice kan mijn vriendin mij ook ondersteunen ze studeert nog. Het gaat erom meer het doorzetten van de bestellingen die soms kunnen blijven haken etc.

 

13 minuten geleden, Richard Theuws zei:

Sowieso is aan programmeurs een ENORM tekort en is 65 euro per uur daar een heel normaal tarief.

Dat er te kort is aan programmeurs geloof ik graag maar de berekening van 65 euro was eigenlijk bedoeld voor het "overleven" van de maand.

 

Dat ik als programmeur zijnde 65 euro kan verdienen per uur is ook perfect maar dan vragen ze je achtergrond en zonder ervaring "op papier" kom je er moeilijk in. Hoe goed je ook bent :)

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
4 minuten geleden, Bert. zei:

Houd je dan wel rekening met IB??

Dus dit is wat ik nog heb gemist :)

Heel erg bedankt!

Hoe kan ik dat berekenen? Met de belastingdienst ben ik totaal een leek :)

 

Hiermee kom ik al een stukje verder

aangepast door Johan_B
Link naar reactie
  • 0

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/winst/inkomstenbelasting/inkomstenbelasting_voor_ondernemers/

 

Ik snap de vraag trouwens niet? 

1 uur geleden, Johan_B zei:

Ik heb een webshop kunnen bouwen (Mag2) waarmee ik ca 150.000 producten van 15 leveranciers binnen 3 uur een update kan geven met enkele commando's (via SSH). Dit heb ik in mijn vrije tijd kunnen bouwen. Ik heb geen voorraad, alles wordt via de webshop doorgestuurd naar de leveranciers toe, zij regelen de afhandeling en de verzending ervan.

Uiteraard klantenservice en retouren moet ik zorgen.

 

Nu vroeg ik me zelf af of ik niet mijn eigen webshop moet beginnen en producten niet moet aan aanbieden.

 

Je hebt een dropshipping webshop? Wat is het verschil met een eigen webshop?

Link naar reactie
  • 0

  

6 minuten geleden, Bert. zei:

Je hebt een dropshipping webshop? Wat is het verschil met een eigen webshop?

Nee dat heb ik nog niet, ik ben het van plan om te starten maar zie door de bomen het bos niet meer.

 

Vandaar dat ik hier mijn plan en mijn ideeën wou vertellen zodat ik ook de dingen zoals IB (waar ik nooit aan heb gedacht) te weten kom en dan weet alles op een weegschaal zet om te kijken of het haalbaar is of niet.

 

dropshipping webshop en eigen webshop is in principe hetzelfde. Ik zal het aanpassen als het storend is?

 

2 minuten geleden, ChinaTradeConsult zei:

Eindelijk iemand die echt terdege nadenkt voordat hij iets begint en niet, zoals zovelen, in het koude water springt en daar dan ten onder gaat.

Dank je wel voor je compliment.

 

Het idee waarom ik dit hier wou bespreken is dat er talloze mensen met ervaring zijn die mij op weg kunnen helpen.

Link naar reactie
  • 0

Ik heb ook de mogelijkheid gekregen om het hele concept te verkopen.

Ik heb 3 ondernemers gesproken die het willen afzonderlijk overnemen maar hoe schat je het waarde van iets wat 0,0 draait en op een test webserver te zien is.

Geen SEO geen Google geen niks noppes nada, zelfs nog een domeinnaam.

 

Leeg webshop met leveranciers (en de product feeds uiteraard) waarmee ik contact heb gehad en de koppelingen naar de kanalen toe. Aan de webshop heb ik niet veel geprogrammeerd maar wel her en der een aanpassing naar eigen smaak gedaan, uiteraard ook een thema gekocht. Importeer module zelf geschreven en is naar elke bestand CSV, XML, XLS(x) aanpasbaar.

Met is gemaakt met Magento 2.

 

Hoe schat je dat in? Moet ik terug denken naar hoeveel uur ik heb gewerkt * uurtarief = webshop tarief

Hoe verkoop je zoiets als particulier zijnde?

 

of zeggen jullie

 

Niet verkopen, goed alles opzoeken en start voor je zelf.

Link naar reactie
  • 0
13 minuten geleden, Johan_B zei:

  

Nee dat heb ik nog niet, ik ben het van plan om te starten maar zie door de bomen het bos niet meer.

