• 0

Lesmethode auteursrecht bladmuziek

Dag,
Ik ben van plan om een lesboek voor drummen te schrijven en uit te geven. Tevens wil ik lesvideos gaan maken over de stof in het boek. Nu heb ik een vraag betreft de oefeningen.

Er zitten veel oefeningen in mijn methode die ik ook terug vind in andere verschillende lesboeken of lesvideo's. Zelfs het aantal en volgorde van de oefeningen per onderwerp/hoofdstuk komt soms overeen. De oefeningen zijn vaak 1 of 2 maten lang.

Deze boeken/ video's hebben elkaar dus ook "gekopieerd". Ik betwijfel ten zeerste of ze elkaar toestemming hebben verleend. De opbouw van de oefeningen in een hoofdstuk zijn dusdanig, dat ze logisch en eigenlijk alleen in die volgorde kan worden lesgegeven gezien opbouw in moeilijkheid.

De noten, volgorde van oefeningen zijn dus hetzelfde. Hetgeen waar mijn methode bijvoorbeeld in verschilt is het weglaten of juist toevoegen van enkele oefeningen. Tevens zijn alle begeleidene teksten origineel door mij geschreven. Waar ligt de grens van plagiaat bij het kopiëren deze methodes?

Alvast bedankt voor uw antwoord.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

  • 0
34 minuten geleden, Drummerdocent zei:

Er zitten veel oefeningen in mijn methode die ik ook terug vind in andere verschillende lesboeken of lesvideo's. Zelfs het aantal en volgorde van de oefeningen per onderwerp/hoofdstuk komt soms overeen. De oefeningen zijn vaak 1 of 2 maten lang. Deze boeken/ video's hebben elkaar dus ook "gekopieerd". Ik betwijfel ten zeerste of ze elkaar toestemming hebben verleend. 

 

Het exacte juridisch verantwoorde antwoord ken ik niet, maar dit euvel komt ook voor in kookboeken, in dhz-instructies en in boekhoudlessen.

 

Me dunkt dat wanneer je kan beargumenteren dat een bepaalde volgorde van handelingen bijna onvermijdelijk is (of in praktijk het beste resultaat geeft) en die volgorde door uiteenlopende auteurs in grote lijnen op dezelfde manier beschreven wordt, er dan niemand meer aanspraak kan maken op een auteursrecht. Je zal dan wel moeten kunnen aantonen dat je geprobeerd hebt om vast te stellen dat er sterke overeenkomsten zijn en of er een originele bron is.

 

Prior art!

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 239 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.