• 0

Huurkosten gedeeltelijk aftrekbaar?

Beste,

 

Op de website van de Belastingdienst en de rest van het internet kan ik geen informatie vinden over mijn specifieke geval. Ik ben benieuwd naar de mogelijkheden om een deel van dehuurkosten op te voeren in de IB aangifte. De situatie is als volgt:

 

Ik huur een woning samen met mijn partner. Zij staat als hoofdhuurder op het contract en ik als medebewoner. Bij de gemeente staan wij beiden ingeschreven op hetzelfde adres. De woning omvat een appartement + gebruik van een co-work space in hetzelfde gebouw. Dit is een ruimte met aparte ingang en sanitaire voorzieningen. Je kan het zien als een flexwerk plek met eigen desk. Op de huur wordt het gebruik voor deze ruimte niet apart gespecificeerd. Het zit gewoon bij de totale huur in. 

 

In hoeverre is het mogelijk om een deel van deze huurkosten op te voeren? Van andere bewoners heb ik bijvoorbeeld gehoord dat ze 30% van de huurkosten opvoeren (omdat vergelijkbare werkruimte in deze stad gelijk zou staan aan 30% van de totale huurkosten). Daarnaast is mijn situatie nog iets anders omdat ik niet de hoofdhuurder ben én dus ook samenwoon. 

 

Bedankt voor jullie advies!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hoi Branko,

 

Bedankt voor je reactie. Goede vraag. Ik sta als medehuurder op het contract genoemd en heb dit ook ondertekend. Echter is mijn partner wel de hoofdhuurder. Wij betalen de huur maandelijks vanaf een gezamenlijke rekening waar wij 50/50 geld op inleggen.

 

Voor de rest blijft mijn vraag staan. Er is namelijk geen specificatie op de factuur van de huur wat betreft de co-workspace. Er worden alleen de volgende kostenposten genoemd: Membership, huur, voorschot serviceplan en voorschot supplement 2e bewoner.

Link naar reactie
  • 1
(aangepast)

Is jouw partner ondernemer en wil zij de kosten voor het gebruik van de co-work space aftrekken? Of is zij werknemer en wil jij die kosten aftrekken?

 Of zijn jullie beide ondernemer?

 

Je (jullie) zou(den) de Belastingdienst natuurlijk om een uitspraak kunnen vragen.

 

Van belang lijkt me dan wat wordt verstaan onder 'Membership, huur, voorschot serviceplan en voorschot supplement 2e bewoner.'

 

Huur en supplement 2e bewoner zijn dan op zich redelijk duidelijk, maar verder?

 

Weekationgroet,

 

Highio

aangepast door Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Mijn partner is geen ondernemer en werkt in loondienst. Zij wil en kan deze kosten dus niet aftrekken. 

 

Ik heb gisteren gebeld met de Belastingdienst maar zoals verwacht nemen zij geen standpunt en zijn ze er alleen om 'de regels van de wet uit te leggen'. Echter kreeg ik te horen dat de situatie rondom het aftrekken van kosten voor werkruimte zo complex is dat ik mij beter kon wenden tot een financieel dienstverlener.

Link naar reactie
  • 1

Mijn bescheiden mening:

 

Als de "co-workspace" helemaal niet bij de privéwoning hoort, maar een aparte ruimte is, dan lijkt mij dat - wanneer je daarin alléén werkt en niets privé verder doet - je daar de kosten van als bedrijfskosten zou kunnen beschouwen.

 

Ik denk dan niet dat je kan kijken naar "wat het zou kosten om elders zo'n ruimte te huren" en vervolgens dat bedrag nemen als zakelijke last.

Ik denk eerder dat je moet kijken naar "wat zou de woning zonder deze extra ruimte kosten" en vervolgens het verschil met de werkelijk betaalde bedragen als zakelijke lasten bestempelen.

 

Een ander ding om misschien bij stil te staan: 

Als je dat gedeelte van het huurcontract als "zakelijk" zou etiketteren, dan zou het misschien wat lastiger zijn als je de onderneming staakt of zoiets. Want je kan de huur natuurlijk niet opzeggen, dus misschien wordt dat dan weer geacht om naar privé te gaan (heeft dat dan fiscale consequenties...? - zou het niet zo 1-2-3 weten eerlijk gezegd).

    

"What, me worry?"

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Zijn er ook bewoners met een huurcontract die niet betalen voor de co-work space?

 

Of bewoners die ruimte gebruiken voor andere dan zakelijke doeleinden? Bijvoorbeeld om te hobbyschrijven of schilderen?

 

Of heeft de co-work space ook zakelijke huurders/gebruikers die geen bewoner zijn? En zakelijke huurcondities?

 

Quote

Je kan het zien als een flexwerk plek met eigen desk.

In het verleden hadden we hier een bericht van een lid in een woongroep met een aparte werkkamer. Daar komt deze situatie mogelijk dicht bij in de buurt.
 

Idealiter sluit(en) je (jullie) een apart zakelijk huurcontract af voor de co-working space wat in mindering gebracht wordt op de hoofdsom. Veel eerder wordt de Belastingdienst niet enthousiast lijkt me, maar je kunt schriftelijk om een standpunt vragen.

 

Groet,

 

Highio

aangepast door Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Dan voor jullie reacties! 

 

Quote

Zijn er ook bewoners met een huurcontract die niet betalen voor de co-work space?

Nee, iedere huurder heeft in principe recht om gebruik te maken van de co-work space. Je kan er dus niet voor kiezen om hier niet voor te betalen. Het is onderdeel van de huur in dit complex.

 

Quote

Of bewoners die ruimte gebruiken voor andere dan zakelijke doeleinden? Bijvoorbeeld om te hobbyschrijven of schilderen?

Het kan inderdaad zo zijn dat er bijvoorbeeld bewoners zijn die in het weekend vrienden ontvangen in de ruimte of bijvoorbeeld hun verjaardag vieren.

 

Quote

Of heeft de co-work space ook zakelijke huurders/gebruikers die geen bewoner zijn? En zakelijke huurcondities?

Ja, dat weer wel. Externe mensen kunnen vanaf 75 euro een flex desk huren in de co-work space.

 

Op 21-2-2020 om 19:52, Highio zei:

In het verleden hadden we hier een bericht van een lid in een woongroep met een aparte werkkamer. Daar komt deze situatie mogelijk dicht bij in de buurt.

Ik had dit topic inderdaad al gelezen. Dank voor de tip. Echter is die betreffende situatie toch weer net wat anders.

 

Quote

Idealiter sluit(en) je (jullie) een apart zakelijk huurcontract af voor de co-working space wat in mindering gebracht wordt op de hoofdsom. Veel eerder wordt de Belastingdienst niet enthousiast lijkt me, maar je kunt schriftelijk om een standpunt vragen.

Schriftelijk om een standpunt vragen; hoe gaat dit precies in zijn werk en waar kan ik dit doen?

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 194 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.