Jump to content
  • Welcome to HigherLevel, the Dutch business forum

    Do you have a business question, do you want feedback on your business plan or do you want to advise others? Then you are at the right place at a higher level. Here entrepreneurs come together to take each other to the next level.
    Ask your question, get a quick answer and share your experiences with entrepreneurs. The moment it suits you!
    During the day, evening and weekend 24/7 free advice and exchange of experience with entrepreneurs who understand!
Daniel_Nijmegen

bedrijf niet levensvatbaar en beeindigen

Recommended Posts

Voor een bevriende ondernemer vraag ik even het volgende:

 

betreffende persoon heeft een autobedrijf. daarvoor heeft hij een garage welke in een huurpand zit met nog 3 jaar contract te gaan en is al huurachterstand.

Er zijn ook diverse andere schulden.

bedrijf is niet levensvatbaar meer door tal van oorzaken (o.a. hoge schuldenlast en personeelsproblemen).

Er is ook niet te voorzien dat dit op korte termijn zal veranderen. eigenaar zit ook prive in zeer zware periode met familie omstandigheden.

 

Bedrijf moet dus beëindigd worden en zaken moeten afgehandeld worden.

Nu was zijn eerste idee faillisement aanvragen. maar naar verwachting zal na verkoop van inboedel bedrijf (prive bezit hij niks) er net genoeg zijn voor curator en blijft daarna de schuld dus nog open maar wel veel ellende van faillisement).

Nu had ik hem aangeraden eens bij de gemeente langs te gaan voor BBZ stoppende ondernemers en aanvulling tot bijstand voor periode die nodig is om bedrijf te stoppen en ontmantelen.

 

De gemeente gaf aan dat hij zich gewoon vandaag zou moeten uitschrijven en bijstand aanvragen maar dat is naar mijn idee wel erg kort door de bocht.

dus hun advies was: vandaag uitschrijven, bijstand aanvragen en daarna schuldhulp ingaan.

zelf gaf gemeente al aan dat hij wel kans had dat huurbaas dan direct het pand zou afsluiten en de spullen daarbinnen soort van in beslag zou nemen ter vergoeding van nog openstaande huurschuld (en dus toekomstige periode van 3 jaar dat huurcontract nog loopt).

 

Hij zal nog wat werk voor bestaande klanten moeten afhandelen, de goederen (bruggen, gereedschap, laatste voorraad auto's enz.) moeten verkopen en dus het pand leeg moeten halen.

Dit ook om zoveel mogelijk geld op te halen om eventueel  schuldeisers een aanbod tegen finale kwijting te doen.

 

Mijn idee zou dus eerder zijn:

aanvulling tot bijstand voor stoppende ondernemers voor periode van 1 a 2 maanden zodat alles afgerond en verkocht kan worden.

daarna uitschrijven bij KVK en overgaan naar normale bijstand.

In tussentijd ook alle schulden perfect op een rij zetten en kijken wat met verkoop van alles opgehaald wordt en daarmee kijken of je minnelijk ackoord met schuldeisers (of in elkgeval zoveel mogelijk) kan treffen tegen finale kwijting.

Mogelijk dat schuldhulpverlening dan niet nodig is.

 

Ik heb redelijk wat persoonlijke ervaring met omgaan met schuldeisers en voorstellen voor afkoop tegen finale kwijting. 

Maar wat is nu beste om dit aan te vliegen en zorgvuldig af te handelen en nog grotere en langdurige problemen voor hem zoveel mogelijk te voorkomen.

 

Hij verwacht over enige tijd wel weer een baan te kunnen krijgen bij een bevriende concurent, maar zal eerst dit moeten afsluiten en de komende nare periode prive moeten doorkomen (naderende dood van moeder, ernstig demente vader die nog thuis woont, hij inwonend bij zijn ouders (noodgedwongen doordat geen geld meer voor eigen huis was, maar nu dus ook mantelzorgtaken).

 

Hij wil graag zoveel mogelijk oplossen, faillisement is daar naar mijn mening (in elkgeval nu nog niet) de juiste oplossing voor.