 

dropshipping webshop en eigen webshop is in principe hetzelfde. Ik zal het aanpassen als het storend is?

 

Hoe kun je dan al wel stellen dat de winstmarge op het een product 5 euro is en het andere 50? Je hebt dus eigenlijk alleen een software tool?  Geen afspraken met leveranciers en dergelijke?

 

Dropshipping en een "reguliere" webshop zijn wel degelijk verschillend. De laatste houdt voorraad aan, wat in jouw geval vanwege het gebrek aan startkapitaal geen optie is. 

Link naar reactie
  • 0

  

1 minuut geleden, Bert. zei:

Hoe kun je dan al wel stellen dat de winstmarge op het een product 5 euro is en het andere 50? Je hebt dus eigenlijk alleen een software tool?  Geen afspraken met leveranciers en dergelijke?

 

Dropshipping en een "reguliere" webshop zijn wel degelijk verschillend. De laatste houdt voorraad aan, wat in jouw geval vanwege het gebrek aan startkapitaal geen optie is. 

 

In de product feed heb je inkoop_ex_btw en je advies_incl_btw, aan de hand daarvan kan je je marge berekenen. Vandaar dat ik aan €5 en €50 kom.

 

dropshipping en "reguliere"  webshop is bij mij al bekend. Ik heb geen voorraad, enkel de retouren die terug zijn gekomen van de klant, die mag ik niet terug sturen naar de leverancier/distributeur.

 

Startkapitaal heb ik nodig om de verkochte producten vooraf te kunnen betalen bij de leverancier. Dus niet om het bij mij op te slaan.

 

 

Zojuist, Richard Theuws zei:

Of de importeermodule gaan verkopen, evt met een abonnementsmodel + onderhoud. 

Dat is ook een optie inderdaad. Ik zal het onthouden! Heel erg bedankt voor je tip!

Link naar reactie
  • 0

 

Je kan ook een prijs afspreken op basis van omzet of winst gerealiseerd in een bepaalde periode (één jaar, twee jaar...).

 

Of de hele opzet verhuren.

 

Wat mij intrigeert: die hele opzet is snel waardeloos als je niet meteen van start gaat. Waarom zo'n enorm werk doen als je niet weet hoe en of je ooit kan starten zonder aanvullende financiering? Je zag toch lang van tevoren aankomen - al programmerend - dat je ook startkapitaal nodig had....

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0
1 minuut geleden, Bert. zei:

Advies inclusief BTW? Waar zitten jouw leveranciers dan?

Gewoon Nederland?

 

3 minuten geleden, Richard Theuws zei:

is ook een schaalbaar businessmodel natuurlijk. Zeker als je 'm dan ook nog compatibel maakt met WooCommerce bijvoorbeeld. 

Ja ook daarmee heb ik zitten te experimenteren, is me ook wel gelukt alleen het import proces is bij WooCommerce veel langer.

Bij Magento 2 haal ik net 10 producten per seconde en bij WooCommerce is dat rond de 5 producten (afhankelijk van hoeveel attributen hij heeft of het ook een gegroepeerde product is ja of nee)

Link naar reactie
  • 0
1 minuut geleden, TwaBla zei:

 

Je kan ook een prijs afspreken op basis van omzet of winst gerealiseerd in een bepaalde periode (één jaar, twee jaar...).

 

Of de hele opzet verhuren.

 

Wat mij intrigeert: die hele opzet is snel waardeloos als je niet meteen van start gaat. Waarom zo'n enorm werk doen als je niet weet hoe en of je ooit kan starten zonder aanvullende financiering? Je zag toch lang van tevoren aankomen - al programmerend - dat je ook startkapitaal nodig had....

 

Het is als hobby / bezigheid begonnen. En nu begint het een beetje serieus te worden van daar.

 

Het hele plan is geen uniek concept, het is niet dat ik de wiel opnieuw heb uitgevonden. Dit is er al, wordt al door talloze bedrijven gebruikt maar wat het zo sterk maakt is dat ik met enkele klikken duizenden producten kan laten importeren/updaten. Zonder dat je hiervoor jaarlijkse abonnementen ervoor nodig hebt.

 

Ik heb een soort gelijke import gezien dat ze aanbieden op het internet daar verhuren ze de import module voor € 1000,- per jaar ex btw per leverancier.

Link naar reactie
  • 0

Ik heb momenteel ongeveer hetzelfde, Magento 2 webshop waarin het assortiment van diverse leveranciers geladen wordt en gekoppeld wordt aan verschillende verkoop platformen en de orders van die platformen weer in mijn shop binnenkomen.

Vervolgens 2 keer per dag producten inkopen, ophalen of ontvangen via post en alles weer verzenden.

Dan de klantvragen afhandelen, retouren verwerken en administratief alles verwerken.

Alleen ga ik juist stoppen met Magento 2 aangezien juist de import functionaliteit daarvan verschrikkelijk slecht is en redelijk beperkt.

 

1 keer in de 3 uur de boel updaten klinkt leuk maar zal snel problemen opleveren als je geen eigen voorraad hebt. voorraad van leveranciers kan snel veranderen en voor je het weet is iets uitverkocht bij je leverancier als je het verkocht hebt en moet je annuleren. en dat zijn strafpunten en dan gaat ten koste van je prestatie normen op platformen.

Ik heb daar afgelopen maanden b.v. erg veel last van gehad door mijn slechte software (door lage prestatiescore ben ik in feestdagen periode minstens 40K omzet misgelopen, mogelijk veel meer, en dan heb ik nog niet over dat ik niet kon en kan opschalen met deze software). en daarom bezig met totaal nieuwe systemen hiervoor.

Het klinkt allemaal redelijk makkelijk maar alles moet echt perfect op orde zijn om op die manier te kunnen werken.

Ik zeg niet dat het niet kan overigens, maar ik ben nu sinds juni 2019 (in praktijk al veel langer)bezig om de boel goed in te richten, alle valkuilen echt goed te ontdekken en dus te werken aan nieuwe betere oplossingen (ik ben geen programmeur).

Link naar reactie
  • 0

Daniel_Nijmegen

Dank je wel voor je waardevolle tips.

 

25 minuten geleden, Daniel_Nijmegen zei:

Ik heb momenteel ongeveer hetzelfde, Magento 2 webshop waarin het assortiment van diverse leveranciers geladen wordt en gekoppeld wordt aan verschillende verkoop platformen en de orders van die platformen weer in mijn shop binnenkomen.

Graag wil ik in PB verder met je hierover hebben, wellicht dat we ideeen kunnen uitwisselen wat jou weer op een ander pad brengt en mij ook.

 

 

25 minuten geleden, Daniel_Nijmegen zei:

1 keer in de 3 uur de boel updaten klinkt leuk maar zal snel problemen opleveren als je geen eigen voorraad hebt. voorraad van leveranciers kan snel veranderen en voor je het weet is iets uitverkocht bij je leverancier als je het verkocht hebt en moet je annuleren. en dat zijn strafpunten en dan gaat ten koste van je prestatie normen op platformen.

Import om de 3 uur is maar een idee je kan het ook 1x in de uur doen of half uur, afhankelijk van je server en de leverancier die de feed update. Zo beperk je ook de risico's vindt ik.

 

Welke import gebruikt je dan?

En naar welke systeem ga je over?

 

27 minuten geleden, Daniel_Nijmegen zei:

Het klinkt allemaal redelijk makkelijk maar alles moet echt perfect op orde zijn om op die manier te kunnen werken.

Daarom ben ik ook hier om ondernemers zoals jij onder andere te horen wat zij ervan denken en hoe ze dit allemaal aanpakken.

 

 

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
1 uur terug, Johan_B zei:

Graag wil ik in PB verder met je hierover hebben, wellicht dat we ideeen kunnen uitwisselen wat jou weer op een ander pad brengt en mij ook.

is prima

1 uur terug, Johan_B zei:

Import om de 3 uur is maar een idee je kan het ook 1x in de uur doen of half uur, afhankelijk van je server en de leverancier die de feed update. Zo beperk je ook de risico's vindt ik.

daar zit net het probleem bij magento. elke product duurt 0,0001 tot 3 seconde per product om up te daten of aan te maken. Bij magento kan slechts 1 product tegelijk geupdate of aangemaakt worden. dan heb je met verschillende feeds te maken die allemaal na elkaar gestart moeten worden waarbij veiligheids risico in acht moet nemen want als 2de import start terwijl eerste niet klaar is krijg je deadlock errors. daardoor kan je maar beperkt aantal producten per uur bijwerken.

ik kwam uit op dat met veel moeite er 30.000 producten per uur bijgewerkt zouden kunnen worden betreft voorraad en aangezien ik naar 250 of zelfs 500 duizend producten wil kwam dat neer op dat binnen magento maar 1 a 2 keer per dag de voorraad bijgewerkt kan worden(ook rekening houdende met updates van productinfo).