Wat is jullie advies?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik ben een tegenstander van namens - en via-via -vragen, maar dat dan maar even terzijde, mijn advies:

z.s.m. bij de concurrent aan de slag en alle inventaris, voorraad e.d. te gelde maken om  hiermee schuldeisers (zoveel mogelijk) te kunnen aflossen, vervolgens op het juiste moment uitschrijven en melden bij het gemeenteloket.


Succes & Groet, Hans van den Bergh, Horeca- & Recreatie-ondernemer 'VOF De Witte Boerderij'

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 uur terug, Hans van den Bergh zei:

Ik ben een tegenstander van namens - en via-via -vragen, maar dat dan maar even terzijde

ben ik op zich met je eens, maar is nu even niet anders, anders volgt hij straks mogelijk verkeerd advies op met direct uitschrijven.

1 uur terug, Hans van den Bergh zei:

z.s.m. bij de concurrent aan de slag

dat duurt wat ik zo begreep een paar maanden voor hij daar aan de slag kan. ook gezien zijn prive situatie geen aanbeveling direct te starten.

Is ook niet voor niks dat hij afgelopen 1 a 1 1/2 maand vrijwel niet gewerkt heeft in zijn bedrijf.

1 uur terug, Hans van den Bergh zei:

alle inventaris, voorraad e.d. te gelde maken om  hiermee schuldeisers (zoveel mogelijk) te kunnen aflossen

Eerste moet hij paar klussen voor klanten afhandelen (auto's die grotendeels uit elkaar liggen) en daarna kan hij inderdaad alles ten gelde maken.

en kijken of daarmee een regeling tegen finale kwijting met zoveel mogelijk schuldeisers bereikt kan worden (een belastingdienst zal daaraan niet meewerken als niet van de gemeente komt)

1 uur terug, Hans van den Bergh zei:

vervolgens op het juiste moment uitschrijven en melden bij het gemeenteloket.

maar dan is het beste om vandaag aanvraag te doen voor BBZ stoppende ondernemer. Hij heeft al vele maanden geen inkomen meer uit bedrijf en via BBZ voor stoppende ondernemers zou hij gedurende 1 of meer maanden alvast bijstand kunnen krijgen voor de periode dat hij bedrijf afbouwt en ontmanteld. 

 

In elkgeval lijkt mij het advies van de gemeente om vandaag uit te schrijven en deur op slot te doen niet de juiste en ook niet waar schuldeisers het meest mee gediend zijn.

Share this post


Link to post
Share on other sites
12 minuten geleden, Daniel_Nijmegen zei:

In elk geval lijkt mij het advies van de gemeente om vandaag uit te schrijven en deur op slot te doen niet de juiste en ook niet waar schuldeisers het meest mee gediend zijn.

 

De lopende klussen moeten dan wel geld opleveren,  anders heeft dat geen zin. Misschien i.s.m. de concurrent oppakken en daar alvast zijn eigen baan creëren? Om faillissement af te wenden,  moet er geld komen....

 

Maar goed,  het is ook maar een advies op basis van mijn interpretatie...


Succes & Groet, Hans van den Bergh, Horeca- & Recreatie-ondernemer 'VOF De Witte Boerderij'

Share this post


Link to post
Share on other sites

dat nog wat geld moet opleveren is logisch en zal het ook wel doen.

maar vandaag uitschrijven, deur op slot end at straks de huurbaas de sloten vervangt en de spullen voor zichzelf in beslag neemt (ja dat kan niet zomaar, maar als je dat moet aanvechten ben je weer wat verder) dan wordt ook enkel de huurbaas beter van.

Er staat bent nog wel wat matteriaal aan 2de hands auto's, bruggen en gereedschap wat nog wel wat zal opleveren.

verkoopt ook makkelijker als hij nog bedrijf heeft.

Ook liggen veel banden opgeslagen van klanten die ze moeten komen ophalen (daarover worden die klanten nu geïnformeerd.

Maar is gewoon naar wat ik inschat 1 a 2 maanden nodig om af te bouwen (ook door beperkte mogelijkheden daarvoor) en alles netjes af te ronden. 

dat bied ook direct de beste mogelijkheid om zoveel mogelijk schuldeisers zoveel mogelijk te bieden om tegen finale kwijting aan te bieden.

die baan komt met een maand of 2 wel goed (als dit afgerond is en zijn prive situatie het toelaat).

 

Maar ik zal hem adviseren in elkgeval bijstand voor stoppende ondernemer aan te vragen, dan ligt de begindatum daarvoor in elkgeval vast.

en in tussentijd alle schulden duidelijk zien te krijgen, zaken afronden en zoveel mogelijk verkopen.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Voert de gemeente waar hij op gesprek is geweest zelf de BBZ uit. Gemeentes die niet zelf de BBZ uitvoeren lichten nogal eens verkeerd voor.

 

Uitschrijven is nodig om voor de Participatiewet in aanmerking te komen.

De aparte BBZ regeling voor stoppende ondernemers is er nu juist om te zorgen dat je een aantal maanden de tijd krijgt je bedrijf zo netjes mogelijk af te ronden.

Het advies klinkt mij dus tegenstrijdig in de oren. Zorg dat je in elk geval gesproken hebt met een adviseur voor de BBZ voor je een beslissing maakt..

Als je eenmaal uitgeschreven bent vervallen alle mogelijkheden van BBZ, maar andersom als je voor BBZ niet in aanmerking komt is er wel recht op bijstand..

 

Andere overweging is dat bij BBZ voor schulden externe bureau's worden ingezet die vaak een stuk pro-actiever zijn dan de gemeentelijke schuldhulp.

Dat is dus ook een overweging om BBZ met schuldhulpbemiddeling aan te vragen..

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nu heb ik een dergelijke situatie wel eens van dichtbij meegemaakt (ook bevriende ondernemer), maar dat ging in iets meer stapjes en was een langdurige proces, maar na zo'n 3,5 jaar was hij schuldenvrij (wel 3,5 jaar op een houtje bijten). En het hielp ook dat alle administratie tot 2 cijfers achter de komma was geregeld vóórdat de curator kwam. Dus op 1 maart al de aangiftes gedaan van het jaar ervoor, en daarna direct failliessement aangevraagd. Zo kon de curator zien dat de boekhouding en aangiftes up-to-date waren - en dat hij dus niet achter allerlei zaken meer aanhoefde.

 

Als ik het me goed herinner, was het ongeveer als volgt gegaan:

 

in maand 1 van jaar 1 BBZ-lening proberen aan te vragen - geweigerd wegens niet levensvatbaar. Er werd vervolgens een BBZ van zo'n 1 à 2 maanden gegeven, waarbinnen de onderneming moest worden gestaakt. Daarna kon de ondernemer een uitkering aanvragen (in dit geval via een aanvulling op de WAO-uitkering van partner, maar het had ook bijstand kunnen zijn, of een IOAZ-uitkering, etc).

 

in maand 3 van jaar 1 zelf faillissementaangevraagd. Curator ontsloeg vervolgens iedereen. Personeel heeft eerst nog een uitkering wegens betalingonmacht werkgever voor 4 tot 6 weken, waarna de echte WW-uitkering pas ingaat. De curator gaat aan de slag om alles in kaart te brengen. Wie krijgt er nog geld, welk geld is er nog, etc

 

in maand 12 van jaar 1 werd het faillissement opgeheven. Vervolgens is er omzetting naar een schuldsanering (WSNP) aangevraagd. Dat werd gehonoreerd. Dat betekent dat je 3 jaar op een houtje bijt (90% van bijstandsnorm, of 95% van bijstandsnorm als je voldoende werkt).

 

Bij de aangifte over het jaar van het faillissement moet je nog steeds aangifte doen als ondernemer. En alle schulden die je hebt én niet hebt afbetaald werden vanwege de WSNP als oninbaar gezien, maar nog steeds als een 'baat'. De onderneming krijgt deze onbetaalde rekeningen namelijk feitelijk cadeau, omdat ze niet hoeven te worden betaald. Je krijgt hiervoor echter wel weer een aftrekpost, zodat je er geen belasting over hoeft te betalen.