En dan is de productinfo van lage kwaliteit en lastig te koppelen aan de juiste velden van platformen.

 

Ik ga gebruikmaken van een soort van PIM systeem welke gekoppeld wordt met alle platformen en precies kan bepalen welke info voor welk product bij welk platform nodig is en nog niet aanwezig is in bepaalde talen. de webshop wordt daarbij behandels als een marktplaats en volledig vanuit dat systeem aangestuurd.

 

Dat wordt gekoppeld aan een ERP systeem en het ERP weer aan een partij voor aanmaken verzendlabels en eventueel picking systemen. met mogelijk nog aparte koppeling aan voorraadbeheer en inkoop systemen later.

aangepast door Daniel_Nijmegen
Link naar reactie
  • 0
5 uur geleden, Johan_B zei:

ca 150.000 producten

 

3 uur geleden, Johan_B zei:

Bij Magento 2 haal ik net 10 producten per seconde

 

Dan doe je 15.000 seconden over 150.000 producten. Dat is meer dan 4 uur…

 

Dat kan efficiënter, maar gelukkig hoef je het wiel niet opnieuw uit te vinden: er zijn verschillende in datafeeds gespecialiseerde bedrijven. Wij werken bijvoorbeeld samen met DoeeX. Ik verwacht dat zij wel één net geheel van alle imports én exports kunnen maken.

 

Welkom op Higherlevel!

 

Link naar reactie
  • 0
1 uur terug, Daniel_Nijmegen zei:

Bij magento kan slechts 1 product tegelijk geupdate of aangemaakt worden. dan heb je met verschillende feeds te maken die allemaal na elkaar gestart moeten worden waarbij veiligheids risico in acht moet nemen want als 2de import start terwijl eerste niet klaar is krijg je deadlock errors. daardoor kan je maar beperkt aantal producten per uur bijwerken.

ik kwam uit op dat met veel moeite er 30.000 producten per uur bijgewerkt zouden kunnen worden betreft voorraad en aangezien ik naar 250 of zelfs 500 duizend producten wil kwam dat neer op dat binnen magento maar 1 a 2 keer per dag de voorraad bijgewerkt kan worden(ook rekening houdende met updates van productinfo).

En dan is de productinfo van lage kwaliteit en lastig te koppelen aan de juiste velden van platformen.


Dat is inderdaad lastig, maar zoals Ward aangaf is dat inderdaad op te lossen.

Of je nu 1 of 50 leveranciers hebt, je maakt er 1 super feed van die die leid je verder naar je webshop software, daarnaast geef je aan hoe vaak je wil updaten, elke dag of 1 dag, week etc. en dit zorgt er voor dat je nooit dubbele updates doet. Als je de juiste software gebruikt, doe je dat slechts 1 keer en dan draait de rest vanzelf.

Tevens zorg je er voor dat in de feed niet de producten staan die je niet kunt gebruiken of verkopen, niet op voorraad zijn of om wat voorreden dan ook niet geschikt zijn voor je webwinkel.

Gespecialiseerd in het verwerken van gecompliceerde data en product feeds voor e-Commerce of affiliate partner.

Heb je vragen met betrekking op data feed verwerking, stuur me een PB en ik kijk graag hoe ik je kan helpen.

Link naar reactie
  • 0

ik gebruikte zelf de import tool van firebearstudio (https://firebearstudio.com/the-improved-import.html

Hoewel dat een verbetering is ten opzichte van standaard magento import kent het nog veel beperkingen.

interessant iets wat ward noemt., mogelijk zou dat ook nog weer een verbetering zijn.

Voor mij bleek magento echter gewoon teveel beperkingen te hebben en met mijn zeer beperkte programmeer en server kennis te moeilijk te beheren en managen (ondanks behoorlijk dure specifieke magento hosting).

 

voor mijn plannen echt totaal andere oplossingen nodig waarbij magento hooguit een rol zou kunnen vervullen als een headless shop, maar toch voor andere systemen gekozen zal worden vanwege de vele nadelen van magento 2 voor kleinere partijen.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    12 leden, 245 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.