 

Omdat de ondernemer zijn zaakjes altijd redelijk voor elkaar had gehad, krijg hij behoorlijk veel vrijheid en mocht hij zelf maandelijks zijn afdracht uitrekenen en naar de boedel overmaken. Na 36 maanden werd het restant kwijtgescholden. Ondanks alle horrorverhalen die je soms van de WSNP hoort, vond ik dat het proces relatief soepel verliep. Maar het is niet makkelijk.


The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als ik het verhaal zo lees lijkt het erop dat het niet 5 voor 12 is maar eerder 5 over twaalf. Tijd is in dit geval het grootste probleem.

De aanvraag van een BBZ-krediet, als je die al krijgt, duurt afhankelijk van de gemeente en kredietbank op dit moment zo'n 6 tot 12 weken.

 

Hoe en op welke wijze een oplossing mogelijk is hangt onder andere af van de status van de schulden.

Zijn er al gerechtelijke procedures geweest van schuldeisers?

Zijn er dwangbevelen van de (gemeentelijke) belasting(en)?  

Dan is er niet zoveel ruimte meer om diverse oplossingen te onderzoeken.

 

Bijzondere Bijstand Zelfstandigen (BBZ)-Krediet, Minnelijke schuldenregeling (MSNP), wettelijke schuldenregeling (WSNP), faillissement, elke oplossing heeft zijn voor en tegen. wat de beste keus is is afhankelijk van de actuele situatie (en die wisselt per dag).

 

Mijn advies is praat met een schuldhulpverlener die gespecialiseerd is op het gebied van schuldhulpverlening voor (ex) ondernemers.

Let daarbij wel op het volgende : voor een natuurlijke persoon (geen BV o.i.d.) ondernemer of niet, is schuldhulpverlening altijd gratis.

Het is wettelijk verboden om geld te vragen voor schuldhulpverlening ook in een verplichte combinatie met een ander dienst.

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
15 uur geleden, Roel J zei:

Voert de gemeente waar hij op gesprek is geweest zelf de BBZ uit.

ja dat doet deze gemeente, vandaar dat ik ook vreemd advies vond.

 

15 uur geleden, Roel J zei:

De aparte BBZ regeling voor stoppende ondernemers is er nu juist om te zorgen dat je een aantal maanden de tijd krijgt je bedrijf zo netjes mogelijk af te ronden.

dat lijkt mij in dit geval ook de beste oplossing en vandaar dat ik hem naar de gemeente had doorverwezen naar bureau zelfstandigen.

15 uur geleden, Roel J zei:

Andere overweging is dat bij BBZ voor schulden externe bureau's worden ingezet die vaak een stuk pro-actiever zijn dan de gemeentelijke schuldhulp.

Dat is dus ook een overweging om BBZ met schuldhulpbemiddeling aan te vragen..

dat lijkt deze gemeente dus niet te doen. schuldhulpbemiddeling wordt pas aangeboden als bedrijf beeindigd is en niet daarvoor.

 

@prinsrachid wat ik begrepen heb is zijn boekhouding redelijk op orde. en als hij 1 a 2 maanden heeft om af te ronden dan kan hij dat ook netjes doen en kijken wat er met schuldeisers te regelen is.

Mocht zo een minnelijk eigen traject mislukken is schuldhulp/WSNP traject altijd nog een optie. maar mijn ervaring is dat met veel schuldeisers wel wat te regelen is.

 

13 uur geleden, Gelre-Finance Incasso zei:

Als ik het verhaal zo lees lijkt het erop dat het niet 5 voor 12 is maar eerder 5 over twaalf. Tijd is in dit geval het grootste probleem.

hij is al even bezig om zelf te proberen af te ronden. prive situatie helpt daar niet bij mee. of 5 over 12 is durf ik niet te zeggen.

Opzich is het een levensvatbaar bedrijf, ware het niet dat hij afgelopen jaar zoveel tegenslagen gehad heeft met personeel, schulden die plots naar boven kwamen na uitkoop partner en andere problemen die daarna naar boven kwamen en zijn prive situatie dat de opstapeling daarvan nu teveel geworden is (voor hem om het te blijven draaien)

13 uur geleden, Gelre-Finance Incasso zei:

De aanvraag van een BBZ-krediet, als je die al krijgt, duurt afhankelijk van de gemeente en kredietbank op dit moment zo'n 6 tot 12 weken.

dat geld volgens mij voor een lening, niet voor een aanvulling voor stoppende ondernemers.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Helaas is de verwerkingstijd van een BBZ aanvraag bij de meeste gemeente's zolang. Ook de aanvraag van een uitkering (Bijstand/participatiewet) duurt een behoorlijk aantal weken. Onze ervaring leert dat die tijd er vaak niet is.

 

Als het echt een levensvatbaar bedrijf is zou je eerst de vraag moeten stellen, als de achterstanden die er zijn er niet (meer) waren zou je dan door willen gaan met de onderneming.

Als het antwoord daarop JA is dan zal de gespecialiseerde schuldhulpverlener gaan kijken of een saneringskrediet of een regeling met de schuldeisers mogelijk is. 

Als het antwoord NEE is dan zal je eerst moeten kijken naar een nieuwe bron van inkomsten (werk vinden).

En als dat gelukt is het bedrijf afwikkelen en regelingen treffen met schuldeisers.

 

De oplossingen zijn er wel maar de ondernemer moet de eerste stap richting die oplossing zetten en die is vaak dichter bij dan je denkt. ;) !

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het bedrijf is wat ik zo begrijp jarenlang succesvol geweest en zou zonder de schulden en met zijn volledige focus naar mijn inschatting gewoon weer levensvatbaar zijn.

Maar door prive is die focus voorlopig het grootste probleem en daardoor dus zo teruggelopen en nu niet levensvatbaar en daarom wil hij er nu ook mee stoppen, alles zo netjes mogelijk afronden en dan over 1 a 2 jaar als zijn prive situatie beter is weer een nieuwe start maken met een vergelijkbaar bedrijf.

 

Dat nieuwe werk is naar wat ik begrijp op termijn geen probleem, maar zijn situatie is nu zo dat hij bij elke werkgever eigenlijk direct geschikt is om ziektewet in te gaan.

zonder verder te diep in te gaan op zijn prive situatie klinkt dat mogelijk als onwil, maar is niet voor niks ook deel oorzaak van dat hij nu echt met bedrijf moet stoppen.

 

hij heeft eerste stappen al gezet door bezig te zijn met afbouwen, maar zijn vervolg stap die hij zich had laten aanpraten was straks als laatste klanten afgehandeld waren en klanten hun spullen terug hadden gehaald dus faillissement aanvragen. wat naar mijn mening niet de beste oplossing is.

 

Ik ga hem adviseren vandaag nog de aanvulling tot bijstand aan te vragen voor stoppende ondernemers. (kan bij deze gemeente vaak wel voorschot krijgen zodat hij wat geld heeft om van te leven)

Hem 2 maanden tijd te laten vragen om bedrijf af te bouwen en te beëindigen waarna normale bijstand volgt.

Zijn boekhouding helemaal in orde te laten brengen (kan je in onze gemeente desnoods als noodzakelijk is ook bijzondere bijstand voor krijgen).

alle schulden exact op papier te zetten.

de resterende inboedel te verkopen 

en een voorstel naar schuldeisers sturen om op te lossen.

Mocht dit laatste niet lukken of onvoldoende resultaat geven dan adviseer ik hem zich te melden bij schuldhulpverlening zodat die verder kunnen helpen en in dien nodig WSNP traject kunnen starten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Bring your business plan to a higher level!

    All topics related to entrepreneurship are discussed on this forum.

    • Ask your entrepreneur questions
    • Answers / solutions from fellow entrepreneurs
    • > 65,000 registered members
    • > 100,000 visitors per month
    •  Available 24/7 / within <6 hours of response
    •  Always free

  • Who's Online

    Er zijn 18 leden online en 294 gasten

    (See full list)    
  • Ondernemersplein



EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept